عصر قم

آخرين مطالب

قرارداد ساخت 630دستگاه واگن با چین کند پیش می‌رود شهرداری تهران

قرارداد ساخت 630دستگاه واگن با چین کند پیش می‌رود
  بزرگنمايي:

عصر قم - مدیرعامل شرکت متروی تهران گفت: «از نظر قوانین حمایتی بالادستی کم و کسری نداریم، اما این قوانین در دولت‌های مختلف یا به‌طور کامل اجرا نشده و یا نصفه و نیمه اجرا شده است و اگر نمایندگان مردم این بخش را در مجلس پیگیر باشند، دستاورد خوبی به همراه خواهد داشت.»

به گزارش شهر، علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران در بازدید مدیران شهری و چندتن از نمایندگان تهران از کارخانه واگن‌سازی‌ تهران گفت: «بعد از تشکیل مجلس یازدهم، مجمع نمایندگان تهران ابراز علاقه کرد که با آخرین وضعیت و مسائل مربوط به پیشرفت عملیات و چالش‌هایی که مترو با آن درگیر است آشنا شود. بازدید اخیر نخستین بازدیدی بود که انجام شد و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.»
او افزود: «هدف این است که نمایندگان مردم در مجلس نسبت به مسائل و مشکلات ما دید جامعی پیدا کنند تا بتوانیم با همفکری و پیگیری آنها راه‌حلی برای چالش‌ها و مشکلات موجود در مترو پیدا کنیم.» مدیرعامل شرکت متروی تهران ادامه داد: «در بازدید از کارخانه واگن‌سازی‌، از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این شرکت بازدید شد. همانطور که می‌دانید هم‌اکنون با توجه به اینکه هنوز قرارداد جدیدی در بخش ساخت وجود ندارد، کارها محدود به مسائل تعمیراتی شده است؛ اگرچه در حال پیشبرد قرارداد تولید 105واگن هستیم و امیدواریم نهایی شود.» امام به قرارداد 630دستگاه واگن نیز اشاره کرد و افزود: «درخصوص قرارداد 630دستگاه واگن که کارفرمای آن وزارت کشور است نیز توضیحاتی به نمایندگان تهران داده شد. قرارداد این 630دستگاه به کندی پیش می‌رود. پس از آنکه اقدامات این قرارداد در داخل کشور تمام شد، نامه‌ای از بانک مرکزی به کشور چین منعکس شد تا در قالب پکیج فاینانس ایران و چین پیگیری شود، اما در کشور چین به کندی پیش می‌رود.»
او ادامه داد: «درخواست کرده‌ایم درخصوص قرارداد 105دستگاه واگن، منابع مالی آن با کمک تمامی ظرفیت‌های قانونی موجود در گذشته و قانون بودجه کل کشور ازجمله تبصره 18، تبصره 19 و ماده12 قانون حمایت از تولید رقابت‌پذیر مصوب سال94، قانون حمایت از سامانه‌های ریلی در سال85، قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی سال86 و مواردی از این‌دست باید تامین شود.» 
مدیرعامل شرکت متروی تهران با اشاره به اینکه پیگیری این ظرفیت‌های قانونی و اجرا از سوی دولت باعث اتفاقات خوبی در حوزه حمل‌ونقل عمومی می‌شود، گفت: «به لحاظ قانونی درخواستی نداریم، اما بر این نظریم جنبه نظارتی که مجلس باید بر قوانین داشته باشد، انجام شود؛ چراکه با این اتفاق در بحث تأمین واگن شاهد اقدامات مناسبی در آینده نزدیک خواهیم بود.» 
عمل به قوانین موجود
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بازدید از شرکت واگن‎سازی تهران و در حضور تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: «اگر به قوانین موجود در حوزه حمل‌ونقل توجه شود و این قوانین عملی شد، هیچ مشکلی درخصوص حمل‌ونقل عمومی از بابت تأمین ناوگان و یا تکمیل شبکه حمل‌ونقل عمومی نخواهیم داشت.»
محسن هاشمی با اشاره به اینکه قوانین خوبی در حوزه حمل‌ونقل عمومی وجود دارد که تنها نیازمند اجرایی‌شدن است، گفت: «اولین قانون بسیار مهم، قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت است، که طبق آن هرسال دولت موظف است حدود 4هزار میلیارد تومان به کلانشهرها در راستای توسعه حمل‌ونقل عمومی و تجهیز ناوگان آن اختصاص دهد که متأسفانه این مهم اجرا نشده است.»
او افزود: «قانون بعدی، قانون هدفمندی یارانه‎ها بود که در همان قانون هم باید 10درصد از درآمدهای دولت ناشی از این قانون به حمل‌ونقل عمومی اختصاص پیدا می‎کرد که این امر نیز محقق نشد. هم‌اکنون چون قانون خاصی برای بودجه وجود ندارد، می‌توان گفت شهرداری‌های کلانشهرها در حوزه حمل‌ونقل عمومی در حدود سالی 4هزار میلیارد تومان و در این 10سال و اندی، 45 الی 60هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار بوده‌اند.»
هاشمی بیان کرد: «با این حال متأسفانه دولت‎ها از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کرده‎اند و این در حالی است که در دولت فعلی هم 2تفاهمنامه امضا شده که تفاهمنامه اول شامل خرید 19هزار اتوبوس و تفاهمنامه دوم شامل خرید 40 هزار اتوبوس بوده که این موارد هم هنوز عملی نشده است.»
او درباره به‌کارگیری اتوبوس برقی گفت: «هم‌اکنون خرید و تولید اتوبوس برقی ارزان است، چراکه هزینه ساخت بدنه و موتور و باتری کاهش یافته است. در گذشته هم عمدتا مشکل باتری وجود داشت و هم‌اکنون برخی کشورها کلا اتوبوس‎ها را برقی کرده‎اند و کارخانجات باتری‎سازی نیز فراوان است. به‌نظرم تهران حداقل در فاز اول نیاز به حدود 2هزار اتوبوس برقی دارد و اتوبوس‎‌های خطوط BRT را نیز می‎توانیم کاملا برقی کنیم، سپس می‎توانیم به سمت برقی‌کردن دیگر خطوط اتوبوسرانی برویم. اینگونه می‎توانیم 9هزار اتوبوس را به‌عنوان مکمل متروی تهران قرار دهیم.» 
هاشمی گفت: «هم‌اکنون در تهران 7خط مترو داریم و می‎توانیم بیش از 200ایستگاه داشته باشیم و مجموعا هزینه بیش از 7میلیون سفر با مترو را به سرانجام برسانیم.»
رئیس شورای شهر تهران، در ادامه و خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: «قانون هدفمندی یارانه‎ها باعث شده که امروز بیش از 40هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار باشیم. خود شهرداری هم هم‌اکنون 20هزار میلیارد تومان به بانک‎ها بابت مترو بدهکار است لذا نظارت دقیق و فشار مجلس می‎تواند در حل‌کردن این مشکل یاریگر باشد.» 
جهاد دانشگاهی یک رام قطار ملی می‌سازد
جهاد دانشگاهی با حمایت مالی شهرداری تهران یک قطار ملی با ٧واگن را تا پایان امسال می‌سازد و برای تولید انبوه تست می‌کند. رئیس جهاد دانشگاهی درباره تولید یک رام قطار مترو به مهر گفت: خوشبختانه با حمایت شرکت مترو که بخشی از منابع را تأمین می‌کند، محققان جهاد دانشگاهی درصددند، یک رام قطار ملی را طراحی کنند و در خط قرار دهند. حمیدرضا طیبی با اشاره به اینکه ساخت یک رام قطار با 7واگن مدنظر است، بیان کرد: اکنون محققان جهاد در حال ساخت واگن‌های قطار هستند. مشکل عمده ما تهیه اقلام در شرایط تحریمی است و نوسان قیمت در کشور نیز مزید بر علت شده است، ولی تا آنجایی که ممکن است تولید این قطار را در پیش می‌گیریم.
به گزارش همشهری او با تأکید بر اینکه باید آزمایش‌های اصلی به شکل‌های مختلف با مسافر و بار انجام بگیرد و سپس وارد ایستگاه‌ها شود، افزود: امیدواریم که تعداد زیادی از این قطار ساخته شود و به‌تدریج با افزایش تعداد رام‌های قطار مشکل رفت‌وآمد درون‌شهری مرتفع شود. طیبی خاطرنشان کرد: قیمت هر نمونه خارجی 900هزار یورو است و این قطار براساس استانداردهای بین‌المللی قیمتی کمتر از نمونه خارجی خواهد داشت. همچنین تمام قطعات مورد نیاز قطار را تا جای ممکن بومی‌سازی‌ می‌کنیم و مابقی که برای تولید هزینه‌بر هستند را وارد خواهیم کرد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/171187/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد