عصر قم

آخرين مطالب

توصیه‌های بهداشتی به سالمندان قمی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا سیاسی

توصیه‌های بهداشتی به سالمندان قمی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم- کارشناس مرکز بهداشت قم به سالمندان توصیه کرد: در زمان شیوع بیماری کرونا با رعایت نکات تغذیه‌ای سالم و ورزش، سلامت جسمی و روحی خود را حفظ کنند و در موارد غیرضروری از منزل خارج نشوند.

معصومه فرشید مقدم روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی سن بالای 60 سال را سالمند می‌نامند و با توجه به این‌که بسیاری از بیماری‌ها رابطه‌ای مستقیم با افزایش سن دارند، مهم است که سالمندان سلامت و پویا زندگی کنند.
وی با بیان این‌که دوران سالمندی موجب پیدایش تغییراتی در توانایی جسمی، روحی و اجتماعی می‌شود، اضافه کرد: بیماری‌هایی مانند دیابت، اختلال در فشارخون، بیماری‌های قلبی و ریوی در گروه سنی سالمندان شایع است و 2 عامل سن و بیماری زمینه‌ای باعث می‌شود سالمندان نسبت به بقیه افراد جامعه در مقابل کرونا آسیب‌پذیر باشند.
وی ادامه داد: تعداد زیادی از سالمندان در منزل تنها زندگی می‌کنند و برای انجام خرید و امور منزل نیازمند کمک و همدلی هستند؛ زیرا حضور آن‌ها در تجمعات بیرون منزل مانند صف نانوایی، صف خدمات بانک و صندوق سوپر مارکت باعث افزایش مواجهه آن‌ها با ویروس کرونا و بیماری آن‌ها می‌شود.
فرشید مقدم به سالمندان توصیه کرد: از روبوسی، دست دادن و در آغوش کشیدن فرزندان و دوستان حتی افرادی که به ظاهر سالم هستند خودداری و فاصله خود را با افراد و اعضای خانواده لااقل به میزان 1.5 متر رعایت کنند.
وی افزود: فقط از دستمال‌های یک‌بار مصرف برای تماس با چشم، بینی و دهان استفاده شود، پس از هر بار مصرف دستمال آن را در سطل زباله درب دار انداخته شود، دستان خود را مرتب با آب و صابون شست‌وشو دهید و دست‌ها را به ناحیه سر (چشم، گوش، بینی و دهان) نمالید.
وی با اشاره به این‌که باید از فروبردن اشیا در گوش خودداری کنید، خاطرنشان کرد: تسبیح مورد استفاده خود را مرتب ضدعفونی نمایید یا با صابون بشویید؛ تسبیح نباید با اشیا مختلف در ارتباط باشد.
کارشناس مرکز بهداشت قم بیان کرد: در هنگام خواندن نماز از یک سجاده، مهر، جانماز و چادر اختصاصی که تمیز هست استفاده نمایند و اجازه استفاده از لوازم شخصی خود را به دیگران ندهند.
وی تاکید کرد: سالمندان باید فقط در صورتی‌که کار بسیار ضروری مانند دریافت خدمات پزشکی دارید از منزل خارج شوند و از حضور در مساجد، مجالس، پارک‌ها و هرگونه مکان‌های تجمعی خودداری نمایند و لوازم خواب مانند پتو، بالش، تشک و ملحفه باید فقط به شما اختصاص داشته باشد.
وی گفت: داشتن استراحت کافی، پرهیز از این‌که در معرض تغییرات شدید دما و یا سرما قرار بگیرید، داشتن آرامش و پرهیز از هرگونه استرس، استفاده از مواد غذایی سالم و انواع میوه و سبزی‌ها مانند سیب، پرتقال، سبزی‌ها دارای برگ سبز، هویج و کدوحلوایی از جمله مواردی است که سطح ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.
فرشید مقدم با بیان این‌که سالمندان باید از مصرف قند، خرما و هرگونه مواد غذایی فاقد بسته‌بندی در محیط خارج از منزل خودداری کنند، افزود: اگر سالمندان مشکل دندانی دارند سیب را رنده شده استفاده کنند و سبزی‌ها را با چاقو کاملا خرد کرده و استفاده نمایند.
وی افزود: داشتن تحرک بدنی مانند پیاده‌روی در محیط خانه به سلامت سالمندان کمک می‌نماید؛ در موقع پیاده‌روی روی فرش از کفش یا دمپایی روفرشی استفاده نمایید.
وی اضافه کرد: سالمندان باید مصرف مایعات ولرم حداقل روزی 6 تا 8 لیوان را در برنامه خود بگنجانند، این مایعات می‌تواند چای بسیار کم‌رنگ، شیر ولرم، آب جوشیده ولرم و جوشانده چوب دارچین باشد.
فرشید مقدم خطاب به سالمندان تاکید کرد: اگر بیماری خاصی دارید حتما داروهای خود را سر موقع و منظم استفاده نمایید و ویزیت پزشکتان را سر وقت انجام دهید.
وی خطاب به سالمندان تاکید کرد: در صورتی‌که علامت بیماری (تب، سرفه و یا تنگی نفس) در خود مشاهده نمودید به پزشک مرکز بهداشتی مراجعه فرمایید؛ اگر برایتان درمان سرپایی تجویز نمود مطابق دستور پزشک درمان را دریافت نمایید و اگر احساس کردید شرایط سلامتی شما رو به بهبود نرفته است مجددا به پزشکتان مراجعه نموده و اگر پزشک دستور بستری شدن در بیمارستان را صادر نمود تاخیر ننماید.
«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید 19» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (24 آذر 98) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 30 دسامبر سال 2019 (9 دی 98) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های 4030، 3136 و 190 تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.
همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.
برچسب‌ها
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم ویروس کرونا قم سالمندان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/172918/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

تسلیت رئیسی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

مبارزات آیت الله کاشانی علیه رژیم صهیونیستی + موشن گرافیک

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

تقویم و اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف

روستای فردو از افتخارات استان قم است

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

پیکر مادر شهید «حسن محمدی» به خاک سپرده شد

اجتماع مردم قم در حمایت از اجرای طرح حجاب و عفاف

اگر این علائم را در چشم دارید نگران باشید

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

فک پلمب چاه‌های مسدود شده شهرداری قم

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

برگزاری همایش ائمه جماعات استان قم

مرگ دردناک مرد تبریزی زیر چرخ های قطار مسافربری

اقدام شیطانی مرد شیاد به زنان در نقش شرکت در مراسم ترحیم