عصر قم

آخرين مطالب

مراجع تقلید و نهادهای حوزوی درگذشت آیت‌الله تسخیری را تسلیت گفتند روحانیت

مراجع تقلید و نهادهای حوزوی درگذشت آیت‌الله تسخیری را تسلیت گفتند
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم- در پی درگذشت آیت‌الله محمدعلی تسخیری،‌ رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، مراجع تقلید، علما و نهادهای حوزوی به صورت جداگانه پیام تسلیتی صادر کردند.

آیت‌الله ناصرمکارم شیرازی ازمراجع تقلید با صدور پیام تسلیتی بیان کرده‌است:خبر رحلت عالم والامقام آیت‌الله محمدعلی تسخیری (رحمه الله علیه) موجب نهایت تاسف و تاثر گردید.
پیام حاکیست: ایشان در طول عمر شریف خود منشا خدمات قابل‌ ملاحظه‌ای به جهان اسلام، تشیع و نظام جمهوری اسلامی بود؛ در مسائل سیاسی صاحب‌نظر و در مسائل دینی آگاهی کافی داشت. مردی باتقوا، مودب به آداب دینی و دارای اخلاقی ستودنی بود. اینجانب این ضایعه مولمه را به حوزه علمیه، علمای اسلام و بیت مکرمش تسلیت عرض می‌نمایم. خداوند روح او را با ارواح محمد و آل محمد(ص) محشور گرداند و به بازماندگانش صبر و اجر عنایت فرماید.
آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید نیز با صدور پیامی آورده‌است: ارتحال عالم اندیشمند و محقق گرانمایه آیت‌الله آقای حاج شیخ محمدعلی تسخیری رحمت اللّه علیه موجب تاسف و تاثر عمیق گردید.این شخصیت برجسته توانست با علمیت، درایت، متانت و بسیاری از ویژگی‌های اخلاقی خاص خود از حقوق و حریم اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) دفاع کند و با ایجاد تقریب بین مذاهب اسلامی حقانیت اسلام ناب را به جهان معرفی نماید.
در این پیام آمده‌است: تلاش شبانه‌روزی همراه با اخلاص و چهره پرکار و همراه با نشاط او و خدمات ارزشمندش در عرصه‌های مختلف داخل و خارج از اذهان محو نخواهد گردید و بی‌شک آثار قلمی و اندیشه تقریبی همراه با حفظ اصول او ماندگار خواهد بود. اینجانب درگذشت این روحانی مجاهد را به پیشگاه والا و مقدس مولایمان حضرت بقیه ‌اللّه الاعظم(عج)، حوزه‌های علمیه و سایر مجامع علمی و به ارادتمندان ایشان در سراسر جهان و خاندان مکرمش تسلیت عرض نموده و علو مقام برای آن فقید سعید مسالت می‌نمایم.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با صدور پیام تسلیتی به مناسبت درگذشت آیت‌الله محمدعلی تسخیری(ره)، آورده است: رحلت عالم پرهیزگار و متعهد حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمدعلی تسخیری(ره) عضو محترم مجلس خبرگان رهبری و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام موجب تالم و تاثر گردید.
در این پیام اضافه ‌شده‌است: این عالم مجاهد با قوت و درایت علمی و عملی، درتقریب بین مذاهب اسلامی وتقویت وحدت اسلامی گام برداشتند و با حرکتی منطقی و همه‌جانبه جهت اعتلای وحدت اسلامی و ترویج معارف اهل‌بیت(ع) عمر پربرکت خود را صرف اهداف عالیه اسلام و انقلاب اسلامی‌کردند.
در این پیام آمده است: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ارتحال این عالم جلیل‌القدر و یار وفادار امام و رهبری را به محضر حضرت بقیه‌الله الاعظم(عج)، مقام معظم رهبری«مدظله‌العالی»، مراجع عظام تقلید «دامت‌برکاتهم»، حوزه‌های علمیه و همچنین به بیت مکرم ایشان تسلیت عرض نموده، برای آن مرحوم علو درجات، غفران و رحمت الهی را از خداوند متعال خواستار است.
تولیت حرم مطهرحضرت معصومه(س) نیز با صدور پیامی آورده است: خبر رحلت عالم پارسا و جلیل‌القدر حضرت آیت‌الله شیخ محمدعلی تسخیری رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مشاور مقام معظم رهبری (مدظله) در امور جهان اسلام بسی اندوهناک و تاسف‌بار بود.
آیت‌الله سید محمد سعیدی افزوده است: زحمات این عالم ربانی و سرباز فقیه و مجاهد حضرت صاحب‌الزمان (عج) تاثیر بسزایی در تحکیم و تقویت وحدت امت بزرگ اسلامی و تقریب مذاهب داشت که ماحصل آن پیشگیری از بسیاری فتنه‌های بزرگ در اختلاف‌افکنی میان جوامع اسلامی بود. ایشان در هر عرصه دیگر که حضور یافتند، سرچشمه آثار و برکات برای جهان اسلام و نظام جمهوری اسلامی بودند. خصوصا پژوهش‌ها و نظراتشان در اقتصاد اسلامی ماندگار و ثمربخش بود.
پیام ادامه یافته‌است: اینجانب از جوار مرقد نورانی حضرت فاطمه معصومه(س)، ارتحال ایشان را به محضر مقام معظم رهبری (مدظله)، جامعه بزرگ روحانیت، بازماندگان محترم، اخوان معزز، همکاران و دوستان گرامی ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند رحمان علو درجات برای ایشان و صبر و استقامت برای آنان، مسالت دارم.
مدیر حوزه‌های علمیه در پیامی ضمن تسلیت درگذشت آیت‌الله شیخ محمدعلی تسخیری، آورده‌است: خبر ارتحال دانشمند روشن‌اندیش و پارسا و فداکار و مجاهد مرحوم آیت‌الله آقای حاج شیخ محمدعلی تسخیری قدس الله نفسه الزکیه برای امت اسلام، جبهه مقاومت، ملت شریف ایران، حوزه‌های علمیه، مراجع عظام، رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی و همه شاگردان و دوستان آن فقید سعید سنگین و جان‌گداز بود.
آیت‌الله علیرضا اعرافی دراین پیام افزوده‌است: این دانشمند و فقیه وارسته عمر شریف خود را در فراگیری علوم اسلامی و نشر معارف الهی و جهاد در راه خدا و تقریب امت اسلامی و حمایت از محور مقاومت و مبارزه با طواغیت منطقه و مستکبران عالم سپری کرد.
در این پیام آمده است: شخصیت گرانقدر و بین‌المللی و ارتباطات گسترده وی در وحدت امت اسلام و تقریب مذاهب و مبارزه با استکبار و حضور مجاهدانه، آگاهانه و هوشمندانه در نهادهای بین‌المللی در ایران و منطقه و جهان و نقش کارساز وی در تاسیس و اداره و هدایت نهادهای گوناگون حوزوی و فرهنگی و بین‌المللی مانند جامعه المصطفی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مجمع اهل‌بیت(ع) و مجمع تقریب اسلامی و نیز مشاورت رهبری معظم انقلاب اسلامی و نمایندگی مجلس خبرگان رهبری گوشه‌هایی از زندگی پربار و ثمربخش آن عزیز سفرکرده به شمار می‌آید و نیز آثار علمی و فکری ایشان راهگشا و ستودنی است.
آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی از اساتید حوزه علمیه نیز با صدور پیامی بیان کرده‌است:خبر ارتحال دوست بسیار دوست‌داشتنی، عالم متخلق، مجاهد سخت‌کوش و صبور حضرت آیت‌الله شیخ محمدعلی تسخیری (رضوان‌الله علیه) موجب نهایت تاسف و تاثر گردید.آن صدیق صادق که اراده آهنینش در بیش از دو دهه آخر عمر به او امکان تلاشی خستگی‌ناپذیر را داد، آیتی از اخلاص و ارادت به اسلام، مکتب اهل‌بیت(ع) و نظام اسلامی بود.
وی دراین پیام اضافه کرده‌است: با آن بدن رنجور بیش از چند جوان سالم فعالیت می‌کرد تا به گفته خودش صندلی اسلام، تشیع و انقلاب اسلامی در جایی خالی نماند و صدای حق به گوش حاضران برسد.بیش از دشمنان، گاه‌وبیگاه دوستان او را مورد هجمه و طعنه قرار می‌دادند و او با همان بزرگواری و صبر همیشگی به شوخی و طنز از کنار رفتارهای زننده آن‌ها می‌گذشت و دم برنمی‌آورد.
آیت‌الله محمدعلی تسخیری، رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام روز گذشته 28 مرداد در 76 سالگی در اثر عارضه قلبی درگذشت.
جمعی از شخصیت‌ها، احزاب و مقام‌های سیاسی کشور به‌ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام‌های جداگانه‌ای فقدان این عالم جلیل‌القدر را تسلیت گفتند.
این شخصیت علمی و دینی کشور در سال 1323 خورشیدی در نجف اشرف در خانواده‌ای روحانی از خطه مازندران به دنیا آمد.
آیت‌الله تسخیری از چهره‌های شناخته علمی و فرهنگی جهان اسلام بود که همواره در معرفی درست تشیع و ایجاد تفاهم و همدلی میان مسلمانان تلاش می‌کرد.
وی همچنین در مجمع فقه اسلامی در جده (وابسته سازمان کنفرانس اسلامی) از 1362 تاکنون به‌عنوان تنها نماینده رسمی تشیع امامی در تثبیت و ترویج مبانی فقهی و اصولی تشیع نقشی شایسته را بر عهده داشت.
تسخیری در 20 سال گذشته ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونت بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب و نیز رییس هیات امنای مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب به عهده داشت.
از این اندیشمند مسلمان ده‌ها کتاب و صدها مقاله به تالیف یا ترجمه منتشر شد.
برچسب‌ها
حوزه علمیه قم محمدعلی تسخیری آیت الله العظمی مکارم شیرازی

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/175434/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

دامغان لرزید

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

اختصاص بیش از 2 هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه های راه و شهرسازی استان قم

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

داستانک/ شنوایی کم

انجام بزرگترین تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم(ص)/جانمایی بیش از 200 المان شهری در قم

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی