عصر قم

آخرين مطالب

جهش در کروموزوم کرونا علمی

جهش در کروموزوم کرونا
  بزرگنمايي:

عصر قم - شرق / نوشتن مداوم از کرونا کار ساده‌ای نیست و بیماری ویروسی عجیبی که شاید فکر می‌کردیم تنها چند هفته زندگی‌مان را مختل می‌کند، حالا بخشی از روزگار ماست.
حالا همه ما این جمله را با خودمان تکرار می‌کنیم که:‌ باید زندگی‌کردن با کرونا را یاد بگیریم. معاشرت‌ها و شیوه زندگی‌مان هم تغییر کرده و چک‌کردن اخبار تعداد قربانیان، آمدن واکسن، علائم جدید، اقدامات جدید دولتی برای فاصله‌گذاری اجتماعی هم جزء ثابت برنامه هر‌روزه زندگی ماست. ویروسی که مطابق آخرین صحبت‌های سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، از 27 تا 28 مرداد جان 168 نفر دیگر را گرفت و دو‌هزارو 385 بیمار دیگر را به آمار مبتلایان اضافه کرد. بر‌اساس‌این مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به 19‌هزار‌و 972 نفر رسید. لاری با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون 300‌هزار‌و 881 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، ادامه داد: سه‌هزارو 882 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. در‌عین‌حال تاکنون دو‌میلیون‌و 914‌هزار‌و 49 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور انجام شده است.
به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال‌و‌بختیاری و کهگیلویه‌و‌بویر‌احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.
وضعیت پزشکان در مبارزه با کرونا
مهیار سعیدیان، پزشک و روزنامه‌نگار که مدتی می‌شود اطلاعاتی را درباره وضعیت کادر پزشکان در فضای مجازی منتشر می‌کند، درباره وضعیت پزشکان در مبارزه با کرونا توضیحاتی را ارائه داد. او در گفت‌وگو با «شرق»‌ با بیان اینکه از تاریخ 11 تیر تا 27 مرداد 99، 36 نفر به کشته‌شدگان کادر سلامت کشور اضافه شده، تصریح کرد: «دکتر مهران عبداللهی‌ نامی، متخصص عفونی، دکتر مهدی نوروزی‌سروستانی، متخصص مغز و اعصاب، دکتر محبوب زینلی، دندان‌پزشک، دکتر صفیه چوبچیان دندان‌پزشک، دکتر ایرج شیرالی، پزشک عمومی، دکتر سید‌محمد موسوی، متخصص اطفال، دکتر حامد پارسامعین، متخصص جراحی، دکتر فرهاد سرحدی، متخصص جراحی، دکتر آصف سپاهیان، داروساز، دکتر غلامحسین نادری، فوق‌تخصص پیوند کلیه، دکتر وحید علیزاده، متخصص بیهوشی، دکتر فرید یوسفی، متخصص گوش، حلق و بینی، دکتر خضر خلیلی، متخصص اطفال، سعادت سجادیان، پرسنل رادیولوژی، مهین خسروی‌تبار، پرسنل پذیرش، دکتر عبدالعلی خوارزمی، متخصص اطفال و حسن علیمردی، پرستار، برخی از این کشته‌شدگان هستند».
او در ادامه افزود:‌ «اگر بخواهیم درباره کرونا و نظام سلامت صحبت کنیم، باید صراحت لهجه داشته باشم. از ابتدای اسفند که ماجرای کرونا در کشور جدی شد، از پرسنل درمانی در بخش‌نامه‌ای درخواست شد که برای جلوگیری از هراس مردم، از زدن ماسک خودداری کنند. حرف‌های غیرعلمی زیادی زده شد که در قربانی‌شدن کادر درمان بی‌تأثیر نبود. این خیانت به کادر درمان بود. به آنها گفتند همه جا لزومی به زدن ماسک نیست و بسیاری از فوتی‌های کادر درمان به دلیل نبودن تجهیزات از دست رفتند؛ چون گفته بودند همه جا ماسک نزنید. از طرفی تجهیزات کافی در اختیارشان نبود و وقتی هم تجهیزات رسید، برای رساندن تجهیزات تفاوت قائل شدند؛ یعنی گفتند اول به بخش دولتی تجهیزات می‌دهیم و بعد خصوصی! در‌صورتی‌که خط اول مراجعه بیمار کرونایی به پزشک تا تشخیص بیماری، همین مطب‌ها و درمانگاه‌ها هستند. مردم با این وضعیت اصلا جرئت نمی‌کنند اول به اورژانس و بیمارستان دولتی بروند، آنها مستقیم سراغ بخش خصوصی می‌روند. بسیاری از پزشکان و پرستاران بخش خصوصی، حتی در رشته‌های غیر‌مرتبط به کرونا، در مصاف با این ویروس از دست رفتند. در‌حال‌حاضر بیشترین آمار فوتی‌ها در بین پزشکان عمومی هستند؛ چرا‌که خط اول تشخیص هستند».
این پزشک در ادامه با بیان اینکه کادر درمان از نمکی دلگیر هستند، گفت: «مسئله دیگر این است که کادر درمان، وزیر بهداشت را قوی ندید. وزیر بهداشت به‌عنوان مسئول مبارزه با کرونا، به نظر می‌رسد که قدرت کافی را نداشت و تصمیم‌گیر نبود. پزشکان معتقدند وزیر بهداشت که داروسازی خوانده، شناختی از جو بیمارستانی و درمانی و کلینیکی نداشته. او یک روز در عمرش کشیک بیمارستانی نداده تا ببیند یک پزشک یا پرستار که کشیک می‌دهد، چه می‌کشد. البته باید به وزیر حق داد که گاهی تحت فشار بود. اگر خاطرتان باشد، ابتدای کار سر پروازهای ایران به چین، چندین بار نامه به رئیس‌جمهور و معاون اولش نوشت. نامه‌هایی که تأثیری نداشت و او مجبور شد توییت کند که من نامه نوشتم و جواب ندادند! می‌خواهم بگویم اخلاق وزیر بهداشت و اعتماد‌به‌نفسش کفایت میان‌داری کادر درمان را نکرد».‌
سعیدیان گفت: «از ابتدای سال تاکنون 145 نفر از کادر درمان از دست رفتند و این آمار پایانی نیست و هر روز به آن اضافه می‌شود. پیش‌تر که آمار از‌دست‌رفتگان کادر سلامت را می‌نوشتیم، شاید هر دو هفته یک مورد بود؛ اما متأسفانه الان هر روز دو تا سه مورد داریم. این در حالی است که در کشورهای دیگر این حجم از قربانی کادر سلامت نداشتیم. متأسفانه توجهی به این ماجرا نمی‌شود و حتی یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس، در اظهار‌نظری گفته که تنها راه مبارزه با کرونا در بیمارستان‌ها استخدام کادر جدید است! دوستان به جای تجهیز پزشکان و کادر درمان، می‌خواهند نیروی جدید استخدام کنند. برای هر کادر درمانی کلی هزینه شده و دوستان به جای اینکه آمار کشته‌ها را پایین بیاورند، می‌خواهند به جای کشته‌ها نیروی جدید بیاورند و دوباره به آمار کشته‌شدگان اضافه کنند». ‌
او در پایان خاطرنشان کرد: «بی‌تدبیری در این حوزه بسیار زیاد بود. به حرف‌های وزیر بهداشت دولت گوش نکردند.» 
قربانیان کرونا، ‌بیشتر از قربانیان ایدز
کرونا هر روز شکل تازه‌ای به خودش می‌گیرد و شکل و شمایلش عوض می‌شود. مطابق صحبت‌های اخیر عضو کمیته اجرائی ستاد مقابله با کرونا، از یکی، دو ماه پیش جهشی در کروموزوم ویروس کرونا ایجاد شده، به‌طوری‌که قدرت انتقال این ویروس سه تا 9 برابر افزایش داشته است. بنا به گفته مسعود مردانی، علائم جدید ویروس کرونا عبارت‌اند از: علائم تنفسی مانند سرفه، تب، تنگی نفس و خلط که نشانه‌های ابتلای ریوی به کروناست. همچنین در تابستان مواردی که از بیماری دیده می‌شود و شایع شده و به صورت عمده در کودکان و جوانان دیده می‌شود، ممکن است با علائم بی‌اشتهایی، اسهال، استفراغ، درد شکم و تهوع افراد مراجعه کنند که این موارد علائم ابتلا به فرم گوارشی کروناست. ‌دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با «شرق» در پاسخ به این سؤال که چند سال دیگر درگیر کرونا هستیم، گفت: ‌این بستگی به رفتارهای مردم و پاسخ‌های مسائل بهداشتی و استفاده از ماسک دارد. بگذارید یک مثال ساده بزنم: در کشوری مثل نیوزیلند اعلام کردند بیماری کاملا کنترل شد و حتی یک بیمار مبتلا نبود. اما از دو هفته قبل دوباره چهار مورد جدید پیدا شد و مجددا همه شهر را قرنطینه کردند تا این چهار نفر کنترل شوند و بیماری گسترش پیدا نکند. الان آنها با افتخار سرشان را بالا گرفته‌اند و می‌گویند ما مشکلی به‌عنوان اپیدمی کرونا نداریم؛ اما پاسخ این سؤال را که کرونا تا چه زمانی ادامه دارد، کسی نمی‌داند. بزرگ‌ترین متخصص بیماری‌های عفونی در جهان یعنی دکتر آنتونی فاسی معتقد است‌ کسی زمان مشخصی را برای پایان کرونا نمی‌تواند ارائه دهد. شواهد نشان می‌دهد این بیماری همچنان با ما خواهد بود، شاید تا آخر سال یا شاید هم سال‌ها؛ اما هرچه میزان ابتلا برود و آنتی‌بادی محافظت‌کننده در سطح بدن مردم زیاد شود، موارد ابتلا کمتر از قبل می‌شود. شاید یک سال دیگر شرایط به گونه‌ای بشود که ما ترس چندانی از کرونا نداشته باشیم؛ چرا‌که قسمت عمده افرادی که مبتلا می‌شوند، در بدن‌شان آنتی‌بادی دارند. اگرچه همین آنتی‌بادی هم در‌حال‌حاضر درباره‌اش بحث وجود دارد و احتمال ابتلای مجدد وجود دارد؛ اما خوشبختانه رقم ابتلای مجدد چندان بالا نیست».
او ضمن اینکه میزان کشتار ویروس کرونا بی‌سابقه است، تصریح کرد:‌ «الان مطابق آمار رسمی دنیا حدود 800 هزار نفر از این بیماری مرده‌اند. خود بیماری ایدز از ابتدای اپیدمی این تعداد انسان نکشته است. آمار تلفات آمریکا در جنگ جهانی، بسیار کمتر از تلفات کرونای این کشور است». مردانی تصریح کرد: «در بعضی از شهرها وارد موج دوم کرونا شده‌ایم و تهران هم موج دوم کرونا را سپری می‌کند. در برخی از شهرها و استان‌ها مثل بوشهر و سیستان‌و‌بلوچستان در دوره اول کرونا درگیر اپیدمی نشدند و حالا موج اول را می‌گذرانند؛ اما شهرهایی مثل تهران و استان مازندران موج دوم را سپری می‌کنند». او همچنین در پاسخ به این سؤال که در پاییز شرایط بدتری را تجربه می‌کنیم، نیز گفت: «امیدواریم بدتر نشود. اگر واکسن آنفلوانزا را بزنیم، شاید وضعیت وخیم‌تر نشود. امید ما این است که وضعیت کرونا روزبه‌روز بهتر بشود، نه بدتر».
جوانان عامل گسترش همه‌گیری کروناویروس
ویروس کرونا دیگر پیر و جوان نمی‌شناسد. زمانی می‌گفتند کرونا قاتل سالمندان و بیماران است. اما حالا می‌شود در میان کشتگان نام جوانان بی‌شماری را پیدا کرد؛ جوانانی که حالا به گفته سازمان بهداشت جهانی، می‌توانند ویروس متحرک باشند؛ بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت گسترش کروناویروس به طور فزاینده‌ای تحت تأثیر افرادی است که در 20، 30 و 40‌سالگی هستند و بسیاری از آنان از اینکه به کروناویروس جدید آلوده هستند، خبر ندارند. بنا بر اعلام خبرگزاری رویترز، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در «پاسیفیک غربی» در‌این‌باره گفت: این شرایط می‌تواند خطر شیوع کروناویروس را در میان افراد آسیب‌پذیر مانند میانسالان و سالمندان، افراد نیازمند به مراقبت‌های طولانی‌مدت و افراد ساکن در مناطق با تراکم جمعیت بالا افزایش دهد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/175579/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد

(تصاویر) مراسم شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله بروجردی

تقویم و اوقات شرعی چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 به افق قم

راهیابی 2 اثر نمایشی از قم به همایش سراسری بچه‌های مسجد

گرامیداشت یاد آیت الله بروجردی در قم

اجرای طرح زیست شبانه در استان قم

کشف حدود 88 کیلوگرم تریاک با طعم هندوانه در قم

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

بیت مرحوم آیت‌الله کاشانی بیانیه صادر کرد

چه کسی می داند...

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله بروجردی در مسجد اعظم قم

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

کوثری:‌ بزرگترین مشکل آمریکا در ایران آیت‌الله خامنه‌ای است

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

ماجرای عجیب قطع مسیر حقابه زمین‌های کشاورزی در قم

افزایش 11.6 درصدی اهدای خون در قم

چرا به سوالات اپراتورهای اورژانس باید پاسخ داد

هوای تهران گرم می شود!

عملیات ویژه نیروهای امدادی برای نجات سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

گلایه‌ی رئیس پلیس راهور از ابلاغ نشدن قانون افزایش جرایم رانندگی

طوفان شن در لیبی

افزایش سرقت احشام در قم

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

بیت مرحوم آیت الله کاشانی بیانیه صادر کرد +جزئیات

مقامات ایالت سند در دیدار آیت الله رئیسی: تنبیه رژیم صهیونیستی از سوی ایران بر عزت و عظمت جهان اسلام افزود

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

آغاز ساخت 600 واحد مسکونی ویژه کارکنان دادگستری قم

بی توجهی دامداران و افزایش سرقت احشام در قم

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی است

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

پیام تشکر بیت آیت الله امامی کاشانی ازرهبر معظم انقلاب وآحاد مردم

پیام تشکر بیت آیت‌الله امامی کاشانی از رهبر انقلاب و آحاد مردم

دکتری افتخاری دانشگاه کراچی به آیت‌الله رئیسی اعطا شد

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

وقوع آتش سوزی مهیب یک کارخانه در قم (فیلم)

راه‌اندازی چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد

کشف حدود 88 کیلوگرم تریاک با تلاش پلیس قم

انواع شیرخشک در تمام داروخانه‌های قم موجود است

کشف محموله تریاک در پوشش بار هندوانه در قم

ماجرای تجمع مردم در مقابل فرمانداری بندرعباس چه بود؟

چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟