عصر قم

آخرين مطالب

فیلم های ایرانی که شانس نمایندگی اسکار 2021 دارند + عکس فرهنگی

فیلم های ایرانی که شانس نمایندگی اسکار 2021 دارند + عکس
  بزرگنمايي:

عصر قم - طبیعتاً بردن جایزه توسط هریک از این فیلم‌ها در هفتاد و هفتمین جشنواره ونیز کفه ترازو را به نفع فیلم موفق سنگین می‌کند اما این تمام ماجرا نیست و اگر هیچ یک از این فیلم‌ها موفق به دریافت جایزه نشوند
رقابت دو فیلم برای نمایندگی ایران در اسکار 2021
رقابت دو فیلم برای نمایندگی ایران در اسکار 2021گزینه‌های کشورها برای حضور در بخش بین المللی نود و سومین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار در شرایطی در طول ماه‌های پیش رو به مرور مشخص می‌شود که در ایران یک فیلمساز جوان و یک فیلمساز پرسابقه با آثارشان بخت اصلی حضور در این رویداد به نمایندگی از کشورمان در این دوره از جوایز هستند؛ رقابتی که یکی از دو طرف با توجه به سوابقش شانس بیشتری در این وزن کشی خواهد داشت.
«آکادمی علوم و هنرهای سینما / Academy of Motion Picture Arts and Sciences» که به اختصار «اَمپاس / AMPAS» خوانده می‌شود، نود و سومین دوره مراسم اسکار در تاریخ 28 فوریه سال 2021 (10 اسفند 1399) برپا نماید، با تاخیر و در 25 آوریل (5 اردیبهشت سال 1400) برپا می‌کند و بدین ترتیب می‌توان سایه سنگین کرونا را بر پرمخاطب‌ترین صحنه سینمایی دنیا نیز مشاهده کرد. همین ملاحظات باعث شده تماشای فیلم‌ها به صورت آنلاین توسط بیش از نه هزار عضو آکادمی به عنوان روش جایگزین تماشای روی پرده فیلم‌ها نیز به عنوان روش ارزیابی استاندارد برای این دوره به صورت استثناء پذیرفته شود.
از اولین دوره جوایز اسکار در سال 1929 تاکنون، تنها سه بار مراسم به تعویق افتاده است. اولین بار در سال 1938 سیل بزرگی در لس آنجلس رخ داد و برگزاری اسکار یک هفته به تأخیر افتاد. دومین بار در سال 1968 پس از ترور مارتین لوتر کینگ جونیور، مسئولان آکادمی تصمیم گرفتند این گردهمایی را به دو روز بعد موکول کنند. آخرین بار نیز پس از سوءقصد ناموفق به جان رونالد ریگان رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال 1981 بود که چهار ساعت پیش از پخش تلویزیونی، مراسم به 24 ساعت بعد موکول شد.
آکادمی علوم و هنرهای سینما بازه زمانی مشخصی برای فیلم‌های واجد شرایط دارد و فیلم‌ها هر سال می‌بایست در آن بازه اکران و برای جوایز اسکار معرفی می‌شدند. امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و به هم خوردن برنامه‌ریزی اهالی صنعت سینما، دیوید رابین رئیس آکادمی، این بازه زمانی را تمدید کرد و بر این اساس، فیلم‌هایی که می‌خواهند در این مراسم شرکت کنند باید در تاریخی بین اول ژانویه سال 2020 تا 28 فوریه 2021 اکران شده باشند تا واجد شرایط حضور در اسکار باشند.

عصر قم

فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی
البته این قانون جدید برای برخی شاخه‌ها ازجمله فیلم‌های پویانمایی بلند و کوتاه، فیلم‌های مستند بلند و کوتاه، فیلم بین‌المللی (با عنوان پیشین بهترین فیلم خارجی زبان) و فیلم کوتاه لایو اکشن که باید تا اول دسامبر 2020 اکران شده باشند، استثنائاتی قائل است. همچنین فرصت پذیرش آثار در بخش بهترین فیلم، بهترین موسیقی متن و بهترین ترانه، 15 ژانویه 2021 در نظر گرفته شده است. این تمدید زمان فرصت را برای انتخاب بهترین فیلم بین المللی برای همه کشورها از جمله ایران افزایش داده است.
مطابق با رویه معمول، در ابتدا یک لیست متشکل از 10 فیلم به عنوان لیست بلند نامزدهای اسکار بهترین فیلم بین المللی معرفی می‌شود. سپس یک لیست کوتاه متشکل از پنج نامزد نهایی این جایزه همچون دیگر بخش‌ها معرفی می‌شود که از این جا برای فیلم‌ها آورده‌ای دارد، چرا که افکارعمومی به قرارگیری فیلم‌ها در میان پنج نامزد نهایی و همچنین برندگان جوایز حساس است و صرفاً این موقعیت‌ها، منجر به افزایش توجه عمومی به آثار و افزایش فروش فیلم‌ها و خرید رایت آثار توسط کمپانی‌های بزرگ می‌شود.

عصر قم

فیلم «جنایت بی ‌‌دقت» ساخته شهرام مکری
در این میان اگرچه ممکن است گروهی از فیلمسازان معتبر ایرانی در مهلت تعیین شده آثاری خلق نمایند اما بعید است این آثار به اکران عمومی یا اکران آنلاین برسد و فرصت کاندیداتوری برای نمایندگی سینمای ایران را در جوایز اسکار 2021 را داشته باشد. بنابراین باید روی آثاری حساب کرد که تاکنون به رونمایی رسیده‌اند و در میان این آثار شانس فیلم‌هایی بیشتر خواهد بود که در رویدادهای بین المللی مورد توجه قرار گرفته‌اند.
بر اساس برآورد «تابناک»، فیلم‌های «جنایت بی‌دقت» به کارگردانی شهرام مکری و «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی از بیشترین شانس برای انتخاب به عنوان نماینده سینمای ایران برای حضور در بخش جایزه اسکار بهترین فیلم بین المللی برخوردارند؛ آثاری که از قضا هر دو آنها در جشنواره ونیز حضور دارند و این مزیتی برای این فیلم‌ها محسوب می‌شود. طبیعتاً بردن جایزه توسط هریک از این فیلم‌ها در هفتاد و هفتمین جشنواره ونیز کفه ترازو را به نفع فیلم موفق سنگین می‌کند اما این تمام ماجرا نیست و اگر هیچ یک از این فیلم‌ها موفق به دریافت جایزه نشوند، شانس مجیدی بیشتر خواهد بود.
البته برای تعیین دقیق گزینه سینمای ایران برای اسکار 2021 باید تا زمان تشکیل کمیته انتخاب صبر کرد، چرا که حوادث غیرمترقبه دوره پیشین و انتخاب اشتباه یک مستند به جای یک فیلم داستانی به عنوان نماینده سینمای ایران و کنار گذاشتن فیلم‌های داستانی موفق بین المللی، نشان داد ملاحظاتی فراتر از موقعیت‌ها فیلم‌ها در تعیین گزینه برتر می‌تواند وجود داشته باشد و این ملاحظات می‌تواند همه تحلیل‌ها و ارزیابی‌ها را به چالش بکشد.
منبع: tabnak.ir

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/184961/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

71 هزار نفر در استان قم صاحبِ خانه می‌شوند

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

حمله سریالی به جنگلبانان!

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

آغاز رقابت 17 هزار و 514 داوطلب در کنکور سراسری در قم

آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌گردها

دیدار استاندار قزوین با خانواده شهید بیژن حسنی

اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان 3 قم

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می‌شود

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی

آموزش و پرورش: 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست

ماسه‌خواری؛ پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه

پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت

همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

احتمال تبدیل دریاچه نمک قم به کانون جدید گرد و غبار کشور​

اجرای 18 پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته

نارضایتی از بیمارستان کودکان در قم

سارا پاداش برای قم تاریخ ساز شد

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی درگذشت

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

ارتفاعات زیبای کفتار کوه در شمال شهر قنوات+فیلم

71 هزار نفر در استان قم صاحب خانه می‌شوند

معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن

بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور