عصر قم

آخرين مطالب

/ سلسله نشست‎های چالش کرونا و زندگی مومنانه/

اندیشمند مغربی مطرح کرد؛ انزوای نظریه پایان تاریخ در عصر کرونایی علمی

اندیشمند مغربی مطرح کرد؛ انزوای نظریه پایان تاریخ در عصر کرونایی
  بزرگنمايي:

عصر قم - دکتر ادریس هانی محقق و متفکر اهل مراکش، از فعالان عرصه تقریب مذاهب اسلامی و از جمله رهبران شیعیان غرب است. وی همچنین صاحب کتاب «لقد شیعنی الحسین (بی شک حسین مرا شیعه گردانید)» می‌باشد.
وی در شصت و سومین نشست مجازی کرونا و زندگی مومنانه که به همت دانشکده الهیان پردیس فارابی دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی استان قم برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های قربانیان ویروس کرونا بیان کرد: با وجود این که قربانیان ویروس کرونا از گروه‌ها و اشخاص مختلف در تمام نقاط جهان هستند اما شاهد نگاه‌های تند و ستیزانه دشمنان ایران به این کشور بودیم.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: دشمنان ایران سعی در مقصر جلوه دادن این کشور در انتشار ویروس کرونا داشتند که حاصل این تلاش ها تنها آشکاری بیشتر عداوتشان با ایران بود.
وی با اشاره به این که از ابتدای ارائه نظریه « پایان تاریخ» به طور مستمر پیگیر آن بوده اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی که در جهان به وجود آمده می‌توان گفت که دو نظریه پایان تاریخ از فرانسیس فوکویاما و ساموئل هانتینگتون نتوانستند قرائت هایی در خصوص جو حاکم بر دوران پس از کرونا ارائه دهند که این امر سبب شد بنده نظریاتی را اعلام کنم.
محقق و پژوهشگر جهان عرب با اشاره به نظریه اخیر مبنی بر اینکه توطئه جهانی پشت پرده کرونا است توضیح داد: در رابطه با مسئله کرونا نظریات مختلفی در جهان مطرح شد از جمله آن ها نظریه توطئه جهانی پشت پرده کرونا است که بر پایه نظریه مالتوس به آن دامن زده شده است بنابراین باید با ادله علمی این موضوع را تحلیل کرد.
دکتر هانی ضمن تشریح نظریه مالتوس ابراز کرد: مالتوس اقتصاددانی است که طبق نظریه آن جمعیت زیاد راه حلی برای پیشرفت نیست و متأسفانه چون این نظریه دقیق بررسی نشده چالش هایی به وجود آورده که باید از بیشتر دامن زدن به آن‌ها جلوگیری کرد.
وی یکی از اصلی ترین موضوعاتی که در مورد نظریه پایان تاریخ مطرح می‌شود را بحث توطئه جهانی دانست و گفت: نظریه توطئه جهانی مبنی بر این است که براساس سیاست دولتی باید فقرای کشورها به خصوص کشورهای جهان سوم از ازدواج بازدارنده شوند تا جمعیت فقرا کاهش یافته و کنترل شود.
دکتر هانی افزود: حال با توجه به تحلیلی که بنده از نظریه مالتوس داشته‌ام این مسئله هیچ ارتباطی با کرونا ندارد و این توطئه به سیاست های دولت‌ها در کنترل جمعیت به خصوص در فقرا برمیگردد بنابراین این مورد نیازمند پژوهش‌های دقیق‌تری است و نگاه سطحی به آن باعث تحلیل‌های ناقص و ناکارآمد می‌شود.
این اندیشمند مغرب با توجه به اینکه نمی‌توان پایانی برای ویروس کرونا در نظر گرفت یادآور شد: نقش ویروس ها در تمام طول تاریخ ستیز بین سلول‌های مورد هجوم و ذهن شخص در حال مقابله است که خودش به نوعی می‌تواند ایمنی حاصل کند و در خلاصی از این ویروس مؤثر باشد.
وی در ادامه سخنانش گفت: علی رغم اینکه خیلی‌ها بر این مطلب تاکید دارند که ویروس کرونا و امثال آن مختص کشورهای عقب افتاده جهان سوم و آسیایی است اما دیدیم که این ویروس علاوه بر اینکه این معادله را برهم زد حتی کشورهای به ظاهر قدرتمند را در تهیه اقلام بهداشتی نیز با مشکل مواجه ساخت.
رهبر شیعیان غرب همچنین بیان کرد: در واقع ما با بررسی نظریه پایان تاریخ و چالشی که بر اثر کرونا در غرب شاهد آن بودیم به اشتباه بودن نظریه فوکویامو رسیدیم بنابراین نظریه هگل نیز زیر سوال می‌رود و اگر ما نتوانیم در خصوص این نظریه‌ها و تحلیل‌های ضعیف توضیح و اصلاحیه‌ای بیان کنیم شاهد افزایش آن‌ها خواهیم بود.
وی افزود: در همین زمان هم متأسفانه در غرب شاهد سیاستمدارانی هستیم که سیاستشان بدون پایه های علمی و فلسفی است و تنها براساس افکار شخصیشان پیش می‌روند. سیطره و چیرگی سیاستمدارن بدون در نظر گرفتن مبانی فکری و فرهنگی واقعیتی تلخ در جهان است.
این استاد دانشگاه علت به وجود آمدن نظریه ستیز تمدن‌ها یا چالش تمدن‌ها و از این قبیل نظریات را تحلیل‌هایی برا اثر عدم درک ربط نظریه پایان تاریخ با سیاست‌های جهانی را دانست و گفت: در صورتی که ما بدون فهم نظریه پایان تاریخ و ربط آن به سیاست جهان پیش برویم خیلی از موضوعات را به غلط تحلیل میکنیم. اگر بخواهیم سقوط نظریه پایان فوکویاما رو تحلیل کنیم باید بگوییم که یک اتفاق ناگهانی نبود و براساس نقض‌های زیاد طی سال های متمادی در آمریکا اتفاق افتاد زیرا اصلا از پایه که به فلسفه هگل و استاد کوزف برمیگردد ایراد داشت.
وی در خصوص تاریخچه و شرح نظریه کوزف توضیح داد: پس از اشغال جزایر توسط فرانسه و اختلافی که با آلمان سر فلسفه سیاسی پیدا کردند شاهد فلسفه‌های جدیدی مانند نظریه کوزف روسی بودیم که بر اساس آن باید فرمانبرداری بی قید و شرط برده از برده‌دار را شاهد باشیم که خودش نوعی خشونت است.
دکتر هانی اظهار کرد: بر اساس نظریه کوزف که نتیجه گیری نظریه هگل است، یک میل درونی در برده ها برای فرمانبرداری از کارفرما وجود دارد که اگر ما این نظریه را قبول کنیم با وجود آن هیچگاه نمی‌توان شاهد قدرت ریسک و مخاطره فرمانبردار در مقابل کارفرما بود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/186937/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیت مرحوم آیت‌الله کاشانی بیانیه صادر کرد

چه کسی می داند...

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله بروجردی در مسجد اعظم قم

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

کوثری:‌ بزرگترین مشکل آمریکا در ایران آیت‌الله خامنه‌ای است

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

ماجرای عجیب قطع مسیر حقابه زمین‌های کشاورزی در قم

افزایش 11.6 درصدی اهدای خون در قم

چرا به سوالات اپراتورهای اورژانس باید پاسخ داد

هوای تهران گرم می شود!

عملیات ویژه نیروهای امدادی برای نجات سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

گلایه‌ی رئیس پلیس راهور از ابلاغ نشدن قانون افزایش جرایم رانندگی

طوفان شن در لیبی

افزایش سرقت احشام در قم

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

بیت مرحوم آیت الله کاشانی بیانیه صادر کرد +جزئیات

مقامات ایالت سند در دیدار آیت الله رئیسی: تنبیه رژیم صهیونیستی از سوی ایران بر عزت و عظمت جهان اسلام افزود

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

آغاز ساخت 600 واحد مسکونی ویژه کارکنان دادگستری قم

بی توجهی دامداران و افزایش سرقت احشام در قم

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی است

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

پیام تشکر بیت آیت الله امامی کاشانی ازرهبر معظم انقلاب وآحاد مردم

پیام تشکر بیت آیت‌الله امامی کاشانی از رهبر انقلاب و آحاد مردم

دکتری افتخاری دانشگاه کراچی به آیت‌الله رئیسی اعطا شد

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

وقوع آتش سوزی مهیب یک کارخانه در قم (فیلم)

راه‌اندازی چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد

کشف حدود 88 کیلوگرم تریاک با تلاش پلیس قم

انواع شیرخشک در تمام داروخانه‌های قم موجود است

کشف محموله تریاک در پوشش بار هندوانه در قم

ماجرای تجمع مردم در مقابل فرمانداری بندرعباس چه بود؟

چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟

باران سنگین و وقوع سیلاب در شهرستان دلیجان

هشدار باران شدید در 21 استان

اگر قصد باروری دارید این خوراکی ها را حتما بخورید

چهار کشته و 10 مفقودی در حادثه سیل جنوب چین

2 عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند

آیت‌الله گرامی در گفت و گو با جماران: یکی از عوامل مهم لغو رفراندوم اصلاحات ارضی از سوی شاه اعتراض آیت الله بروجردی بود/ مقام ایشان در بُعد معنوی بسیار بالا بود ولی مثل بسیاری از مدعیان امروزی نبود که خود را مطرح کند

آیت‌الله رئیسی وارد قلب اقتصادی پاکستان شد

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

راه‌اندازی چهارمین قطار قم_مشهد با تکیه بر توان تولید داخل

سند چشم‌انداز بلندمدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود

مهار آتش‌سوزی گسترده کارخانه پارافین شهرک صنعتی شکوهیه قم