عصر قم

آخرين مطالب

ترنم عشق، از بانوی شاعر ایسنایی منتشر شد فرهنگی

ترنم عشق، از بانوی شاعر ایسنایی منتشر شد
  بزرگنمايي:

عصر قم - ترنم عشق اولین کتاب فاطمه غلامین شاعر جوان و خوش ذوق قمی است. به بهانه انتشار این دفتر شعر و آغاز کار حرفه‌ای خالق این اثر با او گفتگو کردیم. غلامین از تجربه‌هایش می‌گوید. از آغاز راه تا امروز که اولین کتاب او منتشر شده است.
غلامین درباره آغاز راهش گفت: از سوم راهنمایی نوشتن را به طور جدی شروع کردم. قبل از آن هم می‌نوشتم ولی فکر نمی‌کردم این استعدادی است که باید جدی‌تر به آن نگاه کنم. از زمانی که نوشتن برای من جدی شد؛ فقط می‌نوشتم. در آن سال‌ها بیشتر متوجه نوشتن متن بودم تا شعر. شعر را تقریباً از دو سال پیش شروع کردم.
وی ادامه داد: بزرگ‌ترین انگیزه من برای نوشتن متن و شعر این بود که نوشتن مرا از فشارها و دغدغه های فکری و ذهنی آزاد می‌کرد. وقت‌هایی بود که فقط می‌نوشتم که ذهنم خالی شود و بعد هم نوشته‌هایم را پاره می‌کردم و دور می‌انداختم. در واقع باید بگویم نوشتن من از جایی شروع شد که دنبال راهی گشتم برای تخلیه خودم و حرف‌هایم. حرف‌هایی که شاید نمی‌شد به دیگران گفت و تلنبار کردن این حرف‌ها هم راه درستی نبود.
این شاعرجوان بیان کرد: در این مسیر بیشترین کسی که توانست کمکم کند خودم بودم و خودم. من خیلی علاقه به خواندن شعر و کتاب داشتم. این علاقه باعث شد که خیلی پیشرفت کنم. از چند سال گذشته که شعر را به صورت جدی شروع کردم پدر و مادرم خیلی کمکم کردند و یکی از دبیران دبیرستان هم بسیار همراهم بود.
وی افزود: از این‌ها گذشته من در یک سال گذشته خیلی در زمینه شعر پیشرفت کردم و این پیشرفت را مدیون استاد علوی هستم. ایشان در یک سال گذشته که استاد من بودند؛ عامل پیشرفت چند پله‌ای من شدند. استاد علوی یک نگرش جدید نسبت به شعر در من به وجود آوردند. نحوه درست شعر گفتن، تنظیم قاعده شعری، مرتب کردن وزن‌های شعر و اصول شعر را از ایشان به طور کامل و جامع یاد گرفتم. اکثر شعر این کتابی هم که به چاپ رسیده است؛ مربوط به زمانی است که من با ایشان آشنا شدم.
غلامین تصریح کرد: در ابتدا که شعر می‌گفتم؛ به دلیل این که بیشتر اشعار سنتی از حافظ، سعدی و مولانا می‌خواندم اشعارم به نوع گفتار این شاعران نزدیک بود و زبان اشعارم خیلی عامیانه نبود. استاد علوی اطلاعات جدیدی را به من منتقل کردند و من درحال حاضر خیلی از سبک این شاعران پیروی نمی‌کنم. زبان شعرهایم مقداری عامیانه‌تر کردم که قابل درک و هضم بیشتری باشد. در حال حاضر هم سلیقه و علاقه مخاطب به شکلی است که این گونه اشعار را بهتر می‌پسندند. عمده اشعار من در قالب غزل هستند اما مثنوی، تک بیت و تک مصراع‌هایی هم سروده‌ام که خودم خیلی دوستشان دارم.
شاعر خوش قریحه و جوان درباره کتابش گفت: ترنم عشق اولین کتابی است که از من چاپ شده و مقدمه‌ای است برای شروع کارم. اشعار این کتاب اشعاری است که در دوسال گذشته سروده‌ام. در این مجموعه از همه چیز آورده شده؛ از مثنوی، غزل، تک بیت، متن‌هایی که دلنوشته حساب می‌شود و جملات کوتاه ادبی. هر چیزی که از دل برآمده و لاجرم بر دل خواهد نشست. دوست داشتم اولین کتابی که به عنوان مقدمه کارم هست از همین چیزهای ساده و عامه‌ای باشد که من از آن‌ها آغاز کرده‌ام.
غلامین درباره نام این اثر توضیح داد: نام گذاری این اثر به این علت است که من کلاً به شعر عشق می‌ورزم. از نظر من شعر وسیله‌ای برای ابراز عشق است. ترنم نیز به معنای قطره است. در تمام این مدت نظر من این بوده که این اسم خیلی جامع و کامل است. ترنم عشق قطره‌ای از دریای پر تلاطم ذهن و قلب من است. تمام این اشعار برخاسته از ذهن و قلب من است و این اسم می‌تواند گویای این مسئله باشد.
وی ادامه داد: از نظر من چیزهایی که به سرودن شعر کمک می‌کند مطالعه است؛ مطالعه، مطالعه، مطالعه و کمک از یک استاد خبره. در اولین جلسه‌ای که با استاد علوی داشتم ایشان جمله‌ای گفتند که همیشه در خاطر من مانده. استاد علوی می‌گفتند: «شعر بخارات ذهن آدم را تخلیه می‌کند». در واقع باید گفت شعر گفتن و نوشتن آدم را آرام می‌کند.
غلامین در توصیه به دوستداران شعر و شاعری گفت: برای شعر گفتن همیشه و همیشه باید خلوتی انتخاب کنی و هر زمانی که قصد داری بنویسی و دست به قلم شوی؛ به آن خلوت پناه ببری. لازمه شعر گفتن یک خلوت اساسی است؛ با خودت، دفتر و خودکارت؛ برای اینکه بتوانی بنویسی و قدرت پیدا کنی و کلمات را با هم مرتبط کنی. این قدرتی که خلوت تو می‌دهد؛ باعث می‌شود اثری که خلق می‌کنی یک اثر فاخر باشد و حداقل وقتی خودت می‌خوانی به آن افتخار کنی و از آن لذت ببری و از چیزی که سرودی و خلق کردی.
وی افزود: اصلی‌ترین چیزی که به شیفتگان شعر و شاعری کمک می‌کند مطالعه است؛ چه مطالعه کتاب‌های کمکی و آموزشی برای سرودن شعر و چه کتاب‌های شعر از شاعران مختلف. این را باید در نظر گرفت که شعر از هر شاعری بیشتر بخوانی سبک شعر گفتنت به همان سمت کشیده می‌شود. به همین دلیل من الان ترجیح می‌دهم شعرهای جدید و نو را بیشتر بخوانم. اشعاری که شاعران معاصر می‌گویند و خیلی آثار خوب و فاخری هم بینشان هست. هر چند بعضی وقت‌ها فقط شعرهایی مثل اشعار مولانا جوش و خروش ذهن آدم را آرام کند. این گونه اشعار سنتی هم در جای خود ولی برای نوشتن از اشعار معاصر کمک گرفتن بهتر است.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/187293/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

تسلیت رئیسی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

مبارزات آیت الله کاشانی علیه رژیم صهیونیستی + موشن گرافیک

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

تقویم و اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف