عصر قم

آخرين مطالب

ناتوانی واکسن کرونا در ایجاد ایمنی بلند مدت علمی

ناتوانی واکسن کرونا در ایجاد ایمنی بلند مدت
  بزرگنمايي:

عصر قم - باشگاه خبرنگاران / دانشمندان آمریکایی اعلام کردند احتمالاً واکسن کووید 19 فقط می‌تواند ایمنی کوتاه مدت در بدن افراد ایجاد کند.
دانشمندان در حال تلاش برای یافتن راهکاری مطمئن برای مبارزه با کرونا هستند. آمار‌های مبتلایان و قربانیان کرونا در هفته‌های گذشته بار دیگر سیر صعودی گرفته است.
هم اینک در هر 16 ثانیه یک نفر به دلیل ابتلا به کووید 19 جان خود را در کره زمین از دست می‌دهد. از این رو، دولت‌ها با همکاری غول‌های داروسازی جهان در تلاش برای یافتن واکسنی موثر برای مقابله با کرونا هستند. با این حال، هنوز هیچ امیدی برای یافتن واکسن کرونا در آینده‌ای نزدیک مشاهده نمی‌شود.
کووید 19 تنها ویروس خانواده کرونا نیست که تاکنون انسان‌ها را آلوده کرده است، با این حال تاکنون مرگبارترین ویروس این خانواده بوده است. محققان می‌گویند حتی اگر واکسن کرونا نیز یافت شود شاید این واکسن نتواند آنگونه که باید در بدن افراد ایجاد ایمنی کند.
یک تحقیق 35 ساله نشان می‌دهد احتمالاً ایجاد ایمنی در مقابل کووید 19 موقت خواهد بود و بدن نمی‌تواند در بلند مدت در مقابل آن مصونیت ایجاد کند. دانشمندان در تحقیقاتی 10 نفر را در طول بیش از 35 سال در مقابل ابتلا به 4 ویروس مختلف خانواده کرونا مورد بررسی قرار دادند. این ویروس‌ها گاهی باعث ایجاد سرماخوردگی معمولی در این افراد می‌شدند و گاهی بدون آنکه علائمی در فرد بروز کند، بدن او را درگیر می‌ساختند. در طی این مدت دانشمندان به طور پیوسته اقدام به نمونه گیری و سنجش میزان آنتی بادی (پادتن) در خون این افراد کردند.
زمانی که دانشمندان شاهد سطح آنتی بادی بالایی در خون این افراد بودند، این بدان معنا بود که سیستم ایمنی بدن در حال مبارزه با عوامل بیماری زاست. متخصصان مشاهده کردند بدن افراد نمی‌تواند در بلند مدت اقدام به ایجاد مقاومت در برابر ویروس‌های خانواده کرونا کند. ایمنی ایجاد شده پس از بیماری کوتاه مدت بود و افراد پس از 12 ماه و حتی کمتر دوباره به این عامل بیماری زا مبتلا می‌شدند. این بدان معناست که نباید انتظار داشت واکسن کرونا سلاح جادویی برای پایان بخشیدن به همه گیری کووید 19 در جهان باشد.
پیش‌تر نیز دانشمندان آمریکایی نسبت به احتمال ناتوانی واکسن کرونا در ایجاد ایمنی بلند مدت در مقابل کووید 19 هشدار داده بودند.
رابرت پرل، استاد دانشگاه استنفورد آمریکا در این باره می‌گوید: از جنبه تاریخی برای برخی انواع ویروس کرونا مانند سرماخوردگی هیچ آنتی بادی (پادتن) بلند مدتی ساخته نشده است. با این حال، برخی افراد که به انواع دیگر ویروس کرونا مانند سارس و مِرس مبتلا شده بودند برای 2 تا 3 سال در مقابل این بیماری‌های ایمنی پیدا کرده بودند.
تحقیقات جدید درباره کووید 19 نشان می‌دهد افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند پس از 2 تا 3 ماه سطح آنتی بادی خونشان کاهش یافته است و ایمنی خود در مقابل ویروس را از دست داده اند. همچنین تحقیقات دیگر نشان داده است سطح ایمنی بیماران پس از بهبودی در ماه‌های آینده کاهش می‌یابد.
گزارش‌های مشابه اعلام می‌کند احتمالا افراد یک سال پس از بهبودی از کووید 19 دیگر هیچ آنتی بادی در خونشان برای ایجاد ایمنی نخواهند داشت. برخی دانشمندان نگران آن هستند نتوان هیچ واکسن موثری که باعث ایجاد ایمنی بلند مدت در افراد شود را یافت. تحقیقات درباره واکسن ویروس کرونا پیشتر نشان داده بود نسخه اولیه واکسن کووید 19 تنها 73 روز در بدن افراد ایجاد ایمنی می‌کند.
با این حال، دانشمندان آمریکایی می‌گویند نباید از یافتن واکسن کووید 19 ناامید شد. واکسن در واقع ویروس کشته شده و یا ضعیف شده است که با ترزیق به بدن فرد، باعث ابتلای خفیف او به بیماری و سپس ایجاد ایمنی بلند مدت در فرد در مقابل عامل بیماری زا می‌شود. با این حال، ابتلای مجدد افراد به کووید 19 به این معنا نخواهد بود که واکسن موثر برای کرونا یافت نخواهد شد و یا سیستم ایمنی بدن نمی‌تواند با آن مقابله کند.
واکسن‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. برخی از واکسن‌ها تنها در صورت تزریق با دوز بالا باعث ایجاد مصونیت در فرد می‌شوند. برای مثال، مصرف سه دوز از واکسن فلج اطفال تقریبا 100 درصد فرد را در مقابل این بیماری ایمن نگاه می‌دارد و واکسن سرخک تنها پس از یک بار مصرف، 93 درصد در فرد ایجاد ایمنی می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/197742/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده

آیت الله خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران

رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت الله خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

اجازه تصمیم‌گیری نادرست در حوزه طرح جامع شهر قم را نمی‌دهیم

فروش گوشت لاکچری در قم ممنوع شد

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

105 هکتار از بیابان‌های قم کانون تولید ریزگرد شده‌است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

مدت زمان عمل لازک چشم

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

نگاهی به زندگی پربرکت آیت‌الله العظمی بروجردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

80 درصد از نقاط آبگیر شهر قم شناسایی و رفع معضل شد

عملیات اجرایی منوریل قم پس از 10 سال توقف آغاز می‌شود

توماج صالحی به اعدام محکوم شد

دستگیری اراذل و اوباش شمشیر به دست تهرانپارس

تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ!

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت به‌ کار خود ادامه خواهد داد

عوارض خطرناک کبد چرب

استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا از آیت‌الله رئیسی

ما دو جور بخشنده داریم!

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

برگزاری همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم

تهیه 3000 سند کاداستر برای املاک شهرداری قم

آغاز عملیات تکمیل مونوریل قم همزمان با دور دوم سفر رییس جمهور

تخلیه آب در کاشان همچنان ادامه دارد/آسیب به قنوات اردستان

مسیر فعلی مونوریل قم توجیه ترافیکی ندارد

از برگزاری اجلاسیه سراسری روسای شوراهای اسلامی کشور تا تدوین شناسنامه باغ‌های شهر قم

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور وجود ندارد

آموزش هوش مصنوعی به دانش‌آموزان مناطق محروم

آمار مهاجرت به استان‌های شمالی کشور طی دو سال اخیر

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می‌گیرند؟/ شایع‌ ترین بیماری های اورولوژی در کشور

مراقبت های بعد از عمل چشم

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

قم میزبان اجلاسیه سراسری روسای شوراهای اسلامی می‌شود

نگرانی از ریزش دیوار قلعه بلقیس؛ دومین بنای خشتی ایران

بازداشت عامل جنایتکاری که با اخاذی و تهدید خانم‌ها را مجبور به توزیع مشروبات الکلی می‌کرد!

وکیل مدافع: توماج صالحی به اعدام محکوم شد

فیزیوتراپی برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

آیت الله جوادی آملی: بهشت و جهنم محصول کار ما در همین دنیاست