پروژههای ملی 14 میلیارد تومان به قم خسارت وارد کرده است
اقتصادی
بزرگنمايي:
عصر قم - فارس / مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از تخریب عرصههای منابع طبیعی در پروژه قطار سریعالسیر قم -تهران -اصفهان یاد کرد و گفت: بزرگراه شهید سلیمانی از شکوهیه تا سلفچگان، اتوبان گرمسار و خط انتقال آب از سرشاخههای دز به ساوه از جمله این پروژههاست که 14 میلیارد تومان به استان قم خسارت وارد کرده و تاکنون این خسارت پرداخت نشده است.
محمد تقی سجادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به اینکه اخذ حقوق دولتی بهعنوان یکی از موضوعات طرح 9 در 99 به صورت ویژه در دستور کار این ادارهکل قرار گرفته است، اظهار کرد: اخذ حقوق دولتی باید بر اساس قانون دنبال و از آنها در راستای اجرای پروژههای منابع طبیعی استفاده شود و سیاست سازمان جنگلها این است که با ظرفیتهای قانونی در این حوزه احیای درآمدها را محقق کند.
وی اضافه کرد: مزایده اقلام قاچاق و محصولات فرعی، محکومیتهای قضایی اشخاص متخلف و طرحهای ماده 3 قانون حفاظت و بهرهبرداری از منابع طبیعی و خسارت بند ب ماده 12 قانون افزایش بهرهوری مرتبط با پروژههای عمرانی در مناطق مختلف، درآمدهای منابع طبیعی را تشکیل میدهند که منابع طبیعی به دنبال ایجاد درآمد ناشی از تخریب و تصرف نیست چراکه این موضوع معقول هم نخواهد بود اما ماده 3 حفاظت و بهرهبرداری منابع طبیعی به منظور احیای ظرفیتهای این حوزه مورد تاکید قرار گرفته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم ادامه داد: اقلام قاچاق از جمله درختان ممنوعالقطع و محصولات فرعی که توسط مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی کشف و ضبط میشود به مزایده گذاشته شده و درآمد آن برای منابع طبیعی هزینه میشود.
وی گفت: دستگاهها موکلف هستند که خسارت بند ب ماده 12 قانون افزایش بهرهوری را در قراردادهای پروژههای عمرانی مشخص کنند تا خسارتی که در پروژهها به منابع طبیعی وارد میکنند پرداخت شود اما پیمانکاران زمانی متوجه این قانون میشوند که پروژه به مرحله اجرا رسیده است به همین علت هیچ چیزی برای این خسارت در قراردادها درنظر گرفته نمیشود.
سجادی ادامه داد: پروژههای عمرانی گستردهای در استان قم که شاهراه کشور است اجرا میشود که ارتباط مستقیمی با مردم قم ندارد و خیلی از آنها برای ایجاد دسترسی مردم استانهای دیگر به تهران است اما هزینه این پروژهها بر دوش مردم قم است ما برای احقاق این حقوق تلاشهای بسیاری داشتهایم.
وی از تخریب عرصههای منابع طبیعی در پروژه قطار سریعالسیر قم تهران اصفهان یاد کرد و گفت: بزرگراه شهید سلیمانی از شکوهیه تا سلفچگان، اتوبان گرمسار و خط انتقال آب از سرشاخههای دز به ساوه از جمله این پروژههاست که 14 میلیارد تومان به استان قم خسارت وارد کرده و تاکنون این خسارت پرداخت نشده است.
سجادی عنوان کرد: اولویت ما بهرههای مالکانه ناشی از اجرای طرحهای ماده 3 قانون حفاظت و بهرهبرداری از جنگلها و مراتع است که رویکرد آن توسعهای است و تخریبی ندارد اما دیگر موارد نیز الزام قانون است که باید بر اساس خسارت وارد شده پرداخت شود هر چند این مبالغ نیز جبران خسارتهای وارد شده را نیز نخواهد کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه مشارکت مردم در عرصه منابع طبیعی به عنوان یک اصل مهم مورد تاکید است، عنوان کرد: سرمایهگذاران میتوانند در عرصه فعالسازی ظرفیتهای اقتصادی منابع طبیعی مشارکت کنند و در سال رونق تولید سهم مهمی در تقویت اقتصادی استان و به دنبال آن کشور داشته باشند.
-
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶:۴۳
-
۴۰ بازديد
-
-
عصر قم
لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/197796/