عصر قم

آخرين مطالب

شهر جزییات اعتبارات مربوط به شهرداری را در بودجه بررسی کرد

سهم شهرداری‌ از بودجه 1400 کشور چقدر است؟ شهرداری تهران

سهم شهرداری‌ از بودجه 1400 کشور چقدر است؟
  بزرگنمايي:

عصر قم - شهر: در حالی از دخل و خرج سال آینده کل کشور در مجلس رونمایی شد که سهم شهرداری‌ها از این بودجه نسبت به سال‌های گذشته تغییری نکرده است.

به گزارش خبرنگار شهر، دولت از بودجه سال 1400 کل کشور رونمایی کرد، بودجه‌ای شهرداری‌ها سهم زیادی از آن ندارند، اعداد و ارقام مربوط به حمل و نقل عمومی و دیگر درآمدها همان‌هایی بودند که در بودجه 1399، شاید با اندکی تغییر. اما گویا تورم 40 درصدی، بالا رفتن قیمت ارز، افزایش هزینه‌ها و به خصوص باز سنگین کرونا نتوانست دست دولت را برای افزایش اعتبارات مربوط به شهرداری‌ها در بودجه 1400 بازتر کند. آنطور که در بند «د» تبصره سه ماده واحده بودجه 1400 کل کشور آمده است «دولت مجاز است درصورت تأمین پانزده درصد 15 سهم دستگاه توسط شهرداریها و دستگاه های ذیربط و تعهد به بازپرداخت اصل و سود توسط همان دستگاه حداقل 2 میلیارد دلار از تسهیلات مالی خارجی در سقف سهمیه بند (الف) این تبصره را در جهت ساخت و بهره برداری از خطوط قطار شهری و طرح‌های کاهش آلودگی هوا اختصاص دهد. دولت موظف است با رعایت ماده پنج قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی شهری و حومه مصوب 22/ 5/ 1385 نسبت به تضمین اصل و سود این تسهیالت اقدام کند.» این بند مانند بودجه سال 1399 و 1398 بدون تغییر در بودجه سال آینده هم اعمال شده است.
در بند «ب» تبصره چهار ماده واحده لایحه بودجه 1400 هم «به بانکهای تجاری و تخصصی اجازه داده شده تا در سال 1400 از محل منابع در اختیار نسبت به اعطای تسهیلات ارزی- ریالی به سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی و تعاونی و شهرداریها برای طرح‌های توسعه‌ای سازمان‌های توسعه‌ای و نیز انواع مختلف حمل و نقل درون و برونشهری و همچنین حمل و نقل دریایی بدون انتقال مالکیت و با معرفی سازمان‌های توسعه ای و وزارت راه و شهرسازی و تضمین سازمانها و شرکتهای تابعه و ذیربط این وزارتخانه و یا وزارت کشور با تضمین سازمان امور شهرداریها و دهیاریهای کشور در قبال أخذ حق دسترسی یا فروش خدمات به استفاده کنندگان تا استهلاک اصل سرمایه و سود آن اقدام کنند.»
مجوز 8 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت
اما یکی از مهم‌ترین تبصره‌های بودجه دستکم برای شهرداری کلانشهرها تبصره پنج است. آنطور که دولت در بند «د» تبصره پنج لایحه بودجه سال آینده آورده است «شهرداریهای کشور و سازمان‌های وابسته به آنها با تأیید وزارت کشور تا سقف 80 هزار میلیارد ریال اوراق مالی- اسلامی ریالی با تضمین خود و با بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداریها منتشر کنند.»
بر اساس این بند که تغییری نسبت به قانون بودجه امسال نکرده است «حداقل 50 درصد از سقف اوراق موضوع این بند به طرح‌های قطار شهری و حمل و نقل شهری تعلق دارد. تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق برای اجرای طرحهای قطار شهری و حمل و نقل شهری به نسبت 50 درصد دولت و 50 درصد شهرداریها است. تضمین 50 درصد سهم دولت برعهده سازمان برنامه و بودجه کشور است. اوراق فروش نرفته این بند در سقف مطالبات معوق طرح با تأیید شهرداری مربوطه و سازمان برنامه و بودجه کشور قابل واگذاری به طلبکاران آن طرح است. شهرداریها مجازند با تضمین 100 درصد اصل و سود اوراق منتشره برای طرحهای قطار شهری و حمل و نقل شهری در سقف این بند با هماهنگی وزارت کشور اقدام کنند.»
همچنین در این بند به اعتبار 10 هزار میلیارد ریالی از اوراق مالی اسلامی اشاره شده که بر اساس پیشنهاد دولت، به باز آفرینی شهری بافتهای فرسوده پیرامون حرم‌های مطهر امام رضا (ع)، حضرت معصومه(س)، حضرت حسنی (ع) و حضرت احمدبن موسی (ع) اختصاص می‌یابد. تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق تا 25 درصد برعهده دولت و مابقی برعهده شهرداریهاست.
شهرداری و مالیات بر ارزش افزوده و خانه‌های خالی
در بند «ف» تبصره 6 لایحه پیشنهادی دخل و خرج کشور در سال آینده آمده است «سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است با همکاری شهرداری‌های سراسر کشور واحدهای مسکونی خالی از سکنه واقع در شهرهای با جمعیت بشی از یکصد هزار نفر جمعیت در سالهای 1397 تا 1400 را شناسایی و مالیات متعلقه قانون مالیاتهای مستقیم را از مالکانی که بیش از یک خانه خالی دارند، أخذ کند. 50 درصد از درآمد حاصل از این مالیات به حساب درآمد عمومی این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور و 50 درصد باقیمانده به عنوان سهم شهرداریها به حساب شهرداری شهرهای محل أخذ مالیات واریز میشود. سازمان امور مالیاتی کشور و وزارتخانه های راه و شهرسشزی و نشرو و دیگر وزارتخانه های ذیربط این حکم مکلفند کلیه اطلاعات الزم جهت شناسایی خانه های خالی از سکنه را در اختیار شهرداریهای کشور قرار دهند.
همچنین در تبصره 14بودجه آمده است در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و با هدف تحقق عدالت، کاهش فقر مطلق و توسعه بهداشت و سلامت مردم و همچنین معطوف نمودن پرداخت یارانه به خانوارهای نیازمند و در اجرای قانون برنامه ششم توسعه، تمامی دریافتی‌ها(منابع) به استثنای عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود و پس از تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور، هزینه می‌شود که حق بیمه سهم دولت اقشار خاص از جمله رانندگان حمل‌ونقل درون و برون شهری نیز در نظر گرفته شده است.
اما تا این جای کار، آب پاکی روی دستان شهرداری‌ها ریخته شد آن هم با بدون تغییر ماندن سهم شهرداری از عوارض مالیات بر ارزش افزوده است. آنگونه که در بند «ک» تبصره 6 تاکید شده «مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده با اصلاحات و الحاقات بعدی تا پایان مهرماه سال 1400 تمدید میشود.»
100 میلیارد تومان برای تهران و شهرهای درگیر آلودگی هوا
همچنین در تبصره 14بودجه آمده است «در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و با هدف تحقق عدالت، کاهش فقر مطلق و توسعه بهداشت و سلامت مردم و همچنین معطوف نمودن پرداخت یارانه به خانوارهای نیازمند و در اجرای قانون برنامه ششم توسعه، تمامی دریافتی‌ها(منابع) به استثنای عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود و پس از تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور، هزینه می‌شود که حق بیمه سهم دولت اقشار خاص از جمله رانندگان حمل‌ونقل درون و برون شهری نیز در نظر گرفته شده است».
بررسی لایحه بودجه 1400 نشان داد که مبلغ یک هزار میلیارد تومان برای یارانه و کمک زیان حمل‌ونقل عمومی ریلی، قطارشهری و...در نظر گرفته شده است و همچنین در جدول برآورد اعتبارات برای اجرای طرح ناحیه کاهش آلودگی هوا LEZ جهت کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل‌ونقل عمومی شهر تهران و شهرهای دارای آلودگی هوا 100 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
خبرنگار: فریبا رحمانی

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/225159/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد