عصر قم

آخرين مطالب

کرونا، مصرف گوشت را 40درصد کاهش داد اقتصادی

کرونا، مصرف گوشت را 40درصد کاهش داد
  بزرگنمايي:

عصر قم - رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام کشور گفت: شیوع کرونا مصرف گوشت قرمز را حدود 40 درصد کاهش داده و در سالجاری تمام نیاز کشور به گوشت از محل تولیدات داخل تامین شد.
خسارت سنگین عشایر
منصور پوریان با اشاره به اینکه در حال حاضر میانگین کشوری قیمت دام سبک زنده (گوسفند) 45 هزار تومان است، گفت: بنابراین قیمت لاشه باید بین 90 تا 95 هزار تومان و قیمت نهایی برای مصرف‌کننده با احتساب 10 درصد سود و هزینه قصابی یا بسته‌بندی در حدود 110 تا 115 هزار تومان باشد.
وی با اشاره به اینکه در مقطعی کمبود نهاده‌های دامی و گرانی علوفه باعث افزایش قیمت دام زنده و گوشت قرمز شد، گفت: در آن زمان قیمت دام سبک زنده تا 55 هزار تومان رسید و قیمت گوساله زنده نیز که بین 25 تا 30 هزار تومان بود، به 40 هزار تومان افزایش پیدا کرد اما خوشبختانه با تأمین نهاده‌ها، بازار به ثبات رسید و در حال حاضر میانگین قیمت گوشت گوساله نیز بین 35 تا 37 هزار تومان است.
قیمت لاشه گوساله با توجه به قیمت دام زنده باید حدود 70 هزار تومان و با احتساب 10 درصد سود برای مصرف‌کننده نهایی باید بین 95 تا 100 هزار تومان باشد
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده اضافه کرد: قیمت لاشه گوساله با توجه به قیمت دام زنده باید حدود 70 هزار تومان و با احتساب 10 درصد سود برای مصرف‌کننده نهایی باید بین 95 تا 100 هزار تومان باشد.
پوریان گفت: شیوع کرونا در کشور مصرف گوشت قرمز را حدود 40 درصد کاهش داده است؛ قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا کرده و اگر قبلاً کسی 10 کیلوگرم گوشت می‌خرید، الان به یک کیلوگرم خرید اکتفا می‌کند، ضمن اینکه در سال جاری هیچ وارداتی انجام نشده و نیاز کشور از محل تولید داخل تأمین شد و با مازاد دام در کشور مواجه هستیم.
این فعال بخش خصوصی با اشاره به لزوم خرید حمایتی دام توسط دولت گفت: دولت از ابتدای سال بخشی از دام را به صورت حمایتی خریداری کرد، البته اجرای این طرح نیز چالش‌های زیادی برای تولیدکنندگان به همراه داشت، چرا که باید تولیدکننده، دام را کشتار شده به صورت تفکیکی و بسته‌بندی شده، تحویل دولت می‌داد و در این راستا حدود 4000 تن گوشت از سوی تولیدکنندگان تحویل شرکت پشتیبانی امور دام شد.
وی با اشاره به اینکه شرکت پشتیبانی امور دام در این طرح هر کیلوگرم گوشت را از تولیدکننده به قیمت 72 هزار و 500 تومان خریداری می‌کرد، افزود: تولیدکنندگان با این قیمت موافق نبودند.
شیوع کرونا در کشور مصرف گوشت قرمز را حدود 40 درصد کاهش داده است؛ قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا کرده و اگر قبلاً کسی 10 کیلوگرم گوشت می‌خرید، الان به یک کیلوگرم خرید اکتفا می‌کند
پوریان با بیان اینکه تولید گوشت در کشور فصلی است، اضافه کرد: ما در فصل‌هایی با مازاد تولید مواجه هستیم و در فصل‌های دیگر تولید کاهش می‌یابد، بنابراین زمانی که مازاد تولید داریم، باید دولت این مازاد را خریداری و ذخیره کند تا در فصل‌های دیگر با مشکل مواجه نشویم.
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده با اشاره به اینکه به تدریج به پایان سال نزدیک می‌شویم و دولت برای تنظیم بازار نیاز به ذخایر گوشت دارد، گفت: مسئولان می‌توانند به راحتی این نیاز را از تولیدات داخل تأمین کنند.
وی ادامه داد: در این راستا ستاد تنظیم بازار در آبان ماه تصویب کرده که شرکت پشتیبانی امور دام از محل تولید داخل، ذخایر خود را تأمین کند و این بار برای دام سنگین، قیمت 82 هزار و 500 تومان تعیین شده اما دامداران اعلام کرده‌اند با توجه به اینکه قیمت تمام شده تولید حدود 85 هزار تومان است، دولت باید گوشت را به قیمت 90 هزار تومان از آنها خریداری کند.
طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، شرکت پشتیبانی امور دام باید از محل تولید داخل، ذخایر خود را تأمین کند و این بار برای دام سنگین، قیمت 82 هزار و 500 تومان تعیین شده اما با توجه به اینکه قیمت تمام شده تولید حدود 85 هزار تومان است، دولت باید گوشت را به قیمت 90 هزار تومان از آنها خریداری کند
پوریان اضافه کرد: ما با دولت در این زمینه قرارداد بستیم و تولید کردیم ضمن اینکه شرکت پشتیبانی امور دام نیز نامه‌ای در زمینه اصلاح قیمت دام برای وزارت جهاد کشاورزی فرستاده مبنی بر اینکه قیمت خرید از دامدار باید حدود 90 هزار تومان باشد.
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده با اشاره به اینکه هنوز این نامه تأیید نشده است، گفت: با وجود گذشت چند هفته از ارسال این نامه، هنوز نتیجه آن اعلام نشده که این تعلل‌ها تولیدکنندگان را به دردسر می‌اندازد و موجب می‌شود تولید دچار خسارت شدید شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مباحث مطرح شده مبنی بر قاچاق دام از کشور گفت: در حال حاضر قاچاق دام به صورتی نیست که بتوان درباره آن صحبت کرد چرا که مرزها بسته و کنترل‌ها نیز شدید شده است.
پوریان تصریح کرد: دلیل قاچاق دام، فشاری است که بر تولیدکنندگان وارد شده و تعلل مسئولان در تصمیم‌گیری موجب این امر می‌شود. اگر از تولیدکنندگان حمایت و برای محصول آنها در داخل بازار ایجاد شود، آنها نیز اقدام به قاچاق نمی‌کنند.
وی اضافه کرد: ما با برنامه‌ریزی درست می‌توانیم علاوه بر تأمین نیاز داخل در کشور، حتی جزو کشورهای صادرکننده گوشت قرمز باشیم و تنها روی صادرات دام نیز تمرکز نکنیم.
منبع: mehrnews.com

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/237677/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیت الله جوادی آملی: بهشت و جهنم محصول کار ما در همین دنیاست

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

نظارت پلیس فتای قم بر فضای مجازی همزمان با اجرای طرح نور

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی 1403 - 1404 اعلام شد

آتش‌سوزی در یک مدرسه دخترانه

رانش جاده عباس‌آباد به کلاردشت

ادامه کمک‌رسانی‌ها به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

عنابستانی: آخرین جمع‌بندی احتمالی کمیسیون اجتماعی مجلس توافق برای تعطیلی شنبه‌هاست

زورگیران دهه هشتادی دستگیر شدند

مونوریل قم تکمیل می‌شود؛ احتمال حذف خط دوم قطار شهری

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به IBS هستند؟

نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله خاتمی اقامه می‌شود

نخستین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می‌شود

آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

بودجه عمرانی 219 میلیارد تومانی منطقه 6 قم در سال گذشته

شناسنامه باغ‌های شهر قم تدوین می‌شود

برگزاری همایش دوستدار سلامت خانوده در دانشگاه علوم پزشکی قم

دختران کبدی قم در جمع 16 تیم برتر کشور

سرانه 10 میلیون تومانی بودجه عمرانی شهرداری قم

اعزام پسران کشتی فرنگی قم به جام بین المللی صفوی

ممنوعیت همراه داشتن 14 قلم دارو در عربستان برای زائران حج

واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

اعزام 90 هزار شهروند ایرانی به حج امسال

روایت ضرغامی از پیاده‌روی بین مردم و شنیدن حرف آنان درباره طرح حجاب

جزئیات طرح ممنوعیت عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

جمع شدن برخی شیرخوارگاه‌های تهران پس از اصلاح دستورالعمل فرزند خواندگی

دریای خزر عقب‌نشینی کرد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید

هشدار به خانم‌ها در استفاده از رُژ لب/ وجود مواد مضر و سمی

آیت الله هاشمی علیا عنوان کرد؛ لطف الهی به مؤمنان جهت دوری از تعصب جاهلی

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

5 اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر، نویسنده و مترجم معاصر، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن

برقراری توازن و عدالت منطقه‌ای سیاست اصلی شورای شهر قم است

بودجه عمرانی 219 میلیارد تومانی منطقه شش قم در سال گذشته

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری آزمون سراسری تشریح شد

تصاویر عجیب از سیل شدید در کنیا و رفت‌وآمد مردم از روی سقف خانه‌ها!

معاون رئیس جمهور: پنجشنبه‌ها عملا تعطیل است، نمی‌دانم چه شده که عده‌ای می‌گویند شنبه تعطیل باشد

معاون رئیس جمهور: دیدگاه دولت به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نزدیک‌تر است

وزیر کشور: فراجا به عنوان ضابط قوه قضائیه وظیفه ذاتی در حوزه حجاب دارد

اظهارات فرمانده سابق سپاه در مورد طرح نور، و لایحهٔ حجاب و عفاف

مخبر: مراقبت کنید تا اخلال و مشکلی در برگزاری کنکور سراسری رخ ندهد

ضرغامی: آمارها نشانگر رشد قابل‌توجه گردشگری است

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

پلمب یک مرکز غیرمجاز پوست، مو و زیبایی در قم

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد