عصر قم

آخرين مطالب

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان پاسخ داد:

چه مشاغل خانگی مناسب فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و زنان است؟ وزارت رفاه

چه مشاغل خانگی مناسب فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و زنان است؟
  بزرگنمايي:

عصر قم - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به عوامل موثر در موفقیت الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی- که سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان مجری آن است- گفت: برای موفقیت و موثر واقع شدن این طرح و رسیدن به اشتغال پایدار در استان، حرکت به سمت طرح‌های پشتیبان، اتصال به بازار و خوشه سازی از موارد مهمی است که باید در این طرح مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان ، ارسلان غمگین با اشاره به عوامل موثر در توسعه مشاغل خانگی خوزستان اظهار کرد: اختصاص بازارچه‌های محلی موقت در مناطق مناسب و پرتردد شهر برای عرضه تولیدات خانگی و شناخته شدن برای عموم و در نتیجه استقبال بهتر مردم از این محصولات، از جمله عوامل تاثیرگذار در زمینه توسعه این کسب و کارها به شمار می‌رود.
وی در ادامه به تاثیر قوانین و مقررات موجود بر توسعه مشاغل خانگی در استان اشاره و خاطرنشان کرد: قوانین و دستورالعمل اجرایی و بخشنامه‌های مشاغل خانگی با نگاهی تسهیل‌گرانه با هدف کمک به شاغلان و علاقه‌مندان در این حوزه و با هدف کاهش هزینه‌های کسب و کار وضع شده‌اند و دبیرخانه ستاد (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) نیز همیشه در این زمینه گام‌های مثبت برداشته است اما در کل، قوانین می‌توانند مرتباً برای رفاه حال مردم و شاغلان اصلاح شوند تا تأثیر بهتر و ملموس‌تری در زندگی و معیشت و اشتغال متقاضیان داشته باشند.
غمگین در خصوص اولویت‌بندی و اهمیت اقدامات حمایتی از توسعه مشاغل خانگی شامل اعطای تسهیلات، آموزش و توانمندسازی، ایجاد شبکه کسب و کار، حمایت از پیشران‌ها و توجه به بازاریابی و فروش محصولات اظهار کرد: هر پنج اقدام مانند حلقه‌های یک زنجیر هستند که باید در کنار هم و در یک هدف حرکت کنند. در وهله اول با آموزش، توانمندسازی و حمایت از پیشران‌ها در کنار هم و اعطای تسهیلات در صورت نیاز، می‌توان به قدم نهایی همان ایجاد شبکه کسب و کار، بازاریابی و فروش دست یافت.
وی در خصوص مهمترین فرصت‌ها و ظرفیت‌های مشاغل خانگی در استان عنوان کرد: از 320 رشته موجود در سامانه مشاغل خانگی می‌توان به یک سری رشته‌ها اشاره کرد که مختص استان خوزستان است. مانند کپوبافی دزفول، حصیربافی شادگان و آبادان و نان محلی که دارای ظرفیت‌های بسیاری در استان هستند و در عشایر، روستاییان و خانه‌های خوزستانی‌ها به صورت موروثی و تجربی منتقل می‌شوند. بنابراین از مهمترین ظرفیت‌های مشاغل خانگی در استان به ترتیب اولویت، می‌توان صنایع دستی و فرش دستباف، تولیدات دامی و شیلات، صنایع تکمیلی و تبدیلی و سپس تولیدی (صنعت و خدمات) را نام برد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در زمینه ظرفیت‌ها و زمینه‌های شغلی استان که قابلیت توسعه بازار در سطح منطقه و در سطح ملی را دارند، بیان کرد: در این راستا می‌توان به صنایع دستی مختص خوزستان مانند کپوبافی و حصیربافی، یا لباس محلی مانند چوقابافی، همچنین گلیم بافی، قالیبافی و رودوزی‌های الحاقی اشاره کرد که در این زمینه صنعتگران این رشته‌ها بارها در نمایشگاه‌های استانی و کشوری شرکت کرده‌اند و چندین صنعتگر از خوزستان، نشان ملی نیز دریافت کرده‌اند.
غمگین در ادامه، تبلیغات ضعیف محلی و ملی، نبود خوشه کسب و کار، عدم قابلیت اتصال به بازار و نبود فروش اینترنتی و آنلاین، نبود بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های مختص مشاغل خانگی و نداشتن مهارت‌های لازم برای بازاریابی فروش و عدم حمایت بیشتر و بهتر ارگان‌هایی مانند شهرداری‌ها و... را از عمده نقاط ضعف متقاضیان راه‌اندازی کسب و کار خانگی در استان عنوان کرد.
وی همچنین اتصال به بازار و اطلاع‌رسانی ضعیف محصولات توسط صاحبان مشاغل را از مهمترین مشکلات توسعه کسب و کار خانگی در استان برشمرد و گفت: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف کاهش هزینه‌های راه‌اندازی کسب و کار، حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن یا اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از توان کاری اعضای خانواده و کار خانوادگی و انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی (استاد شاگردی) توسط سازمان جهاد دانشگاهی استان خوزستان در استان در حال اجرا است که معتقدم اگر در استان به حمایت از پیشران‌ها و اتصال متقاضیان به بازار و فروش و عرضه محصولات توجه بیشتری شود، قطعاً این طرح مؤثرتر می‌شود.
غمگین در زمینه اینکه چه مشاغل خانگی مناسب فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها است، عنوان کرد: رشته‌های فناوری اطلاعات و کارهای کامپیوتری مانند برنامه‌نویسی و طراحی وب، نرم‌افزار و گرافیک کامپیوتری، حسابداری، پشتیبان نرم‌افزار، طراحی انیمیشن و طراحی پارچه و لباس، پژوهشگری (تحقیق و پژوهش)، طراحی دکوراسیون داخلی، طراحی و دیزاینری شوی لباس، طراحی مقنعه، ویرایشگری کتاب و متون، ترجمه، تصویرگری کتاب و نویسندگی، روزنامه‌نگاری، تحلیلگر نرم‌افزار، طراحی داده و بازی‌های رایانه‌ای، کارگردان هنری، صدابرداری، تدوینگری، نمایشنامه‌نویسی و آهنگسازی فیلم و تئاتر از جمله مشاغل مناسب فارغ التحصیلان و دانش آموختگان دانشگاهی در استان است.
وی درباره مشاغل خانگی مناسب زنان نیز گفت: همه رشته‌ها را زنان هم می‌توانند انجام دهند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد اما به لحاظ یادگیری و علاقه بهتر، صنایع دستی و هنری مانند نقاشی شیشه، گلیم‌بافی، پوشاک، خیاطی، رودوزی، چرم، زیورآلات، ملیله‌سازی، سفالگری، ترمه‌بافی، شال‌بافی، جاجیم، گبه، فرش، پرده، جوراب‌بافی، عروسک‌سازی، کوبلن‌بافی، گل‌سازی، تایپ، حسابداری، پرورش دام و طیور و زنبور عسل، ماهی، بسته‌بندی مواد غذایی، پخت نان، شیرینی و خرما، پرورش قارچ، گیاهان دارویی و طراحی لباس مشاغل مناسب و بهتری برای زنان هستند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در پایان به بیان توصیه‌ها و پیشنهادهایی برای موفقیت الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی که سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان مجری آن است، پرداخت و اظهار کرد: برای موفقیت و موثر واقع شدن این طرح و رسیدن به اشتغال پایدار در استان، حرکت به سمت طرح‌های پیشران، اتصال به بازار و خوشه‌سازی از موارد مهمی است که باید در این طرح مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
گفتنی است: دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، این طرح با ظرفیت 54 هزار و 300 نفر در 31 استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ‌عنوان کارفرما به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با ظرفیت 2500 نفر مجری این طرح در استان است.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/242672/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!