عصر قم

آخرين مطالب

اشتغالزایی و جذب سرمایه گذاری رهاورد افتتاح طرح ها در مناطق آزادو ویژه سیاسی

اشتغالزایی و جذب سرمایه گذاری رهاورد افتتاح طرح ها در مناطق آزادو ویژه
  بزرگنمايي:

عصر قم - استانها- امروز 25 دی ماه و در چهل و یکمین برنامه های جهش تولید، رییس جمهوری با افتتاح 61 طرح تولیدی، صنعتی، تجاری و زیر ساختی به ارزش 9 هزار و 200 میلیارد تومان و اشتغال زایی برای سه هزار و 200 نفر برگ زرین دیگری به کتاب توسعه اضافه شد تا بار دیگر شاهد رونق و تحرک بیشتر این مناطق باشیم.

به گزارش ایرنا ، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همواره به عنوان یکی از قطب های اصلی و پیشران اقتصاد کشور محسوب می شود و نقش مهمی در رشد و بهبود شاخص های اقتصاد مقاومتی و دستیابی به اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور دارد و از طرفی این مناطق پلی برای پیوند اقتصادی کشور با اقتصاد های مطرح و بین المللی محسوب می شود .
مناطق آزاد کشور در سالهای اخیر بر اساس اهداف خود یعنی تسریع در امور زیر بنایی ،رشد و توسعه اقتصادی، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی، توجه به زیر ساخت ها ،عمران و آبادانی، سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال سالم و بازار مولد و حضور در بازارهای جهانی و منطقه‌ای شاهد اقدامات ارزشمندی بوده است .
رییس جمهوری در شهریور ماه امسال و در نخستین بهره برداری از طرح های ملی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه مناطق آزاد تحرک جدیدی به خود گرفته است بر ضرورت تسهیل روند سرمایه گذاری در این مناطق تاکید کرد.
دکتر روحانی همچنین به رییس مناطق آزاد و به مدیران این مناطق تاکید کرد که تسهیلات لازم را برای سرمایه گذاری فراهم کنند.
مناطق آزاد در طی سالهای گذشته و با وجود تنگناهای اقتصادی ، تحریم ها و مشکلات ،توانسته اند در حوزه صادرات غیر نفتی اقدامات چشمگیری انجام دهند و به عنوان بزرگترین پشتوانه های اقتصادی و موتور توسعه با سازماندهی هوشمندانه وظیفه خود را در حوزه اقتصادی و اشتغالزایی ایفا کنند .
در «چهل و یکمین هفته از برنامه های افتتاح با عنوان «تدبیر و امید برای جهش تولید » دکتر حسن روحانی رییس جمهوری با بهره برداری از 61 طرح تولیدی ، صنعتی ، تجاری و زیر ساختی کلان ملی به ارزش 9 هزار و 200 میلیارد تومان به صورت ارتباط تصویری در استان‌های هرمزگان، گیلان، بوشهر، قم، ‌ آذربایجان شرقی و مرکزی برگ زرین دیگری را به کتاب توسعه اضافه کرد تا بار دیگر شاهد رونق و فعالیت بیشتر در این مناطق باشیم .
بهره برداری از طرح های توسعه ای در این مناطق ، بیانگر تلاش و عزم جدی دولت برای رونق فضای کسب و کار در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی و دست یابی به اهداف جهش تولید در سال جاری و همچنین افزایش توان صادراتی، درآمدهای ارزی و اشتغال بیشتر است.
روحانی: شرایط را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم کنیم
رییس جمهوری امروز پنجشنبه در مراسم بهره برداری از طرح‌های ملی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: شفافیت و عدم حضور و چهره به چهره شدن و خدمات را از طریق الکترونیکی دریافت کردن یک اصل بسیار مهم بر ما در این دولت است که می تواند سرعت کار را زیاد کند و هم جلوی فساد احتمالی گرفته شود.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی گفت: سرمایه گذاری مردم در مناطق آزاد تحول بسیار مهمی است که خدمتی ارایه دهند یا دریافت کنند و اینکه گفته شد برای سرمایه‌گذاری نباید حضور داشته باشند و بتوانند از طریق سیستم الکترونیک خدمات را دریافت کنند.
رییس جمهوری ادامه داد: این که 30 روزه پاسخ نهایی متقاضی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد داده می‌شود و در آینده 20 روزه می‌شود. امروز 70 درصد خدمات به مردم به این شیوه ارائه می‌شود که تا پایان دولت صددر صدخواهد شد که این بسیار امیدوار کننده است. بنابراین مناطق آزاد در این زمینه فعال‌تر شوند.
روحانی گفت: بخش خصوصی باید فعال و در صحنه باشد چرا که اساس اقتصاد کشور بخش خصوصی است . دولت باید تسهیل کننده باشد و حمایت و کمک کند و این بسیار جالب توجه است که بتوانیم در همه مناطق آزاد و سراسر کشور در سرمایه گذاری‌ها شرایطی را فراهم کنیم که بخش خصوصی فعال شود.

عصر قم


رشد 57 درصدی جذب سرمایه در مناطق آزاد در 9 ماهه امسال
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در چهل و یکمین برنامه افتتاح «جهش تولید» که با حضور ویدیو کنفرانسی رییس‌جمهوری افتتاح شد،گفت: میزان سرمایه‌گذاری جذب شده در مناطق آزاد از ابتدای امسال تا پایان آذرماه نسبت به مدت مشابه افزایش 57 درصدی داشته است.
مرتضی بانک افزود: با وجود چالش‌های ناشی از مشکلات ارزی، گمرکی و مالیاتی، محدودیت‌های ناشی از تحریم ها و کرونا، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دستاوردهای ارزشمندی در حوزه سرمایه‌گذاری داشتند.
به گفته وی، میزان سرمایه‌گذاری داخلی جذب شده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از سال 92 تا به امروز 108 هزار میلیارد تومان و 28.5 میلیارد دلار بوده و بیش از 5.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی نیز محقق و از پروژه‌های آن نیز بهره‌برداری شده است.
وی تاکیدکرد:‌ میزان صادرات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دو دولت تدبیر و امید افزون بر 139 میلیارد دلار بوده و دست‌کم 40 میلیارد دلار نیازهای سرزمین اصلی نیز از طریق تولیدات این مناطق تامین شده است. واردات از خارج کشور نیز در این دوره فقط 47 میلیارد دلار بوده و تراز مثبت تجارت خارجی 92 میلیارد دلاری را نشان‌می دهد.

عصر قم


افتتاح 27 طرح در قشم و بهره برداری از پالایشگاه نفت خام فوق سنگین
27 طرح مختلف در حوزه‌های اقتصادی، عمرانی و گردشگری در شهرستان قشم با اعتبار بیش از 240 میلیون دلار و 17 هزار و 436 میلیارد ریال در مراسمی روز پنجشنبه از طریق ویدیو کنفرانس توسط رییس جمهور به بهره‌برداری رسید.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در این مراسم گفت: با بهره برداری از این طرح‌ها 914 فرصت شغلی در پنج حوزه شامل نفت، گاز و انرژی، تولیدی، شیلاتی و گردشگری ایجاد می‌شود.
حمیدرضا مومنی افزود: در بخش صنعت نفت، گاز و انرژی، طرح پالایشگاه نفت خام فوق سنگین در زمینه تولید قیر و طرح تامین پیش‌نیازهای مورد استفاده در تولید قیر در مجموع با سرمایه‌گذاری 240 میلیون دلار به بهره برداری رسید.
رییس جمهوری همچنین طرح پالایشگاه نفت خام فوق سنگین در زمینه تولید قیر و طرح تامین پیش‌نیازهای مورد استفاده در تولید قیر را با سرمایه‌گذاری 240 میلیون دلار افتتاح کرد.
این پالایشگاه نفت خام سنگین با سرمایه‌گذاری 164 میلیون دلار و در مساحتی به وسعت 64 هکتار، ساخته شد که ظرفیت تولید 35 هزار بشکه قیر در روز را دارد.در طول ساخت این طرح، یک هزار و 100 نیرو مشغول به کار بودند و با افتتاح آن 250 نفر به‌صورت ثابت در این پالایشگاه فعالیت خواهند کرد.
تولید محصولات باکیفیت بالا مطابق با استانداردهای یورو 2005، کاهش آلودگی محیط‌زیست، بهره‌وری انرژی، کمک به ارتقا صادرات از اهداف ساخت این طرح است.
افتتاح 2 هزار و 996 میلیارد ریال طرح شیلاتی در قشم
همچنین در این جزیره هشت طرح درحوزه شیلات و پرورش آبزیان را با سرمایه‌گذاری 2 هزار 996 میلیارد ریال به ثمر نشست.در زمان احداث و اجرای این طرح‌ها 200 نفر در آن‌ها اشتغال داشتند و با بهره‌برداری از این طرح‌ها برای 426 نفر فرصت شغلی ایجاد شد.
مرحله اول 2 طرح پرورش ماهی در مجموع با سرمایه‌گذاری یکهزار و 673 میلیارد ریال و ظرفیت تولید 6 هزار تُن ماهی در سالبه بهره برداری رسید که با افتتاح آن 104 نفر مشغول فعالیت ثابت شدند.
همچنین 6 مجموعه پرورش میگو در مجموع با سرمایه‌گذاری یکهزار 323 میلیارد ریال، ظرفیت پرورش 120 تُن میگو را داراست و با بهره برداری از آن 322 فرصت شغلی ایجاد شد.
افتتاح سه طرح در منطقه ویژه اقتصادی کاوه و ایجاد 36 هزار شغل
سه طرح زیرساختی، عمرانی و خدماتی در منطقه ویژه اقتصادی کاوه از توابع شهرستان ساوه امروز با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهوری افتتاح شد.
برای افتتاح این طرح ها در مجموع سه هزار و 800 میلیارد ریال هزینه شده و در مجموع 36 هزار شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده است.
راه اندازی ایستگاه اختصاصی راه آهن در منطقه ویژه اقتصادی یکی از طرح های راهبردی است که برای به نتیجه رسیدن آن یک هزار میلیارد ریال هزینه شده است.
پروژه خط انتقال آب برای تامین نیاز حدود 600 کارخانه مستقر در شهر و منطقه ویژه اقتصادی کاوه نیز امروز به بهره برداری رسید که در مجموع 12 میلیارد ریال هزینه در پی داشت.
بهره برداری از 2 انبار مسقف و روباز با ظرفیت 130 هزار مترمربع را سومین پروژه افتتاحی بود که برای ساخت این انبارها که از بزرگترین مجموعه انبار در مناطق ویژه اقتصادی کشور محسوب می شود در مجموع یک هزار و 600 میلیون اعتبار هزینه شده است.

عصر قم


افتتاح سه طرح صنعتی و خدماتی در منطقه ویژه پارس با سرمایه گذاری ارزی
در چهل و یکمین برنامه افتتاح جهش تولید، سه طرح صنعتی و خدماتی با سرمایه‌گذاری ارزی پنج میلیون یورو و 30 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی افتتاح شد.
این طرح‌های تولیدی و خدماتی با حمایت این سازمان به عنوان متولی و حامی سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه پارس برای پشتیبانی از صنایع نفت و گاز و ایجاد اشتغال پایدار اجرا شده‌است.
شرکت پترودوار کیش برای تولید و تعمیر تجهیزات دوار و ساخت تجهیزات مربوط به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و انرژی با ظرفیت تولید 23 کمپرسور رفت و برگشتی، تامین 14 هزار قطعه یدکی همه کمپرسورهای گاز و دبی کمتر از 60 تا بیش از 120 مترمکعب در ساعت اجرا شده‌ است.
طرح پترو گاز خلیج فارس تولید کننده سازه‌های فلزی و انواع مخازن پالایشگاهی و پتروشیمیایی و طرح پتروبهار کنگان که برای انجام خدمات سوخت رسانی اجرا شده از جمله دیگر پروژه‌های افتتاح امروز با دستور رئیس جمهوری در منطقه ویژه پارس است. 
100 درصد سرمایه‌گذاری این سه طرح از سوی بخش خصوصی انجام شده و سازمان منطقه ویژه به عنوان متولی زیرساخت‌ها تسهیلات مورد نیاز آنها را تامین کرده‌است. 
براساس برنامه ریزی انجام شده پروژه توسعه‌ای طرح پترو دوار کیش نیز بزودی شروع می‌شود که با بهره‌برداری از این طرح‌ها زمینه اشتغال برای 133 نفر در منطقه ویژه اقتصادی پارس (استان بوشهر ) فراهم می‌شود.
منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به عنوان پایتخت انرژی کشور در مساحت 46 هزار هکتار در استان زرخیز و ساحل نیلگون خلیج فارس واقع شده است که در این منطقه با وجود میدان مشترک گازی، 13 مجتمع پالایشگاهی و قریب 45 پتروشیمی با حجم سرمایه‌گذاری 100 میلیارد دلار و اشتغال زایی بیش از 70 هزار نفر مسئولیت استخراج و پالایش ذخایر خدادای نفت و گاز را برعهده دارد. 
تاکید رییس جمهور بر اتمام پروژه راه آهن رشت به بندر کاسپین
در آیین افتتاح 18 طرح سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی رییس جمهور بر اتمام پروژه اتصال راه آهن رشت به بندر کاسپین تاکید کرد.
دکتر روحانی با بیان اینکه کار بسیار بزرگی در منطقه آزاد انزلی و بنادر آن بندر انزلی و کاسپین در حال انجام است از استاندار گیلان خواست تا با هماهنگی وزیر راه و دکتر بانک این پروژه استراتژیک را با همه توان به صورت سه شیفت تا اوایل سال آتی به پایان برساند.
از 32 کیلومتر مسیر خط آهن رشت -کاسپین حدود 6 کیلومتر ریل گذاری شده است.تاکنون 320 میلیارد تومان برای اجرای این پروژه هزینه شده و بیش از 400 میلیارد تومان دیگر برای تکمیل و راه اندازی آن اعتبار نیاز است.
راه آهن رشت – کاسپین- انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین - رشت انزلی است که عملیات اجرایی آن از محل اعتبارات عمرانی ملی شروع شده و با اتمام طرح، مرکز استان گیلان به منطقه آزاد کاسپین متصل می شود. اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.
برچسب‌ها
جهش تولید منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان حسن روحانی
پروندهٔ خبری
افتتاح طرح‌های ملی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سال 99؛ سال جهش تولید

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/244713/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

دامغان لرزید

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد