عصر قم

آخرين مطالب

در کارگروه اشتغال قم مطرح شد؛

سند اشتغال قم در سال آینده ملاک عملکرد دستگاه های اجرایی قرار می گیرد اقتصادی

  بزرگنمايي:

قم آنلاین - قم - دوازدهمین جلسه کارگروه اشتغال استان قم در سال 96، روز شنبه با حضور مسئولان استانی در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار و در آن به تدوین و ملاک عمل قرار گرفتن سند اشتغال استان برای ارزیابی عملکرد سال آینده دستگاه های اجرایی تاکید شد.
به گزارش ایرنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قم در این جلسه گفت: سند اشتغال استان قم، جامع ترین سند پیش روی مدیران استان در سال آینده است که تکلیف دستگاه های اجرایی، نقاط هدف سرمایه گذاری و راهکاری های توسعه اشتغال در آن مشخص می باشد.
مهرداد غضنفری بیان کرد: منابع دولتی، سرمایه گذاری بخش خصوصی و تسهیلات بانکی در این سند به عنوان منابع مالی اشتغالزایی استان درنظر گرفته شده است و این سند جامع در بهار سال آینده رونمایی خواهد شد.
وی ادامه داد: در حوزه اشتغال روستایی، تسهیلات درنظر گرفته شده فرصت استثنایی را در اختیار متقاضیان کار و تولید در روستاها قرار می دهد، چراکه این تسهیلات با سود پایین اعطا می شود و جنبه رقابتی دارد، بنابراین لازم است در فرصت پیش رو از این تسهیلات به نحو شایسته استفاده گردد.
وی افزود: در رابطه با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی نیز باید تمام تلاش خود را به کار گیریم تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده، رقم مانده ای باقی نمانده باشد.
معاون استاندار قم گفت: تسهیلات و بسته های حمایتی مانند بودجه سال 97 بر مبنای عملکرد دستگاه های اجرایی پرداخت می شود و بنابراین لازم است با شناخت نقاط ضعف و قدرت خود در مسیر استفاده بهینه از تسهیلات درنظر گرفته شده کوشش کنیم.
وی بیان کرد: حضور مدیران دستگاه های اجرایی استان در جلسه های کارگروه اشتغال بسیار اهمیت دارد، چراکه در آن، تصمیم های عملیاتی اتخاذ می شود و بدون حضور مدیران و مسئولان ارشد این روند با اختلال رو به رو خواهد شد.
وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات رونق تولید در استان قم طی 2 ماه اخیر رونق چشمگیری یافته است اما هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داریم و به همین دلیل نیاز است که مدیران دستگاه های اجرایی استان با حضور خود در جلسه های کارگروه اشتغال، اهتمام بیشتری نسبت به این مساله داشته باشند.
** پرداخت 500 مورد تسهیلات حمایتی اشتغال به بانوان قمی
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم نیز در این جلسه گفت: برای ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای بانوان استان با دستگاه های اجرایی همکاری می کنیم و تسهیلات مختلفی را در این زمینه جذب کرده ایم.
معصومه ظهیری افزود: تاکنون 146 میلیون تومان تسهیلات خود اشتغالی از صندوق کارآفرینی امید در اختیار بانوان قمی قرار گرفته است و همچنین یک و نیم میلیارد تومان اعتبار در قالب حمایت از اشتغال زنان برای 500 تن از بانوان استان هر کدام به مبلغ سی میلیون ریال اختصاص یافت.
وی بیان کرد: علاوه بر این تسهیلات، سه میلیارد و 860 میلیون تومان اعتبار برای حمایت از مشاغل خانگی بانوان اختصاص یافت و مددجویان زن سرپرست خانوار کمیته امداد و بهزیستی نیز از تسهیلات حمایتی به مبلغ 8 میلیارد و 300 میلیون تومان برخوردار شدند.
وی ادامه داد: به دنبال ایجاد اشتغال پایدار و مناسب برای بانوان استان و به خصوص فارغ التحصیلان دانشگاهی هستیم تا از به وجود آمدن مشاغل ناپایدار و نامناسب برای زنان قمی جلوگیری شود.
ظهیری گفت: توجه به بیمه زنان روستایی و زنان خانه دار برای حمایت از کانون خانواده در اولویت برنامه های استانداری قم قرار دارد.
وی افزود: برای افزایش نرخ مشارکت و فعالیت اقتصادی بانوان استان قم باید مهارت های آنان در کارهای تولیدی افزایش یابد و در این زمینه برگزاری کارگاه های آموزشی متعدد برنامه ریزی شده است.
وی ادامه داد: ایجاد بازارچه های دایمی عرضه مستقیم محصولات تولید شده توسط بانوان استان، راهکار بسیار مناسبی برای پیدا کردن بازار فروش و رونق کسب و کار در میان بانوان است و در این زمینه اقدام های لازم برای استفاده از تسهیلات حمایتی برنامه ریزی شده است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم گفت: ایجاد اشتغال برای بانوان موجب تقویت اقتصادی روستاها و حاشیه شهرها می شود و این مساله کاهش آسیب های اجتماعی را درپی دارد.
وی بیان کرد: استانداری قم، تمام تلاش خود را برای دفاع از حقوق زنان به خصوص زنان شاغل به کار می گیرد و با پیگیری های قانونی اجازه نخواهد داد برخی از واحدهای تولیدی در ازای ساعت کار بسیار زیاد مبلغ ناچیزی را به عنوان دستمزد به بانوان بپردازند.
**کارگران باید از روز نخست کار بیمه شوند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم نیز در این جلسه گفت: قم برای بررسی وضعیت کار بانوان، بازرس خانم در اختیار ندارد و حتی در زمینه بازرسی از وضعیت کار آقایان نیز به دلیل کم بود نیرو با مشکل هایی مواجه است.
سعید کاویانی افزود: بر اساس قانون کار هر کارگری که مشغول کار می شود باید از همان روز نخست بیمه باشد و مزد کار خود را دریافت کند.
وی همچنین در خصوص وضعیت پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی در استان قم بیان کرد: از ابتدای زمستان سال جاری کار اجرایی پرداخت این تسهیلات با ابلاغ 16 میلیارد تومان اعتبار آغاز شد و تا کنون هشت میلیارد تومان در این زمینه تخصیص پیدا کرده است.
وی ادامه داد: جمع پرداختی تسهیلات در این زمینه چهار میلیارد و 830 میلیون تومان بوده است که نشان می دهد تا کنون 53 درصد طرح ها توانسته از تسهیلات درنظر گرفته شده، استفاده کند.
کاویانی با اشاره به این که ملاک عمل ما در این بخش ثبت ارقام تسهیلات در سامانه کارا است، گفت: در زمینه تسهیلات تبصره 18 تاکنون رقم 114 میلیارد و 200 میلیون تومان درنظر گرفته شده است و از اول بهمن ماه جاری که سامانه پرداخت این تسهیلات باز شده است، هفت درصد متقاضیان با اعتبار 6 میلیارد و 849 میلیون تومان توانسته اند از آن استفاده کنند.
وی همچنین در خصوص وضعیت اشتغال استان در سال جاری بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در سال جاری باید 14 هزار شغل در قم ایجاد می شد که با توجه به آمار ارائه شده توسط دستگاه های اجرایی در نهایت 6 هزار و 600 فرصت شغلی فراهم شد.
** اختصاص 202 میلیارد تومان تسهیلات برای خود اشتغالی روستاییان در قم
همچنین مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قم در این جلسه گفت: 202 میلیارد تومان اعتبار پرداخت تسهیلات خوداشتغالی روستاییان در استان قم، درنظر گرفته شده است که از این مبلغ تا کنون 26 میلیارد و 600 میلیون تومان تخصیص پیدا کرده است.
سجاد چهرگانی افزود: این رقم را بین دستگاه های مختلف همچون جهاد کشاورزی؛ صنعت، معدن و تجارت؛ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سایر نهادهای اقتصادی تقسیم کردیم تا اولویت پرداخت ها بر مبنای رسته های مشخص شده، صورت گیرد.
وی بیان کرد: پرداخت تسهیلات خود اشتغالی روستاییان در صورتی برای احداث مجتمع های بین راهی تخصیص پیدا می کند که موجب به کار گیری نیروهای روستایی در آن مجموعه شود.
وی ادامه داد: در خصوص ارائه تسهیلات خود اشتغالی روستاییان برای ایجاد گلخانه در بخش قوات قم نیز، برنامه ریزی لازم در حال انجام است.
چهرگانی گفت: اولویت پرداخت تسهیلات خود اشتغالی روستایی به طرح هایی است که می توانند فعالیت کارگاهی و ساماندهی شده راه اندازی کنند، در همین راستا تعاونی های روستایی و کارگاه های قالی بافی می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
** درآمد پایدار برای مددجویان کمیته امداد با ایجاد نیروگاه های خورشیدی خانگی
در این جلسه همچنین مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قم، گفت: هر نیروگاه خورشیدی خانگی که در پشت بام منازل مددجویان نصب می شود می تواند برای آن ها ماهیانه بیش از یک میلیون تومان درآمد زایی داشته باشد.
اکبر میرشکار افزود: برای ایجاد این نیروگاه ها تسهیلات 20 میلیون تومانی از محل اعتبارات کمیته امداد پرداخت می شود که قسط ماهیانه آن تنها 200 هزار تومان است، بنابراین برای هر خانواده مددجو در کمترین حالت 800 هزار تومان سود باقی می ماند.
وی ادامه داد: توسعه کارگاه های قالی بافی و حمایت از زنان قالی باف سرپرست خانوار با ارائه تسهیلات مورد نیازشان از دیگر اقدام هایی است که با استفاده از آن می توان به تامین معیشت مددجویان کمیته امداد بسیار کمک کرد.
وی بیان کرد: تا کنون با همکاری بانک های عامل مبلغ 15 میلیارد و 800 میلیون تومان تسهیلات خود اشتغالی به مددجویان کمیته امداد استان قم پرداخت شده است.
همچنین احمد امیر آبادی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی که در این جلسه حضور داشت، در سخنانی تذکر داد اولویت استان قم و همه کشور اشتغال است و بنابراین حضور همه مدیران دستگاه های اجرایی متولی این موضوع در کارگروه اشتغال ضروری است.
در این جلسه در خصوص پرداخت تسهیلات مورد نیاز برخی واحدهای تولیدی و نهادهای استان برای ایجاد فرصت های شغلی پایدار تصمیم گیری و پرونده آن ها برای ادامه مراحل به بانک های عامل معرفی شد.
7405/ 1175

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/24525/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتصاب مدیر جدید ارتباطات مردمی شهرداری قم

حذف خط دوم متروی قم با اجرای مونوریل

توقیف 30 هزار لیتر سوخت قاچاق در قم

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

برگزاری کارگاه تجسمی «وعده صادق» در قم

کشف 30 هزار لیتر سوخت قاچاق در قم

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

لزوم اجرای اقدامات حفاظتی برای حفظ قنوات دربارندگی‌ها

لزوم اجرای اقدامات حفاظتی برای حفظ قنوات در بارندگی‌ها

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

رشد دونیم برابری خروج اتباع غیر مجاز از استان قم

هوای قم در روز‌های آینده گرمتر می‌شود

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

لزوم نگارش پیوست عملیاتی تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد و مدارس استان قم

پنج المان بزرگ در دروازه‌های ورودی شهر قم در حال نصب است

برگزاری نشست معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به میزبانی قم

بیانیه نماینده مردم قم در مجلس در پی عملیات شکوهمند «وعده صادق»

کشف بیش از 4 هزار و 300 کیلوگرم موادمخدر در استان قم در سال گذشته

بهره برداری از زمین چمن مصنوعی هنرستان شهید حیدریان قم

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

اخذ مجوز راه‌اندازی کارشناسی ارشد رشته اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی قم

حمایت فعالان رسانه‌ای استان قم از عملیات وعده صادق

شهرداری موافق تلفیق منوریل و خط 2 مترو قم است

اضافه شدن 6 دستگاه همودیالیز به بیمارستان کامکار قم

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

4 تن مواد مخدر در استان قم کشف شد

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

چند راه روستایی قم به محور فرعی ارتقاء می‌یابد

ایمن سازی مسیر رودخانه‌های در پی هشدار بارندگی

حمایت منتخبان مردم قم در مجلس شورای اسلامی از عملیات «وعده صادق»

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

120 ثانیه| مروری بر مهمترین رویداد‌های دوشنبه 27 فروردین قم

امروز وزش باد، خیزش گرد و خاک را در برخی مناطق قم به همراه دارد

حمایت منتخبان مردم شریف قم از عملیات «وعده صادق»

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»