عصر قم

آخرين مطالب

کارشناسان: تولید محتوا در فضای مجازی را باید به بخش خصوصی سپرد مقالات

کارشناسان: تولید محتوا در فضای مجازی را باید به بخش خصوصی سپرد
  بزرگنمايي:

عصر قم - ایران / چندی پیش پرداخت دو هزار میلیارد تومان به صداوسیما و سازمان تبلیغات اسلامی از محل درآمد اپراتورها خبرساز شد. این خبر را حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1400 رسانه‌ای کرد.
بعد‌ از اظهارنظر برخی از مسئولان درباره تخصیص این میزان از بودجه به این دو سازمان، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 اعلام کرد که تخصیص بودجه فقط برای صداوسیما نیست و 3 هزار میلیارد تومان برای تولید محتوای فرهنگی در فضای مجازی در نظر گرفته شده و قرار است بین 27 دستگاه برای تولید محتوای فرهنگی و کنترل فضای مجازی تقسیم شود. اما بحث اصلی این است که آیا اختصاص بودجه به نهادهای دولتی و حاکمیتی منجر به تولید محتوای غنی در فضای مجازی خواهد شد؟ کارشناسان حوزه تولیدمحتوا در فضای مجازی به «ایران» پاسخ می‌دهند.
تولید محتوا مطابق نیاز روز جامعه
سعید مشهدی کارشناس تولید محتوای دیجیتالی معتقد است اختصاص سهمی از درآمد اپراتورها برای تولید محتوا در فضای مجازی اقدام خوبی است اما پرداخت دو هزار میلیارد تومان از سهم اپراتورها به سازمان‌های دولتی و حاکمیتی برای تولید محتوای غنی راهگشا نیست و این بودجه باید به‌دست تولیدکنندگان محتوا در جامعه برسد تا آنها با یک برنامه به روز در تهیه محتوای فضای مجازی و مطابق با نیازهای مردم هزینه کنند.
مشهدی گفت: بعد از 10 سال پیگیری و با تلاش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بالاخره نمایندگان مجلس، فضای مجازی را درک کردند که برای تحرک در حوزه تولید محتوا در فضای مجازی چاره‌ای جز تبعیت از نرم بین‌المللی یعنی اختصاص بخشی از سهم درآمد اپراتورها به بخش تولیدمحتوا در فضای مجازی نیست. ولی باید با دقت آن را اجرایی کرد چون اگر به درستی اجرایی نشود و بازدهی نداشته باشد، ممکن است سال‌های بعد از بودجه حذف شود و باز دچار مشکل در حوزه تولید محتوای بومی در کشور شویم.
این کارشناس تولید محتوای دیجیتالی با بیان آماری گفت: طبق آماری که پیش از شیوع کرونا اعلام شد باید گفت از 100 درصد ترافیک اینترنت 15درصد برای محتوای داخلی و 85درصد آن برای محتوای خارجی مصرف می‌شود. از 15 درصد ترافیک داخلی، 10 درصد برای VOD‌ها و... مصرف می‌شود. از 5 درصد باقی مانده هم حدود 3 تا 4 درصد از ترافیک صرف دانلود از سایت‌های زرد و خبری و علمی غیرکاربردی می‌شود و تنها یک تا دو درصد از ترافیک، صرف تولیدمحتوای قابل تأمل و کاربردی داخلی می‌شود.
وی معتقد است تولید همین دو درصد محتوای قابل اعتماد و کاربردی در فضای مجازی دارای هزینه سنگینی است و بدون هزینه کردن درست، محتوای بومی و داخلی ما رشد نمی‌کند.
مشهدی گفت: اگر تاکنون کشور ما در حوزه تولیدمحتوای بومی و داخلی رشد نکرده به این دلیل است که به درستی بودجه‌ها در این بخش هزینه نشده و تولیدکنندگان محتوای داخلی هیچ سهمی از این درآمدها و بودجه‌ها نداشته‌اند. این روند باعث می‌شود تولید محتوا در کشور دچار کاستی شده و محتوای غنی تولید نشود.
وی افزود: اینکه سهمی از درآمد اپراتورها به تولیدکنندگان محتوا برسد، ما را یک گام به خودکفایی در فضای مجازی نزدیکتر می‌کند و در پی آن مصرف ترافیک داخلی ما افزایش می‌یابد.
این کارشناس افزود: نهادهایی مانند صدا وسیما، سازمان تبلیغات و... که قرار است این بودجه برای تولید محتوا به آنها اختصاص یابد، هیچ ابزاری برای کسب و کار تولید محتوا و سازماندهی آن ندارند. سازمان تبلیغات اسلامی هم با وجود هزینه کردن میلیاردها تومان در این حوزه هیچ اثری از آنها در کل اکوسیستم تولید محتوا شاهد نیستیم و از آنجایی که به‌دلیل کمبود بودجه دچار مشکلات حادی هستند، حتماً این بودجه را برای حل مشکلات خود صرف خواهند کرد.
این کارشناس اعتقاد دارد به نظر می‌رسد از آنجایی که تنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اجتماع و اکوسیستم تولید محتوا ارتباط ارگانیکی دارد و با تعداد زیادی از مؤسسات فرهنگی و هنری و دیجیتالی فضای مجازی بخش خصوصی ارتباط دارد، می‌تواند با در اختیار گذاشتن بودجه بر اساس ایده‌های آنها همه فعالان اکوسیستم را درگیر تولید محتوا کند. وی گفت: اگر این اکوسیستم تولید محتوای دیجیتالی فعال شود، درآمدزایی، اشتغالزایی و صادرات حتی به‌صورت فرهنگی را در پی خواهد داشت که این اتفاق کمک می‌کند مؤسسات فعال در اکوسیستم تولید محتوا توانمند و قدرتمند شوند و اثرگذاری بیشتری داشته باشند.
یک سیاست اشتباه
علی محمدپور کارشناس تولید محتوای دیجیتالی نیز معتقد است تجربیات سال‌های گذشته نشان داده اگر نهادهای دولتی و حاکمیتی بخواهند وارد تولید محتوا شوند، پول این کشور را دور ریخته‌اند چون در خوشبینانه‌ترین حالت هم اگر این بودجه را واقعاً صرف تولیدمحتوا کنند مانند گذشته محتوای تولید شده آنها موردپسند مخاطب و نیاز روز آنها نخواهد بود.
محمدپور گفت: بارها تأکید شده تولیدمحتوا از سوی دولت و حاکمیت سیاست غلطی است و حاکمیت وظیفه تولید محتوا ندارد و این نهادها باید فعالان، تشکل‌ها و مؤسسات بخش خصوصی را درگیر تولید محتوا کنند اگر واقعاً می‌خواهند این بودجه را صرف تحول در تولید محتوای غنی کنند بهتر است از فعالان این حوزه ایده بخواهند و برای تولید آن ایده‌های خوب بودجه تخصیص دهند و بر روند هزینه بودجه هم نظارت کنند.
محمدپور اعتقاد دارد ارزش محتوا به تأثیرگذاری آن است و تأثیرگذاری آن هم در اثر ارتباط مستقیم کاربر و مصرف کننده است وقتی مصرف کننده از محتوای تولید شده تأثیر نپذیرد پس محتوای تولید شده با هزینه هنگفت هم ارزشی ندارد، چرا که ارزش را کاربر و مصرف کننده خلق می‌کند نه تولیدکننده محتوا.
وی گفت: سازمان‌هایی مانند صداوسیما و سازمان تبلیغات و... نتوانسته‌اند با مخاطبان خود ارتباط خوبی برقرار کنند. سازمان تبلیغات زمانی سایتی را به‌نام «تبیان» راه‌اندازی کرد که ابتدا خوب بود ولی چون از عرصه تحولات و نیاز روز کاربران خود یعنی نوجوانان و جوانان عقب افتاد هم اکنون دیگر کسی نام این سایت را نمی‌داند.
تولید محتوای غیرجذاب
مسعود نظری منش دیگر کارشناس حوزه تولید محتوای دیجیتالی اعتقاد دارد دیرزمانی است که بودجه را به نهادهای دولتی و حاکمیتی برای تولید محتوا پرداخت می‌کنند از این‌رو اثری از تولید محتوا نیست، بعد هم داد از نبود محتوای خوب در فضای مجازی و استفاده از محتواهای خارجی می‌زنند.
نظری منش گفت: کار حاکمیت تولید محتوا نیست اگر این بودجه‌ها به درستی هزینه شده بود هم اکنون باید شاهد محتواهای غنی و کاربرپسند در کشور بودیم و کاربران از محتواهای خارجی و بعضاً دشمنان استفاده نمی‌کردند. هم‌اکنون آزموده‌ها را می‌خواهند این بار با دریافت سهمی از اپراتورها بیازمایند. این در حالی است که این نهادها محتوای جذابی را مطابق نیاز کاربران تاکنون تولید نکرده‌اند.
وی افزود: اگر 50 تا 70 درصد این بودجه در نظر گرفته شده برای نهادهای مربوطه از طریق مرکز رسانه‌های دیجیتال هزینه شود، خوب است چون این مرکز با تمام ناشران دیجیتال و انجمن‌ها در تمام حوزه‌ها در ارتباط است.
این کارشناس تولیدمحتوای دیجیتالی اعتقاد دارد بهترین راه مصرف بودجه هم این است که این میزان مبلغ به بدنه تولیدکنندگان محتوای بخش خصوصی که دارای توانمندی‌های زیادی در زمینه تولید محتوا با توجه به نیازهای مردم هستند، در نظر گرفته شود به‌طوری‌که هر فعالی طرح و ایده خوبی ارائه دهد بتواند از این بودجه استفاده کند.
نظری منش گفت: دغدغه بخش خصوصی این است که بگوید اکوسیستم تولید محتوای نهادهای دولتی و حاکمیتی مانند صداوسیما، سازمان تبلیغات اسلامی و... نیستند بلکه بالای سر این اکوسیستم وزارت ارشاد با بدنه‌ای در ارتباط با تولیدکنندگان محتواست.
وی افزود: مسئولان باید بدانند تولید بر اساس عرضه و تقاضا موفق خواهد بود و این را بخش خصوصی می‌تواند انجام دهد و هم اکنون فیلیمو و نماوا به‌دلیل بازخوردی که از جامعه گرفته‌اند، توانمند شده‌اند و سریال‌های باکیفیت تولید می‌کنند به طوری که به‌دلیل عملکرد خوب خود حتی ایرانیان مقیم خارج را هم جذب کرده‌اند و آنها هم در حال استفاده از محتواهای VOD‌ها هستند؛ حتی شرکت‌های داخلی در زمینه تولیدمحتوای کودک داریم که محتواهای خود را به کودکان مقیم امریکا می‌فروشند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/250109/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات وعدهٔ صادق

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

قم از امروز بارانی می‌شود

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

بیش از 9 هزار خانه روستایی در استان قم مقاوم سازی شدند

اجرای 90 پروژه عمرانی در منطقه دو شهرداری قم

اجرای 90 پروژه عمرانی در منطقه 2 شهرداری قم

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) در قم احداث می‌شود

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد

احداث آرامستان جدید پایتخت در 2 نقطه تهران

صفحه نخست روزنامه‌های قم، یکم اردیبهشت

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

کاهش 3.9 درصدی مصرف گاز در استان قم

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

واکنش مردم قم به عملیات «وعده صادق»

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صفحه نخست روزنامه‌های قم شنبه 1 اردیبهشت ماه 1403

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

خسارت 30 رشته قنات فنوج، براثر جاری شدن سیلاب

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم