عصر قم

آخرين مطالب

باغ موزه دفاع مقدس قم نیازمند حمایت مسئولان است فرهنگی

باغ موزه دفاع مقدس قم نیازمند حمایت مسئولان است
  بزرگنمايي:

قم آنلاین - قم- باغ موزه دفاع مقدس قم به عنوان یک پروژه ملی که از سال 1389 عملیات اجرایی آن آغاز شده و تاکنون با فراز و فرودهای متعددی مواجه بوده است درحال حاضر به گفته متولیان امر برای بهره برداری درسالجاری نیازمند عزم جدی و حمایت های همه جانبه مسئولان استان است.
  ساخت باغ موزه دفاع مقدس قم به عنوان یکی از برکات و دستاوردهای سفر تاریخی سال 89 رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان قم بود که در سال 92 روند اجرایی این طرح به دلیل عدم تامین بودجه لازم متوقف شد.
باغ موزه دفاع مقدس بهترین مکانی است که می‌توان با شیوه‌های نوین و هنری، حضور و تأثیر قشرهای مختلف و سازمان، نهادها و یگان‌های رزم در دفاع مقدس را به صورت مستند و مصور در معرض دید همگان قرار داد.
بنای اصلی پروژه درمساحتی به ابعاد 8 هزار مترمربع احداث می شود که درکل محوطه با مساحتی حدود 30هکتار دراختیار مردم قم و زائران قرار خواهد گرفت،دراین مکان فضاهای سبز، استراحتگاه، مکان‌های آموزشی، معنوی، نمایشی، فرهنگی، نمادهای ارزشی دفاع مقدس و مکان‌های هنری و تفریحی در نظر گرفته شده است.
دراین باغ موزه ابزارهای مورد استفاده در جنگ و تندیس سرداران دفاع مقدس در معرض دید علاقه مندان قرار خواهد گرفت و از سوی دیگر دراین مجموعه به مسائلی مانند نقش غیر رزمی و حمایتی مردم‏‌، مساجد، روحانیت، آموزش و پرورش و نهادهای دیگر در دفاع مقدس پرداخته می شود ، و بخشی دیگر نیز در خصوص حضور مستقیم و رزمی مردم و اقشار مختلف در هشت سال دفاع مقدس است.
همچنین دراین مجموعه بخشهایی دیگری ازجمله کتابخانه،آمفی تئاترو سالن کنفرانس در نظر گرفته شده است.
** مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس قم دراین رابطه گفت:باغ موزه دفاع مقدس استان برای تکمیل و بهره برداری نهایی به 100میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و در صورت تامین در 22 بهمن امسال به بهره برداری می رسد.
احمد حسینی ادامه داد: اعتبار پروژه تا حدودی تامین شده و کار به سرعت درحال انجام است، اسکلت های اصلی ساختمان رو به اتمام می باشد و نصب تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز تاکنون بیش از 45درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی خاطرنشان کرد: همزمان طرح محوطه سازی این پروژه نیز مراحل پایانی خود را طی می کند و طبق جلسات متعددی که با مسئولان سازمان آب، برق، گاز، مخابرات، نیروهای مسلح و ... داشتیم فعالیت ها به خوبی پیش می رود.
وی خاطرنشان کرد: سرفصل کارهای مورد نیاز و فعالیتهای نیاز به انجام، احصاء شده و باید به سمت سفارش تولید آثار هنری برای تامین محتوای این موزه برویم.
حسینی با تقدیر از حمایت های دفتر رهبر معظم انقلاب، استاندار و معاونان وی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: کارگروه فنی و مهندسی موزه به ریاست معاون عمرانی استاندار قم برگزار و تصمیمات بسیار خوبی اتخاذ شده و پروژه طبق جدول زمانبندی شده پیش می رود.
وی ادامه داد: ما نیازمند تامین اعتبار برای خرید و سفارش آثار محتوایی و تجهیزات داخل موزه هستیم که در صورت تامین این مبلغ( 100 میلیارد ریال)، در دهه فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید.
حسینی با بیان اینکه باغ موزه دفاع مقدس قم فراستانی و ملی است، گفت: این طرح به عنوان یک مرکز فرهنگی، معنوی و زیارتی تاثیرگذاری بین المللی دارد و در قالب یک بوستان فرهنگی شهری همه نیازها در آن پیش بینی شده است.
وی روند فعلی انجام کار را رضایت بخش دانست و گفت: پیمانکار قول مساعد داده که با افزایش اکیپ های تخصصی خود، زمان های که طرح متوقف بوده را جبران کند تا در زمان مناسب به بهره برداری برسد.
حسینی ادامه داد: باغ موزه دفاع مقدس باعث افزایش ماندگاری زائر و مسافران در قم و گام موثری در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهر خواهد بود و ما اگر بخواهیم این شهر را معرفی کنیم یکی از خاستگاه اصلی آن، معرفی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خواهد بود.
**معاون استاندار قم همچنین در ارتباط با باغ موزه دفاع مقدس گفت: تاسیس این پروژه از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب به استان قم در سال 1389 بوده و اعتباری که برای سال 1397 نیز به آن اختصاص داده شده، 80 میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: با تلاش مجموعه استان دنبال این هستیم که 20 میلیارد ریال باقیمانده را نیز برای اتمام این پروژه در دهه فجر، تامین کنیم و پیگیری هایی در این زمینه در حال انجام می باشد.
بهشتی خاطرنشان کرد: سرعت کار دراین پروژه بسیار خوب پیش می رود و امید است بتوانیم این طرح مهم و اساسی را تا پایان سال به بهره برداری برسانیم.
وی با اشاره به اهمیت این طرح نیز گفت: همه شهرها، موزه دفاع مقدس دارند و باغ موزه قم با هدف معرفی دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس ودوران انقلاب اسلامی است و به صورت طبیعی کار سنگینی می باشد که باید با همکاری همه دستگاه ها و مسئولان به سرانجام برسد، جانمایی خوبی برای آن انجام شده و موقعیت نمایی بسیار مناسب دارد، تاکنون جلساتی با مسئولان دستگاه های خدمات رسان استان برگزار شده که زیرساخت های لازم را فراهم کنند.
بهشتی گفت: محوطه اطراف این نمایشگاه با شهرداری است که آنها هم در تلاش برای آماده سازی هستند، نمایشگاه دفاع مقدس در این باغ موزه، در دل یک بوستان است که آماده سازی این بوستان از اولویت های شهرداری است.
معاون عمرانی استاندار قم گفت: ما نیز دنبال احداث یک تقاطع غیرهمسطح به صورت زیرگذر از محل موزه و اتصال آن به بوستان خضر نبی و مقبره شهدای گمنام هستیم که امید است با همکاری دستگاه ها این ارتباط برقرارشود تا مردم به صورت پیاده و با خودرو، مسیر کوه خضر نبی، باغ موزه دفاع مقدس و باغ پرندگان را به صورت یکپارچه طی کنند.
**نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و عضو هیات رئیسه مجلس نیز گفت: از بودجه ای که در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود، 10 میلیارد ریال برای باغ موزه دفاع مقدس قم اختصاص پیدا کرد.
احمد امیرآبادی ادامه داد: هر تلاشی که نیاز باشد از سوی نمایندگان مجلس برای تکمیل این پروژه ملی انجام خواهد شد و امید است که بتوانیم در دهه فجر امسال شاهد بازگشایی این باغ موزه باشیم.
وی پیش از این در سخنانی در اهمیت این باغ موزه گفته بود: بهترین روش مصون‌سازی جوانان از فرهنگ غرب، اشاعه فرهنگ دفاع مقدس است و امروزه متأسفانه بسیاری از آثار باارزش دوران دفاع مقدس در دست فراموشی است که باید فکر جدی برای این آثار شود.
وی با تاکید بر تسریع تکمیل باغ موزه دفاع مقدس در قم خاطرنشان کرد: به مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر قم توصیه اکید داریم که با بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در زمینهٔ تناسب محوطه طرح با مسائل فرهنگی و ارزشی همکاری لازم را داشته باشند.
** معاون فنی و عمرانی شهردار قم نیز گفت: اگر در زمینه باغ موزه تعهدی بر عهده شهرداری گذاشته شده، به صورت قطعی همکاران ما به وظایف خود به خوبی عمل خواهند کرد تا این پروژه در زمان مقرر و بدون تعلل به بهره برداری برسد.
علیرضا قاری قرآن ادامه داد: بوستان کوثر در جوار باغ موزه دفاع مقدس قرار دارد که فعالیت برای تکمیل آن با سرعت ادامه دارد، تکمیل این بوستان می تواند جلوه مناسبی برای زائران و مسافران بازدید کننده از موزه باشد.
وی تاکید کرد: شهرداری قم در زمینه تکمیل باغ موزه دفاع مقدس، به تعهدات خود عمل می کند و اگر کاری به شهرداری محول شود با سرعت پیش خواهد رفت.
قاری قرآن گفت: شهردار منطقه تمام تلاش خود را برای تکمیل و به موقع تعهدات خود در این طرح به کار می گیرد، ضمن اینکه وجود باغ پرندگان در این منطقه نیز می تواند برای زائران و مسافران جذاب باشد که این طرح نیز با جدیت در حال پیگیری می باشد.
از سوی دیگر، سید مرتضی سقائیان نژاد سال گذشته نیز در بازدید از این باغ موزه ضمن اعلام آمادگی برای مشارکت در تکمیل بخش‌های محوطه‌ بیرونی این موزه، بر ضرورت تسریع در تکمیل آن تاکید کرد و گفت: شهرداری در حد امکان هر کمکی که لازم باشد در زمینه محوطه‌سازی موزه دفاع مقدس مشارکت خواهد کرد، طرح و برنامه‌ای برای محدوده محوطه‌های پارک موزه دفاع مقدس وجود دارد که ما این بستر را فراهم می‌کنیم که فضاسازی به سرعت بیشتری صورت پذیرد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/34436/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد