عصر قم

آخرين مطالب

سالانه 11 هزار کتاب در قم مجوز چاپ می‌گیرد مقالات

سالانه 11 هزار کتاب در قم مجوز چاپ می‌گیرد
  بزرگنمايي:

عصر قم - امیرعلی عموزاده گفت: به طور میانگین ماهانه 900 کتاب اولی در استان قم مجوز چاپ دریافت می‌کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره به اینکه امسال دریافت مجوز چاپ و نشر کتاب در این استان نسبت به سال گذشته رشد چندانی نداشته است، گفت: دریافت مجوز چاپ و نشر کتاب در 6 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 2 درصد رشد داشته‌است،علت پایین بودن این آمار به گفته عموزاده، گسترش کتاب‌های دیجیتال و صوتی بوده‌است.
رگفت: این امر در همه استان‌های کشور صدق می‌کند و تنها مختص این استان نیست.
او ادامه داد: درمقابل نشر کتاب‌های صوتی و دیجیتال با رشد قابل ملاحظه‌ای مواجه بوده‌است هر چند که کتاب کاغذی جایگاه خود را دارد و هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین کتاب‌های سنتی شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: در حالی که سالانه مجوز انتشار 11 هزار عنوان کتاب در قم صادر می‌شود، در 20 استان کشور حتی ممیزی کتاب نیز انجام نمی‌گیرد.
او به فعالیت یک‌هزار و 500 ناشر در استان قم اشاره و بیان کرد: تعداد چاپخانه‌های این استان به جز چاپخانه‌های دیجیتال، 291 مورد است که در راستای نشر کتاب فعالیت دارند.
عموزاده با اشاره به اینکه استان‌های دیگر به طور میانگین دارای 10 ناشر هستند، گفت: قم با این تعداد ناشر جایگاه دوم نشر کشور را به خود اختصاص داده‌است که این امر نشان از اهمیت جایگاه کتاب در این استان دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم اضافه کرد: قم تنها 10 درصد جمعیت استان تهران را داراست و با این وجود رتبه دوم چاپ و نشر کتاب بعد از تهران را کسب کرده که از فعالیت دلسوزانه مروجان فرهنگ کتاب و کتابخوانی در قم دلالت می‌کند.
عموزاده با سرآمد خواندن استان‌های قم و تهران در کشور از جهت چاپ و نشر، بیان کرد: استان‌های دیگر شاید زیر 500 جلد کتاب را در سال منتشر کنند و به عبارتی 70 درصد استان‌ها زیر یک‌هزار کتاب در سال منتشر می‌کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: این امر که هنوز مشخص نیست که آیا مطالعات درسی، ادعیه و کتب مقدس جزو سرانه مطالعه محسوب می‌شود یا خیر، خود مساله مهمی در ارائه آمار درست در سرانه مطالعه محسوب می‌شود که همچنان بی نتیجه مانده است.
عموزاده به اهمیت افزایش سرانه مطالعه کتاب در استان اشاره و بیان کرد: در بیان آمار سرانه مطالعه، اختلافاتی میان نهادها، دستگاه‌ها و مسوولان وجود دارد چرا که تعریف واحدی از این امر داده نشده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: با وجود تمام این مسائل شاخصه‌هایی در دریافت آمار سرانه کشور وجود دارد که بر اساس این شاخصه‌ها سرانه مطالعه در کشور 40 دقیقه است.
او در پاسخ به این سئوال که سرانه مطالعه درقم چند دقیقه است، گفت: آماری از سرانه مطالعه در این استان وجود ندارد.
عموزاده بیان کرد: مسوولیت امور نشر و توزیع و انتشار کتاب در کشور، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در هر استان است و مسوولیت توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ایجاد بستر‌های مناسب و فرهنگ‌سازی در این زمینه با ادارات کل کتابخانه‌های عمومی می‌باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم همچنین از توزیع 30 درصد کاغذ کشور در قم خبر داد و گفت: قم تنها شهری است که دارای شهرک چاپ است و این امر از اهمیت و جایگاه نشر در قم حکایت می‌کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره به اینکه همه آحاد مردم، دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی و غیر دولتی دست در دست هم باید در ترویج کتابخوانی تلاش کنند، گفت: ترویج و گسترش کتاب و کتابخوانی می‌تواند در دستیابی به دستاورد‌های نوین بشری در زمینه دانش و فرهنگ و پیشینه اندیشه‌ها، عقاید و تجلیات فکری و خلاق بزرگان فکر و اندیشه کمک کند.
او تاکید کرد: با ترویج کتابخوانی همچنین می‌توان به سفارش‌ها و توصیه‌های دینی و اسلامی که در آن‌ها کتاب و کتابخوانی جایگاه بالا دارد، عمل کرد.
به گفته عموزاده مطالعه و کتابخوانی ابزار اصلی افزایش سطح آگاهی و دانش همگان است و در سایه کتابخوانی پیشبرد اهداف فرهنگی و اجتماعی جامعه میسرتر می‌شود.
مطالعه و کتابخوانی ابزار اصلی افزایش سطح آگاهی و دانش همگان است و در سایه کتابخوانی پیشبرد اهداف فرهنگی و اجتماعی جامعه میسرتر می‌شود.
از مهم‌ترین دلایل کاهش سطح مطالعه که مورد اشاره عموزاده قرار گرفت شامل عدم آگاهی از اهمیت مطالعه در پیشرفت روحی و اجتماعی افراد و ضعف فرهنگ اطلاع‌رسانی و عدم توجه به کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی است.
او ادامه داد: با وجود تمام مشکلات اقتصادی، اگر برنامه‌ریزی درست داشته باشیم به راحتی می‌توانیم هم کتاب تهیه کنیم و هم وقت مطالعه آن را ایجاد کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: به وجودآوردن فرهنگ مطالعه در جامعه، مستلزم تدوین و اجرای برنامه‌هایی است که عادت به مطالعه را رونق می‌بخشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با تاکید بر اینکه برای رسیدن به شرایط مطلوب باید عادت به کتاب خوانی را از دوران کودکی در افراد ایجاد کرد، گفت: کتاب باید والاترین جایگاه را در گستره‌های فردی و اجتماعی دارا باشد.
عموزاده با اشاره به اینکه امروزه گسترش فضای مجازی و رسانه‌های دیجیتال فضای مساعدی برای نشر اطلاعات به وجود آورده است، گفت: کاربران این فضای نوین باید با برخورداری از سواد اطلاعاتی با عمق نگری در محتوای آن در تسهیل انتشار و مطالعه کتب به صورت مجازی اقدام کرده و توسعه فرهنگی جامعه را پیش ببرند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم اضافه کرد: فرصت بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی نباید موجب کاهش میزان مطالعه کتاب شود، بلکه باید تسهیل دسترسی به متون را موجب شود.
باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/598173/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دره مرگ نمرده بود،خوابیده بود

کسب 6 مدال ورزشکاران قم در رقابت‌های شنای جانبازان و توان یابان کشور

بدون تعارف با معلمی که منزلش را مدرسه و حقوقش را صرف دانش‌آموزان نیازمند کرد

تصاویری دیده‌نشده از پیدا‌شدن «یسنا»

آبشار «لوه» گلستان دوباره قربانی گرفت

علت بدن درد بعد از ورزش!

رک بگویم از همه رنجیده‌ام

فوت یک نفر بر اثر واژگونی پژو در قم

پیروزی فوتسالیست‌های قم برابر فولاد هرمزگان

ماجرای ویدئوی وایرال شده عروس 14 ساله چه بود؟

آب‌گرفتگی خیابان‌های زابل در پی بارندگی‌های امروز

جزئیاتی از پنجمین آتش‌سوزی در شهرک امامزاده ابراهیم شفت

انتقال آذوقه با طناب به عشایر آبدانانی

استاندار همدان با همسر و فرزندان شهید شناسائی شده رنجنوش دیدار کرد

کلینیک درد مسیر درمان را کوتاه میکند

امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهر کنندگان تصویر رهبر معظم انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید

سعیدی، امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهر کنندگان تصویر رهبر معظم انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید

نخبه کنکوری مازندران و پدرش بر اثر گازگرفتگی جان باختند

وضعیت دردناک امامزاده ابراهیم پس از آتش‌سوزی

پیکر مطهر 2 شهید گمنام در مسجد جمکران آرام گرفت

جاری‌ شدن سیل در جادۀ معدن طبس

درهر قفسی کلید امیّدی هست

سهم 17.8 درصدی هزینه‌های جاری در بودجه شهرداری قم

توسعه فضای سبز در بافت فرسوده شهر قم

نخبه کنکوری مازندران و پدرش در اثر گازگرفتگی جان باختند

بارش سیل‌آسا و طوفان در اهواز

دانش‌آموزی که فرشته نجات سه نفر شد

6 استان کشور متاثر از بارش‌های امروز؛ تداوم عملیات امدادرسانی در سیل و آبگرفتگی

5 ماده غذایی که باید قبل از خواب بخورید

دسته بندی درمان در کلینیک درد

«چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند»

دیدار رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با رهبر شیعیان مالی

سیلاب خیابان‌های ایلام را فرا گرفت

محور کندوان یک‌طرفه شد

درمان دیسک کمر با لیزر

لاغر شدن افراد مبتلا به دیابت با این رژیم غذایی

داستانک‌هایی برای فلسفه‌ورزی کودکانه

هر شب پناه میبرم از تو به مثنوی

هشدار هواشناسی نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور

سیلاب شدید در روستای «ماخونیکِ» خراسان جنوبی

نکاتی مهم درباره بیماری دیابت

امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهر کنندگان شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید

امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهرکنندگان تصویر رهبر انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید

سفر رهبر شیعیان کشور مالی به قم (+ عکس)

همایش متمرکز آموزشی حجاج استان قم

زلزله‌ای شدید خراسان شمالی را لرزاند

برخورد پژو 405 و کوییک حادثه آفرید

آیت الله نورمفیدی: اعتراضات دانشجویان آمریکا و اروپا نشانه شکاف عمیق درون کشور‌های غربی است

آشنایی با کتاب «دو دقیقه با موعود(عج)»

تصادف مرگبار در جاده جنت آباد قم