عصر قم

آخرين مطالب

قم برای استقبال از زائران نوروزی آماده می شود مقالات

  بزرگنمايي:

عصرقم- قم از روزگار گذشته تاکنون به عنوان شهری زیارتی همواره کانون توجه و حضور گسترده زائران از ایران و سایر نقاط جهان درهمه روزهای سال به خصوص ایام با طراوت نوروز بوده که این مساله علاوه بر دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی، موجب رونق گردشگری و فعالیت های اقتصادی مرتبط با آن در این استان شده است.
اما در کنار این موضوع، حضور میلیونی زائران نوروزی درقم، نیازمند مدیریتی منسجم و کارآمد است تا امکانات و خدمات مورد نیازشان به شکلی مناسب فراهم شود و خاطره خوش از این ایام در ذهن زائران حضرت معصومه (س) نقش بندد.
به همین منظور هر ساله مدت ها قبل از فرارسیدن ایام نوروز درقم، ستاد تسهیلات زائران تشکیل می شود و مدیران استان اقدامات مورد نیاز برای استقبال مطلوب از زائران و گردشگران نوروزی را انجام می دهند که در مواقعی به دلیل کمبود زیرساخت های مورد نیاز، با کاستی هایی نیز همراه است.
در همین رابطه خبرنگار ایرنا برای بررسی بیشتر اقدامات انجام شده برای استقبال از زائران نوروزی در قم نظر شماری از مسئولان استان در این خصوص را جویا شد.

** برنامه ریزی برای استقبال از زائران در 17 روز تعطیلات نوروز 98
معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم در این خصوص با اشاره به لزوم کاهش مشکلات زائران در شهر قم گفت: هر سال نقاط ضعف درخدمت رسانی به زائران مورد شناسایی قرار می‌ گیرد و دستگاههای مرتبط برای کاهش این مشکلات برنامه ریزی می‌ کنند.
یونس عالی پور افزود: ورود مسافران در تعطیلات نوروز سال 97 به استان قم 7.7 درصد و شهر قم 19 درصد نسبت به سال قبل آن افزایش و نیز میزان اسکان مسافران بیش از 57 درصد رشد داشت.
وی اضافه کرد: در تعطیلات نوروزی سال 95 بیش از 2 میلیون و 800 هزار خودرو، در تعطیلات نوروزی سال 96، بیش از سه میلیون و 100 هزار خودرو و در تعطیلات نوروزی سال 97 بیش از سه میلیون و 300 هزار خودرو وارد استان قم شد.
وی با اشاره به تعطیلات 17 روزه در نوروز سال 98 گفت: در قم که یک استان معبر و مقصد است، باید تمهیدات لازم در بخش های مختلف مانند حمل و نقل، بهداشت و اسکان برای مسافران اندیشیده شود.
وی با بیان این که تمهیدات لازم برای استقرار ستادهای اطلاع رسانی به زائران در پیرامون حرم مطهر حضرت معصومه(س) اندیشیده شود، گفت: باید نقشه جدید قم به همراه معرفی اماکن اقامتی در اختیار زائران قرار گیرد.
عالی پور گفت: هر سال با همکاری دانشگاه قم کار افکارسنجی در میان مسافران ورودی شهر قم در ایام نوروز انجام می شود، این مساله موجب شده است که ارزیابی مناسبی در زمینه مشکلات زائران به دست آید.
وی با اشاره به ضرورت توجه به برنامه‌ های فرهنگی در ایام نوروز گفت: دستگاه‌ های فرهنگی باید فعالیت بیشتری داشته باشند، چراکه از شهر مقدس قم توقع در این زمینه بیشتر است.

** تامین اسکان زائران نوروزی در اولویت است
فرماندار قم در این رابطه گفت: اسکان یکی از مهمترین دغدغه های مسئولان استان در ایام نوروز است و برای تامین آن راهکارهای مختلفی در دستور کار قرار دارد.
رضا سیار بیان کرد: همه ظرفیت واحدهای اقامتی استان در بهترین حالت حداکثر حدود 20 هزار تخت است در حالی که در برخی از ایام نوروز مانند شب عید، به طور میانگین بیش از 160 هزار تن در قم حضور دارند و این تعداد به غیر از افرادی است که در خانه های اقوام و آشنایان خود مهمان می شوند.
فرماندارقم گفت: آموزش و پرورش استان با همه ظرفیت برای کمک به تامین اسکان زائران نوروزی به میدان آمده و در سال های گذشته تا ظرفیت اسکان برای 50 هزار تن را هم ایجاد کرده است.
وی افزود: برای پاسخگویی به نیاز زائران در این بخش سایر اماکن مانند شبستان های حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران، سالن های ورزشی و همه امکانات استان را بسیج می کنیم.
وی با اشاره به آمادگی شهرداری قم برای پذیرایی از زائران نوروزی، ادامه داد: همچنین در صورت مساعد بودن هوا، شرایط اسکان زائران در بوستان ها آماده است و آنان می توانند به صلاحدید خود با نصب چادر ایام نوروز را در قم سپری کنند.
سیار گفت: اولویت اسکان، هدایت زائران نوروزی به سمت هتل ها و واحدهای اقامتی است و سپس ایشان می توانند از مراکز آموزش و پرورش و سایر امکانات درنظر گرفته شده استفاده کنند.

**طرح های نظارتی در ایام نوروز تشدید می شود
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز همچنین از آغاز اجرای طرح نظارتی و پایش بازار ویژه نوروز 98 در استان خبر داد و گفت: در این طرح که یک ماه زودتر نسبت به سال های گذشته آغاز شده، بازدیدهای روزانه از واحد‌های صنفی و سطح عرضه و انبارهای استان در ایام نوروز تا پایان فروردین ماه انجام می‌شود.
محمود سیجانی افزود: در این طرح وضعیت رصد بازار و قیمت کالا و کیفیت خدمات اولویت دار در مراحل تامین، توزیع، ارائه خدمات و قیمت مورد کنترل و نظارت قرار خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: این بازرسی ها دربخش کالایی و خدماتی به صورت شبانه روزی توسط کارشناسان نظارت و بازرسی این سازمان و بازرسان اتاق اصناف و ناظران افتخاری از واحد‌های صنفی استان قم انجام می‌شود.
سیجانی افزود: دراین ایام ناظران افتخاری سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان نیز به صورت نامحسوس وضعیت بازار و فعالیت واحدهای صنفی و خدماتی را رصد می کنند و در صورت مشاهده تخلفی از سوی واحدهای صنفی مراتب را به ستاد خبری سازمان گزارش می نمایند.
وی اظهار داشت : کشیک های نوروزی و گشت‌های نظارت و بازرسی در ایام نوروز، مانند سایر روزها فعال است و با هرگونه تخلف در واحد‌های صنفی، سطح عرضه و غیره برخورد می شود.
وی ادامه داد: مردم قم و زائران نوروزی می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از گرانفروشی، کم فروشی، عدم درج قیمت و نصب نرخ نامه، عدم صدور صورتحساب و غیره از سوی واحد های صنفی، با شماره تلفن 124 سامانه ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گزارش کنند تا در اسرع وقت مورد رسیدگی بازرسان و کارشناسان این سازمان قرار گیرد.

** جاده های قم برای عبور امن مسافران نوروزی آماده سازی می شود
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای قم نیز گفت: جاده های استان برای عبور امن و اقدامات تامینی و ارائه خدمات به زائران و گردشگران نوروزی آماده سازی می شود.
ابوالفضل جمالی افزود: در راستای اجرای طرح ترافیکی سفرهای نوروزی و به منظور تامین ایمنی و ارائه خدمات طی ایام سفرهای نوروز 98 ، هفت راهدارخانه تجهیز شده، دهها اکیپ راهداری آماده استقرار و 43 شرکت حمل مسافر با بهره مندی از 679 دستگاه ناوگان عمومی و یکهزار و 733 تن راننده، آماده ارائه خدمات مطلوب به زائران نوروزی درقم می باشند.
وی ادامه داد : طرح سفرهای نوروزی همه ساله از 25 اسفندماه آغاز وتا پایان فروردین ماه سال بعد ادامه می یابد.
وی بیان کرد: با عنایت به شروع سفرهای نوروزی که با روزهای پایانی فصل زمستان مصادف است، تمهیداتی درخصوص آماده سازی محورها و فراهم کردن امکانات مورد نیاز برای اجرای طرح های راهداری ایام نوروز در دستور کار قرار دارد.
جمالی گفت: لکه گیری آسفالت جاده ای، اجرا و احیا خطوط امحا شده ترافیکی، تعمیر و تعویض گاردریل، پاکسازی و نصب علائم ترافیکی همچون انواع تابلو، کله قندی، رفلکتور، و نیوجرسی، در کنار تعمیر سیستم های روشنایی و سایر موارد مورد نیاز ازجمله اقدامات تمهیدی این اداره کل جهت اجرای طرح سفرهای نوروزی می باشد.
وی با اشاره به اهمیت ارتقای سطح ایمنی حمل ‌و نقل جاده‌ای به خصوص طی ایام سفرهای نوروزی تصریح کرد: با عنایت به هماهنگی، تعامل و هم‌افزایی خوبی که دربین دستگاه‌های اجرایی مرتبط وجود دارد امیدواریم ضریب کاهش حوادث جاده ای مطلوب و تا تحقق کامل شعار سفر بدون حادثه، پیشرفت نماید.
وی این مهم را منوط به آگاهی جمعی و بهره مندی کاربران جاده ای از سامانه های نوین ترافیکی، همچون سامانه تلفن گویای 141 مرکز مدیریت راهها و برنامه های کاربردی مرتبط دانست و ادامه داد: به‌کارگیری سامانه‌های هوشمند در سیستم‌های حمل‌ و نقل جاده ای منجر به بهبود عملکرد، افزایش سطح ایمنی تردد، تسهیل ترافیک و در نهایت ارتقای سطح خدمات برای کاربران به ویژه رانندگان می گردد همانطور که طی ماه‌های گذشته به دلیل فعالیت سامانه‌های ثبت تخلف و کنترل سرعت در سطح راههای استان ، شاهد کاهش آمار تلفات جانی ناشی از تصادفات بوده ایم.
استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهار راه فرعی است که از جمله آن ها می توان به آزاد راه قم – تهران به طول 130 کیلومتر، جاده قدیم قم – تهران، بزرگراه قم – ساوه به طول 87 کیلومتر، جاده قدیم قم - کاشان، آزاد راه قم – کاشان به طول 104 کیلومتر، آزاد راه قم - گرمسار به طول 173 کیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک به طول 136 کیلومتر اشاره کرد.

** اطلاع رسانی درست، پارکینگ و اسکان سه نیاز اولیه مسافر در ورود به شهر است
معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم نیز با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی به زائران گفت: باید در سه نقطه از ورودی شهر قم ایستگاه‌ های هدایت مسافران، با حضور نمایندگان دستگاه‌ های مرتبط و اماکن اقامتی ایجاد شود.
سید امیر سامع با اشاره به کمبود پارکینگ در ایام تعطیلات نوروز درسطح شهر بیان کرد: لازم است از ظرفیت محوطه های عمومی اداره ها و مدرسه ها برای پارک خودروی مسافران استفاده شود تا با شلوغی معابر مواجه نشویم.
معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم خاطرنشان کرد: سه نیاز اولیه زائران در ابتدای ورود به شهر؛ اطلاع رسانی درست، پارکینگ و اسکان است.
سامع تاکید کرد: به هیچ وجه نباید درایام تعطیلات نوروز شاهد استقرار کانکس در عوارضی آزادراه قم - تهران باشیم، چراکه این مساله موجب ایجاد گره ترافیکی در این نقطه شهر می‌ شود.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/86944/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد