عصر قم

آخرين مطالب

توصیه‌های مراجع تقلید به تولیت آستان قدس رضوی/تأکید برحفظ موقوفات روحانیت

  بزرگنمايي:

عصرقم- حجت الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی  در سفری یک روزه به قم با تعدادی از مراجع تقلید و اساتید حوزه علمیه قم دیدار و گفت‌وگو کرد.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در این دیدار با تبریک انتصاب شایسته حجت الاسلام مروی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی برای ایشان در این مسئولیت سنگین و حساس آرزوی توفیق کرد.

وی حفظ و تقویت ارتباط و تعامل با مراجع عظام تقلید و علما را به تولیت آستان قدس رضوی توصیه کرد و با تبیین کارکردها و فعالیت‌های متنوع و متکثر آستان قدس رضوی، گفت: حضور سالیانه میلیون‌ها زائر در سال در حرم مطهر رضوی فرصت بسیار مغتنمی برای فعالیت‌های فرهنگی است، در زمان مرحوم آیت الله طبسی فعالیت‌های فرهنگی خوبی شروع شد و در دوره حجت الاسلام والمسلمین آقای رئیسی نیز توسعه خوبی پیدا کرد اما نباید به این مقدار بسنده کرد.

استاد سطوح عالی حوزه با تأکید بر اینکه کارهای فرهنگی را توسعه دهید، گفت: در تمامی فعالیت‌های آستان قدس رضوی باید با حساسیت و دقت مضاعف عمل شود، بویژه در مسائل مالی باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد تا برخی مشکلات تکرار نشود.

وی توجه به فعالیت‌های مردمی و عام المنفعه و مشکلات محرومان را به تولیت محترم آستان قدس رضوی توصیه و بر لزوم خبر رسانی دقیق و کامل فعالیت‌های آستان قدس رضوی تاکید کرد.

توجه به حوزه‌های علمیه مشهد و رفع مشکلات حوزه‌های علمیه استان توصیه دیگر آیت الله مکارم شیرازی به تولیت آستان قدس رضوی بود.

وی همچنین بر لزوم توجه به مناطق حاشیه‌ای شهر مشهد تأکید کرد و افزود: سابقا در حاشیه مشهد مشکلاتی بود که با برنامه‌های متعدد و متنوع بحمدالله برطرف شد؛ ما هم در حاشیه شهر و در یک منطقه حساس اقدام به تأسیس مجموعه‌ای به نام ثامن الحجج (ع) که مرکب از حوزه علمیه، خانه اساتید، کتابخانه و مسجد می‌باشد، کردیم و در مسافرت اخیر به مشهد تصمیم گرفتیم تمام آن را به آستان قدس رضوی واگذار کنیم تا تکمیل نمایند و به بهره برداری برسانند، امیدوارم جنابعالی نیز عنایت خاصی به این موضوع داشته باشید.

این استاد سطوح عالی حوزه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات مناطق سیل زده کشور، گفت: با همت و کمک مردم و مسئولان به لحاظ تغذیه و کمک‌های اولیه توجه خوبی به سیل زدگان صورت گرفته؛ ولی باید برای ساخت مسکن و آینده آنها فکر مهمی کرد و کمک‌ها را نیز به همین جهت سوق داد.

وی بر لزوم بازنگری در محل احداث مسکن سیل زدگان تأکید کرد و افزود: باید از تجربه‌های تلخی که در این عرصه داریم، درس بگیریم و به هیچ وجه نباید در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل ها اجازه ساخت و ساز داده شود.

نسبت به احیا و حفظ موقوفات آستان قدس بر طبق نیّات واقفین، اهتمام نمائید

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی نیز در دیدار تولیت آستان قدس رضوی ضمن تبریک اعیاد مبارکه شعبانیه و تبریک انتصاب وی گفت: خدمتگزاری به آستان مقدّس حضرت امام رضا علیه السلام افتخار بزرگی است که نصیب شما شده است. آنجا بارگاهی است که محلّ نزول فرشتگان و مختلف الملائکة و محلّ التجاء پیامبران الهی می‌باشد. این افتخار بزرگ و مقدّس را به شما تبریک می‌گویم و از خداوند متعال مسألت دارم که در این آستان فرشته پاسبان، موفق باشید و بتوانید تمام سعی و تلاش خود را در احیای امر اهل بیت علیهم السلام به کار بگیرید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به جایگاه ویژه حرم حضرت امام علی بن موسی الرضا علیهماالسلام در جهان اسلام افزود: حرم مطهّر حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا صلوات الله و سلامه علیه همیشه مورد احترام همه مسلمانان و حتی غیر مسلمانان بوده و بسیاری از شعرای شیعه و اهل سنّت برای مقام والای آن حضرت، اشعاری دارند که از بهترین سروده‌ها می‌باشد.

این استاد سطوح عالی حوزه افزود: به طور نمونه اشعار قاآنی شاعر شیعی در حرم مطهّر که با خط بسیار زیبا روی سنگ‌های داخل حرم مطهر نوشته شده، از شاهکارهای شعر فارسی می‌باشد. همچنین اشعار خالد نقشبندی عالم اهل سنّت درباره آن حضرت یکی از بهترین اشعار است که درباره آن حضرت سروده شده است.

وی در قسمت دیگری از توصیه‌های خود افزود: کتابخانه آستان قدس رضوی یکی از گنجینه‌های بزرگ دینی جهان اسلام است. حقیر در دوران جوانی که به مشهد مقدّس مشرّف می‌شدم همه روزه به کتابخانه می‌رفتم و با اجازه رئیس وقت کتابخانه از کتاب‌های نفیس و گرانسنگ و منحصر به فرد آن استفاده می‌کردم. در بعضی از این کتاب‌ها، نکات مهمّی است که باید آنها را به عالمان دین و کتاب‌دوستان معرّفی نمود.

آیت الله صافی گلپایگانی در ادامه با اشاره به اهمیت موقوفات آستان قدس بیان داشت: موقوفات آستان قدس بسیار مهم است. بعضی از وقف‌نامه‌های آنجا، خودش تاریخ است و از نظر محتوا و ادبیات در اوج کمال و ادب می‌باشد. سعی کنید نسبت به اصل موقوفات به بهترین وجه ممکن نیّات واقفان رعایت شود و امور شرعی و مذهبی در این مورد به طور کامل مراعات گردد.

وی در پایان، ضمن مسألت توفیق برای حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: این فرصت بسیار مغتنم است که شما باید شاکر خداوند متعال و قدردان این نعمت بزرگ باشید. ان‌شاء الله بتوانید خدمتگزاری موفّق برای این آستان مقدّس و برای زائران و مجاوران آن امام رئوف و مهربان باشید.

تاکید بر هم افزایی حوزه قم و مشهد

آیت الله العظمی سبحانی نیز در دیدار حجت‌الاسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی بیان داشت: قوام تشیع در ایران به برکت آستان قدس رضوی است.

این مرجع تقلید در ادامه بر هم افزایی و ارتباط حوزه علمیه قم و مشهد تأکید کرد.

وی پرورش مبلغ و خطیب با توجه به مُستعد بودن طلاب خراسان را مورد توجه قرارداد و گفت: امکان دسترسی به منابع آثار خطی برای محققین و پژوهشگران فراهم شود.

معرفت افزایی زائران امام رضا (ع) مورد توجه آستان قدس رضوی باشد

آیت الله العظمی حسین وحید خراسانی نیز در دیدار حجت الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی گفت: خدمت به زائران حضرت رضا (ع)، توفیق بزرگی است که به شما داده شده و از انتصاب شما بسیار خوشحال شدم که ان‌شاالله خدمت شما فوق تقدیر است و سعادتی بزرگ محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: معرفت افزایی زائران امام رضا (ع) همواره باید مورد توجه آستان قدس رضوی باشد و در این زمینه با چاپ و انتشار کتب مناسب و اثرگذار تلاش کنید.

این مفسر قرآن کریم بیان داشت: مراسم عزاداری به ویژه عزاداری ایام فاطمیه بیش از گذشته در آستان قدس احیا شود تا زائران هرچه بیشتر از سیره اهل بیت (ع) بهره‌مند شود.

آیت الله وحید خراسانی گفت: برای موفقیت بیشتر در کارهایتان به حضرت زهرا (س) متوسل شوید و عنایات امام رضا (ع) را از طریق مادر ایشان به خود جلب کنید.

خدمت رسانی به زائران حرم مطهر رضوی ادامه پیدا کند

آیت الله العظمی نوری همدانی نیز در دیدار تولیت جدید آستان قدس رضوی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و با تجلیل از شخصیت اثرگذار حجت الاسلام مروی در عرصه ارتباطات حوزوی گفت: امروز لازم است که افرادی در حوزه برای زمینه‌های مدیریتی مجهز باشند تا همواره در راستای آگاه سازی حوزویان نسبت به شرایط زمان حاضر تلاش کنند.

وی با بیان اینکه امروز حوزه‌های علمیه در اوج اثرگذاری خود قرار دارند، اظهار داشت: باید دانست که انقلاب اسلامی از حوزه برخاسته و بسیاری از رجال انقلابی در حوزه علمیه قم رشد یافته بودند.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه هیچگاه منفعل و خاموش نبوده، نیستند و نخواهند بود، اظهار داشت: بدون تردید حوزه علمیه تعهد انقلابی خویش را به عرصه عمل کشانیده است.

وی به فعالیت‌های آیت الله رئیسی در مقام تولیت آستان مقدس رضوی اشاره و عنوان کرد: ایشان در این زمینه خدمات بسیار خوبی را به مردم ارائه دادند و یک منطقه را برای زائران مهیا کرده بودند تا زائران حرم مطهر رضوی دیگر مجبور نباشند با هزینه‌های بسیار بالای هتل‌ها مواجه شوند.

آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: امیدواریم در دوران تولیت جدید آستان قدس رضوی نیز خدمات مربوط به زائران به همان شکل گذشته بلکه بهتر ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های حوزه علمیه مشهد خطاب به حجت الاسلام مروی گفت: اگر بتوانید ظرفیت‌های حوزه علمیه مشهد را نیز همانند ظرفیت‌های حوزه علمیه قم شکوفا کنید، کار بسیار بزرگی انجام داده‌اید؛ همان فکری که نسبت به انقلاب و شرایط زمان در حوزه علمیه قم حاکم است، باید در حوزه علمیه مشهد نیز بیشتر حاکم شود.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه حوزه علمیه مشهد از گذشته بسیار درخشانی برخوردار است، ادامه داد: افرادی همچون سید یونس اردبیلی که رشد یافته حوزه مشهد بودند، در دوران پهلوی در برابر رضا شاه قد علم کرده و ایستادگی می‌کردند، بنابراین این روحیه امروز نیز در این حوزه تقویت شود.

وی بر لزوم وحدت حوزه علمیه قم و مشهد تأکید کرد و ابراز داشت: امروز باید میان علمای حوزه‌های علمیه قم و مشهد همبستگی، اتحاد و هم افزایی ایجاد شود.

آیت الله نوری همدانی در پایان حجت الاسلام مروی را انتخابی شایسته برای تولیت آستان قدس رضوی دانست و ضمن آرزوی توفیق برای وی گفت: امیدواریم بتوانید تحولات بسیار خوبی را در عرصه تولیت آستان قدس و حوزه علمیه مشهد رقم بزنید.

تولیت آستان قدس رضوی نیز در این دیدارها گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های آستان ارائه داد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/89537/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

25 درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه

درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

پیش‌بینی بارش پراکنده در قم

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آسمان مال من است

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

انفجار کپسول گاز در شرق تهران با 6 کشته