عصر قم

آخرين مطالب

قم غرق در شادی و سرور میلاد منجی عالم(عج) فرهنگی

قم غرق در شادی و سرور میلاد منجی عالم(عج)
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم در سالروز ولادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) غرق در شادی و سرور شد.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، امروز مصادف است با 15شعبان، سالروز ولادت قطب عالم امکان، حضرت ولیعصر(عج) و به مناسبت این روز قم یکپارچه نور و سرور شد.
به مناسبت این میلاد فرخنده، از روز گذشته، عاشقان و منتظران حضرت مهدی(عج) به طرق مختلف خود را به شهر قم رساندند تا در جوار آستان مقدس حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران باشند.
همچنین عاشقان و دلدادگان به خاندان عصمت و طهارت برای عرض ارادت و نمایش محبت خود، روز گذشته با پای پیاده از حرم حصرت معصومه(س) راهی مسجد مقدس جمکران شدند.
از روز گذشته ایستگاه‌های صلواتی در همه شهر برپاشده است و موکب‌های پذیرایی و خدمت رسانی در بلوار پیامراعظم(ص) مشغول فعالیت هستند و از زائرین پذیرایی می‌کنند.
شهر قم به مناسبت این روز بزرگ سراسر آذین بندی شده است و بسیاری از کوچه‌ها و محلات شکل زیبایی به خود گرفته‌اند؛ همچنین چراغانی معابر و خیابان‌ها، جلوه باشکوهی به شهر داده است.
از شب گذشته، برنامه‌ها و مراسمات شادی در هیئات مذهبی، تکایا و مساجد در حال برگزاری است و از هر کوجچه و خیابان، صدای مولودی و مدیحه سرایی در رسای امام زمان(عج) به گوش می‌رسد.
شب گذشته مراسم جشن میلاد حضرت ولیعصر(عج) در حرم مطهر و منور حضرت معصومه(س) با سخنرانی خطیبان و مدیحه سرایی شاعران و مداحان اهل بیت و با حضور پرشور مردم قم و زائرین این آستان ملکوتی، برگزار شد.
همچنین به مناسبت میلاد پر نور و سرور قائم آل محمد(عج) مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر حضرت معصومه(س) به طور بسیار زیبایی نورافشانی شد و جلوه باشکوهی را رقم زد.
مراسم احیای نیمه شعبان نیز در مسجد مقدس جمکران، حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مصلی قدس قم، نیمه شب گذشته برگزار شد.
از امروز صبح نیز، مراسم جشن میلاد در دفتر مراجع و علما با حضور مسئولین استانی و محبین اهل بیت در حال برگزاری است؛ همچنین حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران نیز تا شامگاه میلاد حضرت مهدی(عج) برنامه‌های مختلف و متنوعی را تدارک دیده اند.
عصر امروز اجتاع بزرگ هیئات مذهبی و مردم راس ساعت16 در ابتدای بلوار پیامبر اعم به سمت مسجد مقدس جمکران انجام می‌گیرد و سپس در یک حرکت مردمی، عاشقان حضرت صاحب الزمان(عج) مسیر منتهی به سمت مسجد مقدس جمکران را با پای پیاده قدم می‌زنند و جلوه باشکوهی از محبین اهل بیت و منتظران حضرت موعود را به جهانیان نشان خواهند داد.
محمد بن حسن (متولد 255ق)، مشهور به امام مهدی، امام زمان و حجت بن الحسن، دوازدهمین و آخرین امام شیعیان امامی است که به باور آنان، او همان مهدی موعود است، که پس از یک دوران طولانی غیبت، ظهور خواهد کرد.
بر اساس منابع شیعی، تولد امام زمان مخفی بود و جز چند تن از یاران خاص امام حسن عسکری(ع)، کسی او را ندید از این رو پس از شهادت امام حسن عسکری، برخی از شیعیان دچار تردید شدند و توقیعات امام زمان که عموماً خطاب به شیعیان نوشته می‌شد و توسط نائبان خاص به اطلاع مردم می‌رسید، موجب تثبیت دوباره تشیع شد. امام زمان پس از شهادت پدرش، در غیبت صغری به سر برد و در این مدت، به وسیله چهار نائب خاص، با شیعیان ارتباط داشت، اما با آغاز غیبت کبری در سال 329ق، ارتباط مستقیم شیعیان با امام زمان پایان یافت.
امام دوازدهم شیعیان، در منابع مختلف و ادعیه و زیارات با القاب و کنیه‌های بسیاری وصف شده است
در کتاب «نام‌نامه حضرت مهدی(ع)» حدود 310 اسم و لقب برای امام آمده است. برخی از القابی که محدث نوری برشمرده چنین است: مهدی، قائم، بقیه الله، منتقم، موعود، صاحب الزمان، خاتم الاوصیاء، منتَظَر، حجت الله، منتقم، احمد، ابوالقاسم، ابوصالح، بلد الامین، برهان الله، بقیه الانبیاء، حجه، حق، خاتم الائمه، خلف یا خلف صالح، خلیفه الله، صالح، صاحب الامر، مأمول، مضطر، وارث؛ نام و القاب امام دوازدهم شیعیان در منابع اهل سنت نیز آمده است.
ولادت امام زمان(ع) از عموم مردم پنهان نگه داشته شد. در روایات نیز به این موضوع و دلیل آن اشاره شده است. امام سجاد(ع) می‌فرماید: «در قائم ما سنت‌هایی از انبیا هست... و سنتی از ابراهیم... و اما از ابراهیم پنهان‌بودنِ ولادت و کناره‌گیری از مردم...»؛ همچنین امام صادق(ع) می‌فرماید: «ولادت صاحب الامر بر این خلق پوشیده است تا اینکه ظهور کند؛ برای این‌که بیعت کسی بر گردنش نباشد.
علاوه بر حکیمه دختر امام جواد (ع)، دو تن از کنیزان امام حسن عسکری به نام‌های ماریه و نسیم نیز از شاهدان ولادت او محسوب می‌شوند؛ همچنین پس از تولد امام زمان(عج)، برخی از شیعیان خاص و مورد اعتماد امام حسن عسکری(ع)، امام زمان(ع) را دیدند.
در بخشی از روایات نیز به عمر دراز امام زمان اشاره شده است از جمله از امام سجاد(ع) نقل شده است: قائم ما سنت‌هایی از پیامبران دارد... سنت او از آدم و نوح، طول عمر است؛ امام صادق(ع) نیز امام زمان را به ابراهیم(ع) تشبیه کرده که صد و بیست سال عمر کرد ولی همچون جوانی سی ساله بود؛ از امام حسن(ع) نیز نقل شده است که خداوند عُمر نُهمین فرزند برادرم حسین را طولانی می‌کند سپس با قدرت خود او را در صورت جوانی با سنّ کمتر از چهل سال، ظاهر می‌گرداند.
امام زمان پس از قیام در آخرالزمان، حکومت خواهد کرد. مدت حکومت در روایات میان هفت تا 303 سال ذکر شده است. در روایات اهل سنت، مدت هفت سال شهرت دارد و در روایت شیعه، بیش از ده سال؛ برخی روایات شیعه، طول حکومت را هفت سال دانسته‌اند، اما هر سال معادل ده یا بیست سال به طول می‌انجامد. در برخی روایات، طول حکومت، به مشیت الهی گره خورده و مبهم است، ولی قول مشهور در نزد شیعیان، 19 سال است.
درباره محل ظهور امام زمان (عج) اطلاع دقیقی در دست نیست. او بر پایه روایتی، در منطقه ذی طوی ظهور می‌کند. سپس با 313 نفر از یارانش به مکه می‌رود، به حجر الاسود تکیه می‌دهد و پرچم خود را به اهتزاز درمی‌آورد.
بر اساس این روایت و روایات دیگر آغاز قیام امام زمان(ع) از مسجدالحرام است و یاران او بین رکن و مقام با او بیعت می‌کنند، در برخی روایات از تهامه به عنوان نقطه آغاز قیام امام زمان(ع) یاد شده است به مکه که جزئی از این سرزمین است نیز تهامه گفته می‌شود.
در برخی روایات، کرعه، محل خروج امام زمان(ع) معرفی شده است که احتمالا حاصل خلط شدن با قیام یمانی از یمن است، محمد قرطبی از نویسندگان اهل سنت، مغرب اقصی و قاضی نعمان مغربی، مغرب را محل خروج ذکر کرده‌اند که با روایات شیعه مبنی بر آغاز قیام امام دوازدهم از مکه سازگار نیست و احتمال خلط آن با مکان خروج سفیانی وجود دارد.
برخی روایات، شهر کوفه را مرکز حکومت، مسجد کوفه را محل قضاوت و مسجد سهله را محل زندگی و تقسیم بیت المال توسط حضرت پس از قیام ذکر کرده‌اند.
در برخی نقل‌ها پیامبر اسلام(ص)، امام مهدی (عج) را شبیه‌ترین فرد به خود توصیف کرده است، امام حسن عسکری(ع)هم چهره و اخلاق او را شبیه‌ترین به پیامبر دانسته، از امام علی(ع) نقل است: هنگامی که مهدی (عج) قیام می‌کند، سن او بین سی تا چهل سال خواهد بود.
امام حسین(ع) درباره وی می‌گوید: «مهدی را از روی آرامش و وقاری که دارد و همچنین دانش او به حلال و حرام و نیازمندی مردم به او و بی‌نیازی او از مردم می‌شناسید».
امام صادق(ع) وی را فردی در نهایت زهد معرفی کرده که پوشاک او سخت و خشن و خوراکش نان جو است، وی بر کارگزاران دولت خود سخت گیر، و با مردم بسیار بخشنده و با مستمندان، مهربان است.
امام رضا(ع) در بیان ویژگی کلی امام مهدی(ع) می‌‌فرماید: «او به مردم از خودشان سزاوارتر و از پدران و مادران‌شان برای آنها دل‌سوزتر است. او از همه مردم در برابر خدا، متواضع‌‌تر و در عمل به آنچه خود بدان فرمان می‌‌دهد، سختکوش‌تر و در دوری گزیدن از آنچه خود از آن نهی می‌‌کند، خوددارتر است.» همچنین امام رضا(ع) وی را داناترین و حکیم‌ترین، پرهیزگارترین، بردبارترین، سخی‌ترین و عابدترین آنان توصیف می‌کند که فرشتگان با او سخن می‌گویند.
قول مشهور درباره ولادت امام زمان، روز نیمه شعبان است، شیعیان این روز را یکی از مهم‌ترین اعیاد می‌دانند و در شب و روز آن به برگزاری جشن، چراغانی‌های گسترده، مولودی‌خوانی، قربانی کردن و غذا دادن به فقرا اقدام می‌کنند، برگزاری این جشن‌ها در ایران پررنگ‌تر و در قالب دهه مهدویت، در چند روز برگزار می‌گردد.
بخش مهمی از جشن‌های نیمه شعبان در مکان‌های مذهبی، محله‌ها و بازارهای شهرهای ایران برگزار می‌شود، مسجد جمکران یکی از میزبانان اصلی برگزاری جشن‌های مهدویت است، این روز در ایران تعطیل و روز جهانی مستضعفان نامیده شده است.
در عراق نیز شیعیان ضمن برگزاری جشن نیمه شعبان، به زیارت امام حسین(ع) می‌روند. شیعیان در بحرین، یمن، مصر، لبنان و سوریه و هند نیز جشن‌های نیمه شعبان را گسترده برگزار می‌کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/89838/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

همایش جمعیت خدمت‌رسانی فاطمی‌ها در قم برگزار شد

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می شود

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

تقویم و اوقات شرعی پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

ممنوعیت فروش گوشت لاکچری در قم +فیلم

واکنش سخنگوی شورای شهر قم به انتقادات از سفر مدیران شهری به اروپا

اجلاسیه سراسری روسای شورا‌های اسلامی کشور به میزبانی قم برگزار می‌شود

همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم برگزار می‌شود

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

13 خیابان در سطح شهر قم بازگشایی شد

استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

همایش ملی پیاده روی بانوان در 21 اردیبهشت ماه قم برگزار می شود

مونوریل قم از خواب زمستانی بر می‌خیزد

عوامل موثر در زایمان زودرس

آیت‌الله رئیسی: صهیونیست‌ها امروز منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

میز تحریریه| توضیحات معاون شهرداری قم درباره ترافیک تقاطع میدان سپاه

آخرین تمرینات بلندقامتان جوان قم برای حضوری در لیگ برتر

پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم

مونوریل قم پس از 10 سال وقفه از سر گرفته می‌شود

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده

آیت الله خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران

رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت الله خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

اجازه تصمیم‌گیری نادرست در حوزه طرح جامع شهر قم را نمی‌دهیم

فروش گوشت لاکچری در قم ممنوع شد

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

105 هکتار از بیابان‌های قم کانون تولید ریزگرد شده‌است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش