عصر قم

آخرين مطالب

استاندارقم:

فعال سازی و استاندارد سازی معادن استان پیگیری شود اقتصادی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم- استاندار قم، با بیان اینکه راهبردهای رونق تولید با برش موضوعی معادن باید با جدیت عملیاتی شود، گفت: فرهنگ سازی واستانداردسازی معادن استان باید در دستور کار قرار گیرد.
به گزارش ایرنا،بهرام سرمست روز پنجشنبه درهفتمین جلسه شورای معادن استان در سالن امام جواد(ع) استانداری قم، با بیان اینکه قیمت گذاری شن و ماسه در حیطه وظایف تنظیم بازار نیست،افزود:قیمت شن و ماسه در استان باید بر اساس اقتضائات فعلی و آنالیز قیمتی در قالب کمیته نظارت تعیین تکلیف شود.
وی با اشاره به مجوز برداشت شن و ماسه به معدن منگنز در سال های گذشته و ضرورت مطالعه مجدد در این زمینه ادامه داد: طرح مطالعاتی پتانسیل یابی محدوده شن و ماسه درقم به عنوان یک اولویت باید در دستور کار باشد.
وی گفت: فعال سازی، فراوری و استفاده از ظرفیت معادن درقالب چهار راهبرد تعیین شده برای معادن استان در قالب طرح راهبردی رونق تولید مورد توجه جدی قرار گیرد.
استاندار قم با بیان اینکه چهار برنامه راهبردی برای توسعه پایدار معاون و فراوری مواد معدنی استان برنامه ریزی شده است گفت: توسعه و تکمیل اکتشافات عناصر طلا، مس و آهن؛ فراوری مواد معدنی به ویژه گچ، آهک و منگنز و همچنین فعال سازی معادن راکد از جمله راهبردهای استان در حوزه معدن است.
**مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم نیز در این جلسه، با بیان اینکه بارش های فروردین ماه امسال، بعد از 26 سال باعث جاری شدن روان آب در برخی نقاط استان شد، اظهار داشت:در دو دهه گذشته به دلیل خشکسالی شدید استان، با برداشتن زیاد مصالح از بستر خشک رودخانه مواجه بودیم.
احمد حاجی حسینی مسگر با بیان اینکه در برخی مناطق استان، بستر رودخانه ها به دلیل برداشت های متعدد، تا 2 متر پایین رفته است ادامه داد: گودال هایی در بستر رودخانه ها ایجاد شده که نیاز است تا طرح ساماندی برای برگشتن این بستر به وضعیت قبل انجام شود.
وی ادامه داد: فشار زیادی به دلیل برداشت مصالح زیاد به رودخانه ها وارد شده است که در این شرایط باید از ظرفیت معادن استان استفاده شود.
** نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز دراین جلسه ، با انتقاد از حضور مسئولان در جلسات تخصصی بدون مطالعه و داشتن اطلاعات کافی گفت: مسئولان باید با اطلاع کامل در جلسات حضور یابند.
احمد امیرآبادی فراهانی، با اشاره به طرح ابلاغی دولت برای استفاده از مصالح آورد سیل برای ساماندهی به بستر رودخانه ها افزود: باید مطالعات لازم در این زمینه صورت گیرد تا از این فرصت برای ساماندهی رودخانه ها به منظور جلوگیری از طغیان مجدد آنها استفاده شود.
** معاون امور عمرانی استانداری قم نیز در این جلسه، با بیان اینکه نرخ شن و ماسه موجود در استان کم است و حجم آن نیز کاهش یافته است، گفت: از سال گذشته مجوز برداشت شن و ماسه در استان متوقف شده است
محسن بهشتی، با بیان اینکه به 27 کیلومتر جاده قدیم قم- تهران، 600 میلیارد ریال اعتبار ملی تخصیص داده شده است، گفت: وزارت راه که این قراردادهای ملی را به امضا می رساند، تعهد داده است که شرکت سازنده، حق برداشت مصالح را از مسیر جاده دارد، که این هزینه متاسفانه در قراردادها تعیین نشده است و باید این موضوع در سطح ملی پیگیری شود.
** مهرداد غضنفری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت بازنگری در قیمت شن و ماسه در استان گفت: قیمت شن و ماسه استان پایین است و باید بر اساس ساز و کار مناسب و استفاده از ظرفیت کارشناسی نسبت به اصلاح این موضوع تجدید نظر شود.
** سید محمدتقی سجادی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت اجرای مطالعاتی برداشت شن و ماسه در استان گفت: برداشت از معادن شن و ماسه استان اگر بر اساس مطالعه باشد، می تواند یکی از عامل کنترل کننده سیل باشد ولی در غیر این صورت، این برداشت ها نه تنها موجب تخریب منابع طبیعی شده بلکه موجب تشدید خسارت های ناشی از سیل می شود.
از 68 نوع ماده معدنی موجود در کشور، حدود 30 نوع آن در قم بوده و در این میان معدن منگز ونارچ، بزرگترین معدن منگنز خاورمیانه است.
برآورد میزان نیاز استان به شن و ماسه، انجام طرح مطالعاتی پتانسیل یابی شن و ماسه استان، مطالعه و اعلام ذخایر رودخانه ای قابل واگذاری، واگذاری معادن شن و ماسه غیر فعال از طریق مزایده و نیز ممنوعیت محدوده جدید شن وماسه استان در مناطق آبرفتی و تپه ماهورها تا اطلاع ثانویه از جمله پیشنهادهای کمیته کارشناسی ساماندهی معادن شن و ماسه استان بود که در این جلسه به تصویب رسیدند.
7404/ 6133/

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/90795/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

تسلیت رئیسی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

مبارزات آیت الله کاشانی علیه رژیم صهیونیستی + موشن گرافیک

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

تقویم و اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف