عصر قم

آخرين مطالب

مدیرکل غله:

فرآیند خرید تضمینی گندم و کلزا درقم آغاز شد اقتصادی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم گفت: مراکز خرید تضمینی گندم و کلزا برای تحویل گرفتن محصولات کشاورزان استان تجهیز شده و آماده انجام این فرآیند هستند.
بهزاد رادمنش روز چهارشنبه درگفت و گو با خبرنگاران، بیان کرد: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی در سال جاری 17 هزار ریال و قیمت هر کیلوگرم کلزا 34 هزار 398 ریال تعیین شده است.
وی بااشاره به تعامل مثبت دولت وکشاورزان،بیان کرد:درزمان اجرای فرآیند خرید تضمینی گندم و کلزا،تمام برنامه ریزی های لازم برای ارائه بهترین خدمات به کشاورزان استان اندیشیده شده است تا در کوتاه ترین زمان نسبت به تحویل گرفتن محموله های آنان در سیلوی قم اقدام و فرآیندهای اداری آن به سرعت انجام شود.
وی ادامه داد: سال گذشته از ابتدای خرداد تا 14 شهریورماه، 17 هزار و 840 تن گندم به صورت تضمینی با قیمت هر کیلوگرم 13 هزار ریال از کشاورزان قمی خریداری شد که از این میان 2 هزار و 992 تن توسط مباشر خرید در بخش جعفریه و 14 هزار و 848 تن نیز در محل سیلوی استان تحویل گرفته شد، همچنین در سال 97، 2هزار و 401 تن کلزا از تاریخ 20 اردیبهشت ماه تا سوم تیر با قیمت هر کیلوگرم 28 هزار و 665 ریال از کشاورزان خریداری شد.
رادمنش گفت: طرح پرداخت کرایه حمل به کشاورزانی که محصول خود را به سیلوی استان تحویل می دهند همچون سال گذشته انجام می شود و این موضوع تاثیر چشمگیری در استقبال کشاورزان برای تحویل محصول خود به سیلوی قم داشته است.
وی بیان کرد: علاوه بر مجتمع ذخیره سازی و سیلوی استان که متعلق به شرکت بازرگانی ایران است، یک مرکز خرید دیگری هم در بخش جعفریه پیش بینی شده است و دراین منطقه شرکت تعاونی روستایی جعفریه اقدام به تحویل گرفتن محموله های کمتر از 8 تن می کند.
سیلوی بتنی شهید نخعی که در جنوب غربی شهر قم قرار دارد، دارای ظرفیت ذخیره سازی 108 هزارتن گندم و36 کندو می باشد، این سیلو با توان تخلیه و بارگیری 200 تن در ساعت در زمینی به مساحت 6600 مترمربع ایجاد شده و از امکانات و تجهیزات کامل تخلیه و بارگیری گندم برخوردار است.
بخش جعفریه یکی از بخشهای استان قم با وسعتی حدود 650 کیلومترمربع در 35 کیلومتری شمال غربی شهر مقدس قم باجمعیتی بالغ بر 16 هزار تن با مرکزیت شهر جعفریه می باشد. این بخش در مسیر راه ارتباطی استانهای غربی و مرکزی کشور قرار دارد و دارای یک دهستان (جعفرآباد) و یک شهر (جعفریه) و 33 روستا می باشد .
استان قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش جعفریه، کهک، مرکزی، خلجستان و سلفچگان است.
وی ادامه داد: برای کلزا هم مرکز خرید تضمینی پیش بینی کردیم و این محصول در بخش جعفریه توسط شرکت تعاونی تولید روستایی گازران تحویل گرفته می شود.
مدیرکل غله قم گفت:درسال گذشته با توجه به برنامه هایی که برای هدایت مستقیم کشاورزان به سمت سیلوی قم برای تحویل محصولشان صورت گرفت ، 6میلیارد ریال صرفه جویی در فرآیند خرید نسبت به سال 96 انجام شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه میزان تولید گندم کشاورزان تنها نیاز یک و نیم ماه قم را تامین می کند، افزود: مابقی نیاز استان به گندم از استان های مختلف از جمله خوزستان، گلستان، لرستان، فارس تامین می شود.
رادمنش همچنین بااشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش نظارت و ساماندهی فرآیند عرضه آرد غیر یارانه ای، گفت: برای مدیریت روند عرضه آرد غیر یارانه ای میان مصرف کنندگان، سامانه ای ملی راه اندازه شده که تاکنون در استان قم 325 واحد صنفی در ارتباط با پخت نان در آن ثبت نام کرده اند و آرد مورد نیاز خود را به سهولت دریافت می کنند.
وی بیان کرد: با اجرای این طرح هم در زمینه خرید و فروش آرد شفاف سازی شد و هم شرایط خرید آرد برای نانوایان آزاد پز و سایر صنوف تسهیل گشت، به نحوی که آنان اکنون می توانند آرد مورد نیاز خود را به صورت اینترنتی از هر کارخانه ای که در سطح کشور می خواهند، تهیه کنند.
وی با اشاره به فعالیت پنج کارخانه تولید کننده آرد در استان ، ادامه داد: با توجه به این که آرد در قم از گندم با کیفیت تولید می شود، بسیاری از واحدهای صنفی در خارج از استان نیز مشتری آرد قم هستند.
مدیرکل غله قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های انجام شده توسط این اداره کل، گفت: تلاش برای تهیه گندم مرغوب و عاری از هرگونه آلودگی برای تولید آرد مناسب، تجهیز سیلوی استان به بهترین امکانات آزمایشگاهی و دستگاه های مورد نیاز از جمله نصب دستگاه نمونه بردار تمام اتوماتیک و بهسازی تاسیسات آن، تامین و تخصیص به هنگام کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و تبدیل نان مصرفی مردم از نان سفید به نان سبوس دار به عنوان یک اقدام مهم که برای سلامتی شهروندان بسیار مفید است با ارائه آرد مناسب، از جمله اقدامات انجام شده توسط اداره کل غله و خدمات بازرگانی قم طی سالهای اخیر است.
وی در ادامه به موضوع متصل نبودن سیلوی قم به خط راه آهن سراسری اشاره و بیان کرد: علی رغم پیگیری های بسیار و قول مسئولان مرتبط، هنوز شرایط اتصال سیلوی دولتی قم به راه آهن سراسری فراهم نشده و این در حالی است که اتصال ریلی می تواند نقش بسیار زیادی درکاهش هزینه های حمل و نقل و زمان تحویل و ارسال محموله ها داشته باشد.
وی با اشاره به این که هنوز راه آهن برای اجرای این طرح اقدام مثبتی انجام نداده است، ادامه داد: اکتفا به حمل و نقل جاده ای برای ارتباط با سیلوی استان از نظر پدافند غیر عامل قابل قبول نیست و امنیت غذایی مردم را در معرض خطر قرار می دهد، به همین دلیل اتصال سیلوی قم به راه آهن سراسری یکی از مهمترین نیازهای استان است.
رادمنش در ادامه به تاثیر فضاسازی های روانی در بازار اشاره کرد و بیان داشت: برای نمونه در بحث شکر، طی سال جاری بیش از هشت هزار تن شکر وارد قم شده که میزان بسیار قابل توجهی است اما به دلیل فضاسازی های روانی و رفتار اقتصادی ناصحیح برخی از شهروندان و تهیه چندین برابری شکر مورد نیاز خود، مشکلاتی در این زمینه به وجود آمد که با تمهیدات اندیشیده شده مدیریت شد.
7405/ 6133/

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/91218/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صفحه نخست روزنامه‌های قم سه شنبه 28 فروردین ماه 1403

چهره سال هنر انقلاب اسلامی استان قم تجلیل شد

سال گذشته 19 هزار میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در قم تشکیل شد

زمینه تکمیل و بهره‌برداری از مونوریل قم فراهم شده است

پلمب 80 گاراژ جمع‌آوری زباله در شهر قم

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

تقویم روز و اوقات شرعی سه‌شنبه 28 فروردین 1403 افق قم

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

توزیع گوشت گرم به شکرانه پیروزی علیه اسرائیل در بین نیازمندان قم

اجرای طرح فرهنگی آرایشگران قرآنی در 71 آرایشگاه زنانه قم

اجرای طرح ناظران افتخاری در قم

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

حمایت دانشگاهیان قم از عملیات پیروزمندانه «وعده صادق»

لزوم فرهنگ‌سازی تفکیک زباله‌های خطرناک در قم

واگذاری 80 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد در قم

80 مددجوی کمیته امداد قم صاحبخانه شدند

میزبانی قم از لیگ بسکتبال جوانان کشور

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

طرح فرهنگی آرایشگران قرآنی در 71 آرایشگاه زنانه قم اجرا شد

معرفی چهره شاخص هنر انقلاب اسلامی قم در سال 1402

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود

بلاتکلیفی همچنان گریبان گیر نماینده قم در فوتسال

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

اردوی تیم ملی والیبال نشسته با حضور 2 نماینده از قم برگزار می شود

طرح ملی «ناظران افتخاری» در قم اجرا می‌شود

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

پله فرار تونل غدیر قم سال 1403 احداث می‌شود

تولد نوزادان در قم افزایش یافت

سرانه 31 مترمربعی فضای سبز در منطقه چهار شهر قم

اجرای طرح ثبت نام «کاسبان امین» برای توزیع کالا‌های اساسی در استان قم

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

جزئیات جدید از تعطیلی پنجشنبه ها

بودجه 1000 میلیارد تومانی سیما و منظر شهرداری قم در سال 1403

به‌روزرسانی سامانه جامع درآمد شهرداری قم

بودجه سازمان سیما و منظر شهرداری قم در سال 1403

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

شکنجه بی‌ رحمانه همسر با یک دلیل که باورکردنی نیست

دستگیری قاتلی که همه از او می ترسند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 27 فروردین 1403

بودجه هزار میلیارد تومانی فضای سبز شهرداری قم در سال 1403

اشتغال به کار بیش از هزار و 600 زندانی در قم

یک کشته و هفت مجروح در تصادف جاده اراک - قم