عصر قم

آخرين مطالب

پیش‌نویس نقشه جامع مدیریت اسلامی تدوین شد علمی

  بزرگنمايي:

عصر قم - رییس پژوهشکده مدیریت اسلامی از تدون نسخه نهایی پیش‌نویس نقشه جامع مدیریت اسلامی خبرداد.
حجت الاسلام ولی الله نقی پور فر عنوان کرد: پژوهشکده مدیریت اسلامی یک مرکز ملی است و طبق توافق دانشگاه قم و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه قم شکل گرفت و در باب برنامه‌های دراز مدت مدیریت اسلامی فعالیت می‌کند.
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی ماموریت تحول علوم انسانی را به شورای تحول علوم انسانی سپرده است و این شورا دارای 15کارگروه است که یکی از آن‌ها کارگروه مدیریت است.
رییس پژوهشکده مدیریت اسلامی بیان کرد: کارگروه مدیریت در سال 90شکل گرفت و از آن زمان در جهت پیگیری تحول علوم اسلامی در حوزه محتوا مدیریت علوم اسلامی، اساتید، برنامه‌های درسی و بومی سازی محتوا علم مدیریت و بروز رسانی این علم فعالیت می‌کند.
وی ادامه داد: جهت تحقق این تحول در دراز مدت، کوتاه مدت و میان مدت، کارگروه به دوبخش تقسیم شد، بخش کابردی که مسئولیت تحول علوم مدیریتی از منظر اسلام در کوتاه مدت و میان مدت عهده دار است و در این راستا درس هایی را در رشته مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تدوین شده است و در حال عملیاتی شدن است.
نقی پورفر تصریح کرد: پیگیری رسالت دراز مدت تحول رشته مدیریت از منظر اسلام به پژوهشکده بنیادین مدیریت علوم انسانی سپرده شده است، برای اینکه پژوهشکده فعالیت‌های موثری داشته باشد، از ظرفیت و پتانسیل دانشگاه قم که وابسته به حوزه علمیه و جامعه مدرسین است، استفاده شد و پژوهشکده به صورت ملی در محل دانشگاه قم تاسیس شد.
**تدوین پیش نویس نقشه جامع مدیریت اسلامی در طول 7سال
وی اضافه کرد: پژوهشکده با یک حرکت جهادی و ویژه در طول 7سال ماموریت تدوین نقشه جامع مدیریت اسلامی را پیگری کرد و به نتیجه رساند؛ در طول 7سال بدون احتساب تعطیلات رسمی، جلسات علمی به طور متوسط 5جلسه در ماه برگزار شد و از تعطیلات تابستانی هیئت علمی نیز برای برگزاری جلسات، استفاده شد.
رییس پژوهشکده مدیریت اسلامی اظهار کرد: در طول زمان تدوین این نقشه، جلسات به صورت مرتب برگزار شد و با وجود این که هیچ پرداختی تا کنون به اساتید صورت نگرفته است، بسیار کم اتفاق می افتاد که جلسات تعطیل شود.
**برگزاری 500جلسه و نشست برای تدوین نقشه جامع
وی گفت: بیش از 500جلسه و نشست تخصصی برای تدوین نقشه جامع مدیریت اسلامی با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه تشکیل شده است که یک آمار بی سابقه در این حوزه است؛ از نظر هزینه مادی نیز در طول 7سال، 294میلیون برای تدوین نقشه و پژوهشکده هزینه شده است؛ یعنی با ماهی یک میلیون و 700هزار تومان یک پژوهشکده ملی اداره شد و موفق شد نقشه نهایی و جامع مدیریت اسلامی را تدوین کند.
نقی پورفر تاکید کرد: نقشه جامع مدیریت اسلامی 6ویرایش داشته که در اولین ویرایش تنها 16 صفحه بود، در ویرایش چهارم، پیش نویس نقشه به چاپ رسید و مورد بررسی مجدد نخبگان و اساتید این حوزه قرار گرفت؛ تدوین این نقشه با همکاری نخبگان و جامعه علمی کشوری حوزه مدیریت بوده است؛ دانشگاه‌های مطرح کشور در تدوین این نقشه همکاری داشتند و در قالب نشست و مصاحبه از ظرفیت این مراکز استفاده شد.
وی افزود: در راه تدوین نقشه جامع مدیریت اسلامی 3نشست ملی برگزار شد که اولین نشست در دانشگاه شهید بهشتی تهران شکل گرفت، نشست دوم در موسسه تدبیر زیر نظر بنیاد علوی در مشهد برگزار شد و نشست سوم نیز که نشست نهایی برای رسیدن به اجماع نسبی برای تدوین نقشه جامع بود، در دانشگاه امام حسین مشهد برگزار شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه قم عنوان کرد: در تدوین این نقشه ابتکاراتی صورت گرفت؛ ابتدا مشارکت جامعه علمی کشوری در تدوین نقشه جامع وجود داشت و با مشکارکت نخبگان حوزوی و دانشگاهی ارتقا پیدا می کرد؛ ویرایش چهارم پیش نویس نقشه جامع در نشست تخصصی سوم، در بین جامعه نخبگانی توزیع شد و دیدگاه‌ها، نظرات مخالفان و منتقدان جلب شد و در بخش دوم این کتاب تمام این انتقادات و اشکالات همراه با پاسخ و یا اقدام کارگروه آورده شده است.
وی افزود: ویرایش چهارم پیش نویس نقشه جامع در سال 95 به چاپ رسید و مجددا مورد بررسی قرار گرفت و چاپ ششم و نهایی در اواخر اسفندماه 97 به چاپ رسید و حدود 100صفحه به نقشه جامع اضافه شد؛ شرح سه نشست ملی که برای تدوین نقشه جامع برگزار شده بود و مصاحبه‌ها با اساتید در این کتاب به طور کامل آمده است و 60درصد نظرات جامعه علمی در این نقشه منعکس شده است.
نقی پورفر با بیان اینکه تدوین نقشه جامع یک علم از علوم انسانی اولین بار است که انجام می‌شود و کارگروه مدیریت موفق به انجام این رسالت شده است، گفت: حجت الاسلام دکتر خسروپناه عضو شورای تحول علوم اسلامی عنوان کردند که کارگروه‌های 15گانه شورای تحول به انجام کارهای میان مدت و کوتاه مدت پرداخته‌اند و تنها کارگروه مدیریت به انجام یک کار مفصل علمی و درست پرداخته است و این بسیار ارزشمند است و خلا این اتفاق در شورای تحول احساس می‌شد.
** تبدیل به سند ملی، گام بعدی نقشه جامع مدیریت اسلامی است
وی در خصوص آینده نقشه جامع مدیریت اسلامی تصریح کرد: شورای تحول علوم انسانی باید این پیش نویس را بررسی کند و در صورت تایید به صورت یک سند ملی در خواهد آمد و ابلاغ می‌شود ولی در این راه یک مشکل وجود دارد؛ چون این اولین نقشه جامع در حوزه علوم انسانی است، برای شورای تحول این ابهام وجود دارد که نقشه جامع به چه مقدار مطلب علمی نیاز دارد و این موضوع هنوز حل نشده است.
رییس پژوهشکده مدیریت اسلامی تاکید کرد: این نقشه یک سند راهنما برای پژوهش‌های مدیریت اسلامی است که تا کنون وجود نداشته است و به همین دلیل بسیار ارزشمند است و از این جهت این نقشه جامع رسالت خود را انجام داده است و امیدواریم با نظر شورای تحول علوم انسانی، این نقشه تبدیل به یک سند ملی شود تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد و وضعیت مدیریت در کشور اصلاح شود.
وی اضافه کرد: مسیر تحول علوم انسانی در حوزه مدیریت دارای سه عرصه پژوهش، آموزش و اجرا است و باید نقشه جامع یک علم در این سه حوزه بررسی شود؛ نقشه جامع مدیریت اسلامی در حوزه پژوهش انجام گرفته است و به اجماع نسبی جامعه علمی رسیده است.
نقی پورفر اظهار کرد: نقشه جامع مدیریت اسلامی ناظر به راهنمایی و سند ارائه طریق پژوهش‌های مدیریت اسلامی است؛ گام دوم تصویب این نقشه به عنوان یک سند ملی است و قدم سوم این است که به عنوان یک سند راهبری مدیریت اسلامی در حوزه و دانشگاه ابلاغ شود و به همین دلیل، پیش نویس سند راهبری این نقشه و الزامات اجرایی آن در انتها کتاب پیش نویس نقشه، نگارش شده است و پیشنهاد یک مرکز ملی راهبری پژوهش های حوزوی و دانشگاهی ارائه شده است تا سیاست گذاری در این حوزه را انجام دهد.
وی افزود: در نقشه جامع مدیریت اسلامی هزاران مورد موضوع تحقیق برای پژوهش‌های مدیریت اسلامی تدوین شده است و نیاز به یک همت اساسی دارد تا یک بخشی از پژوهش‌های حوزه مدیریت، به مدیریت اسلامی معطوف شود تا در آینده بتوانیم رشته مدیریت اسلامی را محقق کنیم.
رییس پژوهشکده مدیریت اسلامی تصریح کرد: در این نقشه، بحث مباحث نظری شامل 4بخش است و در آن مبانی کلی بررسی شده است و بخش پنجم سند، نظام موضوعات پژوهش‌های مدیریت اسلامی است و بخش ششم نیز پیش نویس سند راهبری پژوهش های مدیرت اسلامی و ارائه پیشنهادات در این حوزه است.
وی ادامه داد: تدوین این نقشه در جامعه اسلامی بینظیر است و یک الزام و نیاز پایه بود که خلاء آن وجود داشت و این نقشه می‌تواند الگویی برای رشته‌های دیگر حوزه علوم انسانی باشد تا طبق این الگو حرکت کنند.
نقی پورفرعنوان کرد: امیدواریم با هماهنگی‌‌های صورت گرفته با حضور در دانشگاه های مختلف، نقشه جامع مدیریت اسلامی مورد گفت‌وگو و بررسی در جامعه علمی قرار دهیم؛ باید این فرهنگ‌سازی در دانشگاه ها صورت بگیرد تا حداقل 30دردصد پژوهش‌ها به سمت مدیریت اسلامی سوق داده شود.
**ترجمه عربی و انگلیسی نقشه جامع مدیریت اسلامی
وی گفت: ترجمه این نقشه به زبان عربی و انگلیسی در دستور کار است تا این نقشه مورد بهره برداری جامعه اسلامی خارج از ایران نیز قرار گیرد؛ این یک تحقیق مطابق با نظرات اهل بیت است که می‌تواند مورد توجه جامعه علمی اسلامی قرار گیرد.
رییس پژوهشکده مدیریت اسلامی تاکید کرد: جامعه جهانی مشتاق هستند تا با دستاوردهای شیعه و نظام اسلامی آشنا شوند، این نقشه به عنوان یک دستاورد می‌تواند در سطح بین المللی مطرح شود.
وی اضافه کرد: در این نقشه سعی شده است که با وجود تطبیق با نگاه اهل بیت، رنگ و بوی مذهبی نداشته باشد تا همگرایی بیشتری در جامعه جهانی ایجاد کند.
نقی پورفر عنوان کرد: برای رعایت حقوق معنوی اساتیدی که در تدوین این نقشه برنامه و یا نظر ارائه دادند، اسامی آن‌ها در کتاب نقشه ذکر شده است و مباحث و برنامه‌هایی نیز که ارائه دادند نیز مشخص شده است؛ در این نقشه اساتید برجسته‌ای از حوزه و دانشگاه ارائه بحث داشتند و تمام مراکزی که در حوزه مدیریت علوم اسلامی فعالیت می‌کنند، در کارگروه ها ارائه بحث داشتند و از 40دانشگاه برجسته کشور در تدون این نقشه مشارکت مستقیم داشتند.
وی گفت: بیش از هزار اشکال، ابهام و پیشنهاد از جامعه علمی درخصوص این نقشه به پژوهشکده واصل شد که همگی در کتاب نقشه جامع به همراه پاسخ کارگروه منعکس شده است و به چاپ رسیده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/91501/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف

روستای فردو از افتخارات استان قم است

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

پیکر مادر شهید «حسن محمدی» به خاک سپرده شد

اجتماع مردم قم در حمایت از اجرای طرح حجاب و عفاف

اگر این علائم را در چشم دارید نگران باشید

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

فک پلمب چاه‌های مسدود شده شهرداری قم

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

برگزاری همایش ائمه جماعات استان قم

مرگ دردناک مرد تبریزی زیر چرخ های قطار مسافربری

اقدام شیطانی مرد شیاد به زنان در نقش شرکت در مراسم ترحیم

کاهش 14 درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

تاکید استاندار قم بر‌ حمایت از خیرین مدرسه‌ساز

تسلیت اخوان انصاری در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

سردار رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

آخرین وضعیت سیل در سیستان‌وبلوچستان؛ راه‌ ارتباطی 70 روستا همچنان مسدود است

آتش سوزی گسترده در هند؛ شش نفر کشته شدند

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مشکلات دهستان دستجرد سفلی در بازه زمانی معقول برطرف خواهد شد

«رویداد استارتاپی شتاب» در پارک علم و فناوری قم برگزار شد

تسریع در حل مشکلات دهستان دستجرد سفلی

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

تصادف زنجیره‌ای عجیب در ارومیه

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان