اوقات فراغت و مسئولیت دستگاه ها
مقالات
بزرگنمايي:
عصر قم - عمرانسان ها به هرطریق که باشد، روزها و ساعت های خودرا پشت سر می گذارد و انتخاب و تعیین مسیر آن به دست انسان می باشد، اگر ارزش و قیمت آن را بدانیم، عمررا به دست آورده ایم ولی اگر قدردان آن نباشیم، آن را ازدست داده ایم! سعادت و پیروزی برای کسانی باقی می ماند که ارزش وقت عزیز خودرا بدانند و ازفرصت ها بهترین بهره هارا ببرند.
پیامبراعظم حضرت محمد ( ص) میفرمایند: هرکس دری از خیر برای او گشوده شود، باید فرصت را غنیمت شمرد؛ (قدرش را بداندو از آن استفاده کند) چون او نمیداند که آن در چه موقع بسته خواهدشد .
انسانهایی که مایلند زندگی پرثمر و باموفقیتی داشته باشند باید برای هر موقعیت و زمان عمرخود برنامه ریزی کنندو هرروز و هرساعت و لحظه عمر را دری از خیربدانند تا ازخسران و زیان در امان باشند.
هردوره ای از عمر، برنامه قابل و نیاز خود را میطلبد، اما درمیان دورههای سن انسان، به دوران نوجوانی و جوانی، دوران طلایی و مفید عمرانسان نام برده میشود و باید این فرصت را پیش از آنکه دوره میان سالی و سالمندی برسد، به عنوان فرصتی ویژه قدردانست و از امتیازات آن استفاده ببریم؛ قبل از آنکه حیلهها و فریبهای شیطان هجوم کنند، باید فرصت هارا غنیمت شمرد و برای کارهای خیر و اوقات فراغت بهره جست.
استفاده از فرصت و اوقات زندگی مانند صیدی فربه میماند که اگرصیاد با فنون آن آشنا باشد، برایش سود خوبی خواهد داشت.
اوقات فراغت را در هرزمان از ماه وفصل از سال که باشد، باید با برنامه ریزی و شناخت نیازهای واقعی، آن را غنی کرد تا وقتها هدر نروند.
درخصوص اجرای برنامههای اوقات فراغت که چندسالی است یکی از دغدغههای مسئولان محترم و مراکز مختلف میباشد نکاتی را هرچند گذرا اشاره می شودامیداست تا راهکارهای مفیدی باشد.
1- موضوعی که همیشه باید محور فعالیتها و برنامهها باشد و مانند نقش نخ تسبیح، جایگاه خود را داشته باشد، توجه به ارزشهای اسلامی ومعارف انقلاب و آداب و اخلاق محمدی (ص) است. اگر برنامهای با برترین اساتید و مربیان اجرا شود ولی به آداب اسلامی و ارزشهای اخلاقی و دینی وانقلابی بنا نباشد نتایج نامبارکی خواهدداشت.
2- ستادهای دائم اوقات فراغت در طول سال فعال باشد و مسئولان و مجریان دلسوزانه به بررسی نقاط قوت و ضعف برنامهها و بهبود بخشیدن به آنها وبا نیازسنجی واقعی انجام شود و بعد از پایان هرفعالیتی ارزیابی عملکرد داشته باشند.
3- دراجرای برنامهها و تدریس موضوعات از معلمین و مربیانی که در طول سال بادانش آموزان ارتباط دارند در کلاسهای اوقات فراغت نیز در حد امکان از آنها استفاده شود.
4- همان طور که بهترین مدرسه را نزدیکترین مدرسه به خانه دانش آموز میدانیم، باید بهترین مکان اوقات فراغت را، نزدیکترین محل به خانه بدانیم.
5- همانگونه که در ساختن مدارس افراد خیرونیکوکار مشارکت دارند باید با دعوت از آنان در امر هزینههای مالی کلاسهای اوقات فراغت که اهمیت آنها کمتر از فضای آموزشی نیست استفاده کرد و این اقدام را از صدقات جاریه بدانیم.
6-به پر کردن اوقات فراغت گروه آموزش دهندگان ،معلمین، دبیران و مربیان باید توجه خاص شود و با برنامههای آموزشی متنوع در تقویت بنیههای علمی و تازههای دانش روز وروش های نوین تدریس اقدام شود.
7- غالباً طول برگزاری کلاسهای اوقات فراغت ماههای تیر و مرداد میباشد که شایسته است زمان اجرای برنامهها تا پایان شهریور ماه برقرار باشد.
8-اداره کل آموزش و پرورش؛ فرهنگ و ارشاد اسلامی ،ورزش و جوانان،تبلیغات اسلامی ،شورای فرهنگ عمومی ،شورای مدیریت حوزههای علمیه ،آموزش فنی و حرفهای،بسیج، سازمان دانش آموز ی ، صداو سیما، مراکز دانشگاهی، آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، مسجد مقدس جمکران، مراکز فرهنگی وابسته به دفاتر آیات عظام، امور جوانان و تشکلهای غیردولتی استانداری؛ اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان، شهرداری، شورای اسلامی استان، جمعیت هلال احمر، پایگاههای فرهنگی نماز جمعه، اوقاف و شورای ائمه جماعات باید به نقش و وظایف خود در راستای برنامه ریزی و غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان و جوانان همت و پیگیری جدی کنند و الگویی برای استانهای دیگر باشیم.
9- توجه به نقش شایسته کانون فرهنگی هنری مساجد و بازبودن درب مساجدبه صورت شبانه روزی
10- رایگان شدن کلاس هابرای افرادبی بضاعت ونیازمند
11- اختصاص بخشی از بودجه کاهش آسیبهای اجتماعی وفرهنگی برای هزینههای کلاسهای طرح اوقات فراغت
12- فضا وامکانات همه مدارس ودانشگاه ها ومدارس علمیه و ورزشگاهها باید به صورت کامل وشبانه روزی دراختیار نوجوانان وجوانان ودانش آموزان باشد.
13- سینماها وبوستان ها ومراکزومجموعه های تفریحی تجهیز ودراختیار متقاضیان باشد.
14- به برنامهها وکلاس هایی که مهارتهای فنی وحرفه ای راآموزش میدهد ارزش ویژه ای بدهیم وفرزندان را به حضوردراین دورهها تشویق ودعوت کنیم.
15- امیداست در برنامههای سال جاری اوقات فراغت ،بیش از گذشته مسئولان و مجریان محترم با دلسوزی و پیگیری جدی به وظایف و مسئولیتهای خود توجه نمایند و با مشارکت محوری پدران و مادران و با برنامههای هدفمند با محتوا و کاربردی این رسالت حساس را جامه عمل بپوشانند. نباید در پایان برنامه هافقط به اعلام آمار تحت پوشش و گزارش ظاهری بسنده نمود، بلکه باید به بازخوردهای برنامه هادر سازندگی فرد و جامعه و اثرات آن در خانه و مدرسه عنایت شود و محسوس باشد.
6133/
-
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵:۴۸
-
۱۵۶ بازديد
-
-
عصر قم
لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/94314/