عصر قم

آخرين مطالب

گفت وگو با نخستین رئیس آموزش و پرورش قم پس از انقلاب،

نیم قرن تدریس در مدرسه و دانشگاه مقالات

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - استاد «محمود اسلامی تربتی» نخستین رئیس آموزش و پرورش شهرستان قم از همسایگی با امام خمینی(ره ) ، نیم قرن تدریس و عشق به مطالعه کتاب و ضرورت ترویج آن در جامعه سخن گفت.

هنگامی که به اتاق نخستین رئیس آموزش و پرورش شهرستان قم در منزل ایشان وارد شدیم، اولین چیزی که به چشم می‌آمد، قفسه‌های کتاب در دورتادور اتاق بود؛ کتاب‌هایی درباره علوم اسلامی، علوم انسانی، تفسیر قرآن کریم و …؛ و روی میز کنار صندلی استاد «محمود اسلامی تربتی» دومین جلد کتاب گوهرهای پراکنده (چکیده 60 سال مطالعه) قرار داشت که مشغول ویرایش آن برای چاپ جدید بود.
استاد «محمود اسلامی تربتی» متولد 15 دی 1320 (20 ذی‎الحجه 1360 ه. ق.) در تربت حیدریه (استان خراسان رضوی) که در سال 1340 به استخدام آموزش و پرورش (اداره فرهنگ آن زمان) درآمد و کار تدریس را در ابتدای خدمت در روستای حاجی‌آبادلک‌ها در 10 کیلومتری شهر قم شروع کرد و نخستین رئیس آموزش و پرورش شهرستان قم بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به مدت 2 سال بود که پس از 33 سال تدریس و خدمت در آموزش و پرورش در شهرهای قم، یزد و تهران در سال 1373 بازنشسته شد.
وی علاوه بر تحصیل در دانشگاه، به تحصیل علوم حوزوی نیز اشتغال داشته است و از سوابق دیگر اجرایی وی می‌توان به مدیرکلی آموزش و پرورش استان یزد به مدت 2 سال و سرپرستی مدارس ایرانی در کشور کویت اشاره کرد.
وی علاوه بر تدریس در آموزش و پرورش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مانند تربیت معلم، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه حکمت قم در رشته‌های ادبیات فارسی، عربی و معارف اسلامی تدریس کرده است.
تربتی همچنین پس از بازنشستگی، حدود 10 سال در مراکز علمی و دانشگاهی کشورهای قزاقستان، روسیه و بوسنی و هرزگوین به تدریس اشتغال داشته است. از تالیفات وی می‌توان به کتاب گوهرهای پراکنده (چکیده 60 سال مطالعه) در پنج جلد اشاره کرد که تاکنون 2 جلد آن توسط انتشارات ابتکار دانش منتشر شده؛ «فن خطابه و بیان»، «فنون و صناعات ادبی»، «کشکول» و «گنجینه گهر» از دیگر آثار تربتی است.
وی هنگامی که در کشور قزاقستان بود، به پیشنهاد رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، 2 کتاب درباره «وحدت اسلامی» و «نهضت امام حسین (ع)» نوشت که کتاب نخست به زبان روسی و کتاب دوم به زبان قزاقی ترجمه شد. کتاب «از تربت تا غربت» به کوشش زهرا اسلامی تربتی نیز شامل خاطرات استاد محمود اسلامی تربتی توسط انتشارات ابتکار دانش منتشر شده است.
در گفت‌وگویی که با وی داشتیم، این معلم پیشکسوت و نویسنده به پرسش‌های ما پاسخ داد و قسمتی از خاطرات خود را که می‌توان از آنان به عنوان بخشی از رویدادهای اجتماعی و سیاسی قم نام برد، برای ما بیان کرد که در زیر می‌خوانید.
وی در ابتدای سخنان خود، با بیان اینکه پدرم برای ادامه تحصیل دروس حوزوی به قم آمد و در این شهر ازدواج کرد و تابستان‌ها برای دیدن پدر و مادر خود به تربت حیدریه می‌رفت، گفت: 2 برادر و 2 خواهر هستیم که اخوی بزرگ ما که پزشک است در قم و من و خواهرانم در تربت حیدریه به دنیا آمدیم.
تربتی با بیان اینکه نیم قرن در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس کرده‌ام، گفت: پس از پایان کلاس نهم متوسطه (سیکل) در سال 1340 در آزمون معلمی اداره فرهنگ وقت شرکت کردم، قبول شدم و پس از گذراندن دوره‌هایی در قم و اصفهان؛ تدریس خود را در روستای حاجی‌آبادلک‌ها شروع نمودم و چهار سال در آن‌جا در مقطع پنجم و ششم درس دادم.
وی افزود: یک دوچرخه خریده بودم و رفتن با دوچرخه تا حاجی‌آبادلک‌ها 40 دقیقه طول می‌کشید؛ البته در «میدان کهنه» اتوبوس بود که صبح می‌رفت و شب برمی‌گشت؛ کرایه هشت ریال بود که به دستور حاج طیبی مدیر گاراژ به معلم‌ها تخفیف می‌داد و از معلمان پنج ریال می‌گرفت.
وی ادامه داد: پنج سال تعهد داده بودیم که در روستا خدمت کنیم، اما پس از چهار سال اعلام کردند که در شهر نیاز به معلم است و به قم آمدم و در مدرسه ملی مشکات به مدیریت آقای بشیری مشغول به کار شدم.
تربتی با بیان اینکه هنگامی که در روستا درس می‌دادم، به صورت متفرقه امتحان دادم و دیپلم گرفتم، گفت: هنگامی که به قم آمدم، در کنار تدریس، آخرهای هفته به دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران می‌رفتم و در سال 1347 در رشته ادبیات عربی لیسانس گرفتم.
وی با اشاره به اینکه دروس حوزوی را نیز نزد چند تَن از استادان حوزه علمیه قم مانند آقایان فشارکی، ستوده و اشتهاردی خوانده بودم، اظهار کرد: بعد از آن در دبیرستان‌های مختلف شهر قم مانند مدرسه‌های حکیم نظامی و حافظ؛ ادبیات فارسی، ادبیات عربی و دینی درس می‌دادم.بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی زمان شهید محمدعلی رجایی، در 21 فروردین ماه سال 1358 رئیس آموزش و پرورش شهرستان قم شدم و به مدت حدود 2 سال در این سمت خدمت کردم.
وی افزود: به خاطر عزیمت به مکه، از ریاست آموزش و پرورش شهرستان قم استعفا دادم و بعد از آن در زمان سید علی‌اکبر پرورش وزیر وقت آموزش و پرورش در سال 1360 به عنوان سرپرست مدارس ایرانی در کشور کویت انتخاب شدم و 2 سال در کویت بودم و از آن‌جا به حج رفتم.
وی گفت: پس از آن دوباره به قم بازگشتم و مشغول تدریس در مدارس و تربیت معلم شدم و در سال 1365 به مدت 2 سال مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد شدم و سرانجام در سال 1373 بازنشسته شدم.

باید لذت و فضیلت سواد را بازگو کرد
تربتی درباره سوادآموزی بزرگسالان نیز گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی این امر برعهده نهضت سوادآموزی بود، ولی ما در اداره آموزش و پرورش قم تا آنجایی که می‌توانستیم به نهضت سوادآموزی مانند در اختیار قرار دادن مدرسه، ابزار و امکانات کمک می‌کردیم.
وی اضافه کرد: در آن زمان برخی از معلم‌ها در این امر کمک می‌کردند و خودم هم نیز برای سرکشی به کلاس‌های سوادآموزی می‌رفتم.
وی با تاکید بر تشویق و ترغیب قشرهای گوناگون جامعه در مساله سوادآموزی گفت: باید لذت، فضیلت، ضرورت و اهمیت سواد را برای همگان بازگو و این امر را تفهیم کنیم، چراکه کسی که این مساله را دریابد؛ به امر سوادآموزی و مطالعه کتاب سوق پیدا می‌کند.
تربتی با بیان اینکه سواد فقط برای پول درآوردن نیست و دانش می‌تواند راهگشای زندگی انسان باشد، تاکید کرد: انسان بیسواد مانند شخص نابینا است؛ کسی که به فضیلت و اهمیت دانش پی ببرد، خود به این امر اهتمام می‌ورزد.
از 10 سالگی کتاب مطالعه می‌کردم
وی با اشاره به عشق خود به کتاب و مطالعه اظهار کرد: از 10 سالگی کتاب‌های مختلفی را مطالعه می‌کردم و از مطلب‌های جذاب کتاب‌ها یادداشت برمی‌داشتم و هنگامی که از قم به تهران برای تحصیل در دانشگاه می‌رفتم، در اتوبوس اگر خوابم نمی‌برد، کتاب می‌خواندم.
وی با بیان اینکه عضو شش کتابخانه قم هستم، تاکید کرد: در اوقات فراغت به کتابخانه می‌رفتم و گاهی از صبح اول وقت به کتابخانه می‌رفتم و چهار ساعت مشغول مطالعه می‌شدم و گاه یادداشت هم برمی‌داشتم.
تربتی با اشاره به اینکه از مطالعه هیچ وقت خسته نمی‌شدم، افزود: وقتی که شب‌ها در نماز جماعت مرحوم آیت الله اراکی در مدرسه فیضیه شرکت می‌کردم، پس از نماز به کتابخانه می‌رفتم و مشغول مطالعه می‌شدم. کتاب «شب‌های پیشاور» (تالیف سید محمد موسوی شیرازی معروف به سلطان الواعظین شیرازی) که یک هزار و 70 صفحه است را، در کتابخانه مسجد اعظم خواندم.
وی درباره ماندگاری زبان پارسی اظهار کرد: باید کتاب‌های ادبیات فارسی را چه نظم و چه نثر از نویسندگان مختلف مطالعه کرد؛ افرادی را می‌بینم که یک بار کتاب بوستان سعدی را به طور کامل مطالعه نکرده‌اند.
وی تاکید کرد: مطالعه کتاب‌هایی از نویسندگانی همچون شهید آیت الله مرتضی مطهری و محمدرضا حکیمی؛ عشق و علاقه به مطالعه را در افراد زیاد می‌کند، چون هم انشای این کتاب‌ها روان است و هم به معلومات افراد می‌افزاید.
تربتی میزان مطالعه کتاب در کشور را مایه تأسف دانست و افزود: در کتابخانه‌های عمومی هم بیشتر دانش‌آموزان هستند که کتاب‌های درسی خود را مطالعه می‌کنند و لازم است که فرهنگ مطالعه کتاب‌های مختلف و غیردرسی در جامعه ترویج، تبلیغ و تبیین شود.

انتشار کتابی درباره امام حسین (ع) به زبان قزاقی
وی درباره زمان حضور خود در کشور قزاقستان گفت: در مدتی که آن‌جا بودم به پیشنهاد رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آن کشور، کتابی در رابطه با زندگی امام حسین (ع) نوشتم که به زبان قزاقی ترجمه و چاپ شد و در ایام عاشورا نیز در چند برنامه تلویزیون قزاقستان در این رابطه مصاحبه‌ای داشتم که این امر در شناخت حضرت سیدالشهدا (ع) در آن‌جا موثر بود.
در همسایگی منزل امام خمینی
وی در بخش دیگر سخنان خود، درباره مرحوم پدرش (حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر اسلامی تربتی) درباره زمانی که منزلشان در محله یخچال‌قاضی قم در همسایگی منزل امام خمینی بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران قرار داشت، گفت: پس از تبعید امام راحل، پدرم وکیل تام‌الاختیار معظم‌له بود و بیت حضرت امام را اداره و شهریه طلبه‌ها را پرداخت می‌کرد و در ایام سوگواری نیز مجلس روضه در آن‌جا برقرار بود.
تربتی افزود: بعد از مدتی ساواک در منزل امام خمینی را بست و 2 مأمور کنار منزلشان گذاشت، اما باز کوچه شلوغ می‌شد و مردم برای اعتراض به حکومت، روزهای عید و عزا می‌آمدند و چارچوب در منزل امام را می‌بوسیدند و می‌رفتند.
وی ادامه داد: با بسته شدن در منزل امام، حساب و کتاب وجوهات و پرداخت شهریه طلبه‌ها به منزل ما منتقل شد.
وی خاطرنشان کرد: پس از مدتی مأموران ساواک به منزل ما آمدند و بعضی از کتاب‌ها و دفتر شهریه طلاب را با خود بردند؛ پس از آن پدرم را به تربت حیدریه تبعید کردند که این تبعید مدت هشت سال طول کشید.
‌7406/ 6133/‏

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/94799/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

دامغان لرزید

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

اختصاص بیش از 2 هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه های راه و شهرسازی استان قم

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

داستانک/ شنوایی کم

انجام بزرگترین تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم(ص)/جانمایی بیش از 200 المان شهری در قم

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم