عصر قم

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

سرگردانی در بازار گردشگری سلامت در قم/ ارزآوری در شرایط تحریم اقتصادی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - درحالی که بسیاری از شهرهای گردشگرپذیر ایران در تلاشند تا با ارتقای سطح خدمات درمانی، خود را به استانداردهای بین المللی نزدیک کنند اما استان قم اندر خم اولین کوچه گردشگری سلامت است.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها - زینب حیدری: آمارها می‌گوید سالانه بیش از 25 میلیون مسافر داخلی و دو و نیم میلیون گردشگر خارجی وارد قم می‌شوند؛ مسافرانی که عمدتاً هدف خود را زیارت قرار می‌دهند، با این وجود در سال‌های اخیر تلاش شده تا در کنار زیارت، زمینه‌های دیگر گردشگری نیز فراهم شود تا قم آنگونه که باید و شاید شناخته و از حضور گردشگران به نفع استان استفاده شود.
درمان و مباحث سلامت یکی از گزینه‌هایی است که بسیاری از مسافران غیرایرانی را به ویژه از کشورهای همسایه راهی ایران می‌کند؛ قم از دیرباز یکی از شهرهایی است که ظرفیت درمانی وسیعی را در اختیار گردشگران خارجی قرار داده است و توقع می‌رود که در این زمینه حرف بسیار برای گفتن داشته باشد.
با این وجود، درحالی که بسیاری از شهرهای گردشگر پذیر ایران در تلاشند تا با ارتقای سطح خدمات درمانی، خود را به استانداردهای بین المللی نزدیک کنند اما استان قم اندر خم یک کوچه گردشگری سلامت مانده است.
در سال های اخیر روند توسعه پذیرش بیماران خارجی و مراجعه آنها با هدف درمان سبب شده تا موضوع گردشگری سلامت به شکل ویژه و به عنوان یکی از زیرشاخه‌های گردشگری مورد توجه مسئولان کشوری و استانی قرار گیرد؛ در این میان اما ابهامات و اما و اگرهایی هم وجود دارد.
شاخصه‌هایی که باید برای پذیرش بیماران غیرایرانی فراهم شود، تعرفه‌ها و هزینه‌های درمانی، پذیرش و آماده سازی بستر ارائه خدمات درمانی به بیماران خارجی و… موضوعی است که باید مورد توجه باشد تا در ارزیابی شاخصه‌های ملی و بین المللی قم را در جایگاه قابل اعتنا به عنوان هدف گردشگری سلامت قرار دهد و اسم و رسم خود را در میان مسافران بیابد.

درمان 20 هزار گردشگر غیر ایرانی در قم طی یک سال
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قم در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ، از مراجعه 20 هزار تبعه غیر ایرانی به مراکز درمانی استان قم طی سال 97 خبر می‌دهد و می‌گوید: از این تعداد بیش از 15 هزار نفر از کشور افغانستان، 1500 نفر از کشور عراق و بیش از 1100 نفر از پاکستان برای درمان به قم سفر کرده‌اند.
رشته‌های داخلی و جراحی بیشترین مراجعه کننده را در حوزه درمان مراجعان غیر ایرانی در استان قم دارد
محمود پرهام با بیان اینکه علاوه بر این سه کشور بیمارانی نیز ار کشورهای هند، آذربایجان، عربستان، ترکیه، مالزی، اندونزی و تاجیکستان نیز در مراکز درمانی استان قم پذیرش شده‌اند ادامه می‌دهد: اشتغال، توسعه اقتصادی، رونق تولید و ارزآوری از مهمترین دستاوردهایی است که در صورت تحقق گردشگری سلامت با وجود تحریم‌ها می‌تواند عاید استان شود.
وی با بیان اینکه رشته‌های داخلی و جراحی بیشترین مراجعه کننده را در حوزه درمان مراجعان غیر ایرانی در استان قم دارد، گفت: تلاش ما این است که بیماران قبل از مراجعت به ایران بیمارستان مورد نظر را برای درمان انتخاب کنند اما نکته مهم این است که که برای ساماندهی گردشگری سلامت نهادهایی مثل استانداری، دفتر وزارت امور خارجه و میراث فرهنگی باید مشارکت فعال داشته باشند تا جذب و درمان بیماران غیر ایرانی ساماندهی و نظام‌مند باشد.
دانشگاه علوم پزشکی مسئولیت گردشگری سلامت نیست
رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ، استان قم را دارای ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری سلامت می‌داند و می‌گوید: متأسفانه به‌رغم آمار بالای پذیرش بیماران غیر ایرانی در مراکز درمانی اما این اقدام به صورت نظام مند انجام نمی‌شود و عمده مراجعات شخصی یا از کانال دلالان است.
محسن عادلی معتقد است: وجود ظرفیت‌های درمانی قوی مثل چشم پزشکی، قلب و بسیاری کلینیک‌ها و بیمارستان‌های تخصصی و فوق تخصصی در زمینه گردشگری سلامت مغفول مانده است.

به گفته وی، دانشگاه علوم پزشکی متولی اصلی مدیریت گردشگری سلامت نیست و همه شهر باید در بخش‌های مختلف به این باور برسند که اگر گردشگری برای درمان به استان بیاید به نفع همه است چرا که اقتصاد استان را رونق می‌بخشد، از همین رو کسی نباید فکر کند که تنها بخش درمان در این حوزه مسئولیت دارد.
همه شهر باید در بخش‌های مختلف به این باور برسند که اگر گردشگری برای درمان به استان بیاید به نفع همه است
رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم با بیان اینکه اکثر رشته‌های فوق تخصصی در استان قم فعال است، می‌گوید: تنها در یک قلم حدود 6 کلینیک تخصصی چشم پزشکی و بیش از 30 چشم پزشک در استان قم کار خدمات رسانی به بیماران را انجام می‌دهند و این یکی از ظرفیت‌های درمانی بالفعل استان در پذیرش بیماران خارجی است.
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم نیز یکی دیگر از نهادهایی است که در مقوله گردشگری سلامت دارای نقش محوری است اما طی تماس‌های مکرر با معاونت گردشگری این اداره کل هیچ پاسخی به خبرنگار مهر داده نشد.
با تمام این تفاسیر می‌توان گفت مقوله گردشگری سلامت به رغم آماده بودن بسیاری از بسترهای درمانی در قم اما جای کار بسیار دارد و کودک نوپای گردشگری سلامت در قم می‌تواند با حمایت از گروه‌های کوچک استارتاپی و فعال در زمینه گردشگری سلامت و نیز بخش خصوصی به رونقی چشمگیر دست یابد.
اما پیش از همه اینها، توجیه و اشراف مسئولان مربوطه به این حوزه باید مورد توجه باشد، چیزی که در گفتگو با مسئولان، به نظر می‌رسد هنوز جدی گرفته نشده از همین رو کماکان گردشگری سلامت نه به معنای واقعی بلکه به شکل سنتی و دلالی کماکان در کوچه پس کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر تنزل می‌یابد و دستاورد چشمگیری هم برای این شهر ندارد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/96194/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

قم میزبان اجلاسیه سراسری روسای شوراهای اسلامی می‌شود

نگرانی از ریزش دیوار قلعه بلقیس؛ دومین بنای خشتی ایران

بازداشت عامل جنایتکاری که با اخاذی و تهدید خانم‌ها را مجبور به توزیع مشروبات الکلی می‌کرد!

وکیل مدافع: توماج صالحی به اعدام محکوم شد

فیزیوتراپی برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

آیت الله جوادی آملی: بهشت و جهنم محصول کار ما در همین دنیاست

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

نظارت پلیس فتای قم بر فضای مجازی همزمان با اجرای طرح نور

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی 1403 - 1404 اعلام شد

آتش‌سوزی در یک مدرسه دخترانه

رانش جاده عباس‌آباد به کلاردشت

ادامه کمک‌رسانی‌ها به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

عنابستانی: آخرین جمع‌بندی احتمالی کمیسیون اجتماعی مجلس توافق برای تعطیلی شنبه‌هاست

زورگیران دهه هشتادی دستگیر شدند

مونوریل قم تکمیل می‌شود؛ احتمال حذف خط دوم قطار شهری

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به IBS هستند؟

نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله خاتمی اقامه می‌شود

نخستین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می‌شود

آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

بودجه عمرانی 219 میلیارد تومانی منطقه 6 قم در سال گذشته

شناسنامه باغ‌های شهر قم تدوین می‌شود

برگزاری همایش دوستدار سلامت خانوده در دانشگاه علوم پزشکی قم

دختران کبدی قم در جمع 16 تیم برتر کشور

سرانه 10 میلیون تومانی بودجه عمرانی شهرداری قم

اعزام پسران کشتی فرنگی قم به جام بین المللی صفوی

ممنوعیت همراه داشتن 14 قلم دارو در عربستان برای زائران حج

واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

اعزام 90 هزار شهروند ایرانی به حج امسال

روایت ضرغامی از پیاده‌روی بین مردم و شنیدن حرف آنان درباره طرح حجاب

جزئیات طرح ممنوعیت عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

جمع شدن برخی شیرخوارگاه‌های تهران پس از اصلاح دستورالعمل فرزند خواندگی

دریای خزر عقب‌نشینی کرد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید

هشدار به خانم‌ها در استفاده از رُژ لب/ وجود مواد مضر و سمی

آیت الله هاشمی علیا عنوان کرد؛ لطف الهی به مؤمنان جهت دوری از تعصب جاهلی

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

5 اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر، نویسنده و مترجم معاصر، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن

برقراری توازن و عدالت منطقه‌ای سیاست اصلی شورای شهر قم است

بودجه عمرانی 219 میلیارد تومانی منطقه شش قم در سال گذشته

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری آزمون سراسری تشریح شد

تصاویر عجیب از سیل شدید در کنیا و رفت‌وآمد مردم از روی سقف خانه‌ها!

معاون رئیس جمهور: پنجشنبه‌ها عملا تعطیل است، نمی‌دانم چه شده که عده‌ای می‌گویند شنبه تعطیل باشد

معاون رئیس جمهور: دیدگاه دولت به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نزدیک‌تر است

وزیر کشور: فراجا به عنوان ضابط قوه قضائیه وظیفه ذاتی در حوزه حجاب دارد