عصر قم

آخرين مطالب

افزایش نظارت اجتماعی برای مقابله با بد حجابی درقم مقالات

افزایش نظارت اجتماعی برای مقابله با بد حجابی درقم
  بزرگنمايي:

عصرقم- متأسفانه مدتی است برخی از شهروندان و یا گردشگران در فضای عمومی شهر قم، اهتمام لازم به رعایت معیارهای اسلامی در موضوع پوشش را ندارند و این مسئله جایگاه فرهنگی این شهر مذهبی را دچار آسیب ساخته تا جایی که رسیدگی به این وضعیت به یکی از مطالبات جدی روحانیت، مسئولان و اقشار مختلف مردم قم تبدیل‌شده است.

شمار قابل‌توجهی از مسئولان و مردم استان اعتقاددارند مواجهه صحیح با این مسئله تنها در چارچوب اقدامات فرهنگی، اجتماعی و قانونی و همچنین مشارکت فعال همه دستگاه‌های مرتبط رقم خواهد خورد و به همین خاطر خواهان انجام راهکارهای جمعی برای مقابله با این ناهنجاری در فضای عمومی شهر هستند.

در همین رابطه به بررسی نظرات جمعی از علمای برجسته و مسئولان استان در خصوص راهکارهای مقابله با بدحجابی در قم پرداخت.

بار مقابله با بدحجابی نباید تنها به دوش نیروی انتظامی باشد

نایب‌رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: همه بار مقابله با بدحجابی نباید به دوش نیروی انتظامی باشد، ناجا بالاخره یک توانی دارد؛ دیگر دستگاه‌های مسئول هم باید پای‌کار بیایند.

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری با اشاره به اظهار نگرانی رهبر معظم انقلاب از وضعیت فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی قم، اضافه کرد: حرمت و حریم قم درگذشته رعایت می‌شد، اما گویا عده‌ای تصمیم گرفته و عزمشان را جزم کرده‌اند تا یک‌گوشه‌ای پیدا کنند، عکس سلفی بگیرند و در شبکه‌های مجازی منتشر کنند و بگویند که ما در قم هستیم و وضع این شکلی است.

وی تصریح کرد: امیدواریم جلوی هنجارشکنی‌ها و ساختارشکنی‌ها در کشور و بخصوص در شهر قم به‌عنوان حرم اهل‌بیت (ع) گرفته شود.

وی گفت: کار نیروی انتظامی را می‌ستایم، کار مجموعه‌هایی که در قم این رسالت سنگین را عهده‌دار شده‌اند، می‌ستایم، اما همه باید هم‌افزایی کنیم، به‌گونه‌ای که دیگران سوءاستفاده نکنند.

با هنجارشکنان در قم با قاطعیت برخورد می‌شود

دادستان عمومی و انقلاب قم در این خصوص گفت: با توجه به‌ضرورت مقابله جدی با آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه در حوزه حجاب و عفاف، ارتقا امنیت اخلاقی _ اجتماعی، برخورد قاطع و بدون اغماضی با هنجارشکنان انجام خواهد شد.

مهدی کاهه در گفت‌وگویی، با اشاره به اینکه دستورالعمل برخورد با هنجارشکنان به نیروی انتظامی ابلاغ‌شده، اظهار داشت: در این دستورالعمل مقرر گردید ناجا با جرائم مشهودی مانند بدحجابی، سگ گردانی، رفتارهایی که موجب جریحه‌دار شدن عفت عمومی در سطح جامعه می‌گردد و خودروهایی که سرنشینان آن بدحجاب یا بد پوشش بوده و یا برای نوامیس ایجاد مزاحمت می‌نمایند و یا آلودگی صوتی دارند مقابله جدی شود.

وی ادامه داد: این خودروها باید ضمن توقیف، به‌منظور اعمال مجازات قانونی به دستگاه قضایی معرفی شوند.

کاهه بیان کرد: همچنین برخی افراد و اصناف متخلف به بهانه تبلیغ در کسب خود، اقدام به انتشار تصاویر و محصولات مغایر بافرهنگ دینی در فضاهای مجازی می‌نمایند که از مصادیق اعمال مجرمانه است، لذا پلیس فتاحی استان باید این افراد را شناسایی و دستگیر و به‌منظور برخورد و مجازات قانونی به مرجع قضایی معرفی نماید.

دادستان عمومی و انقلاب قم همچنین دستورات قضایی برخورد با واحدهای صنفی متخلف درزمینهٔ حجاب و عفاف را به پلیس اماکن، سازمان سمت و اتاق اصناف ابلاغ کرد.

بیش از 40 هزار واحد صنفی و 58 اتحادیه اصناف مختلف در قم فعالیت می‌کنند؛ حدود سه هزار واحد صنفی توسط خانم‌ها اداره می‌شود.

کاهه در ادامه بابیان اینکه قم جای نفوذ و رسوخ ناهنجاری‌های اخلاقی نیست، اظهار داشت: دستگاه قضایی باکسانی که به‌صورت برنامه‌ریزی به دنبال گسترش و بزرگنمایی ناهنجاری اخلاقی در قم هستند با قاطعیت برخورد کرده و با جدیت قانون را برای آن‌ها اعمال می‌کنیم.

وی بابیان اینکه تمام تلاش دستگاه قضایی ناکام قرار دادن رسوخ و نفوذ فرهنگ بیگانه درقم است ادامه داد: حفظ حجاب و عفاف وظیفه‌ای همگانی و تکلیف شرعی است و برزنان و مردم لازم است تا با امربه‌معروف و نهی از منکر در این امر خطیر مشارکت کنند.

وی با تأکید بر ضرورت ورود اصناف و دستگاه‌های مختلف اداری برای عمل به وظایف قانونی خود برای مقابله با ناهنجاری‌های اخلاقی و فرهنگی گفت: با دستور دستگاه قضائی، اصناف و واحدهای صنفی قم در راستای مقابله با هنجارشکنان ملزم به انجام وظایف قانونی شده‌اند.

کاهه بابیان اینکه قم جای جولان دادن و اعمال تفکرات غلط هنجارشکنانِ نیست تأکید کرد: برخورد قضایی بدون تحقیق و مستندسازی صورت نمی‌گیرد و تا ازنظر قانونی این هنجارشکنی محرز نشود، برخوردی صورت نمی‌گیرد.

طرح ناظر یک اجرایی شد

فرمانده انتظامی استان قم نیز پیرامون این موضوع گفت: یکی از دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید، امامان جمعه و مردم متدین، مسئله عفاف و حجاب است، البته در بحث عفاف و حجاب دستگاه‌های بسیاری نقش دارند که بخش اعظم آن فرهنگی است و بخش کوچکی هم اجرایی و مسئولیتش بر عهده ناجا است.

سردار عبدالرضا آقاخانی افزود: نیروی انتظامی برای برخورد با بی حجابی و کشف حجاب در داخل خودروها طرح «ناظر یک» را طراحی و به مرحله اجرا گذاشته و در این طرح عین محسوس و غیر محسوسی را سازمان‌دهی و به‌کارگیری کرده است.

وی تأکید کرد: خودروهایی که راننده و یا سرنشینان آن اقدام به کشف حجاب کنند، پیامکی به مالک خودرو ارسال می‌شود که ظرف سه روزبه مرکز پلیس مراجعه کند، برای بار اول تذکر داده‌شده و تعهد اخذ می‌شود.

آقاخانی گفت: اگر برای بار دوم تکرار شد، تذکر داده‌شده و خودرو توقیف و برای بار سوم پرونده تشکیل و به مرجع قضایی معرفی می‌شود.

فرمانده انتظامی قم همچنین با اشاره به اجرای طرح روشنگری در پیشگیری از جرائم در استان گفت: برخی از شهروندان نسبت به جرائم و تخلف‌ها ازجمله بدحجابی توجیه نیستند که مقررشده طرح فوق در 200 نقطه از شهر قم اجرا شود.
آقاخانی افزود: این طرح در مساجد، مدارس و محافل مردمی اجرا می‌شود.
وی مسئله ارتقای امنیت اخلاقی به‌خصوص در حوزه عفاف و حجاب درسته قم را از دغدغه‌های اصلی مسئولان و مردم این استان عنوان کرد و افزود: توجه به این موضوع در اولویت‌های فرماندهی انتظامی استان قرار دارد.
وی ادامه داد: این طرح با افزایش واحدهای گشت امربه‌معروف، واحدهای پیاده و ایستگاه‌های ثابت کلید خورده تا بتوانیم شاهد ارتقای امنیت اخلاقی در این استان باشیم.

25 سازمان در قم پیرامون حجاب و عفاف تکلیف قانونی دارند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز بابیان اینکه 25 سازمان مختلف پیرامون حجاب و عفاف در جامعه تکلیف قانونی دارند گفت: همه دستگاه‌ها و نهادهای مختلف اجرایی و فرهنگی قم باید وظیفه خود را نسبت به ارتقای وضعیت حجاب اجرایی کنند.

سید موسی حسینی کاشانی افزود: دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات، صنعت، معدن و تجارت، اوقاف و امور خیریه، آموزش‌وپرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صداوسیما و پلیس ازجمله سازمان‌هایی هستند که در قانون عفاف و حجاب برای آن‌ها تکالیف وظایف قانونی تعیین‌شده است.
وی بابیان اینکه تحول در حوزه عفاف و حجاب در قم جزء با همکاری و ایفای نقش تمام دستگاه‌ها و نهادهای مسئول محقق نمی‌شود، اظهار داشت: موازی کاری، اجرایی نشدن سهم دستگاه‌های مختلف و همچنین عدم تناسب امکانات با تکالیف قانونی ازجمله چالش‌های پیشرو حوزه فرهنگ‌سازی درزمینهٔ حجاب است.
حسینی کاشانی بابیان اینکه فرهنگ‌سازی در حوزه عفاف و حجاب تنها به عهده یک دستگاه نیست ادامه داد: ارتقای حجاب و عفاف در قم نیازمند عزم جدی همه مردم و مسئولان است و اگر در این زمینه همه به وظایف خود عمل کنیم امکان تحول در این زمینه وجود دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، گفت: نقش‌آفرینی مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه حجاب و عفاف ضروری است که حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در این زمینه ازجمله اولویت‌های این اداره کل هست.
وی ادامه داد: حدود یک هزار سازه تبلیغاتی در سطح شهر و محورهای مواصلاتی قم وجود دارد که سهم شورای فرهنگ عمومی و همچنین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از این تعداد برای کار فرهنگی، ناچیز است.
حسینی کاشانی، ساماندهی تابلوهای تبلیغی در سطح شهر را یکی از موضوعات در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قم دانست و ادامه داد: 20 درصد تابلوهای تبلیغی قم باید برای کار فرهنگی در اختیار شورای فرهنگ عمومی استان قرار گیرد که در این زمینه پیگیری‌هایی در حال انجام است.

همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد قم با اشاره به بروز برخی بدحجابی‌ها در این شهر مقدس گفت: مطالبه جدی مردم بهبود وضعیت حجاب و عفاف دریم هست.
حسینی کاشانی افزود: متأسفانه بروز برخی ناهنجاری‌های اجتماعی در قم در حال سرعت گرفتن است، ازاین‌رو دستگاه‌های اجرایی باید برای انجام وظایف و تکالیف خود در عرصه عفاف و حجاب تلاش بیشتری داشته باشند.
وی همچنین طرح «پارسا» برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی در توسعه فرهنگ عفاف و حجاب در استان قم را موردتوجه قرارداد و گفت: امیدواریم با اجرای این طرح که توسط برخی از روحانیون و کارشناسان فعال در حوزه عفاف و حجاب تدوین‌شده است، بتوانیم بخش عمده‌ای از مشکلات در این عرصه را برطرف کنیم.

حسینی کاشانی در بخش دیگر سخنان خود به وضعیت خاص فرهنگی قم اشاره و اظهار کرد: وضعیت فرهنگی قم نیازمند یک عزم جدی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی اثربخش و اثرگذار با همکاری دستگاه‌های مختلف در زمینه‌های گوناگون است.
وی با اشاره به بیانات مراجع عظام تقلید، نماینده ولی‌فقیه در استان و سایر بزرگان قم درزمینهٔ حجاب و عفاف بیان کرد: برای فرهنگ‌سازی سطح حجاب در قم دستگاه‌های گوناگون برنامه‌های مختلفی را دنبال می‌کنند.
وی افزود: در یک سال گذشته، جلسه‌های گوناگونی را پیرامون این موضوع در شورای فرهنگ عمومی استان و مصوبات خوبی را در این زمینه داشته‌ایم و یکی از اولویت‌های جدی ما در این زمینه، حمایت از حرکت‌های مردمی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: یکی از طرح‌های مردمی «چهارشنبه‌های زهرایی» هست که توسط یکی از مؤسسه‌های مردمی دنبال می‌شود که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم از این طرح حمایت می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/96199/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد