عصر قم

آخرين مطالب

ریزگردها در کمین قم است اجتماعی

ریزگردها در کمین قم است
  بزرگنمايي:

عصر قم -
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: ریزگردها به عنوان یک تهدید جدی،در کمین قم است و باید با نهالکاری و بوته کاری به مقابله با این پدیده پرداخت.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، سید محمدتقی سجادی در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه‌های مقابله با بیابان‌زایی در کوه نمک، شن‌زارهای جلالی و مسیله، حسین آباد و میش مست در قم عنوان کرد: در سال جاری 1600 هکتار از کانون‌های بحرانی تولید ریزگرد در قم، بوته کاری و نهال‌کاری می‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم افزود: ریزگردها به عنوان یک تهدید جدی، در کمین قم است و باید با نهال‌کاری و بوته کاری به مقابله با این پدیده پرداخت.
وی اظهار کرد: قم یکی از کانون های مهم در تولید گرد و غبار و ریزگرد در سطح کشور است و می تواند تهدیدی برای استان‌های همجوار و 25درصد از مساحت کشور باشد، در گذشته روزهای گرد و غباری در قم در طول سال کمتر از 10 روز بود اما در چند سال اخیر به بیش از 105 روز افزایش یافته است.
وی گفت: بر اساس بررسی های انجام شده در حدود 400 هزار هکتار از مساحت استان قم مستعد بیابانی شدن است، در این میان 105 هکتار از این مساحت به کانون تولید گرد و غبار تبدیل شده است، اجرای پروژه‌های مقابله با بیابان‌زایی در 900 هکتار از این مساحت با استفاده از اعتبار چهار میلیاردی صندوق توسعه ملی دنبال می شود.
سجادی بیان کرد: سالیانه بین 200 تا 300 هکتار اجرای عملیات مقابله با بیابان‌زایی در قم انجام می شود، سال گذشته در منطقه گنبد نمکی با بیش از 29 هزار هکتار مساحت که فقط 9 هزار هکتار از آن قابلیت اجرای عملیات نهال‌کاری را داراست، بیش از 520 هکتار به محدوده چهار هزار هکتاری نهال‌های کاشته شده اضافه کرده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم عنوان کرد: در سایر مناطق نیز برای سطحی وسیع‌تر از 600 هکتار نیز در شرق قم کارهای مورد نیاز دنبال شده است، همچنین در منطقه حسین‌آباد میش‌مست از سالهای گذشته یک عرصه 27 هزار هکتاری وجود داشت که در حال حاضر مناطق بحرانی این منطقه با بیش از پنج هزار هکتار مساحت مورد پوشش قرار گرفته است.
سجادی توضیح داد: البته یک وجه تمایزی که این کانون دارد، موضوع حرکت تپه‌های شن‌روان است که در دو سال گذشته موضوع برنامه مالچ‌پاشی و انواع نهال‌کاری را برای نخستین بار در استان قم در منطقه حسین‌آباد اجرا کردیم، امیدواریم بتوانیم در این منطقه 105هزار هکتاری از 23 هزار هکتار که قابلیت کشت دارد به شیوه مطلوب استفاده کنیم.
در این بازدید صادق آبروش مسئول اداره بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به اینکه مالچ‌پاشی هیچ ضرری برای محیط زیست ندارد بیان کرد: در حال حاضر 236 هکتار مالچ‌پاشی و 100 هکتار نهال‌کاری شده بود.
وی اظهار کرد: منطقه حسین‌آباد میش‌مست به علت نزدیکی به روستانشینان و شهر قم یکی از کانون‌های مهم تولید گرد و غبار است، در اواخر دهه 40 فعالیت‌های بیابان‌زدایی در حسین‌آباد میش‌مست آغاز شد که زیاد قابل توجه نبود اما از سال 64 تا 70 قرارگاه حضرت معصومه(س) با مشارکت مردم تشکیل شد و فعالیت‌ها در جهت توسعه بیابان‌زدایی توسعه یافت.
وی خاطرنشان کرد: در گذشته 2هزار هکتار کار بیابان‌زدایی انجام شده بود که امروز گونه‌های تاغ در این منطقه به بیش از پنج هزار هکتار گسترش یافته است.
مسئول اداره بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم عنوان کرد: با توجه به کمبود آب مجبور هستیم اقداماتی موقت برای افزایش سازگاری مردم انجام دهیم تا از مهاجرت مردم به شهرها جلوگیری شود.
وی گفت: تاغ یک گونه از گیاه با بافت فشرده است که در کارخانه‌های نئوپان‌سازی مصرف می شود و گاهی نیز به صورت قاچاق از آن برای مصرف ذغال استفاده می شود.
آبروش افزود: این گیاه در کاشان، ساوه، اصفهان، خراسان جنوبی، اردکان و یزد مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حال حاضر نیز این نوع پوشش در هشت هزار هکتار از مساحت استان قم عملیاتی شد.
وی عنوان کرد: گرد و غبارهای استان قم برخی از پروژه‌های ملی از جمله ریل راه‌آهن را مورد تاثیر قرار می‌دهد، به همین دلیل استان قم باید تهدید را باور کند تا در سطح ملی بتوانیم در جذب اعتبارات موفق باشیم.
مسئول اداره بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم درباره استفاده از مالچ بیان کرد: این ماده آخرین محصول و باقیمانده نفت است که سطح پاشیده می‌شود، ضخامت آن کمتر از یک میلی‌متر است و می تواند آب را درون خود نگاه داشته و مانع از تبخیر رطوبت خاک می شود.
وی اظهار کرد: مالچ هیچ ضرری برای محیط زیست ندارد و مانعی برای رشد گیاهان و حضور جانوران نیست و آسیبی به نهال‌ها و بوته‌ها نمی‌رساند.
محمود روح‌الله‌پور مدیر روابط عمومی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم نیز در حاشیه این بازدید عنوان کرد:معضل بیابان در قم به عنوان یک موضوع مهم مطرح است و این تهدید همچنان در کمین قم است.
وی بیان کرد: اجرای پروژه‌های مقابله با بیابان‌زایی و آبخیزداری امری ضروری است و همه باید تلاش کنند تا دریاچه‌ها زنده‌ شود و حق‌آبه‌ آن‌ها برگردد.
روح‌الله‌پور خاطرنشان کرد: پیشگیری مهم‌تر از درمان است، قبل از هر توسعه‌ای ما باید به الزامات آن توجه داشته و به دنبال پیشگیری از تهدیدها و آسیب‌های ناشی از آن باشیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/96265/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات وعدهٔ صادق

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

قم از امروز بارانی می‌شود

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

بیش از 9 هزار خانه روستایی در استان قم مقاوم سازی شدند

اجرای 90 پروژه عمرانی در منطقه دو شهرداری قم

اجرای 90 پروژه عمرانی در منطقه 2 شهرداری قم

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) در قم احداث می‌شود

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد

احداث آرامستان جدید پایتخت در 2 نقطه تهران

صفحه نخست روزنامه‌های قم، یکم اردیبهشت

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

کاهش 3.9 درصدی مصرف گاز در استان قم

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

واکنش مردم قم به عملیات «وعده صادق»

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صفحه نخست روزنامه‌های قم شنبه 1 اردیبهشت ماه 1403

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

خسارت 30 رشته قنات فنوج، براثر جاری شدن سیلاب

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم