عصر قم

آخرين مطالب

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

افزایش امید به تولد نوزاد سالم/موفقیت در تعیین جنسیت و سلامت جنین مقالات

افزایش امید به تولد نوزاد سالم/موفقیت در تعیین جنسیت و سلامت جنین
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - یک جنین شناس جوان قمی در سخت‌ترین شرایط تحریم توانست تکنیک علمی آزمایش (پی جی دی) را اجرا و روزنه امیدی را برای تولد نوزادان سالم در کشور باز کند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بی‌شک آرزوی هر انسانی بعد از ازدواج داشتن فرزند سالم است تا در دوران پیری عصای دست آن‌ها باشد؛ هم‌چنین فرزند سالم میوه ثمربخشی است که بعد از دنیا آمدن و شکوفا شدن باعث امیدواری والدین از ثمره زندگی خود می‌شوند.
اما در این بین هستند خانواده‌هایی که بعد از تحمل سال‌ها سختی ناباروری و انتظار چند ساله و تحمل هزینه‌های سنگین بعد از تولد فرزند، کام آن‌ها به دلیل تولد یک فرزند ناقص و معلول تلخ می‌شود؛ فرزندی که به دلیل معلولیت باید مشقت‌های بسیاری را برای تربیت و نگهداری آن تحمل کنند و علاوه بر این سختی‌ها هزینه‌های درمانی هنگفتی را برای درمان این فرزند متحمل شوند.
تولد کودکان معلول در کشور اتفاقی است که علاوه بر بار مشکلات برای خانواده‌های این کودکان، هزینه‌های بالایی را به جامعه تحمیل می‌کند.
طبق آمارها تولد نوزادان معلول در کشور در گذشته مسیر صعودی قرار داشت که خوشبختانه با بالا رفتن رشد علمی کشور و پیشرفت علم ژنتیک تا حدی این معضلات کاهش یافته است.
در استان قم طبق آخرین آمار 22 هزار معلول وجود دارد که اگر خانواده‌ها از اهمیت آزمایش ژنتیک اطلاع داشتند شاید امروز شاهد وجود این تعداد از معلولین در قم نبودیم.
مرکز ناباروری استان قم که زیر نظر جهاد دانشگاهی فعالیت دارد با توجه به عمر کوتاه خود گام‌های بلند و پنجره‌های امیدی را به روی زوج‌های نابارور و یا زوج‌هایی که به دلایلی با خطر تولد فرزند معلول روبرو هستند را گشوده است.
در این مرکز علمی یک جنین شناس جوان قمی با همکاری دیگر متخصصان یک تکنیک علمی را آزمایش کرده است که با بهره‌گیری از این تکنیک که «پی، جی ، دی» نام دارد افق‌های امیدبخشی را برای تولد یک نوزاد سالم باز کرده و حتی برای تعیین جنسیت جنین هم به کار گرفته می‌شود.
این موفقیت و گام بلند علمی مرکز ناباروری استان قم زمانی رخ داده که کشور در شرایط سخت تحریم قرار گرفته است و این موفقیت می‌تواند این باور را چنین در ذهن‌ها تضمین کند که می‌توان بر توان علمی و بومی متخصصان جوان اعتماد و قدم‌های بزرگی را برداشت.

اجرای تکنیک بی‌خطر و مؤثر برای پیشگیری از معلولیت‌ها
مسئول جنین شناسی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ، گفت: روش «پی، جی ، دی» بهترین و مؤثرترین و هم‌چنین بی‌خطرترین روش پیشگیری از بیماری‌هایی مانند تالاسمی، کم خونی، انواع عقب ماندگی‌های ذهنی و سقط‌های زود هنگام است.
راحیل جنتی فر افزود: این روش و تکنیک یک سال است در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم آغاز و اکنون هم در حال انجام است با این روش سلامت جنین قبل از انتقال مشخص و دیگر جای هیچ نگرانی برای ابتلای احتمالی جنین به بیماری‌های ژنتیکی وجود ندارد و از این مهم‌تر خانواده‌ها می‌توانند از جنسیت جنین آگاه شوند.
آزمایش «پی، جی ، دی» ضامن سلامت جنین
مسئول آزمایشگاه جنین شناسی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری استان قم بیان کرد: نخستین مرحله برای انجام این تکنیک ایجاد جنین در خارج از رحم با روش « ای ، وی، اف » است که بر روی جنین‌های تشکیل شده از مرحله 6 سلولی به بعد انجام می‌شود یک یا دو سلول بیوپسی شده و آزمایش‌های ژنتیکی انجام شده و جنین سالم منتقل خواهد شد.
روش «پی، جی ، دی» برای زوجینی که بخواهند تعیین جنسیت هم انجام دهند قابل استفاده است
به گفته این متخصص، هدف از انجام این تکنیک به دنیا آمدن فرزند سالم و جلوگیری از تولد نوزادانی با مشکلات کروموزومی و ژنی خواهد بود هم‌چنین این روش برای زوجینی که بخواهند تعیین جنسیت هم انجام دهند قابل استفاده خواهد بود.
جنتی فرد در پاسخ به این سوال که چه زوج‌هایی می‌توانند از این روش استفاده کنند، گفت: این روش درمانی برای خانم‌های بالای 35 سال مؤثر است هم‌چنین اگر سابقه مشکلات ژنتیکی و یا سقط زودهنگام داشته باشند پیشنهاد می‌شود.
وی اظهار داشت: زوجینی که بخواهند فرزندی با جنسیت مورد نظر (دختر یا پسر) داشته باشند هم قابل اجرا است و پیشنهادی که برای زوجین با شرایط قید شده این است که حتماً ابتدا مشاوره‌ای در مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی قم انجام داده تا از جزئیات کامل این روش مطلع شوند.

انتخاب جنس جنین با موفقیت 99 درصدی
مسئول آزمایشگاه جنین شناسی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری استان قم با اشاره به هدف مهم از اجرای این تکنیک جدید در این مرکز گفت: هدف اصلی ما تولد نوزادانی سالم برای خانواده‌هایی خواهد بود که با توجه به استرس‌های محیطی نگران تولد فرزند خود هستند و هم‌چنین خانواده‌هایی که علاقه دارند در صورت بارداری موفق جنسیت جنین خود را تعیین کنند در صورت بارداری موفق تا 99 درصد همان جنسی است که خانواده تمایل دارند.
جنتی فر با اشاره به هزینه‌های اجرای این تکنیک برای زوج‌ها بیان کرد: هزینه‌های درمانی در این روش بر اساس تعرفه‌های درمانی محاسبه می‌شود.
وی همچنین با اشاره به موفقیت‌های علمی مرکز درمان ناباروری قم اظهار داشت: در مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی قم تعداد زوجینی که نتیجه مورد نظر را درخواست داشتند قابل توجه است و خدا را شاکر هستیم که توانستیم در این امر راهگشای مشکلات این زوجین باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/97608/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند