عصر قم
در نشستی مطرح شد؛
قصور 5 درصدی بیماران کلینیک چشم پزشکی قم/اعتراض وکیل
یکشنبه 7 مهر 1398 - 10:16:48 AM
مهر
عصر قم - قم - پس از اینکه 9 نفر در یکی از کلینیک‌های چشم پزشکی قم دچار آسیب جدی و کوری شدند هیئت انتظامی بدوی، پنج درصد بیماران را مقصر شناخت.

 «کور درمانی در قم/ روایت چشمانی که سفید شدند» ، تیتر گزارشی بود که تراژدی تلخ کوری چند بیمار را روایت می‌کرد و حالا پس از گذشت پنج ماه، شنبه شب، جلسه‌ای با حضور مدیر کلینیک چشم پزشکی، رئیس سازمان نظام پزشکی، وکیل بیماران و تعدادی از بیماران در دفتر خبرگزاری فارس در قم برگزار شد که یک‌بار دیگر تمام این اتفاقات از روز نخست و پی گیری‌های صورت گرفته از سوی دانشگاه علوم پزشکی و کلینیک خاطی با حضور رسانه‌ها مورد بررسی قرار بگیرد.
رئیس سازمان نظام پزشکی قم که پیش از این نیز کور شدن 9 بیمار در کلینیک خصوصی تابان را خطای پزشکی عنوان کرده بود، اظهار کرد: خطای پزشکی یکی از علل شایع مرگ و میر در جهان است تا جایی که در کشور آمریکا سومین علل مرگ و میر، خطای پزشکی یاد می‌شود.
سید حسن عادلی با تأکید بر اینکه پزشک ضامن جان بیماران است، تصریح کرد: در صورتی که مشکلی برای یکی از بیماران به وجود بیاید برحسب قانون، مسئولیت رسیدگی به آن با نظام پزشکی است.
رئیس سازمان نظام پزشکی قم بیان کرد: پس از اینکه مشکل جدی بیمارانی که در یکی از کلینیک‌های قم در 31 فروردین‌ماه محرز شد این موضوع به صورت فوری به دادستان پزشکی اعلام شد.
سپس از سوی دادستان پزشکی طی دستوری جراحی در این کلینیک ممنوع و تعطیلی آن اعلام شد و این پیگیری‌های صورت گرفته از سوی نظام پزشکی پیش از ثبت شکایات بود.
وی با بیان اینکه نخستین شکایت 12 اردیبهشت‌ماه به ثبت رسید، عنوان کرد: با توجه به اینکه حساسیت خاصی روی این پرونده وجود داشت در مدت زمان کمتر از یک ماه موضوع در هیئت انتظامی مورد رسیدگی و کیفرخواست صادر شد.
هیئت بدوی، هیئتی شبه انتظامی است و طرفین پرونده می‌توانند به رأی صادره اعتراض کنند
عادلی با اشاره به صدور رأی در هیئت بدوی در مدت زمان کمتر از دو ماه، گفت: هیئت بدوی، هیئتی شبه انتظامی است و طرفین پرونده می‌توانند به رأی صادره اعتراض کنند.
وی با اعلام رأی صادره بیان کرد: بر اساس تشخیص هیئت بدوی کارشناس پرستاری مسئول اتاق عمل این کلینیک 10 درصد و مسئول فنی کلینیک 85 درصد و بیماران نیز پنج درصد مقصر شناخته شدند.
رئیس سازمان نظام پزشکی قم با تأکید بر اینکه نباید در این مسئله اعتماد مردم نسبت به پزشکان سلب شود، گفت: در مرحله کارشناسی عقل حاکم است و احساسات را نباید وارد کرد.
این رأی در حالی صادر شده است که از 9 بیمار آسیب دیده هشت بیمار را پزشک دیگری جراحی کرده و در رأی صادره تبرئه شده و بیماران درصدی از تقصیر را بر عهده دارند.
اعتراض جدی وکیل بیماران به رأی صادره
سیده فاطمه هاشمی که وکالت بیماران را در این پرونده بر عهده دارد با بیان اینکه مشکل بیماران تنها به خطای پزشکی ختم نمی‌شود، افزود: در این پرونده بحثی مطرح است که یک بیمار در تاریخ 25 فروردین‌ماه امسال در این کلینیک مورد جراحی قرار گرفته و با همان میکروب، آلودگی و عفونت، یکی از چشمانش تخلیه شده است و علت این اتفاق تلخ را آلودگی دست بیمار عنوان کرده‌اند در حالی که این میکروب یکی از میکروب‌های خطرناک بیمارستانی است و 9 بیمار دیگر که در 31 فروردین‌ماه جراحی کردند نیز بر اثر همین میکروب و آلودگی دچار مشکل بیماری شدند و اهمال مجدد و عدم رسیدگی به این وضعیت موجب شد 9 خانواده دیگر نیز دست به گریبان شوند.
وی با اعتراض جدی به رأی صادره افزود: 9 بیمار دچار مشکل بینایی شدند که تنها یکی از آن‌ها توسط پزشکی غیر از پزشک هشت بیمار دیگر مورد جراحی قرار گرفته است و تنها پزشک آن یک بیمار ماجرا را به صورت جدی پیگیری و مورد بررسی قرار داد و اکنون پزشکی که هشت بیمار را مورد جراحی قرار داده و رسیدگی به وضعیت بیمارانش نداشته است چرا باید تبرئه شود؟
این وکیل با تأکید بر اینکه زمانی رأی عادلانه صادر می‌شود که هر دو طرف دعوا حضور داشته باشند و مدارک و مستدلات خود را بیان کنند، تصریح کرد: در جلسه هیئت بدوی هیچ یک از شکات حضور نداشتند و رأی به صورت یک‌جانبه صادر شده است.
جلسه هیئت بدوی با حضور 13 کارشناس برگزار شده است
حسن جنابان مسئول فنی این کلینیک نیز با عنوان اینکه جلسه هیئت بدوی با حضور 13 کارشناس برگزار شده است، بیان کرد: نباید مسئله بیماری که در 25 فروردین‌ماه در این کلینیک مورد جراحی قرار گرفته و یکی از چشمانش براثر عفونت تخلیه شده را با ماجرای 9 بیمار دیگر ارتباط داد.
وی با اشاره به قانون کلینیک در بررسی وضعیت بیماران پس از جراحی، گفت: بر اساس ضوابط به بیمار گفته می‌شود پس از گذشت 24 ساعت برای معاینه مجدد مراجعه کند اما به خانواده بیماران و خود بیمار نیز متذکر می‌شود اگر پیش از زمان اعلام شده علائمی مانند درد، عفونت و یا کاهش دید داشتند با شماره تماس‌هایی که به آنان اعلام می‌شود، تماس گرفته و مشکلشان را مطرح کنند.
بر اساس ضوابط به بیمار گفته می‌شود پس از گذشت 24 ساعت برای معاینه مجدد مراجعه کند
جنابان در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود وضعیت اضطراری برای بیماران؛ آمبولانسی در اختیار آنان گذاشته نشد، عنوان کرد: با بیمارستان‌های معین قراردادی مبنی بر اعزام بیماران اورژانسی داریم که این مورد شامل قرار داد نمی‌شود.
وی با عنوان اینکه پس از تشخیص عفونت بیمارستانی در چشم بیماران، همان روز با آنان تماس گرفته شده است، گفت: یکی از پزشکان نیز به عنوان نماینده کلینیک برای بررسی وضعیت بیماران اعزام شده است.
مسئول فنی کلینیک نیز عنوان کرد: بنده به عنوان مسئول فنی کلینیک چشم پزشکی در حادثه‌ای که رخ داده است خود را 100 درصد مقصر می‌دانم و مسئولیت آن را می‌پذیرم.
تعهد می‌گرفتند که ممکن است بیمارتان زنده از اتاق عمل بیرون نیاید
هاشمی که مادرش در این کلینیک چشم پزشکی دچار آسیب شده است، عنوان کرد: در تمام مدتی که به دنبال درمان بیمارمان پشت در اتاق عمل انتظار می‌کشیدیم و از ما تعهد می‌گرفتند که ممکن است بیمارتان زنده از اتاق عمل بیرون نیاید هیچ‌کس مرحم دردهای ما نبود.
حسینی که خود در این کلینیک مورد جراحی قرار گرفته و یکی از چشمانش را برای همیشه از دست داده است، عنوان کرد: یک روز پس از گذشت این اتفاق تلخ به من اطلاع دادند که به یکی از بیمارستان‌های تهران مراجعه کنم در حالی که من پیش از آن به دکتر معالج مراجعه کردم و از درد چشم گلایه کردم که وی این مسئله را طبیعی عنوان کرد.
پسر این بیمار نیز بیان کرد: در حالی که این میکروب ثانیه به ثانیه در حال رشد بود و چشم بیمار را تخریب می‌کرد با تأخیر به ما اطلاع داده شد و مدت زمان 6 ساعت نیز پشت در اتاق عمل بودیم تا جراحی صورت بگیرد.
به دکتر معالج مراجعه کردم و از درد چشم گلایه کردم که وی این مسئله را طبیعی عنوان کرد
زندیه دیگر بیماری بود که در این کلینیک مورد جراحی قرار گرفته ولی براثر فشارهای وارده دچار ایست قلبی شد و جان سپرد و خانواده وی این مسئله را مطرح و از عدم رسیدگی کلینیک به وضعیت این بیمار گلایه کردند.
اسفرم نیز که از بستگان یکی از بیماران بود، عنوان کرد: این بیمار به دلیل فشار روحی دست به خودکشی زده و زندگی‌اش را به سختی می‌گذراند.
سید حسن عادلی، رئیس سازمان نظام پزشکی قم با اعلام اینکه در صورت اعتراض بیماران رایزنی صورت می‌گیرد و زمان اعتراض بیماران به این رأی تمدید می‌شود، گفت: هزینه اعتراضات نیز برای بیماران رایگان انجام می‌شود.
اما جای سخن اینجاست چرا با وجود وعده‌های فراوان مبنی بر رایگان بودن هزینه‌های رسیدگی و درمان تا کنون این اتفاق رخ نداده و علل قصور پنج درصدی بیماران در این پرونده چیست که مسئولین امر باید پاسخگو باشند.

http://www.Qom-Online.ir/fa/News/104773/قصور-5-درصدی-بیماران-کلینیک-چشم-پزشکی-قم-اعتراض-وکیل
بستن   چاپ