عصر قم
رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی قم:
22 هزار و 200 نوآموز درقم سنجش سلامت شدند
چهارشنبه 8 آبان 1398 - 10:20:10 AM
ایرنا
عصر قم - قم- رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی قم گفت: از 26 خردادماه سالجاری تاکنون، 22 هزار و 200 نوآموز در این استان ازنظر بینایی، شنوایی، جسمی- حرکتی و ذهنی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

هاجر شعاعی افزود: سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان در 10 پایگاه آغاز شد و تا امروز نیز در 2 پایگاه ادامه دارد.
وی اضافه کرد: با توجه به این‌که سنجش از شرط‌های اصلی ورود به مدرسه است، در تلاش هستیم نوآموز جامانده از سنجش سلامت نداشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: از مجموع دانش‌آموزانی که سنجش شده‌اند، یک هزار و 326 نفر مشکوک به مشکل بینایی بودند که به پایگاه تخصصی ارجاع و ارزیابی شدند که برخی نیاز به عینک یا جراحی داشتند و تعدادی نیز دچار تنبلی چشم بودند.
شعاعی ادامه داد: 900 دانش‌آموز مشکوک به مشکل شنوایی بودند که مشکل بسیاری از آن‌ها با شست و شوی گوش برطرف و به مدارس عادی معرفی شدند.
وی بیان کرد: 2 هزار و 340 نفر نیز مشکوک به مشکل ذهنی و هوشی بودند که در پایگاه‌های تخصصی تحت آزمون‌های استاندارد بین‌المللی قرار گرفتند و بر اساس میزان هوش، جای‌دهی آموزشی آن‌ها مشخص شد.
وی خاطرنشان کرد: کودکانی که دچار مشکل جسمی- ذهنی هستند، به مدارس استثنایی معرفی می‌شوند و کودکانی که فقط مشکل جسمی دارند، خانواده‌هایشان می‌توانند محل تحصیل فرزندانشان را بین مدرسه عادی و یا مدرسه ویژه کودکان جسمی- حرکتی انتخاب نمایند.
رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی قم با بیان این‌که سالانه بین 800 تا یک هزار و 200 دانش‌آموز دیرآموز در قم تشخیص داده می‌شود، گفت: این دانش آموزان به مدارس عادی معرفی و به معلمان تاکید می‌شود باید در کلاس توجه ویژه‌ای به یادگیری و فعالیت دانش آموزان دیرآموز داشته باشند.
وی افزود: دانش آموزان دیرآموز پس از یک سال تحصیل در مدارس عادی درصورتی‌که پیشرفت تحصیلی نداشته باشند، برای گذراندن آزمون مجدد به پایگاه تخصصی ارجاع داده می‌شوند و جایگاه آموزشی آن‌ها بررسی می‌شود.
شعاعی با بیان این‌که سالانه بین 190 تا 200 دانش‌آموز وارد مدارس استثنایی می‌شوند، گفت: سال گذشته یک هزار و 602 دانش‌آموز در مدارس استثنایی و 475 دانش‌آموز نیز به‌صورت آموزش تلفیقی در مدارس عادی مشغول به تحصیل بودند.
وی همچنین با اشاره به سنجش سلامت یک هزار و 600 کودک بدو ورود به پیش‌دبستانی، گفت: تشخیص زودهنگام اختلالات در کودکان به والدین فرصت بیشتری برای رفع مشکل و مداخله بهنگام می‌دهد.
24 مدرسه استثنایی در سطح استان قم فعال است و قم تنها استانی است که دانش آموزان دارای معلولیت‌های مختلف ازجمله شنوایی، بینایی، جسمی- حرکتی و کم‌توان ذهنی را از هم تفکیک نموده است.
/2085/ 6133/

http://www.Qom-Online.ir/fa/News/106109/22-هزار-و-200-نوآموز-درقم-سنجش-سلامت-شدند
بستن   چاپ