عصر قم
تربیت شیعیان در تنگنای محاصره
چهارشنبه 15 آبان 1398 - 09:56:12
عصر قم - ایسنا/قم مدرس دانشگاه قم با بیان فضائلی از زندگی امام حسن عسگری(ع) گفت: تدریس امام به دو بخش قبل از محاصره و در حین محاصره تقسیم می‌شده است که در هنگام محاصره دروس سیاسی و بحث‌هایی پیرامون امام عصر امکان نداشت، با این حال سربازان از وجود امام زمان(عج) خبردار شده بودند و از منزل امام به شدت حفاظت می‌کردند و مراقب بودند که کسی از بانوان منزل باردار نباشند.

محمد ابراهیم ایزدخواه درگفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: ائمه‌اطهار بسیاری از حالت‌هایی را که رخ می‌داد توسط علمی که از نزد خداوند به آنها عطا گشته بود پیش‌بینی می‌کردند و به این امر واقف بودند که در برهه‌های خاص امکان ارتباط مستقیم با اصحاب خود را نخواهند داشت.
وی افزود: به جهت تسهیل در این امر این بزرگواران شبکه‌ای تنظیم کردند که می توان از آن با عنوان شبکه وکالت یاد کرد که امروزه مشابه این سازمان برای برقراری ارتباط با مراجعی که درخارج از کشور هستند وجود دارد.
مدرس دانشگاه قم ادامه داد: این شبکه وکالت از زمان اولین امام شیعیان آغاز گشته است و هرچه زمان رو به جلو می‌رفته است فعالیت این شبکه نیز گسترش می‌یافت و در تا نزدیک به امامت حضرت مهدی(عج) این شبکه به اوج خود رسید.
ایزدخواه بیان کرد: دو راه عمده برای ارتباط با امام حسن عسگری(ع) وجود داشته است یکی از راه‌ها از طریق وکلایی بوده است که امام(ع) آن‌ها را بر چهار منطقه‌ای که مشخص نمودند منسوب کردند؛ این وکلا تمام امور مربوط به صدور و اجرای اعمال دینی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شیعیان را عهده‌دار بودند و اجازه انتساب وکیل را از طرف امام بزرگوار برمناطق کوچک‌تر داشتند.
وی تشریح کرد: راه دوم ارتباط پنهانی اصحاب با منزل امام بوده است؛ که از طرق مختلف توسط یاران نزدیک این امام شریف انجام می‌گرفت، یکی از این راه‌ها رساندن نامه توسط عثمان بن سعید معروف به ثمان(روغن فروش) از طریق ظرف های بزرگ روغن به منزل امام بوده است به این صورت که نامههارا در ظرفها قرار میدادند و بر روی آن روغن میریختند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: مانند مادری که آرام آرام آماده راه رفتن میکند ائمه نیز مردم را آرام آرام به اعمال دینی و رفع مشکلات از طریق اصحاب عادت می‌دادند.
ایزدخواه ادامه داد: تدریس امام به دو بخش قبل از محاصره و در حین محاصره تقسیم میشده است که در هنگام محاصره دروس سیاسی و بحث هایی پیرامون امام عصر نمی شد، با این حال سربازان از وجود امام زمان(عج) خبر دار شده بودند و از منزل امام به شدت حفاظت می‌کردند و مراقب بودند که کسی از بانوان منزل باردار نباشند.
وی در بخش دیگر گفت: شباهت‌هایی میان حضرت یوسف(ع) و امام عصر در باب‌های مختلفی وجود داشته است که امام زمان را نیز با لقب یوسف زهرا(ع) عنوان می‌کردند، از جمله دلایل این تشابه وجود غیبت طولانی در زندگی این دو بزرگواران و تعداد فرزندان حضرت یعقوب(ع) و حضرت زهرا(س) بوده است.
مدرس دانشگاه قم در ادامه بیان کرد: حضرت یعقوب(ع) با این که می دانستند فرزندشان زنده است اما زمان ظهور ایشان را نمی‌دانستند که این امر درمورد امام عصر هم صدق می‌کند، شباهت دیگر از باب این امراست که امام زمان(عج) پس از پیدا کردن مرقد حضرت فاطمه به محاکمه ظالمانی می‌پردازند که در حق این حضرت ظلم‌هایی را روا داشتند.
انتهای پیام

http://www.Qom-Online.ir/fa/News/106446/تربیت-شیعیان-در-تنگنای-محاصره
بستن   چاپ