عصر قم
کارشناس دینی:
حقیقت ارتداد، براندازی و قانون شکنی است
پنجشنبه 10 مهر 1399 - 10:56:48
عصر قم - حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی در گفت وگو با ایسنا عنوان کرد: دین و اعتقادات امری قلبی بوده و قابلیت امر و نهی ندارد و با اجبار نیز نمی توان به اشخاص تحمیل کرد که چیزی را دوست بدارند و آیه لا اکراه فی الدین نیز جمله ای انشائی نبوده وبلکه یک جمله ی خبری است که بیانگر همین امر است.
وی افزود: برای مثال در قرون وسطا زمانیکه که کلیسا قصد اعدام گالیله را بخاطر اعتقاد به کروی بودن زمین داشتند، گالیله در دادگاه انگیزاسیون در حال ادای سوگند پا به زمین می کوبید و زیر لب خطاب به زمین می گفت تو همچنان کروی هستی.
این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه دین اجبار بردار نیست، بیان کرد: اما زمانیکه افراد در یک جامعه زندگی می کند موظف به محترم شمردن قوانین آن جامعه هستند و افراد نمی توانند بابیان عدم اعتقاد به باورهای آن جامعه به قوانین شان احترام نگذارند.
وی با بیان اینکه اگرافراد عضوی از یک جامعه هستند باید قوانین آن جامعه را نیز دقیق انجام دهند، عنوان کرد: حتی اگر در جنگل هم زندگی می کنید باید قانون جنگی را رعایت کنید؛ برای مثال افراد نمی توانند به بهانه عدم اعتقاد به حجاب با هر نوع پوششی در جامعه ظاهر شوند؛ اما میتوانند در حریم شخصی شان هر گونه که اعتقاد دارند پوشش داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان اینکه قانون به معنای محدودیت و اجبار است، خاطر نشان کرد: امام خمینی در فرانسه بدلیل اینکه گوشت ذبح شده حلال نبود، فرستادن گوسفندی را خریداری کرده و ذبح حلال کنند، بعد از ذبح پرسیدند: ایا قوانین بهداشتی فرانسه را رعایت کردید؟ وقتی با پاسخ منفی مواجهه شده اند از آن گوشت استفاده نکردند و گفتند: ما باید قوانین جامعه ای که در آن زندگی می‌کنیم را رعایت کنیم.
این استاد حوزه علمیه افزود: در قرون وسطا در اروپا و غرب دادگاه انگیزاسیون و تفتیش عقاید وجود داشت و این در حالی است که در دین اسلام تفتیش عقاید جایز نیست و عقاید هر شخص برا خودش محترم است؛ حال شخص میخواهد خدا و اسلام را باور داشته باشد یا خیر و هر فرد شخصا پاسخگوی اعمال و افکار اش در نزد خداوند است.
وی با تاکید بر اینکه حقیقت ارتداد، براندازی و قانون شکنی است؛ اظهار کرد: ارتداد یعنی جامعه را از درون منفجر کردن که این امر در اسلام جرم است و این جرم نباید با باور و دین اشتباه شود؛ زیرا انسان در دین آزاد است نه در عمل و ارتداد با اعتقادات و باور متفاوت است.
وی در رابطه مجازات فرد مرتد گفت: برای اینکه زنان نسبت به مردان در تصمیم گیرها بیشتر بر اساس احساسات عمل می کنند وممکن است بعد از بیان حرفی از آن پشیمان شوند، مجازات شان در ارتداد اعدام نیست و مردان مرتد نیز به دو دسته فطری و ملی تقسیم می شود ومرتد ملی نیزفقط استتابه داده میشود؛ اما مرتد فطری یعنی شخصی که هنگام تولد پدر یا مادر او مسلمان بودند اعدام میشود؛ زیرا این شخص برای اسلام خطرناک بوده و حکم اش اعدام است.
این کار شناس رسانه ملی یادآور شد: گاهی مرتد فطری نیزقصد براندازی ندارد و شبهه ای برایش به وجود آمده است و فرد بیان میکند که برای من شبهه ای به وجود آمد و بعد از برسی آن توجه شدم دین شما را قبول ندارم، در این موارد باید پاسخی مناسب به شبهات فرد داده شود وحکم اعدام جاری نمی‌شود.
وی در خصوص تاریخ ارتداد بیان کرد: در زمان پیامبر(ص) گروهی از یهودیان که به تمدن و سواد شهرت داشتند؛ توطئه کردند که ابتدای روز به اسلام ایمان بیاورند ودر انتهای روز از ایمان خود برگردند تا به این وسیله مسلمانان را در درستی دین اسلام دچار تردید کنند.
وی با بیان اینکه اندیشه به معنی تفکر و عقیده به معنای باوراست و انسان به وسیله تفکر به باور و عقیده می رسد، خاطر نشان کرد: حق مبحث ارتداد و باور در پاسخ های کوتاه ادا نمی شود وبرای رفع این گونه شبهات باید نشست های علمی با پاسخ های جامع و کامل برگزار شود؛ زیرا هر فردی با دقت و برسی متوجه می شود که اسلام دینی کامل و دقیق است.
انتهای پیام

http://www.Qom-Online.ir/fa/News/195449/حقیقت-ارتداد،-براندازی-و-قانون-شکنی-است
بستن   چاپ