عصر
قم -
قم - عقب ماندگی ناوگان حمل و نقل عمومی
قم از رقابت با تاکسیهای آنلاین و استانداردهای روز و همچنین مشکلات رانندگان تاکسی در جلسهای با حضور مسئولان شهری و نماینده مردم
قم در مجلس بررسی شد.
خبرگزاری مهر - گروه استانها: فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر قم، مشکلات رانندگان و شهروندان پس از نرخگذاری جدید تاکسیرانی، انتقاد به سیستم نظارتی تاکسیرانی، وضعیت ترافیکی شهر و مباحثی از این دست موضوعاتی بود که سهشنبه شب در جلسه مشترک احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم
قم در مجلس شورای اسلامی با ذاکریان معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار
قم و جمعی از مدیران و متولیان این حوزه بررسی شد.
نماینده تاکسیداران شهر قم، انتقادات وارده در حوزه حمل و نقل عمومی شهر
قم را متوجه نگاه و رویکرد درآمدی شهرداری دانست و اظهار داشت: تا زمانی که نگاه شهرداری به مقوله حمل و نقل عمومی تنها با رویکرد درآمدزایی است قطعاً هیچ مشکلی حل نمیشود و نتیجه همین است که میبینیم نه بخش خصوصی راضی است و نه شهروند و راننده.
ابراهیم ابراهیم گل با ابراز تأسف از اینکه بخش خصوصی در حمل و نقل عمومی شهر
قم جایی ندارد، افزود: برخی مصوباتی که از مسیر شورای شهر میگذرد متأسفانه باعث زمینگیر شدن تاکسیرانی میشود.
وی با بیان اینکه درآمد روزانه تاکسیها حتی پس از افزایش نرخ کرایهها به حدود روزی 50 هزار تومان رسیده است، ادامه داد: با شرایط اقتصادی فعلی هزینهها پاسخگو نیست، نمیتوانیم ناوگان را تغییر بدهیم چرا که هزینهها در یک مورد نوسازی ناوگان دو برابر شده و خودرویی که تا پیش از این 30 تا 35 میلیون خریداری میشد به بیش از 65 میلیون تومان افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت تعاونی تاکسیرانی
قم با بیان اینکه با حجم فرسودگی فعلی ناوگان حمل و نقل عمومی، توانی برای رقابت با تاکسیهای آنلاین وجود ندارد خاطرنشان کرد: علاوه بر تاکسیها، بدون متولی بودن آژانسهای تلفنی، آشفته بازار میدان 72 تن در ساماندهی مسافربرهای شخصی و مشکلات ترافیکی از دیگر مسائلی است که شرایط را برای فعالان این عرصه طاقت فرسا کرده است.
حل مشکلات ترافیکی در انتظار طرح جامع حمل و نقل شهر
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری
قم بسیاری از سوالات و انتقادات وارد به حوزه حمل ونقل و ترافیک شهر
قم را منوط به انجام و خروجی طرح جامع حمل و نقل شهر
قم دانست و اظهار داشت: این طرح در سال 86 به تصویب رسیده بود و از سال 96 پس از یک دهه نیازمند به روزرسانی بود و پیش بینی میشود این طرح تا پایان شهریورماه تکمیل و عملیات اجرایی آن آغاز شود.
عباس ذاکریان افزود: با توجه به اجرای مطالعات جامع هرگونه اقدامی پیش از تکمیل آن میتواند تبعاتی به همراه داشته باشد از همین رو منتظریم تا این مطالعات تکمیل شود پس ناچاریم تا شهریورماه صبر کنیم.
وی به ثمررساندن مطالعات حمل ونقل بار در شهر
قم را یکی از دستاوردهای این معاونت برشمرد و تصریح کرد: این اقدام برای اولین بار در کشور انجام شد و در شورای ترافیک استان نیز به تصویب رسیده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری
قم به ارائه آمار در برخی حوزهها نیز اکتفا کرد و گفت: در دوسال گذشته 33 سامانه تردد شمار و 50 دوربین نظارتی تصویری در سطح شهر نصب شده است، همچنین 110 دوربین نظارت تصویری دیگر نیز در برنامه است که در آینده نزدیک راه اندازی شود.
وی با اشاره به انتقادات طرح تحول اتوبوسرانی که از 4 سال پیش در
قم اجرایی شده است، تصریح کرد: این طرح نیز به مشاور واگذار شده تا الگوی جدیدی برای خطوط اتوبوسرانی تعریف کند، که براساس آن برخی خطوط تغییر کرده و از قطری به شعاعی کاهش مییابد. علاوه بر آن برخی خطوط جدید نیز تعریف خواهد شد.
ذاکریان انجام هر اقدامی را مجدداً به اتمام طرح مطالعات جامع حمل و نقل ارجاع داد و گفت: متأسفانه یکی از اتفاقات فاجعه بار در شهر
قم کاهش شدید اقبال شهروندان از حمل ونقل عمومی به حمل و نقل و تردد با خودروی شهری است به طوری که سالهای گذشته سهم اتوبوسرانی در حمل و نقل مسافر 18 درصد بود که این رقم به نصف کاهش یافته است.
بررسی و ارزیابی عملکرد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری
احمد امیرآبادی فراهانی نیز در پایان این جلسه بر لزوم پاسخگویی مسئولان و قراردادن روزهای خاص برای ملاقاتهای عمومی تأکید کرد و اظهار داشت: مدیران باید پاسخگوی شهروندان باشند، علاوه بر آن نمایندگان مجلس حق نظارت بر عملکرد دستگاهها و نهادهای اجرایی دارند.
وی با تأکید بر اینکه اگر مسئولی عملکرد قابل قبولی ندارد باید بابت عملکرد ضعیف خود از مردم عذرخواهی کند، تصربح کرد: نگاه نمایندگان با مدیران حمایتی است اما این حمایت به معنای عدم نظارت و انتقاد نیست، مدیران در فضای حمایتی میتوانند به خوبی کار کنند اما از دیگر سو باید بدانند که نگاههای نظارتی نیز بر عملکرد آنها وجود دارد.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بر لزوم بررسی منطقی و قانونی عملکرد معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری
قم تأکید کرد و افزود: نتایج این ارزیابیهای کارشناسی به شهردار و معاونت حمل و نقل اعلام میشود.
در این جلسه خبرنگاران سؤالات متعددی پیرامون نقص نظارتی تاکسیرانی، مشکلات عدیده شهروندان و رانندگان تاکسی در پرداخت کرایه نقدی، ضعف عملکرد حمل و نقل شهرداری در تقویت زیرساختها برای رقابت با تاکسیهای آنلاین و مواردی از این دست مطرح کردند که پاسخ شفافی از سوی معاون شهردار بیان نشد.
http://www.Qom-Online.ir/fa/News/96029/بازار-کساد-ناوگان-حمل-و-نقل-عمومی-شهر-قم--نصب--110-دوربین-نظارتی