عصر قم

زیرساخت‎های کاوش‎گری علمی در سنین کودکی شکل می‌گیرد علمی

  بزرگنمايي:

عصر قم -
رییس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم گفت: با صراحت می‎گویم که جامعه‎ متدین و عناصر علمی متدین ما در حوزه و دانشگاه خطری که از سوی برخی جریانات علمی در مقابله با هستی شناسی دینی وجود دارد را جدی نگرفته‎اند، در صورتی که این یک هشدار جدی برای حوزه‎های علمیه کشور است، در حوزه های علمیه برخی فضلا بخشی از وقت خود را به مطالعه در این زمینه اختصاص می‎دهند اما این کفایت نمی‎کند.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی صبح امروز در همایشی که باعنوان نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش در مرکز همایش های غدیر استان قم برگزار شد، عنوان کرد: وقتی درباره علم دینی و نظریه پردازی دراینباره صحبت می‎کنیم، به دو جنس مطالعه و نظریه‌پردازی داریم، جنس اول از این مباحث، از دسته‎ی مباحث درجه دوم هستند که در آن به مسائلی از قبیل نسبت علم و دین، مجالات تاثیرگذاری علم و دین در یک دیگر، قلمروشناسی معرفتی علم ودین و ...پرداخته می‎شود، که یک نظریه جامع علم دینی باید بتواند به ابهامات و سوالات مرتبط با این زمینه ها پاسخ دهد.
وی ادامه داد: جنس دوم مباحث، از دسته مباحث درجه اول است و از تولید علم سخن می‎گوید، علم دینی یعنی دانش برآمده از اصول و مبانی دینی و تولید علوم انسانی اسلامی نیز به معنای تولید علم انسانی مبتنی بر ارزش‎های دینی است، کاربست علم اسلامی در نظام آموزشی باید باتوجه به این دو حوزه مطالعه انجام شود.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: باید بحث کنیم که تنقیه درست رابطه‎ی علم و دین و تعاملات میان آن‎ها چگونه باید خود را در نظام آموزشی کشور نشان دهد، باید ارائه تفسیر معقول و موجه از نسبت علم و دین در نظام آموزش و پرورش کشور انجام شود، هم چنین باید ساحت دوم یعنی تولید علم دینی خود را در محتوا و متون آموزشی و جهت‎گیری ها و برنامه ریزی‎ها نشان دهد.
وی ادامه داد: ملاحظاتی باید دراین زمینه رعایت شود، بدین صورت که اباید از نگاه حداکثری در حوزه علم و انتظار بیش از اندازه از علم پرهیز شود، با پاره‌ای از این تفاسیر حداکثری و ناموجه مواجه هستیم که می‎خواهند همه چیز علم را ازدین بگیرند، یعنی می‎خواهند با روش های نقلی علوم طبیعی را از منابعی چون کتب و سنت اخذ کنند، این نوع نگاه که روش تجربه حسی و روش عقلی را نادیده می‎گیرد آفت است و به پاره‎ای از سوتفاهم های جامعه‎ی علمی نسبت به دین دامن می‎زند، در صورتی که ما عقل و تجربه را به‎عنوان نعمت‎های الهی محترم می‎شماریم ولی صرفا به این روش‎ها اکتفا نمی‎کنیم.
واعظی عنوان کرد: برخی شاخه‎های علوم شناختی و برخی علوم مانند کیهان شناسی و فیزیک و...ظرفیت این را دارند که با استمداد از پاره‎ای از مبانی متافیزیکی الحادی، تفسیر کاملا مادی گرایانه و الحادی از انسان و جهان ارائه دهند، به عبارت دیگر در جهان امروز برخی صاحبان اندیشه و جریانات، با استمداد پاره‎ای ازداده‎های تجربی و ضمیمه‌کردن مقدمات الحادی به آن‎ها تفکراتی ماده‌گرایانه و انکار کننده معاد را در جامعه‎ی عمومی و علمی تحکیم می‎کنند، بنابراین یکی از ملاحظات ضروری در نظام آموزش و پرورش ما تبیین این نکته است که بسیاری از این دانش‎های ملحدانه، علم نیست بلکه فراروی از حوزه علم ترکیبی از داده‌های علمی و الحادی است.
رییس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم ادامه داد: با صراحت می‎گویم که جامعه‎ی متدین و عناصر علمی متدین ما در حوزه و دانشگاه خطری که از سوی برخی جریانات علمی در مقابله با هستی شناسی دینی وجود دارد را جدی نگرفته‎اند، در صورتی که این یک هشدار جدی برای حوزه‎های علمیه کشور است، در حوزه های علمیه برخی فضلا بخشی از وقت خود را به مطالعه در این زمینه اختصاص می‎دهند اما این کفایت نمی‎کند و علما و فضلای ما باید رسما و به‎طور جدی متخصص در فیزیک و شیمی و فلسفه باشند، ما احتیاج به متخصصین در این زمینه داریم تا با بیان کاملا علمی و تخصصی با این القائات مقابله کنند.
پدیده شوم خود تحقیری علمی
احمد واعظی بیان کرد: متاسفانه در فضای عمومی جامعه و در محیط های آموزشی شاهد پدیده شوم خود کم‎بینی علمی و خودتحقیری هستیم، در فضای مجازی با افرادی روبرو هستیم که روحیه یاس و ناامیدی از پیشرفت کشور را در جامعه پمپاژ می‌کنند و گویی از این خود تحقیری لذت می‎برند، یکی از نیازهای مهم و ضروری د رفضای علمی و آموزش چه در حوزه و چه در دانشگاه و مدارس کشور، مبارزه با این پدیده شوم و ترویج اعتماد به نفس و خود باوری است.
وی ادامه داد: نمی‎توان در مقاطع دبیرستان از دانش آموز انتظار تولید علم داشت و مقوله‎ی تولید دانش در سطوح بالای آموزشی و پس از سال‎ها تحقیق و مطالعه حاصل می‎شود، اما حقیقت این است که زیر ساخت‎های روحیه علمی و کاوش‎گری در سنین کودکی و در محیط‎های آموزشی حاصل می‎شود و نظام آموزشی درست آن است که فارغ از تاکید صرف بر محفوظات، روحیه خلاقیت، حل مسئله و اعتماد به نفس را در دانش آموز ایجاد کند.
انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

فرق اساسی پرسپولیس و استقلال

عارضه جدید فوتبال ایران

واکنش فرانک لمپارد به پیروزی چلسی

معمای کسب سهمیه آسیا و بقا در لیگ/ اشک یا لبخند؟

هالک با ظاهری جدید در تمرینات شانگهای SIPG

بارسلونا این ستاره را به آرسنال و نیوکاسل پیشنهاد داد

ظاهر جدید کیلور ناواس

گلزن‌ترین مدافع فصل 2019/20 لیگ‌های اروپایی

باز هم یک پیشنهاد عجیب از تراکتور!

داستان عجیب کرونایی‌های استقلال!

حکایت متفاوت مسعود شجاعی!

وقتی آقامعلم نقره‌داغ شد!

خودزنی به روش امیر قلعه‌نویی!

پرسپولیس، تیم مورد علاقه بیژن حیدری

درآمد 45 میلیون یورویی بایرن‌مونیخ

خودروی عجیب و جدید مارادونا

مربیان و بازیکنان تیم ملی ممنوع‌المصاحبه شدند

یه بوق بزن بفهمه رئیس کیه!

اتوبوس‌سواری ستاره‌های پرسپولیس

عابدزاده و زرینچه در مدرسه

شکستی دیگر برای دروگبا

رکورد عجیب و تاریخی تیم زیدان

حذف محترمانه

لیگ جزیره/ برد اقتصادی شاگردان لمپارد

جوکوویچ دوست‌ دارد به ایران بیاید

خلاصه‌بازی چلسی 1 - نوریچ 0

لغو بازی‌های المپیک بهترین کار است

لوکاکوی 16 ساله از دست رئال‌مادرید و بارسلونا پرید

گزینه جدید بارسلونا

سهم ایران از کمک مالی فدراسیون جهانی مشخص شد

حاضرم با پرسپولیس مذاکره کنم

در جدول فاصله اجتماعی را رعایت کردیم

استقلال برای رحمتی پیغام فرستاد؟!

منصوریان از مجیدی حمایت کرد

اعتراض استقلالی‌ها

رشته‌های میثاقیان پنبه می‌شود؟

پیام احساسی امیری برای ستاره پرسپولیس

واکنش ماتیچ به جدایی پوگبا

پیام کنایه‌آمیز آذری در آستانه دیدار با پرسپولیس

واکنش بازیکن پرسپولیس به قیمت نجومی سکه

رونمایی از کیت جدید باشگاه بارسلونا

پیام علیرضا جهانبخش برای گلنوش خسروی

دوپینگ بارسلونا

بزرگ‌ترین مانع انتقال لائوتارو مارتینز به بارسلونا

سه اسطوره استقلال علیه فرهاد مجیدی!

توضیحات شهرخودرو درباره انتخاب سرمربی جدید

پاسخ تند مربی پرسپولیس به امیرحسین صادقی

آغاز دور جدید تلاش‌ها برای سرپرستی کفاشیان/ کار به مجلس کشیده می‌شود؟

گله فولاد از سازمان لیگ درباره بازی با پرسپولیس

کریس رونالدو در آستانه ثبت یک رکورد استثنایی