پایگاه خبری تحلیلی عصرقم

آخرين مطالب

زیرساخت‎های کاوش‎گری علمی در سنین کودکی شکل می‌گیرد علمی

زیرساخت‎های کاوش‎گری علمی در سنین کودکی شکل می‌گیرد
  بزرگنمايي:

عصر قم -
رییس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم گفت: با صراحت می‎گویم که جامعه‎ متدین و عناصر علمی متدین ما در حوزه و دانشگاه خطری که از سوی برخی جریانات علمی در مقابله با هستی شناسی دینی وجود دارد را جدی نگرفته‎اند، در صورتی که این یک هشدار جدی برای حوزه‎های علمیه کشور است، در حوزه های علمیه برخی فضلا بخشی از وقت خود را به مطالعه در این زمینه اختصاص می‎دهند اما این کفایت نمی‎کند.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی صبح امروز در همایشی که باعنوان نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش در مرکز همایش های غدیر استان قم برگزار شد، عنوان کرد: وقتی درباره علم دینی و نظریه پردازی دراینباره صحبت می‎کنیم، به دو جنس مطالعه و نظریه‌پردازی داریم، جنس اول از این مباحث، از دسته‎ی مباحث درجه دوم هستند که در آن به مسائلی از قبیل نسبت علم و دین، مجالات تاثیرگذاری علم و دین در یک دیگر، قلمروشناسی معرفتی علم ودین و ...پرداخته می‎شود، که یک نظریه جامع علم دینی باید بتواند به ابهامات و سوالات مرتبط با این زمینه ها پاسخ دهد.
وی ادامه داد: جنس دوم مباحث، از دسته مباحث درجه اول است و از تولید علم سخن می‎گوید، علم دینی یعنی دانش برآمده از اصول و مبانی دینی و تولید علوم انسانی اسلامی نیز به معنای تولید علم انسانی مبتنی بر ارزش‎های دینی است، کاربست علم اسلامی در نظام آموزشی باید باتوجه به این دو حوزه مطالعه انجام شود.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: باید بحث کنیم که تنقیه درست رابطه‎ی علم و دین و تعاملات میان آن‎ها چگونه باید خود را در نظام آموزشی کشور نشان دهد، باید ارائه تفسیر معقول و موجه از نسبت علم و دین در نظام آموزش و پرورش کشور انجام شود، هم چنین باید ساحت دوم یعنی تولید علم دینی خود را در محتوا و متون آموزشی و جهت‎گیری ها و برنامه ریزی‎ها نشان دهد.
وی ادامه داد: ملاحظاتی باید دراین زمینه رعایت شود، بدین صورت که اباید از نگاه حداکثری در حوزه علم و انتظار بیش از اندازه از علم پرهیز شود، با پاره‌ای از این تفاسیر حداکثری و ناموجه مواجه هستیم که می‎خواهند همه چیز علم را ازدین بگیرند، یعنی می‎خواهند با روش های نقلی علوم طبیعی را از منابعی چون کتب و سنت اخذ کنند، این نوع نگاه که روش تجربه حسی و روش عقلی را نادیده می‎گیرد آفت است و به پاره‎ای از سوتفاهم های جامعه‎ی علمی نسبت به دین دامن می‎زند، در صورتی که ما عقل و تجربه را به‎عنوان نعمت‎های الهی محترم می‎شماریم ولی صرفا به این روش‎ها اکتفا نمی‎کنیم.
واعظی عنوان کرد: برخی شاخه‎های علوم شناختی و برخی علوم مانند کیهان شناسی و فیزیک و...ظرفیت این را دارند که با استمداد از پاره‎ای از مبانی متافیزیکی الحادی، تفسیر کاملا مادی گرایانه و الحادی از انسان و جهان ارائه دهند، به عبارت دیگر در جهان امروز برخی صاحبان اندیشه و جریانات، با استمداد پاره‎ای ازداده‎های تجربی و ضمیمه‌کردن مقدمات الحادی به آن‎ها تفکراتی ماده‌گرایانه و انکار کننده معاد را در جامعه‎ی عمومی و علمی تحکیم می‎کنند، بنابراین یکی از ملاحظات ضروری در نظام آموزش و پرورش ما تبیین این نکته است که بسیاری از این دانش‎های ملحدانه، علم نیست بلکه فراروی از حوزه علم ترکیبی از داده‌های علمی و الحادی است.
رییس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم ادامه داد: با صراحت می‎گویم که جامعه‎ی متدین و عناصر علمی متدین ما در حوزه و دانشگاه خطری که از سوی برخی جریانات علمی در مقابله با هستی شناسی دینی وجود دارد را جدی نگرفته‎اند، در صورتی که این یک هشدار جدی برای حوزه‎های علمیه کشور است، در حوزه های علمیه برخی فضلا بخشی از وقت خود را به مطالعه در این زمینه اختصاص می‎دهند اما این کفایت نمی‎کند و علما و فضلای ما باید رسما و به‎طور جدی متخصص در فیزیک و شیمی و فلسفه باشند، ما احتیاج به متخصصین در این زمینه داریم تا با بیان کاملا علمی و تخصصی با این القائات مقابله کنند.
پدیده شوم خود تحقیری علمی
احمد واعظی بیان کرد: متاسفانه در فضای عمومی جامعه و در محیط های آموزشی شاهد پدیده شوم خود کم‎بینی علمی و خودتحقیری هستیم، در فضای مجازی با افرادی روبرو هستیم که روحیه یاس و ناامیدی از پیشرفت کشور را در جامعه پمپاژ می‌کنند و گویی از این خود تحقیری لذت می‎برند، یکی از نیازهای مهم و ضروری د رفضای علمی و آموزش چه در حوزه و چه در دانشگاه و مدارس کشور، مبارزه با این پدیده شوم و ترویج اعتماد به نفس و خود باوری است.
وی ادامه داد: نمی‎توان در مقاطع دبیرستان از دانش آموز انتظار تولید علم داشت و مقوله‎ی تولید دانش در سطوح بالای آموزشی و پس از سال‎ها تحقیق و مطالعه حاصل می‎شود، اما حقیقت این است که زیر ساخت‎های روحیه علمی و کاوش‎گری در سنین کودکی و در محیط‎های آموزشی حاصل می‎شود و نظام آموزشی درست آن است که فارغ از تاکید صرف بر محفوظات، روحیه خلاقیت، حل مسئله و اعتماد به نفس را در دانش آموز ایجاد کند.
انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پیام سازمان حفاظت محیط زیست، به مناسبت سی و یکمین سالگرد رحلت امام خمینی

​وام ضروری 44 هزار بازنشسته کشوری پرداخت شد

پیام وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی به مناسبت سالروز رحلت جانگداز و ملکوتی امام خمینی (ره) و گرامیداشت سالروز قیام 15 خرداد

اعلام ساعت کاری بانک ها و موسسات اعتباری مستقر در کیش

برگزاری دوره‌های آموزش زبان‌های انگلیسی و عربی ویژه پرسنل شرکت کیش‌ایر

معنویت‌گرایان جدید اعتقادی به نثارجان برای خدمت به دیگران ندارند

تالار حرم شناسی در موزه آستانه مقدسه قم ایجاد می‌شود

برگزاری مانور اطفاء حریق در منطقه حفاظت شده باشگل تاکستان

قمی‌ها از خاطرات وداع با پیر فرزانه خود می‌گویند/ همه یتیم شدیم

تقدیر آیت‌الله نوری همدانی از زحمات طلاب جهادی در ایام کرونا

استاندار: 60 درصد اقتصاد قم خدماتی است

دیدگاه‌های امام راحل تا همیشه چراغ راه مستضعفان و آزادگان جهان خواهد ماند

کسی که دم از مذاکره با آمریکا بزند ضد خط امام و ولایت است

ویزیت رایگان زائران مشکوک به کرونا در دارالشفای مسجد مقدس جمکران

عصری که امام خمینی آغاز کرده جهان را تغییر داده‌است

اعرافی: حوزه کنار معترضان به نژادپرستی در آمریکا می‌ایستد

انفجار آبگرمکن در قم جان کودک 2 ساله را گرفت

حوزه علمیه کنار معترضان به نژادپرستی در آمریکاست

همکاری دانشگاه و سازمان محیط زیست در حوزه محیط زیست طبیعی

احمد خاتمی: مذاکره برخلاف خط امام و رهبری است

مشکلات فعالان اقتصادی قم باید با سرعت رفع شود

جبران خسارت کرونا به بخش گردشگری قم نیازمند نگاه ویژه دولت است

آمریکا از دموکراسی برای تحکیم دیکتاتوری خود استفاده می‌کند

اندیشه‌های امامین انقلاب در حوزه‌های علمیه تبیین و ترویج شود

عقب‌ماندگی‌های قم باید جبران شود/تأکید بر حمایت از شهرک‌های صنعتی

امام راحل شخصیتی جامع الابعاد و بی‌نظیر بود

انفجار آبگرمکن در قم جان کودک2 ساله را گرفت

بیانیه مجمع مدرسین درباره 14 و 15 خرداد

​پرداخت مرحله اول بیمه بیکاری برای بیمه شدگان آسیب دیده از کرونا + فیلم

دمای هوای قم به 43 درجه می‌رسد/ وزش باد نسبتا شدید

22 بیمار مشکوک به کرونا در مراکز درمانی قم پذیرش شدند

حادثه انفجار آبگرمکن در قم 2 قربانی برجای گذاشت

مولفه های سازمانها و شرکتهای تک‌آور، آیا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می تواند تک‌آور باشد؟ | مسعود بابایی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان: حفظ حقوق شهروندی مستلزم ارائه خدمات در کوتاهترین زمان است

آغاز واریز بیمه بیکاری کرونا از هفته آینده+ فیلم

رهاسازی 8 مصدوم انفجار ساختمان مسکونی در قم

حادثه انفجار منزل مسکونی در قم 6 مصدوم و 2 کشته داشت

کاهش 2 درصدی نرخ بیکاری در چهارمحال و بختیاری

اختصاص 547 میلیارد تومان اعتبار تسهیلات کرونا به واحدهای آسیب دیده گلستان

امام خمینی(ره) امید را در دل ملت‌های تحت ستم زنده کرد

اندیشه‌های امام و رهبری درحوزه‌های علمیه ترویج شود

سلوک در راه امام خمینی(ره) یک تکلیف و وظیفه انقلابی است

عبور آمار روزانه کرونا از مرز 3000 نفر / 64 تن جان باختند

‌بیش از 34 میلیون ‌وعده غذایی ‌میان نیازمندان توزیع شد

آبگیری اصلی ترین کانون گرد و غبار در سیستان

افتتاح نخستین باشگاه پرنده نگری شرق کشور در مشهد /ثبت ملی منطقه طبیعی هفت حوض

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی تاکید کرد: رفع مشکلات کارگری و تعاونی ها روزنه ای به سوی جهش تولید

راه اندازی سیستم آموزش مجازی در حوزه روابط کار و تشکلات در استان البرز

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اردبیل عنوان کرد: ارتباطی ارزان، فوری و فراگیر رویکرد روابط عمومی های نسل نوین است

راه اندازی خط تولید ماسک برای مبارزه با کرونا در جزیره کیش