عصر قم

آخرين مطالب

آیت‌الله نوری همدانی: طلاب باید خدمتگزار مردم باشند روحانیت

آیت‌الله نوری همدانی: طلاب باید خدمتگزار مردم باشند
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم – ایرنا – آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید گفت: یکی از اصول مهم تفقه در دین، اخلاق است؛ طلاب باید تا جایی در اخلاق شایستگی داشته باشند که مردم از آن‌ها یاد بگیرند، ما باید خودمان را خدمتگزار مردم بدانیم و در خدمت مردم باشیم.

به گزارش مرکز خبر حوزه، وی با صدور پیامی در آیین بازگشایی سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه خواهران در جامعه الزهرا(س) تاکید کرد: خدا را شاکر هستیم از جهت اینکه در مملکت ما در سراسر کشور تعداد 500 مدرسه برای طلاب خواهر محترم و در شهر قم جامعه الزهرا(س) با درخشندگی خاصی که دارد فعال هستند و این از ثمرات انقلاب است.
وی با اشاره به تفقه در دین که کار حوزه‌های علمیه اسلامی است، خاطرنشان کرد: صحبت خود را از خطبه سیدالشهدا در شب عاشورا آغاز می‌کنم سیدالشهدا در این خطبه یکی از پایه‌های حرکت خود را تفقه در دین معرفی می‌کند بنابراین تفقه در دین کار بسیار مهمی است.
آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به کادرسازی در اسلام، تصریح کرد: باید تفقه کنندگان در دین ادامه‌دهنده مسیر پیامبران باشند، از طرفی تبیین و بیان بکنند، از طرفی منتشر بسازند و از طرفی سطح بسیار بالایی در تفقه در دین داشته باشند.
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه قرآن می‌فرماید مملکت‌ها و شهرها از هم جدا انسان‌هایی دارند که باید فکر کنند و برای خودشان تفقه در دین داشته باشند، افزود: در هر شهر و روستا و مملکتی که از هر فقه و گروهی باشند باید عده‌ای تفقه در دین بکنند و بعدازاینکه فقیه شدند برگردند به محله خودشان تا اینکه همه مردم در مسیر اسلام گام بردارند.
وی با تاکید بر اینکه تفقه در دین کار مدرسه‌های ماست، خاطرنشان کرد: اسلام توجه بسیار و عنایت فراوان بر افرادی دارد که تفقه در دین می‌کنند. افرادی را که در این راه گام بردارند تشویق و ترغیب می‌کنند به حدی که می‌گویند کسی که در راه طلب علم گام برمی‌دارد و همین‌که از منزل گام بیرون می‌گذارد 70 هزار فرشته الهی او را بدرقه می‌کنند و ملائکه و فرشتگان الهی پر و بال خود را زیر پای طالبان علمی می‌گستراند و خداوند دوست می‌دارد کسانی که درراه علم گام برمی‌دارند و کسی اگر در این راه بمیرد شهید محسوب می‌شود.
آیت‌الله نوری همدانی با تاکید بر اینکه این ابعاد عظمت اسلام را مشخص می‌کند، افزود: این راه شیخ طوسی‌ها و علمای بزرگ ماست، کسانی که می‌خواهند این راه را طی کنند باید چند مساله را در نظر بگیرند اول اخلاص است که به عمل ارزش و نتیجه می‌دهد.
وی با تاکید بر اینکه دومین اصل مهم این است که افراد در این راه سستی و تنبلی نکنند، خاطرنشان کرد: سومین شرط این است که فرد با همت بلند در این راه قدم بردارد و به مرحله‌های پایین از علم قناعت نکند بلکه اوج و قله را در نظر بگیرد و با اراده گام بردارد.
وی با تاکید بر اینکه ارتباط خاص با خداوند شرط دیگر تفقه است، خاطرنشان کرد: نماز شب و تهجد باعث می‌شود که در قلب انسان نورانیتی پیدا شود و این است که طلاب محترم نباید این دو امر را فراموش کنند.
وی با اشاره به مهربانی با مردم و در برابر مردم متواضع بودن بسیار ارزشمند است،‌ تاکید کرد: هرچقدر علم فرد بیشتر باشد تواضعش در برابر مردم بیشتر است همان‌طور که پیامبر خدا رئوف و مهربان بودند.
سال تحصیلی در 500 مدرسه علمیه خواهران آغاز شد
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران نیز در این آیین از آغاز سال تحصیلی در 500 مدرسه علمیه خواهران در سراسر کشور خبر داد و گفت: فعالیت‌های حوزه علمیه خواهران در سطح دو با یک رشته، در سطح سه با 16 رشته و در سطح چهار با 5 رشته تحصیلی با همکاری همه مدارس در سطح کشور آغاز می‌شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالکریم بهجت پور بابیان اینکه از بهمن گذشته وارد شرایطی شدیم که به گونه دیگری رقم خورد و نظام آموزش حضوری در فضای مجازی و به شکل غیرحضوری انجام شد، افزود: فرزندان شما در حوزه‌های علمیه، اساتید محترم و کادر مدارس و استان‌ها و ستادهای مرکزی به‌سرعت تلاش کردند که حوزه علمیه از مسیر درس و بحث فاصله نگیرد و با مشارکت 97 درصد اساتید و رساندن صد درصد سرفصل‌ها در زمان مناسب امتحانات برگزار شد.
وی بابیان اینکه با همه مشکلاتی که تبدیل تدریس حضوری به مجازی ایجاد کرد ثبت‌نام‌ها 6 درصد بیشتر از سال گذشته انجام شد، خاطرنشان کرد: برای امسال هم با مشورت‌های فراوانی که صورت گرفته است تلاش شد که تدابیری آرام‌بخش برای تحصیل طلاب و حضور اساتید محترم تدبیر شود.
بهجت پور با اشاره به اینکه بنابراین است که آموزش به‌صورت ترکیبی باشد، خاطرنشان کرد: اساتید به‌صورت برخط در سامانه مدرس آموزش خود را آغاز می‌کنند و ضبط برنامه برای طلابی که دچار مشکل باشند در همین سامانه مدرس تدبیر شده است که طلاب بتوانند فضای طرفینی را با استاد داشته باشند و تلاشمان بر این است که با کمک این سامانه بتوانیم سال تحصیلی خوبی را رقم بزنیم.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران بابیان اینکه بخشی از آموزش‌ها حضوری و بخشی برخط خواهد بود، افزود: تاکنون 85 درصد اساتید کشور آموزش سامانه مدرس را دریافت کرده‌اند و ضریب نفوذمان در سطح طلبه‌ها به 30 درصد رسیده است و برای بخشی از طلاب که امکانات استفاده از آموزش مجازی را ندارد تمهیدات دیگری صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه از 28 استانی خواهش داریم که به بخشنامه‌ها کاملا عمل کنند، افزود: به دلیل شرایط ویژه چاره‌ای نداریم که با کمک هم از این شرایط عبور کنیم، در این شرایط و چند ماه گذشته نشان داده شد که جامعه الزهرا و حوزه‌های علمیه تاب‌آوری بالایی دارند که می‌تواند از این شرایط عبور کنند و علم‌آموزی را حفظ کنند.
2100 طلبه جدید در جامعه الزهرا(س)‌ پذیرش شدند
مدیر جامعه الزهرا(س) نیز با اشاره به پذیرش 2100 طلبه جدید در جامعه الزهرا(س)‌گفت: این نهاد مدنی از 22 هزار طلبه از بیش از 50 کشور در بخش حضوری با 17 رشته تحصیلی و در بخش مجازی با 7 رشته در سطوح دو و سه و چهار میزبانی می‌کند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمود مدنی با تاکید بر اینکه سه رشته جدید امسال در جامعه الزهرا برنامه‌ریزی‌شده است، خاطرنشان کرد: ده‌ها رشته دیگر هم در انتظار هستند که با تصویب شورای سیاست‌گذاری اجرایی شوند و به فعالیت‌های علمی گستره بیشتری ببخشیم.
وی با تاکید بر دستورات شورای سیاست‌گذاری به نکاتی اشاره کرد و گفت: تعمیق بخشیدن به مسیر تعلیم و تعلم یکی از این نکات است که با غیرحضوری شدن آموزش‌ها خیلی از فرصت‌ها ازدست‌رفته‌اند اما با لطف خداوند متعال هدف این است که در مسیر آموزش مجازی کم نگذاریم کلاس‌هایی که در سال گذشته آفلاین برگزار شد این ترم آنلاین برگزار خواهد شد.
وی از کنترل دائمی اساتید از وضعیت طلاب خبر داد و گفت: به مشکلات طلاب در محیط خانواده توجه داریم،‌ درعین‌حال در ضوابط علمی و معیارهای دانشی خودمان هم کوتاه نخواهیم آمد.
مدنی با تاکید بر استمرار مهارت‌آموزی طلاب خواهر افزود: مسیری را در تربیت مترجم، پژوهشگر و تدوینگر و مبلغ و مهارت‌های دیگر شروع کرده‌ایم و در این مسیر همچنان پیش خواهیم رفت و نمی‌گذاریم که در آن خللی رخ بدهد.
برچسب‌ها
قم ریاست شورای سیاست گذاری حوزه‌ های علمیه خواهران سال تحصیلی 99

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/183316/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

خسارت 30 رشته قنات فنوج، براثر جاری شدن سیلاب

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب