عصر قم

آخرين مطالب

حوزه وامدار مردم قم است فرهنگی

حوزه وامدار مردم قم است
  بزرگنمايي:

عصر قم - ایسنا/قم آیت الله اعرافی گفت: مردم بودند که حوزه را پذیرفتند و رشد دادند و در سخت ترین روزها دین و ارزش های دینی خود را صیانت کردند و حوزه نیز وامدار مردم به خصوص مردم قم هست.
آیت الله اعرافی عصر امروز در دیدار با کارکنان بخش پشتیبانی حوزه های علمیه کشور در مدرسه معصومیه(س) عنوان کرد: مساله مهدویت از جمله موارد موکد پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) بوده است ولی در عصر امام رضا(ع) اتفاقی رخ داد که صحنه تاریخ و جریان تشیع را تغییر داد.
وی با اشاره به اینکه آخرین ترفندی که از دستگاه خلافت متصور بود، دعوت از امام در حضور در دستگاه خلافت و هضم ایشان در این دستگاه بود، افزود: این دسیسه شیطانی با هدف دفن جریان امامت با حکم ولایت عهدی امام رضا(ع) در دستگاه ننگین خلافت بود که این ماجرا از عاشورا هم پیچیده تر بود. پیچیده ترین توطئه، همین توطئه بود. پس از اینکه دستگاه متوجه شد راهی برای نزدیک کردن خط سبز امامت به خط غاصبانه خلافت نیست، پس از شهادت امام رضا(ع) شدت عملیات علیه شیعیان و ائمه اطهار(ع)، افزونی یافت.
مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: شخصیت امام رضا(ع) و ورود امام در صحنه های سیاسی، اجتماعی و علمی با ایجادجاذبه ای عجیب جامعه را مجذوب کرد و همین مساله باعث شد که مامون و خلفای بعدی سعی کنند که ائمه و خاندان پیامبر را در خفا نگاه دارند. به همین دلیل که ائمه ما در جوانی شهید شدند و در سخت ترین شرایط این ائمه همام را در زندان نگاه داشتند.
وی گفت: هر سه امام پس از امام رضا(ع) جامعه شیعی و اسلامی را آماده ورود به عصر غیبت کردند و این مساله کار بسیار سختی بود؛ زیرا شیعیان در طول دهه های اخیر، یک نقطه محوری داشتند که این سه امام(ع) باید جامعه را برای دوران غیبت آماده می کردند.
آیت الله اعرافی یادآورشد: قم در این 1300 سال هیچ گاه از حوزه علمیه خالی نبوده است. چه در زمان پایه ریزی حوزه در قم که از یمن و کوفه و بصره و بغداد، بزرگانی به قم آمدند و علم ترویج معارف الهی را برافراشتند، چه در دوره های بعد این جریان ادامه یافت. در برخی از نقل های تاریخی آمده است که در قم بیش از 100 هزار محدث در یک دوره زمانی می زیسته اند. حتی اگر مبالغه ای هم در این گزارش وجودداشته باشد بازهم نشان دهنده اوج عظمت این حوزه است.
وی با اشاره به اینکه قم جدید، تاریخی یک صد ساله دارد، افزود: در فروردین 1301، مرحوم شیخ عبدالکریم حائری از اراک به قم مهاجرت کرد و قم رابازسازی کرده و حوزه علمیه قم وارد عصر جدید شد. از نکات جالب توجه آن است که در این شش مرحله ای که حوزه علمیه قم تا کنون طی کرده است، با تحولات گسترده و عجیبی مواجه بوده است که از جمله آنها می وان به هجمه عظیم رضا شاه به حوزه اشاره کرد.
مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: گستره حوزه در یک صد سال گذشته در حال جمع آوری است و اسناد حوزه در حال جمع آوری است زیرا باید مشخص شود که این حوزه با چه زحمات و برنامه هایی کار می کرده است.
وی گفت: همه ما در مقابل رسالت ها و آرمان هایی که امام هادی(ع) برای آنها به شهادت رسید، خادمی کوچک هستیم و باید ببالیم که به این حوزه بزرگ و این همه برکات و شعاعی که در عالم ایجاد کرده است، خدمت می کنیم. باید قدردان این جایگاه خدمت را بدانیم و همگان باید خود را در مقابل این اهداف بلند کوچک و خادمی فداکار بدانیم.
آیت الله اعرافی یادآورشد: فعالیت کارمندی و خدمت به یک نهاد و جامعه، خدمت به همه جامعه است. باید بدانیم این مردم قم و کشور بودند که حوزه را پذیرفتند و رشد دادند و در سخت ترین روزها دین و ارزش های دینی خود را صیانت کردند و حوزه نیز وامدار مردم به خصوص مردم قم هستند.
وی بابیان اینکه کسانی که در کاری فعالیت دارند، باید در کار خود اخلاق داشته باشند، افزود: خدمت روزمره باید با اخلاق همراه باشد و امر اخروی فعالیت ها نیز باید در نظر گرفته شود، می توان کارهای روزمره خدمتی و حتی اداری را با یک نیت درست به عبادت مبدل کرد.
مدیرحوزه های علمیه کشور با اشاره به اینکه هر کسی در هر شاخه ای که فعالیت می کند باید با برنامه کار کند، بیان کرد: امروز حوزه علمیه در سخت ترین دوران بودجه ای خود فعالیت می کند و شاید هیچ گاه، با چنین کمبود بودجه ای مواجه نبودیم. با همین شرایط اسناد جامع و برنامه های پنج ساله تدوین شده است و 200 برنامه تخصصی دیگر تدوین شده تا ثابت شود که با همه سختی های اقتصادی حوزه ما هیچ گاه وظیفه خود در قبال مردم و اجتماع و کشور را فراموش نمی کند.
وی گفت: دانش و مهارت لازم، از دیگر بایسته های کارکنان در هر بخشی است. همه فعالان بخش های مختلف باید نسبت به کاری که انجام می دهند دانش و توانایی لازم را داشته باشند. دین اسلام دین درست کاری و اتقان در عمل است. اتقان کار و انجام درست کارها، نیازمند یک دانش اولیه و پویا در حین کار است.
آیت الله اعرافی یادآورشد: همبستگی نیروها و رعایت مقررات و ضوابط از جمله عوامل موفقیت در همه امور کاری و اجرایی است که باید رعایت شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/261012/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

پیش‌بینی بارش پراکنده در قم

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آسمان مال من است

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

انفجار کپسول گاز در شرق تهران با 6 کشته

تایم لپس بارش باران سیل آسا در دبی

آموزش و پرورش: احکام رتبه‌بندی 100 هزار معلم بازنشسته سالهای 1400 تا 1402 اصلاح شد

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

آسمان قم امروز پنجشنبه 30 فروردین صاف تا کمی ابری است

بالگرد اورژانس استان تهران جان دو نفر را در اتوبان تهران-قم نجات داد

پورعباس: در سال 1402 به هیچ عنوان تقلب سازمان یافته‌ای به ثمر ننشست

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه حج بسیار سنگین است

انفجار کپسول گاز در پایانه شرفق تهران با 6 کشته

لحظه نجات 7 نفر که در سیل کنارک گرفتار شده بودند

منطقه زیبای پامنار خوزستان

سیل و آبگرفتگی در 8 استان جنوبی کشور

اورژانس هوایی فرشته نجات خانم 72 ساله شد

بازداشت دختر 11 ساله ای که فروشنده لباس را به قتل رساند

زمین گرد است!

برگزاری «همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

همایش بزرگداشت دکتر زهرا شجاعی 13 اردیبهشت در قم برگزار می شود

ثبت ویدیویی از حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ خراسان رضوی

رئیس سازمان سنجش: شبکه‌های زیرزمینی عده‌ای را اجیر می‌کنند تا سر جلسه آزمون غایب باشند‌

بالگرد اورژانس قم به کمک کودک 5ساله رفت

کتاب؛ ابزاری برای ایجاد رزومه یا عکس یادگاری

مرور مهم‌ترین اخبار روز چهارشنبه 29 فروردین 1403 قم

وضعیت خیابان‌های دبی بعد از سیل

دزدی میلیاردی از خانه 2 مهاجر در برج لاکچری نیاوران

دستگیری تعدادی از متهمان سایبری کنکور؛ دریافت بالغ بر 100 هزار تتر از داوطلبان

رکورد بارش در سیستان‌وبلوچستان شکسته شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

برگزاری دوره آموزشی زیورآلات دستی در قم

وضعیت جوی قم در 24 ساعت آینده

جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در قم برگزار شد

تصاویر هوایی از مناطق سیل‌زدۀ دشتیاری بلوچستان

پورعباس: آزمون‌های نهایی دانش آموزان به سازمان جدید سنجش واگذار می شود

شعر خوانی دختر شیرین زبان

صفحه نخست روزنامه‌های قم پنجشنبه 30 فروردین ماه 1403

راهیابی پنج نمایش از قم به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد

پلمب 80 گاراژ جمع‌آوری زباله در شهر قم /برخی گاراژدارها از زباله گردها سوءاستفاده می‌کنند

ادعای جلیل محبی: این گشت ارشاد کار دولت است

ادامه امدادرسانی بی وقفه به متاثرین از سیلاب سیستان و بلوچستان

آخرین وضعیت لایحه حجاب از زبان معاون رئیس جمهور