عصر قم

آخرين مطالب

استاد سطح عالی حوزه تبیین کرد

ماه رجب، دریچه مسیر انسان سازی تا اتصال به ملکوت رمضان فرهنگی

ماه رجب، دریچه مسیر انسان سازی تا اتصال به ملکوت رمضان
  بزرگنمايي:

عصر قم - آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: اولین خصلت ماه رجب این است که این ماه، ماه رحمت است. تمام توصیه‌هایی که در این ماه است به علت گستردگی رحمت است. روایتی داریم که در این ماه فرشته‌ای با نام داعی مردم را به رحمت و مغفرت الهی دعوت می‌کند. تعابیری که از این ماه در روایات هست موکد بر این است که رحمت الهی در سرتاسر این ماه جاری وساری است.
این عالم بزرگ بیان کرد: در دعای ماه رجب که بعد از نمازهای واجب و مستجب توصیه شده است این تعبیر زیبا آمده که هم به کسانی که سوال می‌کنند می‌دهد و هم به کسانی که سوال نمی‌کنند رحمت الهی ارزانی می‌شود. تعبیر عجیب این است که گاهی اوقات کسانی که سوال نمی‌کنند مقام بالاتری دارند. در اصطلاح فقهی نیز داریم که اگر امر دائر بشود بین فقیر و مسکین، مسکین مقدم است. انسان در رجب به درگاه الهی التجا دارد.
وی افزود: روایتی از رسول اکرم نقل شده است که رجب نهر الهی است. در این نهر الهی پاک می‌شوید و به رحمت الهی می‌رسید. در روایات ما بسیار آمده است که رحمت تقدم بر همه اشیا دارد. یکی دیگر از عظمت‌های این ماه این است که ماه رعایت، مراقبت و مواظبت اولیای الهی است. اولیا الهی مراقبت‌های خاصی دارند. چه خوب است مراقبت حضرت حق از انسان و انسان از حضرت حق با ذکر باشد.
عباسی ادامه داد: بهترین مراقبت این است که به فکر حضرت حق باشیم و برنامه ریزی داشته باشیم. یام اعتکاف نیز دراین ماه قراردارد. اگر بشود با رعایت پروتکل‌ها اعتکاف در مساجد برگزار شود و اگر هم نشد در خانه و به صورت انفرادی برگزار شود. اسلام بن بست ندارد. کرونا مسائل اسلامی را به چالش نمی‌کشد همچین ویروسی کوچک‌تر از این است که بتواند اسلام را به چالش بکشد. فقط در تغییر و تغیر زمانه حالات مسلمانان و مومنین متغیر است.
این کارشناس مذهبی تاکید کرد: در این ماه مردم به خصوص جوانان باید برای انجام مراقبت‌ها و اعمال خاص برنامه ریزی کنند. آیات قرآن تلاوت کنند، در این ماه به صدقه بسیار توصیه شده است. خواندن دعاها مثل دعای ماه مبارک رجب و به خصوص دعای امام زمان(عج) بسیار توصیه شده است. در این مدت که جهان درگیر ویروس منحوس کروناست با التجا به پرودگار می¬توانیم از این مشکلات بیرون برویم.
عباسی خراسانی درباره اعمالی که در این ماه مورد تاکید قرار گرفته گفت: روزه داری در ماه رجب بسیار تاکید شده است. به این صورت که اول، وسط و آخر ماه روزه گرفته شود و یا اگر کسی می‌تواند تمام ماه را روزه بگیرد. یکی دیگر از اعمال این ماه تلاوت قرآن است. هر چه بتوانیم در این ماه بیشتر قرآن بخوانیم و بیشتر در محضر حق باشیم به تعالی بیشتری خواهیم رسید. از امام صادق(ع) فرموده‌اند درجات بهشت به عدد آیات قرآن است. این آیات را بخوانید و بالا بیایید. قرآن 6236آیه دارد و با خواندن هر آیه انسان یک درجه بالاتر می‌رود. یکی دیگر از اعمالی که بسیار توصیه شده است خواندن دعاهاست. در دین ما برای دو ماه دعاهای ویژه‌ای توصیه شده است. یکی از این ماه ها رجب است و دیگر ماه مبارک رمضان. یکی دیگر از اعمال موکد این ماه صدقه است.
وی بیان کرد: رجب زمینه ساز و بستر درک ماه مبارک رمضان است. کسانی که می خواهند از رمضان بهره ببرند باید از ماه مبارک رجب آغاز کنند. خطاب «ایها الرجبیون» خطاب خاصی است و نشان از اهمیت این ماه دارد. تمام اعمالی که در این ماه توصیه شده است برای آمادگی انسان جهت تشرف به حضرت حق است. رجب ماه ولایت است، شعبان ماه رسالت است و رمضان ماه بزرگ خداست. باید تا میتوانیم در این ماه نماز مستحبی و نماز شب بخوانیم و با توجه به اعمال این ماه تعالی درجه بیابیم.
عباسی خراسانی با تاکید بر اینکه محاسبه نفس در این ماه بسیار موکد است گفت: اولیا الهی ماه رجب را ابتدای سال خود می‌دانند و در این ماه حسابشان را با حضرت حق تصفیه می‌کند. یعنی خودشان خودشان را حساب‌رسی می‌کنند. ما یک بار به حسابمان رسیدگی خواهد شد و چه خوب است خودمان قبل از مرگ این کار را انجام دهیم. امام صادق می‌فرمایند انسان هرشب خودش را محاسبه کند اگر کار خوبی کرده‌اید بیشترش کنید و اگر بد بوده طلب بخشش کنید.
این عالم بزرگوار در ادامه سخنانش گفت: ورزشکاران وقتی مسابقه‌ای در پیش دارند از روزهای قبل آماده می‌شوند و حریم می‌گیرند.در قرآن نیز تعابیری همچون «فستبقوا»، «سابقوا» و «سارعوا» آمده است. یک دونده وقتی پیروز است که سرعت و سبقت را توامان با هم داشته باشد. قدران هم سرعت و هم سبقت را مطرح کرده است ماه رجب و رمضان ماه خیر است و باید در به دست آوردن این خیرها سبقت گرفت.
وی افزود: ما به یک مسابقه می‌رویم که هم نیازمند سرعت هستیم و هم سبقت. کسانی که پشت سر هم سبقت می‌گیرند پیروز می‌شوند. عبارت «والسابقون السابقون» در قرآن آمده است.کسی از امام صادق(ع) تعبیر این عبارت را پرسید و امام فرمودند منظور از این سبقت گیرندگان شیعیان ما هستند که پشت سرما حرکت می‌کنند. شیعه همیشه ولایت مدار است و با ولایت مداری می‌شود به نتیجه رسید. بزرگراه صراط مستقیم، بزرگراه ولایت است که هیچ انحراف و گمراهی در آن نیست. تنها دعای واجب هم دعای صراط مستقیم است. باید هر لحظه خودمان را مراقبت کنیم که از راه اصل فاصله نگیریم.
وی ادامه داد: بزرگترها دعایی در حق کوچک‌ترها می‌کنند که خیلی زیباست.عبارت دعایی «خیر ببینی» به این معناست که با حقیقت ملکوت عالم که حضرت حق است حشرو نشر داشته باش. در این ماه رجب و رمضان که در پیش است جوانان باید برنامه ریزی کنند. قلم و دفتر بردارند و حالاتشان را بنویسند و اگر نقصی دارند جبران کنند. امام صادق(ع) نیز درباره جوانان فرموده‌اند دل جوانان مثل زمین دست نخورده و آماده کشت و زرع است. دل جوانان پاک است به معاد و مبدا نزدیک است. ماه رجب فرصت بسیار خوبی است که جوانان با انجام این اعمال و توجه به حضرت حق ظرفیت‌های وجودی خود را به کار گیرند و الهی‌تر شوند.
خدا انسان را دوست دارد. این دوستی خاص است. خداوند انسان را خلیفه خودش بر روی زمین قرار داده است. خلافت او در ماه رجب است، در انسان کامل است، در مقام ولایت است و خلافت او در این است که پیرو ولایت باشیم. هیچ موجودی به عظمت انسان آفریده نشده است و این جای شکر دارد. به تعبیرامام حسین در دعای عرفه «الهی آن که تو را ندارد چه دارد و آن که تو را دارد چه ندارد.» خدا به انسان عظمت داده و این عظمت در این است که انسان نسبت به خدا خود را نیازمند بداند و همیشه صدای نیایش و نیازش به درگاه خدا بلند باشد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/261093/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) در قم احداث می‌شود

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد

احداث آرامستان جدید پایتخت در 2 نقطه تهران

صفحه نخست روزنامه‌های قم، یکم اردیبهشت

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

کاهش 3.9 درصدی مصرف گاز در استان قم

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

واکنش مردم قم به عملیات «وعده صادق»

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صفحه نخست روزنامه‌های قم شنبه 1 اردیبهشت ماه 1403

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

خسارت 30 رشته قنات فنوج، براثر جاری شدن سیلاب

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک