عصر قم

آخرين مطالب

گفتگوها برای تعامل در خانواده در نشست منطقه ای تهران معاونت امور زنان و خانواده

گفتگوها برای تعامل در خانواده در نشست منطقه ای تهران
  بزرگنمايي:

عصر قم - ارتقای گفت وگوی خانواده راهکاری برای پر کردن خلاء بین نسلی است

ارتقای گفت وگوی خانواده راهکاری برای پر کردن خلاء بین نسلی است در نشست بین المللی گفت وگوی خانواده با عنوان «نقش گفت وگوی تعاملی در تحکیم خانواده» که با حضور میهمانانی از افغانستان، عراق، لبنان و سوریه برگزار شد؛ لیلا فلاحتی مدیرکل امور بین الملل معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه در دهه گذشته موضوع خانواده و تعاملات درون آن به موضوعی در موازات دیگر اولویت ها برای سیاستگذاران تبدیل شده، تاکید کرد: علاوه بر آن تحولات یک سال اخیر و شوک جهانی ناشی از پاندمی کرونا یک بار دیگر نگاهها را به سمت و سوی این ساختار کوچک اما بنیادین و حیاتی بازگرداند.
وی افزود: شوک ناشی از تغییرات گسترده در نظام آموزشی و اشتغال و ضرورت قرنطینه های خانگی طولانی مدت موضوعاتی مانند مهارت در تعاملات، کنترل استرس، مدیریت خشم و تنش در درون خانواده و ضرورت های آن را در صدر موضوعات جهانی قرار داد.
فلاحتی یادآور شد: موضوع تعاملات و مهارت های گفتگو در درون خانواده در قالب طرح ملی گفتگوی خانواده توسط معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده از سال 1397 به عنوان یک راهبرد برای شناسایی و حل بنیادین مسائل اجتماعی از جمله امور خانواده در ایران و بستر دائمی برای گفتگو در میان گروههای اجتماعی گوناگون مطرح و آغاز شد.
وی اظهار داشت: استقبال گروههای اجتماعی و مشارکت بین دستگاهی ظرفیت این طرح را از یک ایده ملی به عرصه های بین المللی حرکت داد و در سال 1398 بنا به پیشنهاد معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده و حمایت و همکاری کمیسیون ملی آیسسکو و وزارت امور خارجه توسعه فعالیت های این طرح با ایجاد مرکز بین المللی تعالی خانواده از آذر ماه سال گذشته دنبال شد.
لیلا فلاحتی افزود: از جمله اقدامات این مرکز بین المللی برگزاری نشست های دوجانبه وزرایی با کشورهای آذربایجان، اندونزی و ترکیه به منظور تبادل نظر و جلب همکاری در زمینه الگوهای موفق و برنامه های اثربخش گفتگوی خانواده بوده است.
مدیرکل بین الملل معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده همچنین خاطر نشان ساخت که امروز تفاهم نامه همکاری کمیسیون ملی آیسسکو با جهاد دانشگاهی الزهرا در زمینه توسعه فعالیت ها برای معرفی و ترویج الگوی گفتگوی خانواده منعقد می شود.
ایجاد مرکزی برای«اعتلای گفتگوی خانواده»
عبدالکریم صادق‌دوست، رئیس اداره کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران نیز با حضور در این نشست طی سخنانی اظهار کرد: امروز هنگامی که از خانواده سخن می‌گوییم، از کانونی سخن به میان می‌آوریم که در فرهنگ غنی اسلام، دارای جایگاه و قداست ویژه‌ای است. پیامبر گرامی اسلام(ص) پیام آسمانی خود را در ابتدا به خانواده خود ابلاغ فرمودند و با دلگرمی و پشتوانه خانواده نیز، اولین قدم‌های استوار خود را در مسیر گسترش اسلام، برداشتند.
وی ادامه داد:‌ وقتی از خانواده سخن به میان می‌آوریم، از کانون مهمی سخن گفته‌ایم که اولین هسته و اجتماع بشری را تشکیل داده است و منشأ تحولات مهم در زندگی انسان‌ها بوده است. خانواده به مثابه یک مجموعه به هم‌پیوسته است که در این مجموعه، زن و مادر خانواده، دارای نقشی اساسی و قابل‌توجه می‌باشد قرآن کریم، مقام زن را ارج می‌نهد و سوره مبارکی نیز در این کتاب مقدس به نام« زنان» اختصاص داده‌شده است. بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام راحل(ره) نیز درباره مقام زن، فرموده‌اند «از دامن زن، مرد به معراج می‌رود» و این والاترین تعبیری است که در این زمینه می‌توان به کار گرفت.
وی با بیان اینکه امروز ما ملت‌های مسلمان این افتخار راداریم که در مسئله صیانت از خانواده و منزلت زن، در مقایسه با دیگر ملت‌ها و در مقایسه با دیگر تمدن‌های شرقی و غربی بسیار جلوتر هستیم، گفت:‌ درعین‌حال، دختران وزنان مسلمان کوشیده‌اند در ابعاد مختلف علمی، تربیتی و فرهنگی پیشگام بوده و الگوی موفقی را از خود به نمایش بگذارند. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام، آیسسکو که یک سازمان تخصصی و مرکب از 54 کشور اسلامی است، در راستای انجام رسالت خود و مسئولیتی که در زمینه توسعه آموزش، علوم و فرهنگ در کشورهای اسلامی بر عهده دارد، توجه خاصی به جایگاه خانواده و نقش زنان و دختران در جوامع اسلامی نموده است. این سازمان، سال 2021 را بنام «سال زن» نام‌گذاری کرده است و روز پنجشنبه گذشته،11 فوریه را به‌عنوان «روز بین‌المللی زنان و دختران در علوم» گرامی داشته است. این موضوع، اهمیت نقش زنان و خانواده و لزوم برنامه‌ریزی برای اعتلای این نقش در جهان اسلام را، بیش‌ازپیش نمایان می‌سازد.
صادق‌دوست اظهار کرد:‌ کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران، نیز بنابر رسالتی که بر عهده دارد، تلاش کرده است تا برنامه‌های مربوط به خانواده را به‌عنوان اساس فرهنگ در جامعه، در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد و اعتقاد ما بر این است که اگر بخواهیم تغییراتی مثبتی را در جوامع اسلامی خود شاهد باشیم، باید این تحولات مثبت را از خانواده شروع کنیم. زیرا اولین گام‌های تربیتی و شکل‌گیری شخصت فرزندان، در خانواده اتفاق می‌افتد و به همین دلیل، توجه به مسئله تربیت در خانواده، مقدم بر توجه به این امر در مدرسه است. خانواده، باید محلی امن، کانونی گرم، و درعین‌حال پویا و پرنشاط باشد تا بتواند فرزندانی پاک، دارای اعتمادبه‌نفس و انسان‌هایی باهمت بلند، پرورش دهد.
وی با اشاره به اینکه تلاش برای راه‌اندازی و ایجاد مرکزی برای«اعتلای گفتگوی خانواده» با همین نگاه در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری آغاز شد و گام‌های محکم و مؤثری در این زمینه برداشته شد که در همین‌جا لازم می‌دانم از جانب کمیسیون ملی آیسسکو، از زحمات و تلاش‌های معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده و همکاران محترمشان، برای راه‌اندازی چنین مرکزی، تشکر و قدردانی کنم. در کمیسیون ملی آیسسکو، تلاش کردیم این تجربه موفق را به دیگر کشورهای اسلامی عضو آیسسکو عرضه کنیم، زیرا معتقدیم که خانواده‌ها در جوامع اسلامی، دارای اشتراکات فراوانی هستند و مفاهیم فرهنگی کم‌وبیش یکسانی، آن‌ها را به هم پیوند می‌دهد ازاین‌جهت، این موضوع را در «کمیته تخصصی فرهنگ» کمیسیون ملی آیسسکو، در چندین جلسه موردبحث و بررسی قرار دادیم و در نهایت، پیشنهاد تأسیس «مرکز بین‌المللی تعالی گفتگوی خانواده» را در سطح جهان اسلام، به آیسسکو ارائه شد و خوشبختانه این پیشنهاد در سال گذشته در آیسسکو به تصویب رسید و اولین گام‌ها برای معرفی و شناسایی فعالیت‌های این مرکز به دیگر کشورهای اسلامی، برداشته شد.
وی ضمن معرفی مرکز بین‌المللی اعتلای گفت‌وگوی خانواده، تصریح کرد:‌ موضوع گفت‌وگوی خانواده، راه حل بسیاری از معضلات امروز خانواده‌ها و روشی مطمئن برای پر کردن خلأ بین نسلی است. گفت‌وگوی بین افراد خانواده، علاوه بر آنکه صداقت و صمیمیت را در میان آنها نهادینه می‌کند، به هر یک از افراد خانواده این فرصت را می‌دهد تا با طرح نقطه نظرات و ایده‌های خود، نقشی پویا و فعال در رشد و بالندگی خانواده داشته باشند. فعالیت چنین مرکزی برای خانواده‌های مسلمان، به‌ویژه در دوران کرونا بسیار حائز اهمیت است. زیرا در شرایط کنونی و محدودیت‌های موجود، بیشترین فشارها و آسیب‌ها متوجه خانواده است؛ از طرفی، مدارس نیز فعالیت رسمی خود را همانند سال‌های گذشته ندارند و دانش‌آموزان عموماً فعالیت‌های درسی و علمی خود را درون خانه و در میان خانواده انجام می‌دهند و از طرف دیگر تفریحات و گردش‌های معمول افراد خانواده، که برای کودکان و نوجوانان امری ضروری است، در شرایط کنونی محدود گشته است. در نتیجه، محصور شدن افراد در درون خانه، فشارهای زیادی را از نظر روحی و روانی بر خانواده وارد کرده است که اگر برای آن چاره‌اندیشی نشود، به تدریج اثرات منفی آن بیشتر و بیشتر خواهد شد.
صادق‌دوست ادامه داد: انتقال چنین تجربه‌ای از جمهوری اسلامی ایران به سایر کشورهای مسلمان، نه تنها در تقویت بنیان خانواده‌ها در جوامع اسلامی اثر گذار خواهد بود، بلکه در تقویت همبستگی بین کشورهای اسلامی نیز، که بخش مهمی از رسالت آیسسکو است، نقش سازنده و مؤثر خواهد داشت. در عین حال باید اذعان نمود که هر تجربه و ابتکار جدید، خالی از اشکال و نقص نیست. به همین منظور، کمیسیون ملی آیسسکو از هر گونه نقطه نظراتی، برای بهبودی و اثر بخشی این طرح در جهان اسلام، استقبال می‌کند و در همین جا از همه اساتید و صاحبنظران در کشورهای اسلامی درخواست می‌گردد که با ارائه نقطه نظرات ارزشمند خود، ما را در این مسیر یاری فرمایند. کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر مشارکت فعال در معرفی مرکز بین‌المللی گفتگوی خانواده به جهان اسلام، فعالیت‌های متعدد دیگری را نیز برای شکوفایی فرهنگی در خانواده‌ها در کشور انجام داده‌ است که از جمله این برنامه‌ها، برگزاری مسابقات مختلف، فرهنگی، هنری در ابتدای سال جاری طرف سازمان آیسسکو، برای تمام افراد خانواده‌ها و از جمله دانش آموزان، در سراسر کشور است که خوشبختانه موفق شدیم مقام اول در زمینه فیلم کوتاه مستند و مقام دوم در زمینه نقاشی را، در بین کشورهای اسلامی عضو آیسسکو کسب کنیم و باز هم باعث خوش‌وقتی است که این مقام دوم مسابقات نقاشی در بین کشورهای مسلمان، متعلق به یکی از دختران هنرجو در یکی از هنرستان‌های تهران است.
وی تبیین کرد: از جمله دیگر فعالیت‌های کمیسیون ملی آیسسکو در سال جاری، کمک به دختران بازمانده از تحصیل به‌ویژه در مناطق محروم و همچنین برنامه‌‌ریزی برای مسابقات فرهنگی دیگر در آستانه عید نوروز امسال، برای دانش‌آموزان، به‌طور مشترک با کشورهای همسایه است، که همه این فعالیت‌ها باهدف حفظ پویایی و شادابی خانواده‌ها، به‌ویژه کودکان و نوجوانان طراحی شده است، که این گروه بیشترین اثرات منفی را در دوران کرونا را متحمل شده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/261286/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

اختصاص بیش از 2 هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه های راه و شهرسازی استان قم

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

داستانک/ شنوایی کم

انجام بزرگترین تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم(ص)/جانمایی بیش از 200 المان شهری در قم

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

25 درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه