عصر قم

آخرين مطالب

رضایی: ایران در بازسازی آذربایجان باید مشارکت فعال داشته باشد سیاسی

رضایی: ایران در بازسازی آذربایجان باید مشارکت فعال داشته باشد
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم – دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران در کمیته مشترک باید شرکت کند، در بازسازی آذربایجان مشارکت جدی داشته و کریدورهای ایجاد شده در این منطقه نیز باید بر اساس قواعد بین‌المللی باشد.

به گزارش ایرنا، محسن رضایی روز دوشنبه در همایش بین المللی «قره باغ 17 ربیع، گفتمان برتر» در سالن امین مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور گفت: یکی از اشتباهات بزرگ این است که جمهوری آذربایجان را تنها یک کشور همسایه بدانیم.
وی با بیان اینکه جمهور آذربایجان تنها همسایه ایران نیست، اظهار داشت: ما یک ملت با یک فرهنگ و یک مذهب و یک سابقه تاریخی در دو کشور هستیم.
رضایی با بیان اینکه ملت ایران برای آزادسازی آذربایجان از دست تزارها، هزاران شهید داده است، گفت: ایران برای آزادسازی آذربایجان از دست روس ها چندین بار جنگیده است و شهدای بسیاری تقدیم کرده است.
وی با بیان اینکه اولین چیزی که در سیاست خارجی ما باید تمام شود این است که نگاه به جمهوری آذربایجان باید تغییر کند، افزود: در 200 سال اخیر مردم ایران همیشه با یک حسرت به بالای ارس نگاه می کردند که چگونه و چه زمانی مردم آن منطقه عزت خود را به دست آورده و طعم آزادی را می چشند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: پس از فروپاشی شوروی و استقلال جمهوری آذربایجان، ما در ایران جشن گرفتیم و این استقلال را نعمتی الهی می دانستیم و با تمام توان برای بازسازی و احیای این کشور به کمک آنها آمدیم.
وی گفت: متاسفانه دولت ارمنستان به بهانه دفاع از ارامنه از مرزهای بین المللی گذشت و وارد منطقه قره باغ شد و جای تعجب دارد که همان کسانی که آن زمان ارمنستان را تحریک به اشغال قره باغ کردند، امروز حامی جمهوری آذربایجان شده اند.
رضایی ادامه داد: در ظاهر چند شهر از جمهوری آذربایجان آزاد شد ولی چند لشکر از چند کشور دیگر در این منطقه نیرو پیاده کرده‌اند، این چه نوع آزادسازی است؟
وی با تاکید بر اینکه کل منطقه باید آزاد شود و هیچ کشور خارجی نباید در منطقه باشد اظهار داشت: ایران از ابتدای جنگ ناجوانمردانه، با تمام توان از مردم جمهوری آذربایجان حمایت کرد و در این راه از هفت قطعنامه صادره در دفاع از این کشور نیز دفاع کرد.
رضایی گفت: فقط در جنگ 1990، جمهوری اسلامی ایران 43 میلیون دلار خرج مهاجران قره باغ و برادران آذری خود کرد و کارهای بزرگی در آن منطقه انجام شد ولی بعدها دست های پنهانی رابطه برادری ما را مقداری خدشه دار کرد. 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ایران از هر آنچه که داشته برای کمک به جمهوری آذربایجان کوتاه نیامده است ولی چه شد که میان برادری ما فاصله انداختند؟
وی گفت: کشورهایی وارد قره باغ شدند که تمام دعواهای خود را به آن منطقه آوردند و به دنبال تقسیم ارث و میراث خود برآمدند.
ایران و جمهوری آذربایجان یک روح در دو پیکر هستند
نائب رئیس مجلس و رئیس گروه پارلمانی ایران و جمهوری آذربایجان نیز در این همایش با تاکید بر اینکه مردم دو کشور یک روح در دو پیکر هستند، افزود: جمهوری اسلامی ایران می تواند نقش مهم و موثری در عمران جمهوری آذربایجان داشته باشد که باید این موضوع در دستور کار قرار گیرد.
علی نیکزاد تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل برخورداری از اصول ثابت مبتی بر اصول اسلامی، در موضع گیری خود هیچ لکنتی ندارد و به طور شفاف و انقلابی همواره در موضوع های مختلف اعلام موضع کرده است.
رئیس گروه پارلمانی ایران و جمهوری آذربایجان با تاکید بر اینکه قول و عمل ایران در موضع قره باغ همواره مشخص بوده است گفت: جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مستضعفان عالم پیشگام بوده و ایران در 42 سال گذشته بزرگترین پناهگاه امن برای برادران و خواهران مسلمان بوده است.
رئیس گروه پارلمانی ایران و جمهوری آذربایجان تاکید کرد: حضور تروریست ها در منطقه سبب خسارت به کشوری خواهد بود که زمینه حضور آنها در منطقه را فراهم کرده است و حضور این تروریست ها در مطنقه مورد قبول ایران نیست.
وی با تاکید بر اینکه قره باغ متعلق به مسلمانان است، گقت: سیاست جمهوری اسلامی، سیاستی مبنتی بر احترام متقابل، بدون دخالت در امور داخلی آنها و بر اساس حسن همجواری است.
نیکزاد، با بیان اینکه جمهوری آذربایجان در نزد جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه ای دارد گفت: آزادی کامل منطقه قره باغ اعتقاد راسخ جمهوری اسلامی است ولی بسترسازی برای ورود کشورهای دیگر در منطقه موجب خسارت کل منطقه خواهد شد.
درگیری‌های نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سرر منطقه مورد مناقشه قره باغ و مناطق اشغالی اطراف آن، از ششم مهر ماه سال جاری(27 سپتامبر) آغاز شد و در نهایت این درگیری با وساطت روسیه و امضای توافق نامه سه جانبه میان آذربایجان، ارمنستان و روسیه این جنگ به پایان رسید که نتیجه آن آزادسازی منطقه قره باغ و مناطق اشغالی اطرف آن از ارمنستان بود.
رهبر معظم انقلاب در طول جنگ رهنممودهایی برای پایان این جنگ در 17 ربیع‌الاول سالروز ولادت باسعادت پیامبر مکرم اسلام(ص) طی سخنرانی ارائه دادند که این همایش برای تبیین این رهنمودها برگزار شده است.
در این همایش رهنمودهای ایشان مبنی بر اینکه "سرزمین‌های آذربایجان باید آزاد شود"، "امنیت ارامنه آن سرزمین باید محفوظ بماند"، "دو طرف به مرزهای بین‌المللی کشورها تجاوز نکنند" و "اگر تروریست‌ها نزدیک مرز ایران بیایند، برخورد قاطع می‌کنیم"، بررسی و تبیین می شود.
در این همایش شخصیت‌های برجسته عملی و دینی ایران، جمهوری آذربایجان و منطقه قفقاز، ترکیه، اوکراین، روسیه و بلاروس حضور دارند.
برچسب‌ها
حوزه علمیه قم مقام معظم رهبری مناقشه قره باغ جمهوری آذربایجان محسن رضایی ارمنستان
پروندهٔ خبری
برگزاری همایش بین‌المللی «قره‌باغ 17 ربیع، گفتمان برتر» قره باغ و مناقشه جدید جمهوری آذربایجان و ارمنستان

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/268526/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

تسلیت رئیسی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

مبارزات آیت الله کاشانی علیه رژیم صهیونیستی + موشن گرافیک

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

تقویم و اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف