عصر قم

آخرين مطالب

آیت الله حسینی بوشهری:

اگر حوزویان از امام فاصله بگیرند انقلابی بودن آنها زیر سؤال می رود سیاسی

اگر حوزویان از امام فاصله بگیرند انقلابی بودن آنها زیر سؤال می رود
  بزرگنمايي:

عصر قم - به گزارش ایسنا به نقل از جماران، حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه و عضو مجلس خبرگان رهبری دیدار کرد.
آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در این دیدار گفت: ان شاء الله بتوانید منویات حضرت امام و مقام معظم رهبری را در عمل محقق کنید. برای شما آرزوی توفیق دارم و مسئولیت جدید شما را تبریک می گویم.
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه افزود: حضرت امام تابلو و نماد انقلاب ما است و به تعبیر مقام معظم رهبری در دنیا انقلاب ما بی نام «خمینی» شناخته شده نیست. این واقعیت انکار ناپذیری است. حتی کسانی هم که از نزدیک امام را ندیده اند جذب منش، رفتار و سلوک امام شده اند. کسانی که اهل سلوک معنوی بودند جذب سلوک معنوی ایشان شدند. کسانی که مسأله زهد و پارسایی و از این دست مسائل برای آنها مهم بود امام را الگوی زندگی خودشان قرار دادند.
وی ادامه داد: کسانی که در بُعد ظلم ستیزی و مبارزه با استکبار و مسائل این شکلی در جهان پر غوغای امروز منتظر بودند که فریاد زننده ای فریادی بلند کند تا آنها بتوانند زیر این پرچم حضور پیدا کنند و مدافع مردم محروم مظلوم در سراسر دنیا باشد، امام را به عنوان الگوی خودشان قرار دادند. مردم مظلوم فلسطینی که سالیانی زیر ظلم و ستم صهیونیست ها بودند موقعی که فریادهای امام را قبل از انقلاب در دفاع از فلسطین می شنیدند روزنه امیدی به روی آنها باز می شد.
آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه امام شخصیتی دارای ابعاد مختلف بود، تأکید کرد: اگر کسی فریادهای کوبنده امام در فیضیه و در مقابل با طاغوت شاه را می دید و به ظاهر ابعاد معنوی و عرفانی امام به ذهنش نمی آمد. بالأخره بهره ای از ویژگی های جدّشان امیرالمؤمنین علی(ع) برده بودند که هم مرد میدان مبارزه و هم یک انسان عاطفی، مهربان و دلسوز بودند.
وی یادآور شد: در کلماتی که امام به کار می برد دو واژه «خدا» و «مردم» برجسته بود. این نشان می دهد که هم ارتباط او با خدا و هم دلسوزی او نسبت به مردم معنای خاصی داشت. در کمتر کسی این ویژگی یافت می شود که جای جای کلمات او دلسوزی های نسبت به مردم باشد و دلیل اینکه این همه مردم به او پیوستند همین بود که با دست خالی، نه دست به اسلحه برد و نه اجازه داد کسی دست به اسلحه ببرد و از طریق امکانات تسلیحاتی در مقابل دشمن به پیروزی برسد و بلکه احساس کرد مردم باید به این درک برسند، واقعیت موجود را بشناسند و ببینند که یک انسان دلسوز به فکر محرومین و پابرهنگان است.
عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: من هیچ گاه نهیب های ایشان را فراموش نمی کنم که به مسئولین نهیب می زد چرا به فکر پابرهنگان و محرومان جامعه نیستید. اینها عاطفه ها را به هم گره می زند و رابطه ها را برقرار می کند و لذا امام مقتدا می شود و شعار یکپارچه مردم ما این می شود که خدایا خدایا تا انقلاب مهدی امام را برای ما نگهدار. کمتر جایی در دنیا سراغ داریم که مجموعه ای از مردم به این شعار مشترک نسبت به رهبرشان برسند.
وی با بیان اینکه امام تجسمی از ایمان و عمل صالح بود، افزود: امروز در شرایطی هستیم که امام در میان ما نیست. اما همان طور که ما امامان معصوم(ع) را از طریق گفتار و سیره عملی آنها می شناسیم، طبیعتا شناخت حضرت امام هم امروز با گنجینه گرانبهایی که از کلمات گوهربار ایشان به عنوان یک میراث در اختیار ما است می شناسیم و مواضع مختلف ایشان در بزنگاه ها و بحران ها و شرایط سخت و دشوار که افراد معمولی جرأت چنین اظهار نظر و موضع گیری نداشتند و حتی در آستانه پیروزی انقلاب همه نگران بودند که چه خواهد شد. ولی روح آرام ایشان به همه آرامش داد که مشکلی انقلاب را تهدید نمی کند و این انقلاب پیروز خواهد شد.
آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه دو مسئولیت متوجه شما است، تصریح کرد: یک مسئولیت عبارت از این است که همان طور که نام مؤسسه شما مؤسسه ترویج و نشر آثار حضرت امام هست، واقعا آنچه که امام مطرح کرده اند، نه به صورت بخشی نگری، بلکه به صورت موضوعی و دسته بندی شده کار خود را انجام دهید و گزینشی برخورد نکنید. چون امام اهل این نبود که مطلبی را بگوید و مطلبی را نگوید. امام معتقد بود هر چیزی باید در جای خودش گفته شود؛ ممکن بود به مذاق عده ای خوش بیاید و به مذاق عده ای خوش نیاید.
وی تأکید کرد: همان طور که امام مذاق ها را در نظر نمی گرفت و رضایت الهی را در نظر می گرفت، ما هم که متولی نشر آثار حضرت امام هستیم باید هدفی که او تعقیب می کرد که چه چیز موجب جلب رضایت الهی است را مدنظر قرار دهیم. به صورت رسمی شما مسئول نشر آثار امام هستید ولی کل روحانیت و کل کسانی که معتقد به این انقلاب هستند و بنده وظیفه داریم که در وقت خودش از افکار و آرمان های امام صحبت کنیم. باید بی کم و کاست و برای طبقات مختلف جامعه این افکار و آرمان ها را عرضه کنیم.
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: من معتقدم کار بزرگ شما این است که علاوه بر آثار امام که جنبه منبع بودن برای سایر مباحث را دارد، طلبه های ما باید با مبانی امام آشنا شوند. پس بخش اول به نظر بنده حراست، حفاظت و امانتداری شما نسبت به آثار امام و توزیع مناسب فهم جامعه است. نه تنها برای نسل امروز، بلکه کارهای ماندگاری که نسل های آینده از آن بهره ببرند. امام شخصیت دیروز و امروز نیست و شخصیت تاریخ است. یعنی از چهره های ماندگار در تاریخ است.
وی با اشاره به اینکه شناخت نسبت به حضرت امام از مرزهای کشور ما عبور کرده، اظهار داشت: طوری طراحی و برنامه ریزی کنید که با عنوان یک رهبر بی بدیل امام را بشناسند. لذا در تمام جلسات مقام معظم رهبری عکس امام در کنار ایشان است. یعنی احساس می کند باید امانتدار حرکت امام و در مسیر امام باشد. طبعا من معتقدم که مجموعه شما باید با خلف صالح امام پیوند بخورد و اگر غیر از این اتفاق بیفتد، اتفاق مورد نظر امام رخ نخواهد داد.
آیت الله حسینی بوشهری افزود: کسانی تقریراتی نوشته اند و مؤسسه نشر آثار امام همت می کند و اینها را چاپ می کند و کارهای خوبی در جهت گسترش فکر علمی امام است و جنبه تشویقی برای دیگران هم دارد اما حوزه ارتباط وثیقی که باید با آثار و افکار امام داشته باشد را ندارد. البته حوزه کار خودش را می کند و بحث من ارتباط کار است. وظیفه قهری هرکدام از حوزویان است و اگر از امام فاصله بگیرند انقلابی بودن آنها زیر سؤال می رود.
وی تأکید کرد: گره خوردن کار شما با بدنه طلاب و اساتید حوزه نیاز به گام بلندتری دارد. گامی که تا کنون برداشته شده آن گام بلند نیست. یعنی باید سراسر حوزه های مختلف همان طور که زمان خود حضرت امام شخصیت هایی کنار ایشان بودند و ناشر افکار و دیدگاه های امام بودند، الآن هم باید افرادی به این شکل عمل کنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: نکته دوم این است که هرچه شخصیت بزرگتر باشد بیشتر مورد هدف دشمن قرار می گیرد. به خاطر اینکه آن فرد احساس می کند در پرتو آن شخصیت می تواند خودش را نشان بدهد. بزرگی شخصیت امام را از زبان مقام معظم رهبری و شاگردان امام بارها شنیده ایم. شما به عنوان یک امانتدار قوی باید از هر نوع سوء برداشت فرمایش امام و هر نوع فهم غیر نظر امام جلوگیری کنید. یعنی واقعا آنچه امام خواسته درست فهم شود و این می تواند کار شما را رشد و ارتقا بدهد.
وی یادآور شد: ممکن است افرادی بخواهند زیر چتر و سایه امام حرف های خودشان را بزنند و یک جمله هم از امام استناد کنند و همین جمله را طوری پرورش بدهند که چیزی که ما می گوییم همان چیزی است که امام گفته است. ولی صدر و ذیل این جمله را باید درست شناخت که آیا این همان است که امام خواسته و یا تفسیر به رأی است. اجازه تفسیر به رأی از کلام و فرمایشات امام داده نشود و این خطر بزرگی است که هر کسی از هر گوشه ای به شکلی بخواهد کلام امام را ترجمه و تفسیر کند.
آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: اگر دیدید جایی کسی جمله ای را مطرح می کند، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام یک موضع قاطع و روشن بگیرد. آن موضع قاطع و روشن برای دیگران عبرت است که اینجا ورود ممنوع است؛ امام مرز دارد. درست هست که از نظر نفوذ در دل ها مرز ندارد ولی از نظر اینکه باید افکار امام حفظ شود، مرز دارد. هرکس به هر بهانه ای نمی تواند مدعی تبیین فکر و اندیشه امام باشد. به نظر بنده اگر محکم پای این کار بایستید می توانید در پیشبرد انقلاب و آرمان های امام نقش داشته باشید.
وی تأکید کرد: کسانی که در خارج تحت عنوان ضد انقلاب می نشینند تکلیفشان روشن است. آنها با ماهیت انقلاب ما مشکل داشتند. طبیعتا کسی که با ماهیت انقلاب مشکل دارد با امام هم مشکل دارد. ولی کسانی که به ظاهر مدعی همراهی با انقلاب بوده اند و در برهه ای هم با امام و انقلاب همراهی کرده اند گاهی اظهار نظرهای ناشیانه می کنند و ضربه می زنند و دل ارادتمندان امام را به خاطر این اقدامات خون می کنند، این حرکت بایسته از شما لازم است که به صحنه بیایید.
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه اظهار داشت: همان طوری که برای مسائل دینی مراکزی وجود دارد که به شبهات پاسخ بدهند، درباره شخصیت امام هم اگر کسی شبهه ایجاد می کند مرکزی وجود داشته باشد که به شبهات پاسخ بدهد و مواضع امام تبیین و روشن شود. هرکدام از مواضع امام بر اساس حکمتی بوده و متناسب با مقتضیات زمان ایشان سخن گفته اند. این ما هستیم که باید شرایط زمان و مکان که امام خیلی روی آن تکیه می کردند را در نظر بگیریم و متناسب با آن تبیین کنیم.
وی در پایان گفت: کار شما خیلی مقدس و رسالت شما خیلی سنگین است. ارتباط ایجاد کنید و مجموعه بدنه جامعه را در دفاع از امام به صحنه بیاورید تا روح امام از کار و حرکت شما شاد باشد.
بر اساس این گزارش، سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در این دیدار با اشاره به سالروز ورود تاریخی امام خمینی(س) به قم در دهم اسفند ماه سال 57، گفت: وظیفه ذاتی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ترویج و انتشار آثار حضرت امام و همین طور رصد تحریف های در حوزه آثار حضرت امام است و با قانون مجلس و البته فرمان خود حضرت امام شکل گرفته است.
حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری یادآور شد: در طول 32 سالی که از ارتحال حضرت امام گذشته فعالیت های مختلفی را در حوزه های علمی، پژوهشی و بین الملل انجام داده ایم و همه آثار مربوط به حضرت امام منتشر شده و اخیرا هم در 50 مجلد موسوعه حضرت امام منتشر شده است. ان شاء الله 25 اسفند هم دانشنامه حضرت امام را که در 10 جلد توسط نمایندگی قم مؤسسه کار شده رونمایی خواهیم کرد. دانشنامه ای تقریبا در 6700 صفحه که کار بسیار ارزشمند علمی و پژوهشی است و تهیه این دانشنامه بیش از 10 سال طول کشید.
وی افزود: تقریبا به اکثر زبان های رسمی و پر مخاطب دنیا ترجمه شده است. یک پرتال به عنوان سایت جامع مرجع داریم که تمام کتاب ها، فرمایشات و صحیفه امام آنجا مندرج هست و پایان نامه ها، مقالات و حتی کتاب هایی که پیرامون حضرت امام هست، آنجا در فضای مجازی منتشر می شود و البته به زبان های انگلیسی، عربی، فرانسه و اردو هم مطالب این پرتال منتشر می شود. نزدیک به هزار اثر هم پیرامون حضرت امام از محققین حوزوی، دانشگاهی و کتاب های ادبی منتشر شده که همین امسال تا پایان سال نزدیک به 50 عنوان کتاب جدید منتشر می کنیم.
کمساری با بیان اینکه در فضای فرهنگی و هنری نیز همین جور است، تصریح کرد: ما جشنواره های متعددی را داریم. جشنواره شعری به نام «یار و یادگار» و جشنواره های فیلم و تئاتر «روح الله» برگزار می شود. البته در دو سه سال اخیر مؤسسه مثل بقیه دستگاه ها با مشکلات بودجه روبرو شد و سال اخیر هم که مسأله کرونا همه این فعالیت ها را تقریبا با تعطیلی مواجه کرد. ان شاء الله شرایط که عادی شود جشنواره ها و همایش های مختلفی که در دستور کار مؤسسه هست، احیا خواهد شد.
وی ادامه داد: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) یک پایگاه خبری هم به نام «جماران» دارد که در فضای مجازی فعالیت می کند. در شبکه های اجتماعی هم ما یک واحد رصد داریم و روزانه رصد می کنیم، بیشترین هجمه و حجم تخریب از سوی شبکه های معاند و ضد انقلاب متأسفانه پیرامون امام انجام می شود. یعنی با اینکه 32 سال از ارتحال حضرت امام گذشته، ولی همچنان بیشترین فراوانی از نظر آمار تخریب از ناحیه ضد انقلاب ها پیرامون حضرت امام هست. ما در همین فضاهای مجازی شروع به تولید محتوا کرده ایم و البته هنوز اول راه هستیم و امیدواریم که خداوند توفیق بدهد و بتوانیم در این حوزه هم گام هایی برداریم.
سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) گفت: پنج مکان هم منتسب به حضرت امام هست. در خمین که زادگاه حضرت امام است یک مجتمع فرهنگی بزرگ 15 هزار متری تأسیس شده که به مردم خمین خدمات فرهنگی، مذهبی و هنری ارائه می کند. بیت حضرت امام هم هست که محل حضور گردشگران داخلی و خارجی است. دو سال پیش ما آمار 600 هزار بازدیدکننده در سال را داشتیم. بیت حضرت امام در قم در اختیار دفتر مقام معظم رهبری است ولی بخش فرهنگی ما هم آنجا مستقر هستند و در حوزه راهنمای گردشگر و زائرانی که می آیند مخصوصا زائران خارجی خدماتی ارائه می شود و جزوات، کتاب ها و منشوراتی که داریم، به آنها اهدا می شود.
وی ادامه داد: در جماران، حسینیه جماران و همین جور منزل حضرت امام هست. در نجف هم بیت حضرت امام در دوران صدام مخروبه شده بود. بعد از آن، مؤسسه آنجا را خریداری کرد و سال های اخیر این بیت با همان نقشه بازسازی شده و اخیرا هم مدرسه ای در جوار آنجا به نام حوزه علمیه امام خمینی(س) ایجاد شده که روزانه بیش از 40 کلاس درس آنجا برگزار می شود. الحمدلله آنجا هم به موفقیت های خوبی در این مدت اخیر دست پیدا کرده است.
کمساری افزود: در بحث آرشیو اسناد مربوط به حضرت امام و نگهداری این آرشیو و نگهداری نامه ها، عکس ها، فیلم ها که بعضی از آنها جنبه محرمانه و فوق محرمانه هم دارد، سازوکار خاص خودش را می خواهد که الحمدلله انجام شده است. سال گذشته هم برای اینکه این اسناد حفظ شود در پروسه خیلی پیچیده ای نزدیک به چهار میلیون از این اسناد را اسکن و به فایل های دیجیتال تبدیل کردیم که از گزند حوادث هم مصون بماند.
وی اظهار داشت: دفتر قم ما هم بیشتر در حوزه فعالیت های حوزوی مشغول فعالیت است. در اصفهان دفتری داریم که مأموریت هنری دارد و بیشتر جشنواره هایی که گفتم در اصفهان برگزار می شود. پژوهشکده ای به نام «پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی» در حرم حضرت امام داریم که تا مقطع دکتری دانشجو می پذیرد و الحمدلله در رشته های مختلف مربوط به حضرت امام موفق هم هست. البته یک مدرسه فقهی هم در قم هست(منزل مرحوم آیت الله یزدی) که متأسفانه هنوز موفق نشده ایم مجوز رسمی حوزه را بگیریم اما چندین دوره آن برگزار شده و به نظرم تنها مرکزی است که به طور تخصصی به اندیشه فقهی حضرت امام می پردازد.
سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) گفت: در دوره جدید مدیریت مؤسسه بنا داریم با توجه به این حجم شبهات و تخریبات، بیشتر با رویکرد ترویجی، فرهنگی و رسانه ای مباحث را جلو ببریم. بالأخره بیش از 50 درصد جمعیت کشور ما کسانی هستند که در زمان رحلت حضرت امام به دنیا نیامده و یا کودکان سه چهار ساله بودند. طبیعتا فهم و درک اینها از حضرت امام کامل نیست. نسل ما و نسل قبل از ما که با امام زندگی کرده اند، حیات امام را از نزدیک دیده اند، رهبری، محبوبیت، معنویت، مقبولیت و شجاعت امام را با گوشت و پوستشان لمس کرده اند و این تخریب ها کمتر روی آنها تأثیر منفی می گذارد.
وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و نارضایتی مردم از این اوضاع، ادامه داد: نسلی که امام را ندیده اند با معرفی هایی که دستگاه های فرهنگی کرده اند و با کتب، دانشگاه ها و آموزش و پرورش امام را شناخته اند و از سوی دیگر با حجم تخریب ها مواجه هستند. این تخریب ها و شبهه افکنی ها به حدی است که امروز از برخی مسئولین کشور هم می شنویم که مثلا امام فرزند ناخلف آمریکا بوده است. وقتی یک نفر در سطح معاون رئیس جمهوری چنین حرف خبطی را بزند نشان می دهد که چه قدر شرایط نگران کننده است و اگر ما غفلت کنیم شاید ناخواسته با تحریف اندیشه حضرت امام مواجه شویم.
کمساری یادآور شد: مقام معظم رهبری بارها تأکید می کنند که تحریف لفظی یک بحث است ولی تحریف محتوایی و معنوی حضرت امام بحث دیگری است که هم وظیفه ما را به عنوان یک دستگاه متولی سنگین می کند و هم تمام کسانی که به حضرت امام علاقمند هستند. طبیعتا حوزه علمیه و روحانیت به عنوان یکی از اصلی ترین نهادهای مرجع در جامعه که همچنان تأثیرگذار، فرهنگ ساز و جریان ساز است نقش مهم و اساسی را خواهند داشت.
وی افزود: متأسفانه ما شاهد هستیم برخی طلبه های جوان حوزه هم خیلی نسبت به حضرت امام حساس نیستند و خطری که مقام معظم رهبری هم بارها فرموده اند خطر سکولاریزه شدن حوزه وقتی شکل می گیرد که طلبه ها با مبانی اندیشه امام آشنا نباشند. وقتی طلبه ها ندانند چه کاری توسط امام انجام شد و امام چه روحی را به دین دمیدند، طبیعتا این خطر متأسفانه می تواند همچنان موجب نگرانی شود. لذا ما در دوره جدید، تقویت ارتباط با حوزه علمیه و همراهی را در دستور کار گذاشته ایم.
سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گفت: در جامعه مدرسین یاران نزدیک و شاگردان حضرت امام مسئولیت داشته اند. یاد مرحوم آیت الله یزدی را گرامی می داریم و برای حضرتعالی که الحمدلله جانشین شایسته هستید آرزوی توفیق می کنیم. ما در راه ترویج اندیشه امام به یاری، کمک، هدایت و حمایت بزرگانی مثل شما نیاز داریم و ان شاء الله بتوانیم در این جهت گامی را برداریم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/268600/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

دامغان لرزید

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

اختصاص بیش از 2 هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه های راه و شهرسازی استان قم

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

داستانک/ شنوایی کم

انجام بزرگترین تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم(ص)/جانمایی بیش از 200 المان شهری در قم

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود