عصر قم

آخرين مطالب

انتقاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم از بی توجهی به منع تردد شبانه اجتماعی

انتقاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم از بی توجهی به منع تردد شبانه
  بزرگنمايي:

عصر قم - باشگاه خبرنگاران / رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم از تردد‌های گسترده مردم و بی توجهی آن‌ها به قانون منع تردد‌های شبانه در قم انتقاد کرد.
دکتر محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در نشست شورای پیام گذاران سلامت استان قم که در دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار شد اظهار کرد: کنترل اپیدمی و بحران کووید 19 با همکاری همه مردم میسر است و دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی نمی‌تواند این بحران و بحران بعدی را کنترل کند.
او افزود: در این بحران جهانی، ایران در این شرایط ناعادلانه تحریم بسیار خوب درخشید. زمانی که آمریکا چهار هزار کشته می‌داد و آلمان و انگلیس و ... هزاران کشته می‌دادند، سازمان‌های جهانی برای ایران در بهمن ماه و پس ازآن روزانه مرگ 1200 نفر را تخمین زده بودند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم بیان کرد: خوشبختانه به دلیل همدلی و هم افزایی مجموعه کادردرمان، بسیجیان، مردم و جهادی‌ها این آمار به زیر 100 نفر رسید، وظیفه ما صیانت از این جایگاه است که باید از این دستاورد دفاع کنیم.
او ادامه داد:این ویروس به شکل طبیعی پس از یک سال به دلیل چرخش‌های محیطی با بافت‌های موقعیتی و جمعیتی خاص، ژنم های آن‌ها دچار تغییر می‌شود و جهش‌های جدیدی را شکل می‌دهند. ولی ماهیت ویروس همان است.
دکتر قدیر با ذکر این مطلب که ویروس انگلیسی در 20 استان کشور در حال چرخش است، یادآورشد: وقتی که چنین مساله‌ای رخ می‌دهد باید بدانیم هر پی سی آر مثبت، یک ویروس جهش یافته است. در ویروس‌های ووهان ممکن است افراد بین 7 تا 10 روز دچار عوارض بیماری شوند، ولی در این ویروس جدید علائم بین 3 تا 4 روز ممکن است بروز کند و به شکل کامل ریه را درگیر کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: سیاست ما ترساندن مردم نیست، زیرا مردم امروزه با مشکلات مختلفی از جمله مالی و روحی و استرس مواجه هستند. زیرا ویروس جدید کودکان را درگیر می‌کند و از این روی سیاست ما به هیچ وجه ترساندن مردم نیست بلکه آگاهی بخشی به مردم است تادرگیر مشکلات بیشتر نشوند.
قدیر گفت: در کنار بحث درمانی و مراقبت‌های بهداشتی مهمترین عامل، مساله نظارت است. یکی از قوانینی که بسیار خوب به این بیماری جواب داد، مساله تردد‌های شبانه بود که در ابتدا برخی منتقدان می‌گفتند که اثر خاصی ندارد، ولی واقعا اثر داشت. ولی امروز می‌بینیم که تردد مردم در ساعت 12 شب در قم بسیار زیاد است. گویی مردم باور دارند که این دوربین‌ها این تردد‌ها را ثبت نمی‌کند. اگر چنین باوری القا شود قطعا در روز‌های عید با مشکلات زیادی روبرو خواهیم بود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم بیان کرد: پلیس راهور آماده همکاری‌های بیشتر در این زمینه است. شلوغ بودن شب‌ها در قم در این شرایط تعجب آور است. کنترل چرخش ویروس نیازمند یک اجماع جمعی است. اگر این کار را انجام ندهیم مشکل خواهیم داشت.
قدیر با اشاره به ورود دو هزار دوز واکسن به قم گفت: تا زمانی که 60 تا 70 درصد مردم واکسینه نشوند، چرخش انتقال ویروس قطع نخواهد شد. 700 هزار نفر از مردم قم باید واکسینه شوند تا ایمن شویم، ولی تا آن زمان باید با فاصله گذاری و جلوگیری از تردد‌های بی جا و مهمانی‌ها و دورهمی‌ها و زدن ماسک جلوی انتشار را بگیریم. هدف ما آزار مردم نیست، ولی واقعا در این شرایط برنامه دیگری وجود ندارد. به همین دلیل مردم باید با ما همکاری کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: از روز اول با مردم صادق بودیم و آمار‌های ما همگی دقیق هستند. زمانی که در 30 بهمن اولین آزمایش مثبت ما اعلام شد پس از چند دقیقه به شکل همزمان با وزارت بهداشت و بدون هماهنگی با هیچ دستگاهی این خبر را اعلام کردیم.
او گفت: رابطان سلامت باید بلندگوی سلامت در نهاد‌ها و دستگاه‌های خود باشند. برنامه‌های آموزشی در دستگاه‌های استان باید توسعه یابد و دانشگاه علوم پزشکی نیز آمادگی کاملی برای پوشش این برنامه‌ها دارد.
قدیر بیان کرد: چند هفته‌ای بود که در قم، هیچ مرگ و میری نداشتیم. از نظر میزان بروز، قم در رتبه 29 تا 30 کشور است. سه عامل مهم شامل تراکم جمعیت، تمرکز و تردد جمعیت مهمترین نقاط آسیب پذیر قم هستند. این مساله قم را آسیب پذیرکرده، ولی این جایگاه در طرح شهید سلیمانی تثبیت شده است. وقتی که یک مورد مثبت یافت می‌شود، 7 تا 10 مورد از اطرافیان کاری و خانوادگی و دوستانه فرد تست می‌شوند. در کنار آن‌ها تیم‌های حمایتی از افراد حمایت می‌کنند.
او گفت: بیماران غیر واگیر ما در منازل خود آسیب فراوانی دراین مدت دیدند. افرادی، چون بیماران مغزی و قلبی و دیابتی‌ها در منزل آسیب‌های فراوان دیدند. مرکز کووید استان، بیمارستان امیرالمومنین(ع) است و افراد مسن با بیماری‌های زمینه‌ای به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کردند که این امر در حال افزایش است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم یادآورشد: فعالان بهداشت استان شبانه روزی نظارت و حمایت می‌کنند. زمانی که یک شعله در استان قم در زمینه ویروس شکل گرفت تلاش کرده ایم که این شعله خاموش شود. در حال حاضر تست‌های مثبت ما افزایش یافته است. برخی روز‌ها بیش از 700 تست انجام می‌شود تا بتوانیم به بیماران واقعی بیشتر برسیم.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/269710/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیت الله جوادی آملی: بهشت و جهنم محصول کار ما در همین دنیاست

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

نظارت پلیس فتای قم بر فضای مجازی همزمان با اجرای طرح نور

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی 1403 - 1404 اعلام شد

آتش‌سوزی در یک مدرسه دخترانه

رانش جاده عباس‌آباد به کلاردشت

ادامه کمک‌رسانی‌ها به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

عنابستانی: آخرین جمع‌بندی احتمالی کمیسیون اجتماعی مجلس توافق برای تعطیلی شنبه‌هاست

زورگیران دهه هشتادی دستگیر شدند

مونوریل قم تکمیل می‌شود؛ احتمال حذف خط دوم قطار شهری

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به IBS هستند؟

نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله خاتمی اقامه می‌شود

نخستین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می‌شود

آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

بودجه عمرانی 219 میلیارد تومانی منطقه 6 قم در سال گذشته

شناسنامه باغ‌های شهر قم تدوین می‌شود

برگزاری همایش دوستدار سلامت خانوده در دانشگاه علوم پزشکی قم

دختران کبدی قم در جمع 16 تیم برتر کشور

سرانه 10 میلیون تومانی بودجه عمرانی شهرداری قم

اعزام پسران کشتی فرنگی قم به جام بین المللی صفوی

ممنوعیت همراه داشتن 14 قلم دارو در عربستان برای زائران حج

واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

اعزام 90 هزار شهروند ایرانی به حج امسال

روایت ضرغامی از پیاده‌روی بین مردم و شنیدن حرف آنان درباره طرح حجاب

جزئیات طرح ممنوعیت عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

جمع شدن برخی شیرخوارگاه‌های تهران پس از اصلاح دستورالعمل فرزند خواندگی

دریای خزر عقب‌نشینی کرد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید

هشدار به خانم‌ها در استفاده از رُژ لب/ وجود مواد مضر و سمی

آیت الله هاشمی علیا عنوان کرد؛ لطف الهی به مؤمنان جهت دوری از تعصب جاهلی

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

5 اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر، نویسنده و مترجم معاصر، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن

برقراری توازن و عدالت منطقه‌ای سیاست اصلی شورای شهر قم است

بودجه عمرانی 219 میلیارد تومانی منطقه شش قم در سال گذشته

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری آزمون سراسری تشریح شد

تصاویر عجیب از سیل شدید در کنیا و رفت‌وآمد مردم از روی سقف خانه‌ها!

معاون رئیس جمهور: پنجشنبه‌ها عملا تعطیل است، نمی‌دانم چه شده که عده‌ای می‌گویند شنبه تعطیل باشد

معاون رئیس جمهور: دیدگاه دولت به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نزدیک‌تر است

وزیر کشور: فراجا به عنوان ضابط قوه قضائیه وظیفه ذاتی در حوزه حجاب دارد

اظهارات فرمانده سابق سپاه در مورد طرح نور، و لایحهٔ حجاب و عفاف

مخبر: مراقبت کنید تا اخلال و مشکلی در برگزاری کنکور سراسری رخ ندهد

ضرغامی: آمارها نشانگر رشد قابل‌توجه گردشگری است

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

پلمب یک مرکز غیرمجاز پوست، مو و زیبایی در قم

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد