عصر قم

آخرين مطالب

گفتگوی شهر با دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)

پیشگیری از ارزبری مهم‌ترین هدف ساخت قطار ملی است شهرداری تهران

پیشگیری از ارزبری مهم‌ترین هدف ساخت قطار ملی است
  بزرگنمايي:

عصر قم - شهر: به گفته دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) برای جلوگیری از ارزبری و توسعه صنعت قطارسازی باید به سمت تولید انبوه قطارهای ملی گام برداشت.

کیارش محرمی، دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در گفت‌وگو با شهر ، ضمن اشاره به امضای تفاهم نامه‌ سه جانبه «ساخت یک رام قطار ملی» میان شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی در تیر 1398، بیان کرد: باتوجه به اینکه شرکت مترو در زمینه قطارهای مترو به عنوان متولی بشمار می‌رود و در اتحادیه شرکت‌های قطارشهری کشور به عنوان پیشرو عمل می‌کند، مسئولیت اصلی ساخت یک رام قطار ملی براساس تشریفات مناقصه به شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) محول شد. کارفرمای این پروژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازنده شهرداری تهران و مجری و متولی اصلی پروژه شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) است.
او با بیان اینکه نخستین بار است که چنین پروژه‌ای در سطح کشور تعریف، طراحی و اجرا شده است، افزود: البته ناگفته نماند که در طول ادوار گذشته دوبار برای ساخت قطار ملی خیزش شد اما هیچ زمان به نتیجه مثبتی نرسید. در پروژه فعلی هدف این بود که عمق داخلی سازی به بیش از 75 درصد برسد که درحال حاضر به این مهم رسیده‌ایم.
محرمی با تأکید براینکه قطار مترو پیچیدگی‌های خاص ساخت خود را دارد، گفت: قطار مترو برخلاف قطارهای حومه‌ای، حدود هر یک کیلومتر باید ترمز کند و بایستد که از همین لحاظ، قطار فشار بسیاری را متحمل می‌شود. پیش از ساخت یک رام قطار ملی، قطعات ساده‌ای نظیر درب، ترمز، موتور محرکه و ... کاملاً وارداتی بود. در طول این چند سال بهره برداری از خطوط مترو همیشه از نمونه‌های خارجی و بیشتر چینی استفاده می‌شد. سه نسل از قطارهای چینی در مترو تهران فعالیت می‌کنند.
به گفته دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)؛ تمامی قطعات ساخته شده اعم از بوژی، سیستم ترمز، سیستم رانش و ... توسط شرکت واگن سازی تهران سرهم شده است. البته ساخت کابین قطار و طراحی داخلی واگن‌ها و همچنین ساخت سیستم تهویه داخلی توسط این شرکت انجام شده است.
او درباره سهم شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ساخت یک رام قطار ملی، توضیح داد: تا حد بسیاری از هزینه‌های ساخت یک رام قطار ملی از طریق صندوق حمایت از سرمایه گذاری زیست فناوری و دریافت تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تقبل شده است. حدود 60 تا 70 درصد این سهم پرداخت مربوط به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
محرمی درباره بومی سازی قطعات و تجهیزات ناوگان مترو، گفت: ساخت یک رام قطار ملی با اتکا به سازندگان و صعنت گران داخلی، انجام شده است. ناگفته نماند که کارگروهی درون شرکت مترو تهران تحت عنوان «ساخت داخل» ایجاد شده بود که با شناسایی سازندگان داخلی و انتخاب توانمندان این عرصه، بسیاری از اقلام و تجهیزات ثابت و متحرک ناوگان مترو، بومی سازی می‌شود. استفاده از توان داخلی به کاهش ارزبری و بحران ارز کمک می‌کند.
دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) ضمن اشاره به رونمایی از قطار ملی حداکثر تا دو هفته دیگر، گفت: درحال حاضر عمق داخلی سازی در یک رام قطار ملی به بیش از 75 درصد رسیده است که باید تلاش کرد که 20-30 درصد سهم باقی مانده از عمق داخلی سازی را هم بدست آورد. این کار نیازمند تلاش و هزینه‌های بیشتر است. در نمونه نخست یک رام قطار، ایمنی و بروز کمترین درصد خطا مهم بود.
او در پاسخ به این پرسش که آیا جهاد دانشگاهی می‌تواند قطعات مورد نیاز را از تولید آزمایشگاهی به تولید انبوه برساند، بیان کرد: بستگی به این دارد که شرکت‌های سازنده دیگر هم همراه جهاد دانشگاهی شوند. جهاد دانشگاهی با دانش خود و صنعگران با صنعت ساخت باید در کنار هم بایستند. البته تولید انبوه نیازمند تأمین منابع مالی است که شهرداری تهران و معاونت فناوری و ریاست جمهوری آن را پیگیری می‌کنند.
محرمی با بیان اینکه می‌بایست برای جلوگیری از ارزبری و توسعه صنعت قطارسازی، به سمت تولید انبوه گام برداشت، گفت: حمل و نقل تنها وابسته به شهرداری نیست و همه دستگاه‌ها باید برای توسعه آن کمک کنند. توانایی تولید انبوه در زمینه بوژی، سیستم رانش و تکمیل و ساخت قطعات مختلف واگن و ... وجود دارد.
دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در پایان درباره قرارداد 105 دستگاه واگن با شرکت واگن سازی تهران، توضیح داد: همزمان با رونمایی از ساخت یک رام قطار ملی، قرداد ساخت 105 دستگاه واگن با شرکت واگن سازی منعقد می‌شود. ساخت قطار ملی یکی از دستاوردهای مهم مدیریت شهری پنجم و شورای اسلامی شهر تهران است که می تواند یادگار خوبی از این دوره برای شهروندان تهرانی باشد. 
خبرنگار: ملیکا هاشمی

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/269761/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!