عصر قم

آخرين مطالب

پژوهش های میدانی پاسخ می دهند

چرا مردم دستور العمل های بهداشتی را رعایت نمی کنند؟ مقالات

چرا مردم دستور العمل های بهداشتی را رعایت نمی کنند؟
  بزرگنمايي:

عصر قم - علی حسینی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم، در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: در طرح نظرسنجی‌ «سنجش دیدگاه شهروندان قم در خصوص کرونا و دلایل کاهش وعدم همراهی مردم با دستورالعمل‌های بهداشتی» که در دی ماه 1399 با تعداد نمونه 399 نفر در شهر قم انجام شد، بیش از 94 درصد از افراد پاسخ دادند که به اقلام بهداشتی مانند مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده، ماسک و دستکش به میزان لازم دسترسی دارند.
وی ادامه داد: از بین کسانی که به اقلام بهداشتی مانند ماسک و مواد ضدعفونی کننده دسترسی نداشته اند و69.5 درصد از آنها دلیل اصلی عدم دسترسی خود به اقلام بهداشتی را قیمت بالای اقلام، 21.7 درصد نبودن آن ها در فروشگاه ها و 8.6 درصد سایر موارد را اعلام کردند.
وی بابیان اینکه رعایت دستوالعمل های بهداشت فردی از جمله عواملی است که در کنترل شیوع بیماری کرونا بسیار موثر است و یکی از ساده ترین راه بهداشت فردی شستن دست‌ها و استفاده از ماسک در فضاهای عمومی است، اظهارکرد: براساس نتایج، 38.3 درصد از پاسخگویان معتقدند که مردم نسبت به چند ماه قبل دستورالعمل‌های بهداشت فردی مثل شستن دست و زدن ماسک را کمتر رعایت می کنند و در مقابل 46.9 درصد گفته‌اند این مراقبت‌ها بیشتر شده است و 12.5 درصد از پاسخگویان نیز بیان کرده اند رعایت این نسبت به چند ماه قبل فرقی نکرده است.
وی بااشاره به اینکه دیدگاه پاسخگویان در خصوص رعایت پروتکل ها ودستورالعمل‌های بهداشت فردی توسط مردم نسبت به چند ماه قبل در بین گروه‌های مختلف سنی متفاوت است، بیان کرد: افراد 50 سال و بالاتر به نسبت دیگر گروه‌های سنی بیان کرده اند مردم پروتکل‌ها ودستورالعمل‌های بهداشت فردی مثل شستن دست و زدن ماسک بیشتر از قبل رعایت می کنند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم افزود: 43.4 درصد از پاسخگویان بیان کرده اند که توجه آن‌ها به رعایت دستورالعمل‌های بهداشت فردی مثل شستن دست و زدن ماسک نسبت به چند ماه قبل فرقی نکرده است اما 40.4 درصد گفته‌اند بیشتر از قبل و 16.3 درصد گفته‌اند کمتر از قبل این دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند.
وی تصریح کرد: با توجه به نتایج مردان به نسبت زنان و افراد 50 سال و بالاتر به نسبت دیگر گروه‌های سنی بیشتر از قبل پروتکل ها ودستورالعمل‌های بهداشت فردی را رعایت می کنند و این نسبت در بین گروه‌های مختلف تحصیلی تفاوت معناداری ندارد.
حسینی بیان کرد: 38.8درصد از پاسخگویان به میزان زیاد یا خیلی زیاد، 21 درصد به میزان کم یا خیلی کم و 40.1 درصد به میزان متوسط رعایت توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا را به اطرافیانشان تذکر می دهند و افراد 50 سال و بالاتر به نسبت دیگر گروه‌های سنی بیان کرده اند رعایت توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا را به اطرافیان به میزان زیادی تذکر می دهند.
وی عنوان کرد: با توجه به پاسخ‌های مردم مهم‌ترین دلایل عدم رعایت موارد بهداشتی از سوی برخی مردم، عدم اعتقاد به وجود بیماری کرونا و نپذیرفتن اهمیت این بیماری است که نزدیک به 18.3 درصد به آن اشاره کرده‌اند. 15.3 درصد عادی شدن شرایط و 8.5 درصد خسته شدن مردم به دلیل طولانی شدن بیماری، 8.3 درصد بی تفاوتی و سهل انگاری و 6.3 درصد مشکلات اقتصادی را دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها دانسته‌اند.
وی اظهارکرد: چگونگی رفتار مردم در یک موقعیت مخاطره‌آمیز، بستگی به فهم و ارزشیابی آن‌ها از مخاطره یا خطر دارد و این موضوع در دوران شیوع بیماری کرونا، ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است. درک میزان خطرناک بودن یک واقعه، رفتار متناسب با واقعه را تعیین می کند تا پیامدهای منفی خطر کمتر شوند. درک خطر نقش مهمی در اجرای رفتارهای احتیاطی دارد باعث درک واقع‌بینانه از خطر در کنار دانش و مهارت صحیح برای ارتقاء و اقدامات پیشگیرانه می‌شود.
وی ادامه داد: برای بررسی میزان خطر واقعی کرونا، در سؤالی از پاسخگویان پرسیده شد با توجه به آنچه در این یکسال گذشته دیده اید و شنیده اید به نظرتان کرونا یک خطر واقعی است یا بیش از اندازه بزرگ شده؟ که 64.2 درصد از پاسخگویان بیان کرده‌اند با توجه به آنچه در این یکسال گذشته دیده‌اند و شنیده اند، کرونا یک خطر واقعی است.
وی افزود: در مقابل 33.1 درصد گفته‌اند کرونا بیش از اندازه بزرگ شده است و 2.1 درصد از پاسخگویان آگاهی از خطر کرونا نداشته اند و در پاسخ به این سوال گزینه نمی دانم را انتخاب کرده‌اند.
وی بابیان اینکه نظر افراد درباره خطر بیماری کرونا در بین گروه‌های مختلف سنی متفاوت است، تصریح کرد: افراد 50 سال و بالاتر بیشتر از دیگر گروه‌های سنی آن را خطری واقعی دانسته‌اند و ارزیابی پاسخگویان در خصوص خطر بیماری کرونا در بین زنان و مردان و گروه‌های مختلف تحصیلی تفاوت معناداری ندارد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم اظهارکرد: 60.7 درصد مردم قم با بازگشایی مدارس و دانشگاه ها در شرایط فعلی مخالف اند و این دیدگاه در بین گروه های مختلف جنسی، سنی و تحصیلی یکسان است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/271507/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نگاهی به زندگی پربرکت آیت‌الله العظمی بروجردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

80 درصد از نقاط آبگیر شهر قم شناسایی و رفع معضل شد

عملیات اجرایی منوریل قم پس از 10 سال توقف آغاز می‌شود

توماج صالحی به اعدام محکوم شد

دستگیری اراذل و اوباش شمشیر به دست تهرانپارس

تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ!

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت به‌ کار خود ادامه خواهد داد

عوارض خطرناک کبد چرب

استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا از آیت‌الله رئیسی

ما دو جور بخشنده داریم!

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

برگزاری همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم

تهیه 3000 سند کاداستر برای املاک شهرداری قم

آغاز عملیات تکمیل مونوریل قم همزمان با دور دوم سفر رییس جمهور

تخلیه آب در کاشان همچنان ادامه دارد/آسیب به قنوات اردستان

مسیر فعلی مونوریل قم توجیه ترافیکی ندارد

از برگزاری اجلاسیه سراسری روسای شوراهای اسلامی کشور تا تدوین شناسنامه باغ‌های شهر قم

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور وجود ندارد

آموزش هوش مصنوعی به دانش‌آموزان مناطق محروم

آمار مهاجرت به استان‌های شمالی کشور طی دو سال اخیر

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می‌گیرند؟/ شایع‌ ترین بیماری های اورولوژی در کشور

مراقبت های بعد از عمل چشم

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

قم میزبان اجلاسیه سراسری روسای شوراهای اسلامی می‌شود

نگرانی از ریزش دیوار قلعه بلقیس؛ دومین بنای خشتی ایران

بازداشت عامل جنایتکاری که با اخاذی و تهدید خانم‌ها را مجبور به توزیع مشروبات الکلی می‌کرد!

وکیل مدافع: توماج صالحی به اعدام محکوم شد

فیزیوتراپی برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

آیت الله جوادی آملی: بهشت و جهنم محصول کار ما در همین دنیاست

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

نظارت پلیس فتای قم بر فضای مجازی همزمان با اجرای طرح نور

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی 1403 - 1404 اعلام شد

آتش‌سوزی در یک مدرسه دخترانه

رانش جاده عباس‌آباد به کلاردشت

ادامه کمک‌رسانی‌ها به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

عنابستانی: آخرین جمع‌بندی احتمالی کمیسیون اجتماعی مجلس توافق برای تعطیلی شنبه‌هاست

زورگیران دهه هشتادی دستگیر شدند

مونوریل قم تکمیل می‌شود؛ احتمال حذف خط دوم قطار شهری

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به IBS هستند؟

نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله خاتمی اقامه می‌شود

نخستین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می‌شود

آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

بودجه عمرانی 219 میلیارد تومانی منطقه 6 قم در سال گذشته