عصر قم

آخرين مطالب

بیت آیت الله العظمی فیض قمی؛

گنجینه تاریخ مرجعیت و معماری قم، فراموش شده در قلب شهر روحانیت

گنجینه تاریخ مرجعیت و معماری قم، فراموش شده در قلب شهر
  بزرگنمايي:

عصر قم - رضا فیض، در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با خانه تاریخی آیت الله میرزا محمد فیض قمی، عنوان کرد: جایگاه این خانه را می توان از چندین جنبه تاثیرات اجتماعی، فقهی، تاریخی و... مورد بررسی قرار داد.
وی با بیان اینکه مرحوم آیت الله العظمی میرزا محمد فیض قمی که یکی از مراجع ثلاث در دوره خود محسوب می شدند و دارای شاخصیت تامه و مقبولیت عامه و مرجعیت کامله بودند. ایشان از بزرگترین مراجع تاریخ معاصر شیعه محسوب می شوند.
وی با ذکر این مطلب که ایشان موسس اولیه حوزه علمیه قم معاصر بودند، ادامه داد: ایشان پس از تحصیلات اولیه که از1293 قمری در قم آغاز شد، در سال 1317 قمری به نجف اشرف عزیمت نموده و از محضر علمایی چون آخوند خراسانی بهره برد. وی در سال 1323 برای استفاده از محضر آیت الله میرزای شیرازی که صاحب مکتب سامرا بودند به این شهر عزیمت نمود و به شدت مورد استقبال ایشان قرار گرفتند و پس از اخذ مدارک اجتهادی از جمیع اساتید نجف اشرف که شامل 6 مرجع شاخص بود، به خصوص مرحوم میرزای شیرازی اجازه اجتهاد گرفتند. 
فیض بیان کرد: آیت الله فیض به والد ما عرض کرد که مرحوم میرزا موافق عزیمت ایشان به قم نبود و پس از بیان مسایلی چون ملاقات مادر، ایشان نیز راضی می شوند و محروم فیض به قم تشریف آورد و در این شهر ساکن می شود. وقتی ایشان به قم وارد شد به دنبال مکان مناسبی برای سکونت بودند زیرا بیت مرجعیت باید برای مراجعات مردمی و مجالس و.. شرایط خاصی داشته باشد. پیشکار ایشان این خانه را دارای که چندین اندرونی، آب انبار، زیر زمین و... داشت را معرفی می کنند اما گفتند که به خاطر شایعاتی در رابطه با حضور اجنه در این خانه کسی سراغ این ملک نمی رود؛ اما ایشان با توجه به خوابی که دیده بودند در خرید این خانه مصمم شدند.
نواده آیت الله العظمی فیض قمی بیان کرد: مرحوم فیض قمی پس از حضور در قم با توجه به اینکه مدرسه فیضیه در آن زمان به انبار مغازه جنب حرم و موارد دیگر و... مبدل شده بود سعی کردند که با حکمت و تدبیری که به کار بردند همه این اضافات را پاک کنند و این مدرسه عظیم را دوباره نوسازی کنند. پس از این امر به سراغ مدرسه خان رفتند. فعالیت های احیاگرانه ایشان در حوزه علمیه قم دنبال می شد که ایشان حس کرد که برای این توسعه فعالیت ها باید از کمک علمای بزرگ نیز بهره ببرد.
وی با اشاره به اینکه در این خانه علما زیادی حضور می یافتند و تصمیمات مهمی در این بیت اتخاذ شده است، اظهار کرد: مرحوم آیت الله فیض قمی در همین بیت، نامه ای به مرحوم آشیخ عبدالکریم حائری در اراک ارسال کردند و از ایشان برای حضور در قم دعوت نمود. پس از آن مجددا به هوای سفر مرحوم شیخ به مشهد، دوباره ایشان مرقومه ای را نوشت و از طریق میرزا حسن برقعی امام جمعه صحن حرم مطهر، وی شخصا نامه را نزد شیخ عبدالکریم حائری برد و پس از حضور ایشان در قم، مرحوم فیض تا شاه جمال فعلی نیز برای استقبال از مرحوم حائری حضور یافت. در آن زمان ایشان در یک حرکت استراتژیک و مهم مرحوم حائری را دعوت به اقامه جماعت حرم کردند و به احترام شیخ نیز هیچ زمانی در حرم نماز اقامه نکردند. این مسایل از وارستگی و عظمت علمایی است که این سنت های حسنه را به یادگار گذاشتند.
وی گفت: مرحوم آیت الله العظمی فیض قمی در سال 1333 هجری قمری که اوج خفقان پهلوی اول نیز بود مراسم روضه خوانی را در این خانه برگزار کردند که با توجه به موقعیت این خانه و تعداد درهای فراوان افراد به صورت مخفیانه در این مراسم ها شرکت می کردند و اکنون بیش از یک قرن است که در این خانه مراسم روضه خوانی برگزار می‌شود.

عصر قم


وی با اشاره به سابقه اقامه عزا توسط مرحوم آیت الله العظمی محمدفیض قمی و فرزندایشان آیت الله مهدی فیض قمی، بیان کرد: میرزا محمد فیض قمی 25 سال و 76 سال نیز مرحوم حاج آقا مهدی فیض در این محل اقامه عزا داشتند و پس از 101 سال، سال گذشته در غیاب ایشان مجلس روضه خوانی با شرایط محدود به خاطر کرونا برگزار شد.
فیض با بیان به اینکه با باز شدن یک در بیش از 15 اتاق به هم متصل می شوند و همچنین این خانه شش خانه را به هم متصل کرده است، بیان کرد: در دوران قحطی بعد از جنگ جهانی نیز، آیت الله فیض به کمک خیرین در زیر زمین این خانه آرد درست می کردند و نان می پختند و به صورت مخفیانه بین نیازمندان تقسیم می کردند.
وی با اشاره به اینکه هزار 358 متر مربع مساحت این خانه است و به گفته میراث فرهنگی این خانه بیش از 200 سال قدمت دارد و متعلق به حاکمان قم بوده است، عنوان کرد: این منزل دارای 4 آب انبار و 4 زیر زمین بوده است.با توجه به اینکه در گذشته خانه ها حمام نداشتند و این خانه دو حمام داشته، در زمان کشف حجاب، زنان از درهای مخفی به این خانه می آمدند و از این حمام ها استفاده می کردند و همچنین در جریان نهضت امام خمینی و 15 خرداد در زمان حمله به مدرسه فیضیه نیز مجروحان زیادی را برای درمان به این خانه آوردند.
فیض اظهارکرد: دکتر محمدتقی فیض فرزند خواهر آیت الله العظمی فیض بود که از برجسته ترین پزشکان معاصر قم بودند و هم اکنون زنده است، نقل می کرد که چگونه برای درمان انقلابیون و طلابی که مجروح شده بودند از چند طریق به خانه حضور می یافت. جالب است که گاهی مجبور می شدند که بهانه معاینه مرحوم فیض بزرگ به بیماران رسیدگی کنند.
وی با اشاره به اینکه بعد از فوت آیت الله فیض این خانه در اختیار ورثه قرار گرفت، بیان کرد: این بیت طبق قانون شرع در اختیار ورثه است و مرحوم آیت الله مهدی فیض هم از جمله این وراث محسوب می شود. زندگی این دو عالم وارسته به رغم اینکه پول فراوانی به آنها می رسید بسیار زاهدانه بود و هیچ از زندگی نداشتند. به همین دلیل پولی برای خرید سهم وراث دیگر نداشتند. ایشان با کمک مالی مرحوم آیت الله بروجردی این منزل رااز تمام وراث خریداری می کنند و پس از خرید سهام دیگران، ما نیز به این منتقل شدیم.
وی با تاکید بر اینکه این خانه سه میراث محسوب می شود، تصریح کرد: این خانه به دلیل رفت وآمد مراجع و علمای بزرگ یک میراث مرجعیت و فقاهت است و با توجه به قدمت آن یک میراث فرهنگی و تاریخی نیز محسوب می شود همچنین میراثی برای وراث نیز هست.
وی گفت: مراجعی بزرگی به این بیت وارد شدند. آیت الله العظمی گلپایگانی، مرعشی نجفی، فاضل لنکرانی و نوری همدانی و... بارها و بارها به این منزل تردد داشتند و جلسات مهمی را در این بیت برگزار کردند و از این جهت این بیت باید حفظ شود.

عصر قم


وی اظهارکرد: از دیگر سوی با توجه به اهمیت جایگاه تاریخی این بیت و اینکه هیچ خانه ای در حال حاضر در قم نشانگر تاریخ معماری قم نیست باید این خانه حفظ شود زیرا این خانه به دلیل اینکه مرمت زیادی نشده است به شدت نیازمند مرمت و نگاه داری است. این خانه یک موزه کامل و تمام عیار در بحث معماری معاصر ایران است که می تواند برای نسل جوان بسیار جذاب باشد.
وی با اشاره به مسایل حقوقی این بیت نیز گفت: این بیت یک شخصیت حقوقی هم دارد که وراثی در حال حاضر از این بیت سهم دارند. بنده سهم الارث خود را وقف نگاه داری و روضه خوانی کردم ولی باید سهم وراث دیگر ادا شود و آنها نیز حقی دارند که شاید نخواهند این خانه به این شکل بماند و حق هم دارند. ولی ما اصرار داریم که این بیت به دلیل جایگاه عظیم معنوی و تاریخی که دارد و بیت یک مرجع بزرگ بوده حفظ شود. در این میان مشکلی وجود دارد که نمی توانیم سهم دیگران را بخریم و نیازمند مسئولانی هستیم که از این جایگاه به مساله نگاه کنند و از این بیت صیانت کنند.

عصر قم


فیض اظهارکرد: پیش از فوت آیت الله فیض یک و نیم دانگ از منزل به مادر ما رسید و ما هم آن را وقف کردیم. مابقی ورثه شاید نخواهند اینکار را انجام دهند ومانعی هم نمی توان برای آنها تراشید. امیدواریم که میراث فرنگی این ملک را حفظ کنند. ما نیز مایل به حفظ هستیم که بتوانیم که بهره های خوبی از این بیت ببریم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/274570/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

25 درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه

درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

پیش‌بینی بارش پراکنده در قم

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آسمان مال من است

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

انفجار کپسول گاز در شرق تهران با 6 کشته

تایم لپس بارش باران سیل آسا در دبی

آموزش و پرورش: احکام رتبه‌بندی 100 هزار معلم بازنشسته سالهای 1400 تا 1402 اصلاح شد

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

آسمان قم امروز پنجشنبه 30 فروردین صاف تا کمی ابری است

بالگرد اورژانس استان تهران جان دو نفر را در اتوبان تهران-قم نجات داد

پورعباس: در سال 1402 به هیچ عنوان تقلب سازمان یافته‌ای به ثمر ننشست

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه حج بسیار سنگین است

انفجار کپسول گاز در پایانه شرفق تهران با 6 کشته

لحظه نجات 7 نفر که در سیل کنارک گرفتار شده بودند

منطقه زیبای پامنار خوزستان

سیل و آبگرفتگی در 8 استان جنوبی کشور

اورژانس هوایی فرشته نجات خانم 72 ساله شد

بازداشت دختر 11 ساله ای که فروشنده لباس را به قتل رساند

زمین گرد است!

برگزاری «همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

همایش بزرگداشت دکتر زهرا شجاعی 13 اردیبهشت در قم برگزار می شود