عصر قم

آخرين مطالب

شرح دعای روز پانزدهم ماه رمضان/انابه، ارتباط عاشقانه عبد و معبود فرهنگی

شرح دعای روز پانزدهم ماه رمضان/انابه، ارتباط عاشقانه عبد و معبود
  بزرگنمايي:

عصر قم - حجت‌الاسلام والمسلمین هادی عباسی‌خراسانی، استاد حوزه گفت: در دعای روز پانزدهم ماه مبارک می‎خوانیم که «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ طَاعَهَ الْخَاشِعِینَ وَ اشْرَحْ فِیهِ صَدْرِی بِإِنَابَهِ الْمُخْبِتِینَ بِأَمَانِکَ یَا أَمَانَ الْخَائِفِینَ؛ خدایا در در این ماه طاعت فروتنان را نصیبم کن و سینه‏‌ام را برای انابه همانند بازگشت خاضعان باز کن به امان دادنت ای امان‌‏ده‏ هراسندگان».
وی افزود: در اولین فراز از دعای روز پانزدهم از خداوند می‌خواهیم طاعت خاشعین را روزی ما گرداند؛ خشوع از ویژگی‌های مؤمن است که خداوند در آیه دوم از سوره مؤمن نیزذکر نموده‌ است «الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ؛ (مؤمنان) کسانی هستند که در نماز خود خاشع و فروتن‌اند». سوره مؤمن آیه 2.
این کارشناس حوزوی تصریح کرد: از پیامبر(ص) پرسیدند: خشوع چیست؟ فرمودند «التواضع فی الصلاه و ان یقبل العبد بقلبه کله علی ربه ؛ فروتنی و تواضع در نماز و این که بنده با تمام قلبش به سوی خدا برود» ( بحار الانوار، ج ,84 ص 264 )؛ خضوع و خشوع در نماز یعنی هنگامی که به نماز ایستادی، بدانی در مقابل حضرت حق ایستاده‌ای و هم‌چون عبد در برابر مولی بایستی.
وی گفت: خضوع یعنی شکل دادن به بدن به گونه‌ای که بیننده با دیدن شکل بدن، راه رفتن، نشستن و حرف زدن، احساس نکند که انسان تکبر یا غرور می‌ورزد؛ «عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَی الْأَرْضِ هَوْنا (فرقان، 63)؛ بندگان رحمان کسانی‏‌اند که روی زمین با آرامش و فروتنی راه می‏‌روند»؛ خضوع در نماز و عبادت یعنی اعضا و جوارح بدن رو به قبله و متوجه حق باشد؛ به عبارتی اگر اعضای ظاهری انسان طبق ضوابط شرعی درست و مؤدب بود، این انسان خاضع است و خضوع دارد؛ پس خضوع جسمانی است اما خشوع قلبی است و بالاتر از خضوع است؛ یعنی همان‌طور که اعضای ظاهری متوجه حق هستند، قلب انسان و قوای باطنی نیز باید متوجه حضرت باری تعالی باشد؛ چنین نمازی است که معراج مؤمن و بازدارنده از زشتی‌ها است «و تَنْهی‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر» سوره عنکبوت آیه 45.
نویسنده الهی‌نامه تصریح کرد: بنابراین خشوع صفت قلب است و مبدأ آن قلب می‌باشد و به واسطه قلب در اعضا و جوارح هم ظاهر می‌شود. از پیامبر(ص) نقل شده‌است که به شخصی که در نماز با ریش خود بازی می‌کرد، فرمود: أما أنه لو خشع قلبه لخشعت جوارحه (المیزان، ج15، ذیل آیه 2 سوره مؤمنون)؛ این مرد اگر قلبش خاشع بود، جوارح او هم خاشع می‌شد.
وی گفت: امام صادق علیه السلام در ضمن دعا، از خداوند چنین درخواست می‌کند: «خدایا! به تو پناه می‌برم از تنی که سیر نشود و از قلبی که خاشع نگردد و از دعایی که به اجابت نرسد و از نمازی که سود ندهد» (مجمع البیان، ج4، ص380).
خضوع و خشوع در مقابل تکبر و غرور
نویسنده کتاب صد کلمه اظهار کرد: تکبر و غرور مقابل و ضد خضوع و خشوع است؛ تکبر یعنی این‌که انسان خود برای خود نسبت به دیگران کمال قائل شود و خود را برتر ببیند؛ مانند تکبر شیطان نسبت به انسان که سبب رانده شدن او از درگاه الهی شد؛ غرور به معنی فریفتگی به داشته‌ها و جذابیت‌ها و علائق دنیوی است که انسان را از یاد خدا غافل می‌کند و در نهایت به عجب، تکبر و خودپسندی می‌انجامد.
وی افزود: از امام صادق(ع) پرسیدند: تکبر چیست؟ فرمود: بزرگترین تکبر آن است که حق را سبک بشماری و مردم را تحقیر کنی و پست دانی. پرسیدند: سبک شمردن حق چیست؟ فرمود: در برابر حق نادانی کند و به اهل و پیروان حق طعنه زند. (اصول کافی، ج3، ص397).
این نویسنده حوزوی اظهار کرد: در چنین روزی از خداوند می‌خواهیم ما را از غرور و تکبر که سبب دوری از رحمت الهی می‌شود باز دارد و خضوع و خشوع در عبادت را به ما عطا نماید.
وی در توضیح «وَ اشْرَحْ فِیهِ صَدْرِی بِإِنَابَهِ الْمُخْبِتِینَ بِأَمَانِکَ یَا أَمَانَ الْخَائِفِین» گفت: در این فراز از خداوند می‌خواهیم: شرح صدر انسان‌های فروتن و خداترس را به ما عطا کن، به اما بخشی خود ای امان و امنیت دل‌های هراسان و ترسان.
عباسی‌خراسانی عنوان کرد: شرح در لغت به معنای بسط و گسترش دادن و صدر به معنای سینه است؛ مقصود از شرح صدر، گشادگی سینه و روح با نور، آرامش و رحمت الهی است و از مصادیق آن تحمل و مدارای بالا و قوی در مسئولیت‌های سنگین و دشوار است.
وی افزود: از پیامبر(ص) سؤال شد که شرح صدر چیست؟ فرمود: «اذا دخل النور فی‌القلب انشرح و انفتح؛ نوری است که خدا در قلب هر کس بخواهد می‌افکند و در پرتو آن، روح او وسیع و گشاده می‌شود»؛ پرسیدند: «آیا نشانه‌ای دارد که با آن شناخته شود؟» فرمود: «الانابه الی دار الخلود، و التجافی عن دار الغرور، و الاستعداد للموت قبل نزوله ؛ آری، نشانه‌اش، توجه به سرای جاویدان و جدا شدن از سرای غرور (دنیا) و آماده شدن برای مرگ است، پیش از آن که مرگ فرا رسد» (مجمع البیان، ج4، ص363).
این استاد حوزه خاطرنشان کرد: شرح صدر در واقع استعداد دریافت معارف و حقایق است؛ وقتی این استعداد در کسی بوجود آید، انوار معرفت الهی در دل او می‌تابد؛ شرح صدر در سه مرحله نصیب انسان سالک می‌شود: در ابتدای راه نور عقل به او عطا می‌شود، در وسط مسیر سیر و سلوک نور علم به او افاضه می‌شود و در پایان مسیر نیز نور عرفان به او داده می‌شود.
وی افزود: در پرتوی این انوار انسان به درک شهود بسیاری از حقایق دست می‌یابد و بسیاری از حجاب‌ها برای او کنار می‌رود و چنین شخصی می‌تواند با نور الهی ملکوت را مشاهده کند؛ خداوند در قرآن شرح صدر را نعمتی بزرگ می‌داند که به هدایت شدگان عطا می‌کند: «فَمَنْ یُرِدِ اللَّهُ أَنْ یَهْدِیَهُ یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلام (انعام، 125)؛ آن کس را که خدا بخواهد هدایت کند، سینه‏اش را برای (پذیرش) اسلام، گشاده می‌سازد».
این استاد حوزه گفت: انابه برترین درجه توبه است؛ زیرا توبه بازگشت از مخالفت به موافقت و از معصیت به طاعت است؛ ولی انابه بازگشت از غیر محبوب به محبوب است؛ انابه یعنی انسان از هرآن چه غیر خداست دست بکشد و با تمام وجود خود را متوجه ذات باری تعالی کند؛ در انابه سخن از مخالفت و معصیت نیست، بلکه انابه کننده علاقه غیر خدا را نمی‌خواهد هرچند حلال باشد؛ خداوند در سوره مبارکه هود، آیه 75 صفت منیب را به حضرت ابراهیم(ع) نسبت می‌دهد: «إِنَّ إِبْرَاهِیمَ لَحَلِیمٌ أَوَّاهٌ مُّنِیب». منیب اسم فاعل از مصدر انابه است و به کسی اطلاق می‌شود که در هر کاری به خدا رجوع می‌کند و در دل محبوبی جز خدا ندارد.
وی افزود: خبت به معنای تواضع، طمأنینه، خضوع و خشوع است و اخبات جمع این‌ها است، اخبات یک نوع فروتنی است که هم خضوع دارد، هم خشوع و هم طمأنینه و آرامش خداوند در قرآن چهار صفت برای مخبتین ذکر می‌کند: «وَ بَشرِ الْمُخْبِتِینَ‏ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَت قُلُوبُهُمْ وَ الصابرِینَ عَلی مَا أَصابهُمْ وَ الْمُقِیمِی الصلَوهِ وَ ممَّا رَزَقْنَهُمْ یُنفِقُونَ‏ (حج، 34 و 35)؛ و بشارت ده به متواضعان، همانها که وقتی نام خدا برده می ‌شود دل‌هایشان مملو از خوف پروردگار می‌‏گردد و آنها که در برابر مصائبی که به آنان می‌رسد شکیبا و استوارند و آنها که نماز را بر پا می‌‏دارند و از آنچه روزیشان داده‌‏ایم انفاق می‌‏کنند».
عباسی‌خراسانی بیان کرد: حال که مفهوم شرح صدر را متوجه شدیم، مخبتین را شناختیم و انابه را نیز دانستیم، از خداوند می‌خواهیم شرح صدر مخبتین را به ما عطا نماید و خضوع و خشوع در عبادت را نیز روزی‌مان گرداند که نتیجه همه این‌ها امنیت و آرامش خواهد بود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/293534/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

داستانک/ شنوایی کم

انجام بزرگترین تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم(ص)/جانمایی بیش از 200 المان شهری در قم

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

25 درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه

درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک