عصر قم

آخرين مطالب

رشد نرخ سوادآموزی در قم/از آموزش سالانه 10 هزار سوادآموز تا کسب رتبه برتر در پژوهش و تحقق روش‌های نوین سوادآموزی فرهنگی

رشد نرخ سوادآموزی در قم/از آموزش سالانه 10 هزار سوادآموز تا کسب رتبه برتر در پژوهش و تحقق روش‌های نوین سوادآموزی
  بزرگنمايي:

عصر قم - گروه استان‌ها-استان قم جزء 10 استان برتر در سوادآموزی است و در سال گذشته در این عرصه اقدامات خوبی را در مسیر آموزش نوین در پیش‌گرفته و امسال نیز برنامه‌های مختلفی را به‌ویژه در بستر فضای مجازی و رسانه، در جهت آموزش سوادآموزان تدوین کرده است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم ، با توجه به شیوع کرونا، یکی از دغدغه‌های جدی، جلوگیری از تعطیل شدن آموزش بود که از همان ابتدا، برنامه‌های زیادی از سوی آموزش و پرورش موردتوجه قرار گرفت، به‌ویژه در رابطه با سوادآموزی، دغدغه‌ها و مشکلاتی احصاء شد و روش‌های نوینی مورداستفاده قرار گرفت.
سوادآموزی، یکی از برکات و دستاوردهای مهم بعد از انقلاب اسلامی است که با نهضتی گسترده و جامع، تعداد کثیری از جمعیت کشور توانست از این نعمت برخوردار شود، با توجه به اهمیت سواد در موفقیت‌های زندگی و شغلی، باید مسیری روشن در آموزش، تعلیم مهارت و خواندن و نوشتن، محاسبات و مهارت‌های فنی و اجتماعی برای جامعه هدف فراهم کرد.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، در خصوص اهمیت مشارکت مسئولان در رشد سوادآموزی اظهار داشت: در بسیاری از کشورها موضوع سوادآموزی‌ توسط مدیریت شهری، شهرداری و شوراهای شهر و روستا پیگیری می‌شود و امیدواریم افرادی که قرار است وارد میدان شوراها شوند یکی از برنامه‌های خود را توسعه سوادآموزی در نظر بگیرند.
حجت‌الاسلام محمدرضا قاسمی‌نیا ابراز کرد: معلمان، مدافعین ادب، فرهنگ و علم‌آموزی هستند و باید چنین مقامی را اجر نهیم، به‌ویژه در شرایط کرونایی که اجازه ندادند آموزش به تعطیلی کشیده شود.
وی در تشریح اقدامات انجام‌شده در سال گذشته و همچنین برنامه‌های آموزشی در سال جاری عنوان کرد: قم جز ده استان برتر کشور ازنظر سوادآموزی و شاخص‌های ارزیابی عملکرد است.
‌معاون آموزش و پرورش استان قم تصریح کرد: در چهار سال گذشته قم حائز رتبه‌های برتر ملی ازنظر شاخص‌های ارزیابی عملکرد بوده است و در سال 99 حدود 450 کلاس سوادآموزی تشکیل شد و 10 هزار و 300 نفر در فعالیت‌های سوادآموزی حضور داشتند، در این میان 4 هزار و 400 نفر در سه دوره فعالیت‌های سوادآموزی در دوره‌های سوادآموزی، دوره تحکیم و دوره انتقال شرکت داشتند که در گروه‌های سنی، جنسی و ملیت‌های مختلف بودند.
وی در مورد درصد بی‌سوادی در قم خاطرنشان کرد: طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال 95 به‌عنوان آمار رسمی تعداد 33 هزار و 66 نفر در گروه سنی 10 تا 49 در قم اظهار بی‌سوادی داشته‌اند.
قاسمی‌نیا با بیان اینکه اولویت سوادآموزی در سنین 10 تا 49 سال است که هنوز راه نرفته زیادی در این بخش داریم، اذعان کرد: البته 97 و نیم درصد در این گروه سنی با سواد هستند ولی در گروه سنی 6 سال به بالا نیز 12 هزار نفر اظهار بی‌سوادی کرده‌اند.
وی در رابطه با جایگاه سوادآموزی در اسناد بالادستی یادآور شد: در سیاست‌های کلی، ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش که از سوی مقام رهبری در 10 اردیبهشت سال 92 ابلاغ شد، نخستین بند این است که تحول در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی در جهت رسیدن به حیات طیبه فردی و اجتماعی مطلوب و رشد و شکوفایی استعدادهای فطری و ارتقای کیفی در حوزه‌های بینش، دانش، مهارت، تربیت و سلامت روحی و جسمی دانش آموزان با تأکید بر ریشه‌کن کردن بی‌سوادی باشد که این سیاست‌ها به سران قوا ابلاغ‌شده است.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم عنوان کرد: اگر خواستیم تحولی در شهر و جامعه و خانواده ایجاد شود باید مبتنی بر یادگیری باشد و یادگیری نیز باید متحول و پیشرفته شود و توسعه اسلامی در آموزش رخ بدهد و ما نیاز به جامعه سوادآموزی محور داریم.
وی اظهار داشت: در جهت موفقیت در این مسیر نیاز به تعاملات برون‌سازمانی و استفاده از ظرفیت رسانه و همچنین وجود آمار و اطلاعات به‌روز و نظارت و ارزشیابی داریم و تحقیق و بررسی داریم.
رتبه نخست قم در پژوهش‌های نوین سوادآموزی
قاسمی‌نیا تصریح کرد: قم موفق به کسب رتبه برتر در پژوهش و تحقیق و روش‌های نوین سوادآموزی شد و این تحقیقات باعث شد برنامه‌ها و تولیدات و رویکرد جدیدی داشته باشیم.
وی با تأکید بر اینکه وقتی قرار است با توجه به شیوع کرونا، افراد در خانه بمانند و آموزش، تعطیل‌بردار نیست از فرصت رادیو استفاده کردیم، گفت: این اقدام کاری پژوهشی بود و صدای دانایی را برای گروه سنی 10 سال به بالا در جهت سوادآموزی تولید کرده‌ایم.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم ادامه داد: همان‌طور که کرونا، خسارات بهداشتی زیادی به وجود آورد، در زمینه آموزش دچار لطماتی شدیم و عزمی جدی برای جبران خسارات آموزشی در شرایط کرونایی نیاز است.
25 مرکز یادگیری سوادآموزی در استان چهارمحال و بختیاری فعالیت می‌کنند4 شهید در قم متعلق به خانواده نهضت سوادآموزی است/شهیدان در اخلاص و تقوا الگو هستندرشد سوادآموزی در قم 50 درصد است وی در مورد جامعه هدف در آموزش افزود: هر کس از سن 10 سالگی به دلیل شرایط فرهنگی و اقتصادی نتواند وارد مدرسه شود می‌تواند تا پایان ششم ابتدایی از طریق سوادآموزی به کسب علم بپردازد که مدارک این مقاطع نیز مورد تائید است.
قاسمی‌نیا اظهار داشت: استان قم بعد از شناسایی ویروس کرونا، برنامه‌های مختلفی را برای سوادآموزی ارائه داد که از آن جمله تولید اپلیکیشن برای سوادآموزی و برنامه صدای دانایی هر شب و برنامه لوح و قلم در شبکه نور قم و قلم و بیان در شبکه آموزش در تولید محتواست.
وی عنوان کرد: این دوره‌ها، توسط آموزش‌دهندگان مجرب به‌خصوص در رابطه با سوادآموزی و دوره انتقال تولیدشده است، در این زمینه تلاش می‌کنیم ازنظر تخصص و روش علمی نیز آموزش‌دهندگان را به‌روز کنیم.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه فرآیند آموزش باید با نظارت انجام شود تا به کیفیت مطلوب برسیم، ابراز کرد: دراین‌باره تیم‌هایی در سطح نواحی و مدارس داریم و گروه بهبود کیفیت استان نیز پیگیری‌هایی دارند، مهم‌ترین رکن وظیفه ما نظارت است چون سلامت و کیفیت مسئله مهمی در آموزش و سوادآموزی است.
وی اظهار داشت: از سال 90 استخدام آموزش‌دهندگان به‌صورت برون‌سپاری انجام می‌شود که عمدتاً افراد جهادی و داوطلب هستند، اما با وجود اینکه تعهدی در استخدام نداشته‌ایم اما استخدام آموزش‌دهندگان در دستور کار بوده و ارتقای علمی و مهارتی آموزش‌دهندگان را مورد تأکید قرار داده‌ایم.
انتهای پیام/457/ ز
عضویت در کانال تلگرام خبربان

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/295982/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد