عصر قم

آخرين مطالب

ادامه پیک کرونا در تهران تا یک ماه دیگر اجتماعی

ادامه پیک کرونا در تهران تا یک ماه دیگر
  بزرگنمايي:

عصر قم - ایسنا / معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران با اشاره به روند افزایشی این بیماری در پایتخت، تاکید کرد: تصور می‌کنم تا یک ماه آینده در پایتخت به آرامشی که مدنظرمان است نرسیم. این آرامش زمانی ممکن است رخ دهد که میزان بیماران سرپایی کاهش یابد؛ تا به این ترتیب دو هفته بعد از آن تعداد بستری و چهار هفته بعد موارد فوتی کاهش یابد.
دکتر نادر توکلی با اشاره به آمار بالای مراجعین سرپایی کرونا به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پایتخت، گفت: اکنون روزانه بیش از 10 هزار مراجعه سرپایی به مراکز درمانی داریم. همچنین تعداد بستری‌های روزانه حدود 1400 نفر است و تنها نکته مثبت، افزایش تعداد ترخیصی‌ها است که این موضوع هم به فعالیت کمیته ترخیص بیمارستانی و کلینیک‌های سرپایی بازمی‌گردد.
وی تاکید کرد: البته ما کماکان در پیک بیماری هستیم و شاید تا یک ماه آینده از این وضعیت خلاصی پیدا نکنیم. در حال حاضر با افزایش موارد سرپایی مواجه هستیم و تا دو هفته آینده هم موارد بستری بیمارستانی افزایش خواهد یافت. در واقع شاید روند افزایشی شدید نباشد اما کاهش محسوسی در موارد بستری و سرپایی در پایتخت نخواهیم داشت.
وی با تاکید بر اینکه در تهران به قله بیماری رسیده‌ایم، اظهار کرد: چند پیک مشخص هم داشتیم که شرایط خوبی نبود. موضوعی که از آن می‌ترسیم بروز یک جهش از بیماری است؛ البته هنوز جهش ایرانی کرونا شناسایی نشده است اما با توجه به تشدید و تسریع زنجیره انتقال ویروس، احتمال جهش جدید هم وجود دارد. 
توکلی درباره کمبود داروهای مرتبط با کرونا (رمدسیویر) که اخیرا مطرح شده، افزود: به دلیل افزایش نیاز به دارو به شکل مقطعی با کمبودهایی مواجه بودیم که به سرعت برای آن چاره‌جویی کردیم. ان‌شاءلله از هفته آینده تولید دارو مجددا فعال خواهد شد و پیش‌بینی‌های کرده‌ایم تا از ایجاد کمبودهای احتمالی در دارو جلوگیری کنیم. 
وی درخصوص کمبود اکسیژن با توجه به به روند بستری‌های کرونا نیز تصریح کرد: کمبودها در این حوزه هم مقطعی است و توسط تانک‌های اکسیژن مایع پوشش داده می‌شود. درعین حال نرم افزاری داریم که به شکل الکترونیک پایش اکسیژن‌ها را انجام می‌دهد و در طول ساعات روز وضعیت اکسیژن رسانی بررسی شده و در صورت بروز مشکل با این نرم‌افزار موضوع پیگیری و بررسی می‌شود.
معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران با اشاره به طرح جایابی تخت خالی برای بیماران کرونایی تحت عنوان «6070»، گفت: این طرح در پایتخت بسیار موفق است که با هدف پاسخگویی به مردم برای جلوگیری از سردرگمی مردم است. این سامانه برای کسانی که با توصیه پزشک متخصص یا با دستور کتبی برای بستری راهنمایی می‌شوند بر اساس منطقه زندگی، نوع بیمه و... جایابی می‌کند و بیمار راهنمایی می‌شود. در صورت امتناع بیمارستان از پذیرش بیماری که توسط این سامانه راهنمایی شده است، موضوع توسط ما پیگیری و با بیمارستان برخورد می‌شود.
وی افزود: روزانه بیش از 1000 تماس با این سامانه برقرار می‌شود و عمده تماس‌ها غیر مرتبط و مثلا در مورد واکسن یا موارد دیگر است؛ اما حدود 300 تماس برای بستری و جایابی داریم که معمولا نیمی از آنها توسط کلینیک سرپایی پذیرش شده و کارشان به بستری نمی‌کشد و مابقی هم به بیمارستان‌ها معرفی می‌شوند.
وی درباره احتمال تغییر سوش کرونا از نوع انگلیسی به انواع دیگر جهش‌ها، تاکید کرد: این موضوع چندان قابل پیش‌بینی نیست. هرچه سطح رعایت پروتکل‌ها افزایش یابد روند بیماری کند می‌شود. ما نگران جهش هستیم و یکی از ترس‌های ما این است که پیک فعلی بیماری به دلیل جهش‌ها طولانی و مزمن شود.
توکلی با اشاره به برخی تجمعات به دنبال برگزاری برخی مراسم‌ها، درباره روند بیماری در پایتخت در ماه‌های آتی، بیان کرد: تصور می‌کنم تا یک ماه آینده در پایتخت به آرامشی که مدنظرمان است نرسیم. زمانی آرامش ممکن است رخ دهد که میزان بیماران سرپایی کاهش یابد تا دو هفته بعد تعداد بستری و چهار هفته بعد موارد فوتی کاهش یابد؛ در حالی که کماکان شاخص مراجعه سرپایی ما تا دو یا سه هفته آینده بالا خواهد بود. 
وی درباره واکسیناسیون کرونا و الزامات آن بویژه در سالمندان نیز گفت: واکسیناسیون تنها جنبه فردی دارد و کمک می‌کند فرد یا به بیماری مبتلا نشود و یا گونه خفیف آن را تجربه کند. در مورد سالمندان نیز لزومی به انجام آزمایش پیش از تزریق واکسن نیست‌.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/297816/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت قهرمان جهان و رامین طاهری در اهواز

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد

آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم

یادنامه‌ای از تشییع با شکوه پیکر آیت الله مهمان‌نواز

مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود

پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود

آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود

پیام تسلیت آیت الله نریمانی در پی درگذشت ماموستا ملااحمد فخری

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

علت خستگی صبحگاهی و گرفتگی عضلات در بدن

مهم ترین دلایل خواب آلودگی در فصل بهار

بایدها و نبایدهای حجامت برای بانوان

تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری

چه عواملی باعث بیرون زدگی دیسک کمر می شود؟

سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود

شناسایی 3 نوع سرطان با یک قطره خون

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو