عصر قم

آخرين مطالب

کلینت ایستوود؛ یاغی از پا نمی‌نشیند فرهنگی

کلینت ایستوود؛ یاغی از پا نمی‌نشیند
  بزرگنمايي:

عصر قم - کلینت ایستوود از جمله ستارگان هالیوود است که هم به عنوان بازیگر و هم در مقام کارگردان موفقیت‌های زیادی کسب کرده است.
برترین‌ها: روز 31 مه مصادف است با زادروز یکی از چهره‌های موفق و پرسابقه هالیوود: کلینت ایستوود. او جوایز و افتخارات بیشماری در کارنامه خود دارد، از جایزه اسکار گرفته تا شیر طلایی ونیز و نخل طلایی کن.
کلینت ایستوود در سال 1930 در سانفرانسیسکو به دنیا آمد و تا سن 21 سالگى مشغول تحصیل در مدارس مختلف بود. او در سال 1951 براى انجام خدمت سربازى وارد ارتش شد و پس از گذراندن این دوران از طریق یکى از دوستانش که فیلمبردار بود، با استودیو یونیورسال تماس پیدا کرد.

عصر قم


او در پى بستن قراردادى با این استودیو در سال 1955 براى اولین بار در فیلمى درجه دو به اسم «فرانسیس در نیروى دریایى» نقشى جانبى را به عهده گرفت. به مناسبت زادروزش با هم بهترین‌های کارنامه او را مرور می‌کنیم.
تلاش‌هاى بعدى او در هالیوود با ناکامى روبرو شد. ایستوود در سال 1964 راهى دیگر را در پیش گرفت و در ایتالیا دست به تلاشى تازه زد. او در همان سال با بازیگرى در فیلم معروف «به خاطر یک مشت دلار» به کارگردانی سرجو لئونه، کارگردان ایتالیایى، به شهرتى جهانى رسید. در ادامه این فیلم، لئونه با کلینت ایستوود دو فیلم دیگر به نام‌هاى «به خاطر چند دلار بیشتر» و «خوب، بد، زشت» ساخت.

عصر قم


بینش بی‌همتای سرجو لئونه و کیفیت هنری کار او به ایستوود امکان داد در سه‌گانه دلار خود را به عنوان یک ستاره برجسته به جهان معرفی کند. این سه‌گانه نه تنها در سراسر جهان فروشى درخور توجه داشت. فیلم «به خاطر چند دلار بیشتر» نسبت به فیلم اول سه‌گانه دلار از نظر کیفی جهش‌های قابل توجهی داشت؛ تسلط لئونه در ترکیب‌بندی‌ها، سرعت نما‌ها و حرکات درون قاب‌ها به شکل قابل توجهی افزایش یافت.

عصر قم


هرچند ایستوود در آمریکا بیش از همه در نقش «دیرتى هرى» یا «هرى خبیث» در فیلمی به کارگردانی دان سیگل معروف شد، نقشی که او در چهار دنباله این فیلم نیز تکرار کرد. در حالی که به سختی می‌توان بازیگر دیگری را برای این نقش متصور شد. کارگاه پلیسى که در مبارزه با تبهکاران، هیچ حد و مرزى نمی‌شناسد و برای پیگرد و دستگیری آن‌ها به خشن‌ترین شیوه‌ها متوسل می‌شود.

عصر قم


کلینت ایستوود در سال 1969 شرکت فیلم Malpaso Productions را تاسیس کرد و از آن هنگام فیلم‌هاى او را تهیه کرده و می‌کند. او در سال 1971، قدم به عرصه کارگردانى گذاشت و اولین فیلمش را به نام «ترانه میستی را برایم بنواز» ساخت.

عصر قم


یکی از بهترین فیلم‌های ایستوود در مقام کارگردان یک فیلم کلاسیک تمام‌عیار و ماندگار با فیلم‌نامه‌ای منسجم و اقتباسی از فیلیپ کافمن با نام «جوزی ولز یاغی» است. «جوزی ولز یاغی» سرشار از حس زندگی است و در آن ایستوود با بازبینی شخصیت «مرد بدون نام» خود در وسترن‌های لئونه می‌پردازد. «جوزی ویلز یاغی» فیلمی درباره افراد گوناگونی که از پیش‌زمینه‌های مختلف گرد هم آمده‌اند تا با هدف مشترکِ شکست‌دادن یک دولت شرور به همکاری بپردازند.

عصر قم


کلینت ایستوود بزرگترین موفقیتش را در سال 1992، با ساختن فیلم «نابخشوده» کسب کرد. این فیلم وسترنی متفاوت بود که در ژانویه سال 1993 نه تنها جایزه گلدن گلوب براى بهترین کارگردانى را برای وی به ارمغان آورد، بلکه دو ماه بعد نیز سه جایزه مهم اسکار نیز دریافت کرد: جایزه بهترین کارگردانى، بهترین فیلم و بهترین جایزه نقش دوم مرد. ایستوود فیلم را به سرجو لئونه و دان سیگل تقدیم کرده، اگرچه فیلمش بیشتر حال و هوای وسترن‌های سیگل را دارد. وسترنی که پایان همه‌ی وسترن‌ها بود. اگر خوب، بد، زشت اوج وسترن‌های دوران طلایی ژانر بود، «نابخشوده» بهترین نمونه از آثار ضد وسترن یا وسترن‌های مدرن به حساب می‌آمد.

عصر قم


«پل‌های مدیسون کانتی» یکی از بهترین فیلم‌های ایستوود در مقام کارگردان و از رمانتیک‌ترین فیلم‌های دههٔ 1990 است. مریل استریپ با توانایی همیشگی‌اش، نقش زن خانه‌داری را ایفاء می‌کند که از یکنواختی زندگی به جان آمده و بنابراین به مردی که زندگی‌اش سراسر تنوع است دل می‌بازد. «پل‌های مدیسون کانتی» با استقبال منتقدان و مخاطبان همراه شد.

عصر قم


«سوار رنگ‌پریده» فیلم سینمایی به کارگردانی و با بازی ایستوود عملکرد تجاری کاملا موفقیت‌آمیزی را تجربه کرد و به پرفروش‌ترین وسترن تمام دهه 1980 تبدیل شد. «سوار رنگ‌پریده» داستان چند جوینده طلا است که ناامید شده‌اند می‌خواهند دست از کار بکشند. سوارکاری از کوهستان می‌آید و همه چیز دگرگون می‌شود. صحنه‌های فیلم با نوعی نورپردازی طبیعی فیلم‌برداری شده و به شکل کلی از نظر بصری با یکی از زیباترین آثار ایستوود مواجه می‌شویم.

عصر قم


«رودخانه‌ی مرموز» فیلمی دیگر به کارگردانی ایستوود یک درام جنایی و اقتباسی موفق که به ماجرای سه دوست و راز قدیمی‌شان و احساس گناه می‌پرداخت که باید برای همیشه همراهشان باشد. در هر لحظه از فیلم، خاطره، هول، تهدید و حاصل نامیرای خشونت و ته مانده رنج روانی که خود هیولایی تازه را می‌پروراند به ما یادآوری می‌شود. قربانی‌ها تبدیل به سلاخ می‌شوند و سلاخان، خود ماموران درمانده تقدیری به نظر می‌رسند که کنترلش از دست آن‌ها خارج است.

عصر قم


کلینت ایستوود در سال 2004 با فیلم «عزیز میلیون دلاری» موفقیتی بزرگ را جشن گرفت. این فیلم از جمله جایزه اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را برای او به ارمغان آورد.«عزیز میلیون دلاری» داستان یک مربی قدیمی بوکس است که بعد از تردید فراوان می‌پذیرد دختری جوان و خشمگین را آموزش دهد اگرچه پایان خوشی در انتظار آن‌ها نیست.

عصر قم


«نامه‌هایی از ایووجیما» یکی دیگر از فیلم هایی به کارگردانی او داستان نبرد ایووجیما بین ایالت متحده و ژاپن در خلال جنگ جهانی دوم است که از سوی دو دوست در ارتش ژاپن نقل شده است. آن‌ها داستان کشته شدن دوستانشان را شرح می‌دهند، در حالی که شاهد کشته شدن آن‌ها بوده اند و نمی‌توانستند کاری برایشان انجام دهند. آنچه کلینت ایستوود از نبرد پیروزمندانه ایوجیما به تصویر کشید، به جز کابوسی عذاب دهنده از جنگی خونین و بی هدف برای بازماندگان آن نیست.

عصر قم


«گران تورینو» که کلینت ایستوود هم در آن نقش‌آفرینی کرده و هم کارگردانی آن را برعهده داشته نیز از آثار محبوب و موفق او شناخته می‌شود. ایستوود در بسیاری از فیلم‌های خود با دیدی انتقادی به نژادپرستی در ایالات متحده نگاه می‌کند. از تکرار این درونمایه در فیلم‌های ایستوود آشکار است که او بلای نژادپرستی را همچنان از آفت‌های جدی جامعه آمریکا تلقی می‌کند و برخورد با آن را ضروری می‌داند.

عصر قم


«سالی» فیلمی به کارگردانی او و براساس داستانی واقعی درباره کاپیتان چلسی سالنبرگر است. سالنبرگر سال 2009 با فرود آوردن هواپیما در رودخانه هادسن جان مسافران را نجات داد. فیلم مورد تحسین منتقدان واقع شد و فروش قابل‌قبولی داشت و در میان ده فیلم برتر سال جای گرفت.

عصر قم


گویی کلینت ایستوود قرار نیست تسلیم شود و همچنان فیلم‌های درخشانی می‌سازد که نه تنها استاندارد‌های مورد انتظار را دارد که از فرم و ساختار قابل توجهی نیز برخوردار است. ایستوود در «ریچارد جول» رویکرد عجیبی در پیش گرفته و آن هم نشان دادن رسانه و نیروی قانون به عنوان نیروی شر است. «ریچارد جول» داستان نگهبان امنیتی بی‌گناه است که در حین بمب‌گذاری در المپیک 1996 آتلانتا جان انسان‌های زیادی را نجات داد، اما چند روز پس از این اتفاق متهم به انجام این بمب‌گذاری شد.

عصر قم


ایستوود چند سال پیش در یکی از مصاحبه‌هایش با نشریه‌ی اشپیگل گفته بود: «من از بطالت و بیکاری بیزارم. عاشق فیلم ساختن هستم و نمی‌توانم به سادگی از آن بگذرم. مادرم در 97 سالگی درگذشت. اگر من به او رفته باشم، هنوز توان و رمق کافی در بدنم هست.» اگر چه چند سالی از این گفتگو می‌گذرد، اما به نظر نمی‌رسد که پیر پرتکاپوی هالیوود میلی به استراحت داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/307318/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آسمان مال من است

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

انفجار کپسول گاز در شرق تهران با 6 کشته

تایم لپس بارش باران سیل آسا در دبی

آموزش و پرورش: احکام رتبه‌بندی 100 هزار معلم بازنشسته سالهای 1400 تا 1402 اصلاح شد

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

آسمان قم امروز پنجشنبه 30 فروردین صاف تا کمی ابری است

بالگرد اورژانس استان تهران جان دو نفر را در اتوبان تهران-قم نجات داد

پورعباس: در سال 1402 به هیچ عنوان تقلب سازمان یافته‌ای به ثمر ننشست

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه حج بسیار سنگین است

انفجار کپسول گاز در پایانه شرفق تهران با 6 کشته

لحظه نجات 7 نفر که در سیل کنارک گرفتار شده بودند

منطقه زیبای پامنار خوزستان

سیل و آبگرفتگی در 8 استان جنوبی کشور

اورژانس هوایی فرشته نجات خانم 72 ساله شد

بازداشت دختر 11 ساله ای که فروشنده لباس را به قتل رساند

زمین گرد است!

برگزاری «همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

همایش بزرگداشت دکتر زهرا شجاعی 13 اردیبهشت در قم برگزار می شود

ثبت ویدیویی از حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ خراسان رضوی

رئیس سازمان سنجش: شبکه‌های زیرزمینی عده‌ای را اجیر می‌کنند تا سر جلسه آزمون غایب باشند‌

بالگرد اورژانس قم به کمک کودک 5ساله رفت

کتاب؛ ابزاری برای ایجاد رزومه یا عکس یادگاری

مرور مهم‌ترین اخبار روز چهارشنبه 29 فروردین 1403 قم

وضعیت خیابان‌های دبی بعد از سیل

دزدی میلیاردی از خانه 2 مهاجر در برج لاکچری نیاوران

دستگیری تعدادی از متهمان سایبری کنکور؛ دریافت بالغ بر 100 هزار تتر از داوطلبان

رکورد بارش در سیستان‌وبلوچستان شکسته شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

برگزاری دوره آموزشی زیورآلات دستی در قم

وضعیت جوی قم در 24 ساعت آینده

جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در قم برگزار شد

تصاویر هوایی از مناطق سیل‌زدۀ دشتیاری بلوچستان

پورعباس: آزمون‌های نهایی دانش آموزان به سازمان جدید سنجش واگذار می شود

شعر خوانی دختر شیرین زبان

صفحه نخست روزنامه‌های قم پنجشنبه 30 فروردین ماه 1403

راهیابی پنج نمایش از قم به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد

پلمب 80 گاراژ جمع‌آوری زباله در شهر قم /برخی گاراژدارها از زباله گردها سوءاستفاده می‌کنند

ادعای جلیل محبی: این گشت ارشاد کار دولت است

ادامه امدادرسانی بی وقفه به متاثرین از سیلاب سیستان و بلوچستان

آخرین وضعیت لایحه حجاب از زبان معاون رئیس جمهور

صفحه نخست روزنامه‌های قم، 30 فروردین

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

لازم است تلویزیون در طول سال کنار کتاب باشد نه چند روز خاص!