عصر قم

آخرين مطالب

آیین اختتامیه یادبود 17000 زن شهید، جانباز و آزاده برگزار شد شهرداری تهران

آیین اختتامیه یادبود 17000 زن شهید، جانباز و آزاده برگزار شد
  بزرگنمايي:

عصر قم - آیین اختتامیه یادبود هفده هزار زن شهید، جانباز و آزاده پنجشنبه -20 خرداد- در فرهنگستان هنر برگزار شد.

به گزارش شهر، نرگس ابوالقاسمی، معاون اجتماعی فرهنگی اداره کل امور بانوان شهرداری تهران در ابتدای این مراسم گفت: «زنان در هشت سال دفاع مقدس خدمات بسیاری را به انقلاب اسلامی عرضه کردند. زنانی که معمولا گذشت و فداکاریشان در موفقیت‌های این سرزمین آن طور که شایسته است، پاسداشت نشده است. ارائه و اجرای فراخوان یادبود آثار حجمی قدمی در جهت گسترش گفتمان ایثار در شهر است.»
او با اشاره به اهداف شهرداری و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در برگزاری این رویداد گفت: «تلاش داشتیم تا توجه شهروندان و هنرمندان را به سوی گذشت و فداکاری زنانی که در هشت سال دفاع مقدس از جانشان گذشتند، معطوف کنیم.»
ابوالقاسمی افزود: «خوشبختانه در جریان فراخوان این رویداد، 50 اثر از هنرمندان از اقسی نقاط ایران به دبیرخانه رسید و به مرحله داوری رفت و به نمایشگاه راه یافت.»
معاون اجتماعی فرهنگی اداره کل امور بانوان شهرداری تهران، نخستین یادبود زنان شهید، جانباز و آزاده را آغاز راه پاسداشت زنان مجاهد ایران برشمرد و اظهار امیدواری کرد که با همت و نگاه دقیق هنرمندان این مسیر ادامه یابد.
برگزاری نمایشگاهی از 12 اثر حجمی یادبود زنان شهید، جانباز و آزاده
ریحانه پیرزاده‌مقدم، دبیر طراحی المان حجمی یادبود هفده هزار زن شهید، جانباز و آزاده در ادامه این مراسم گفت: «فراخوان یادبود هفده هزار زن شهید، جانباز و آزاده به پیشنهاد اداره کل امور بانوان شهرداری تهران کلید خورد و طی جلساتی که با این اداره کل داشتیم مدل‌های مختلف اجرایی مورد بررسی قرار گرفت تا در نهایت قرار بر این شد که این فراخوان در دو بخش مدعوین و مسابقه برگزار شود.»
او با اشاره به بخش مدعوین این فراخوان گفت: «در این بخش چهار نفر از هنرمندان به ویژه پیشکسوتان رشته مجسمه‌سازی با دبیرخانه همکاری و ایده‌پردازی کردند.»
پیرزاده‌مقدم افزود: «در بخش مسابقه نیز فراخوانی منتشر و طی آن از هنرمندان دعوت شد که ایده‌های خود را در قالب آثار حجمی با موضوع پاسداشت زنان شهید، جانباز و آزاده تهیه و تصاویر آن‌ها را به دبیرخانه ارسال کنند. پس از ارسال تصاویر، آثار و رزومه‌ هنرمندان بررسی شد و 12 اثر به عنوان آثار نمایشگاهی انتخاب شدند.»
او با اشاره به اینکه از چهارم خردادماه نمایشگاه آثار حجمی هنرمندان در فرهنگستان هنر برپا شده گفت: «در مرحله آخر هیات محترم داوران از آثار بازدید و کیفیت اجرایی آن‌ها را بررسی کردند و در نهایت 3 اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شد.»
نگاه خلاقانه و نو ملاک ارزیابی و داوری آثار
رضا قره‌باغی، نماینده هیات داوران فراخوان المان حجمی یادبود هفده هزار زن شهید، جانباز و آزاده نیز در ادامه این مراسم ضمن تشکر از متولیان برگزاری این رویداد گفت: «امیدواریم که حرکت صورت گرفته با حمایت مسئولین و مدیران هنری تداوم داشته باشد تا هنرمندان مجسمه‌ساز با پویایی و تحرک بیشتر در عرصه‌های اجتماعی به ارتقاء فرهنگ و عصر خود بپردازند.»
او افزود: «نگاه خلاقانه و نو در قالب فرم، بیان محتوا به همراه کیفیت بصری، توجه به موضوع و ارتباط پیام آن با مخاطب و اهمیت به رویکردهای مجسمه‌سازی ملاک ارزیابی آثار و داوری آنها بوده است.»
تلاش کردیم تهران از شهری بتنی به شهری انسان محور تبدیل شود
مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به شکل‌گیری ایده برگزاری یادبود هفده هزار زن شهید، جانباز و آزاده گفت: «زمانی که طرح تهران 1400 طراحی می‌شد، رویکرد شنیده شدن صدای مردم در مدیریت شهر به صورت وسیع‌تری مکتوب و تشریح شد. تلاش بر این بود تا تهران از شهری بتنی به شهری انسان محور تبدیل شود. شهری که مردم خودشان را در آن ببیند.»
او هدف از برگزاری یادبود هفده هزار زن شهید، جانباز و آزاده را یادآوری رشادت‌های زنان در جنگ هشت ساله ایران عنوان کرد و گفت: «این یادبود برای آن برپا شده تا به خاطر آوریم که اگرچه بار سنگینی از جنگ بر دوش مردان ایران بوده اما زنان در این عرصه بی‌نقش نبوده‌اند. شانه به شانه‌ تک تک مردانی که در جبهه‌های جنگ حضور داشتند، زنانی ایستاده‌اند که از جانشان گذشته‌اند و حتی رنج نبود عزیزانشان را به جان خریده‌اند.»
مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران با تشکر از هنرمندانی که از نقاط مختلف کشور در این فراخوان مشارکت کردند، گفت: «امیدوارم که این فرصت را داشته باشیم تا بتوانیم در نقاط بیشتری از شهر از آثار حجمی هنرمند به یادگار بگذاریم و این را به نسل‌های بعد ارائه کنیم که زنان ما در همه عرصه ها حضور داشتند و یاد آنها را گرامی بداریم.»
هنر است که تلاش و مبارزه را زنده نگاه می‌دارد
معصومه ابتکار، معاون زنان ریاست جمهوری نیز با اشاره به نگاه متفاوت شهردار تهران به زنان در مدیریت شهر گفت: «دفاع مقدس بخشی از هویت و تاریخ ما است. آنچه‌ مهم است پیوند ارزش‌های گذشته با نسل‌های آینده است و هنر یکی از زوایای تاثیرگذار در هویت و فرهنگ و باور ملت‌ها به شمار می‌رود.»
او افزود: «این نمادهای هنری که با دست پرتوان و نگاه عاشقانه هنرمندان شکل گرفته بارقه‌ امید آینده است.»
ابتکار با بیان اینکه چه در انقلاب و چه در جنگ نگرانی از اتفاقات آینده غیرقابل انکار بود، گفت: «همیشه ما را از اتفاقاتی که در آینده رخ‌ می‌دهند، می‌ترساندند. در سال‌های جنگ افرادی از اشغال ایران به دست صدام و نگاه ضد ایرانیش ترسیده بودند. البته گاهی این نگرانی و حساسیت نسبت به آینده عامل خوبی برای تصمیمات تاریخ‌سازی همچون ایثار و شهادت زنان و مردان ایرانی است.»
او افزود: «کسی زنان و مردان ایرانی را مجبور به حضور در عرصه دفاع مقدس نکرد بلکه همه براساس تصمیم و انتخاب خودشان پا به جبهه نبرد گذاشتند.»
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه تصمیمات و انتخاب‌ها آینده را می‌سازند، گفت: «مردم ایران همیشه در صحنه بوده‌اند و نگذاشتند که ایران به دست نااهلان بیفتد و هویت‌، هنر و ارزش‌های والای انسانی ما از دست رود.»
ابتکار با اشاره به اینکه راه‌حل هیچ مسئله‌ای ترک‌ کردن و کنار رفتن نیست، گفت: «زنان شهید و ایثارگر و آزاده با وجود آنکه نمی‌دانستند آینده چه می‌شود، هرگز به این فکر نکردند که گزینه‌ای تحت عنوان ترک صحنه وجود دارد.»
او افزود: «ما دوران بسیاری را پشت سر گذاشته‌ایم که چشم‌انداز خوبی برای آینده وجود نداشت. در آن زمان می‌دانستیم که تنها برای آنکه آینده بدتر از این نشود و درهای آزادی، استقلال و شرف به روی مردم ایران بسته نشود، مبارزه می‌کنیم. مردم ایران در این شرایط ایستادگی کردند و در صحنه حضور داشته‌اند.»
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: «فکر نکنید که همیشه عنصر امید بوده که ما را به پیش برده، بلکه یقین به توانایی‌هایمان برای تغییر به جلو حرکتمان داده است. زنان ایثارگر با چنین یقینی جلو رفتند و موفق شدند.»
ابتکار با بیان اینکه تلاش‌ها و مبارزه برای حفظ آرمان‌ها نسل به نسل ادامه دارد، گفت: «شکل این تلاش‌ها در طول تاریخ تغییر می‌کند، یک روز در شکل دفاع مقدس، روزی در شکل دفاع از امنیت ایران و روزی دیگر در شکل دفاع از سلامت مردم ظاهر می‌شود و این هنر است که تلاش و مبارزه را زنده نگاه می‌دارد.»
او افزود: «یقین داشته باشید که در صحنه بودن و مبارزه کردن نتیجه بهتری از انفعال و عقب نشینی و قهر دارد. این تجربه ایران و همه دنیا است. اگر به همه دنیا نگاه کنید می‌بینید که آنها هم فراز و فرودهای بسیاری داشتند اما باز هم ادامه داده‌اند، صحنه را ترک نکرده‌اند و از فرصت‌ها استفاده کرده‌اند. یکی از فرصت‌های ما هنر است و من قدردان کار ارزشمندی هستم که صورت گرفته است.»
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در پایان افزود: «امیدوارم که همه با تلاش و امید و نه با انفعال و عقب‌نشینی در صحنه‌ حضور داشته باشند و اجازه ندهند دستاوردها، پیشرفت‌ها و تنفس‌گاه‌های کوچکی که در اختیار مردم ایران قرار می‌گیرد بسته شود. گاهی اوقات شاید نتوانیم درها و پنجره‌ها را باز نگهداریم ولی حداقل می‌توانیم پاهایمان را لای در بگذاریم تا درها بسته نشود.»
در پایان این مراسم از سه هنرمند برتر این رویداد، نادر قشقایی، آتنا اقبالی و هنگامه صالح زهتاب تجلیل به عمل آمد و جوایز و لوحی به رسم یادبود به آنان اهدا شد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/310549/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

25 درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه

درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

پیش‌بینی بارش پراکنده در قم

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آسمان مال من است

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

انفجار کپسول گاز در شرق تهران با 6 کشته

تایم لپس بارش باران سیل آسا در دبی

آموزش و پرورش: احکام رتبه‌بندی 100 هزار معلم بازنشسته سالهای 1400 تا 1402 اصلاح شد

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

شعر خوانی زیبای باران نیکراه